Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
Sign in to follow this  
Guest MCL2k6

aprindere electronica cu FET - intrebare???

Recommended Posts

Guest MCL2k6

Salut la toti,am gasit o schema de aprindere electronica intr-un Tehnium, care nu are ridicator de tensiune separat. E o chestie cu 2 tranzistoare, care banuiesc ca foloseste un fel de mechanism flyback pentru incarca un condensator cu tensiune inalta, care va fi scurtcircuitat pe bobina.In acel montaj se foloseste pentru driver un tranzistor BU(nustiudecare).Intrebarea ar fi: pot sa folosesc in locul acelui BU un FET de putere, de tensiune inalta, din sursele de calculator??? FET-ul ar fi IRF841, despre care se zice in datasheet ca e pt 8A, 450 V/500V.Precizez ca aprinderea electronica urmeaza a fi montata pe un Trabant cu acumulator de 6V, si urmeaza sa fac 2 bucati din acest montaj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La 2 tranzistoare banuiesc ca aprinderea aia e mai mult un simplu comutator electronic. Daca e asa, poti cu siguranta. Pe "vremuri" FET-urile astea erau... pasari rare si atunci se utilizau tranzistori bipolari in comutatie pentru a obtine fronturi cat mai abrupte (de asta depinde "calitatea" scanteii). Merita sa te uiti in foiile de catalog si sa compari caracteristicile tranzitorii.Poate scanezi si tu schema.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest julius771

La 2 tranzistoare banuiesc ca aprinderea aia e mai mult un simplu comutator electronic. Daca e asa, poti cu siguranta. Pe "vremuri" FET-urile astea erau... pasari rare si atunci se utilizau tranzistori bipolari in comutatie pentru a obtine fronturi cat mai abrupte (de asta depinde "calitatea" scanteii). Merita sa te uiti in foiile de catalog si sa compari caracteristicile tranzitorii.Poate scanezi si tu schema.

eu am pe masina un comutator electronic din asta...initial am pus ca final un bu208 (in loc de bu931 etc...) pt ca pe asta l-am gasit la magazin....dar acum vreo saptamana am pus in locul lui un IRF740 (cu 10A max) ( canal n) luat dintr-un UPS fara nici un fel de alta modificare in schema...comuta mai repede si conduce mai bine...eu sunt f multumit de modificarea facuta...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest MCL2k6

Deci am facut aprinderea aceea, in loc de BUxxx am pus cate un tranzistor E3007 dintr-o sursa de PC. Sunt bipolare, dar sunt de comutatie, si se pare ca functioneaza acceptabil.Acum problema mea e urmatoarea: am montat aprinderea, am reglat distanta de la platini la 0.2mm cum zice in articol, am reglat distanta la bujii pe la ~1mm.Porneste la prima cheie! Insa... la turatii mai mari (pe la 3000) masina incepe sa se zgaltaie, si nu mai accelereaza de loc. Specific ca e vorba de un Trabant, la care aprinderea se regleaza la 4mm inaintea PM.Daca scot aprinderea electronica, merge OK.Banuiesc ca tre reglata si aprinderea, nu???De altfel imi place chestia asta electronica, poate sa scoata niste scantei de cca 1cm :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

mi se pare cam mica distanta la platina, eu am 0,4mmai scos condensatorul de pe platina?de cat e condensatorul din aprindere, dintre colector si emitor? 0,22uF?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guest MCL2k6

mi se pare cam mica distanta la platina, eu am 0,4mmai scos condensatorul de pe platina?de cat e condensatorul din aprindere, dintre colector si emitor? 0,22uF?

In acel articol de unde am scos schema recomanda ca dist. de la platina sa fie in jur de ~0.2mm. Nu stiu autorul la ce masina a pus aprinderea asta, desi recomanda pt 6V (adica pt. Trabant de ex.)Articolul se cheama Aprindere electronica pt. 6V e dintr-un Tehnium cam din 87-88 mi se pare. N-am acuma la mine nr. respectiv.Eventual fac un desen si-l postez aici.Cond-ul de pe platina am scos-o.Cel de aprindere e de 0.1uFBanuiesc ca ar trebui re-facut si avansul de aprindere, nu-i asa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest MCL2k6

ca idee, condensatorul dintre colector si emitor trebuie sa fie de aceeasi valoare cu cel de era la platina.. vezi http://www.niqro.as.ro/aprindere0.htm

Hm... interesanta schema.La mine e putin diferit. Adica Zenerul de 300V (2x150) e legat intre baza si colectorul tranzistorului de putere, iar intre emitor si colector mai e o dioda de protectie, paralel cu conde-ul.Pt tranzistor am folosit un E3007 scos dintr-un supply de PC.Pe baza tranzistorului am pus o rezistenta de 2ohmi/10W, ca n-am avut altceva de putere (fiind duminica, magazinele erau inchise :))O alta intrebare:de ce tre sa scot cond-ul de pe platina? In schema mai exista inca un cond, care de fapt o sa fie paralel cu platina, dar condesatorul acela are in jur de 10nF.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problema pe care o semnalezi in comportamentul motorului e in mod normal legata de avans, asa cum ai intuit.Condul de pe platina asigura niste oscilatii (impreuna cu primarul bobinei de inductie) la deschiderea platinei, ceea ce conduce la asa numitele scantei secundare.Cum tu nu mai "ataci" bobina direct din platina, rolul lui practic dispare. Probabil ca la curentii si tensiunile la care lucreaza, nici macar depre "anti-parazitare" nu mai poate fi vorba. In plus, poate strica frontul de comanda al comutatorului electronic. Ala mai mic care e pe schema asigura un soi de "periere" (debouncing) a semnalului dat de contact.Evident, daca tranzistorul final e bine protejat, poti sa muti condul intre C-E.Zennerul se poate monta in oricare fel. Era un avantaj la montarea lui B-C, dar nu-mi mai aduc aminte care.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest julius771

"La mine e putin diferit. Adica Zenerul de 300V (2x150) e legat intre baza si colectorul tranzistorului de putere, iar intre emitor si colector mai e o dioda de protectie, paralel cu conde-ul."

 

Lasa Zenerul intre baza si colector ca e bine si asa... de fapt cred ca e mai bine pentru ca vei putea pune zener de putere mai mica fara ca acesta sa fie pus in pericol...

 

"Pt tranzistor am folosit un E3007 scos dintr-un supply de PC.

Pe baza tranzistorului am pus o rezistenta de 2ohmi/10W, ca n-am avut altceva de putere (fiind duminica, magazinele erau inchise :))"

 

in schema ta rezistenta aia e mai mare nu-i asa? stiu schema aia din tehnium la care te referi... ca si in schema lui niq_ro rezistenta din baza tranz de putere e de valoare mai mare... ca o paranteza mai demult am incercat sa micsorez valoarea acelei rezistente din baza tranzistorului gandindu-ma ca astfel voi forta finalul sa conduca mai puternic si sa obtin astfel o scanteie mai puternica... NU AM FACUT ALTCEVA DECAT SA ARD FINALUL!!! asa ca te sfatuiesc sa respecti valoarea din schema...

 

"O alta intrebare:

de ce tre sa scot cond-ul de pe platina? In schema mai exista inca un cond, care de fapt o sa fie paralel cu platina, dar condesatorul acela are in jur de 10nF"

 

e mai bine sa scoti condul pe platina...

eu am 2 aprinderi identice (cu schema cam ca aceea a lui niq_ro dar cu zenerul intre baza si colector si cu dioda intre colector si emitor) una pusa pe dacie si una pusa pe oltcit...

la ambele masini avansul este reglat pe clasic... (e cam la fel si cu aceasta aprindere si fara...) ce am observat practic masina se comporta mai bine la turatii mici (pana in 1500rot/min) si la turatii mari (peste 3000...) cu condensator intre colectorul si emitorul finalului de valoare mai mare adica de aproximativ 0,47 micro... obtinut practic prin montarea pe cablajul aprinderii a unui cond de 0,22 micro si in paralel cu el a condensatorului care era inainte pe platina, ce are aproximativ tot 0,22 micro (condensator legat direct intre borna minus a bobinei de inductie si masa) [/b]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guest Zala

Am o aprindere electronica cu bipolare, pe scurt un BD cu rez. de 20W in colector care comanda BU 526. Rezistenta aia se incalzeste puternic (si normal ca trebuie sa disipe saraca putere aprox. 12V la 1A). Atita vreme cit componentele erau toate in aceeasi cutie, caldura disipata de rez. afecta, cred eu, celelate semiconductoare ca dupa 30 min de functionare nu mai aveam scantee. Se racea si functiona iar. Pina cind am scos rezistenta aia in afara cutiei si acum totul e O.K. Nu v-ati lovit si voi de problema asta de disipare termica?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi se pare cam mica valoarea rezistentei aleia. BU are hFE de minim 15 si pentru un curent prin colector/bobina de vreo 6A maxim, poti sa mergi la limita saturatieie cu 0,4A in baza, ceea ce inseamna o rezistenta de 2,5 ori mai mare si o putere disipata mai mica cu acelasi factor. Erau parca BUX-uri cu hFE de pe la 20-25 in sus care mergeau si mai bine. Eu aveam o rezistenta de 10W in driver, nu mai stiu ce valoare, si statea linistita in cutie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Specific ca e vorba de un Trabant, la care aprinderea se regleaza la 4mm inaintea PM....

daca vrei sa nu mai ai probleme cu aprinderea la trabant, te sfatuiesc, ca posesor de limuzina germana (printre altele :tonqe: ) sa incerci sa gasesti o aprindere originala pt trabi, cu senzor magnetic. e mai scumpa, intr-adevar, dar nu o sa mai stii ce e aia aprindere dupa ce o montezi.in schimb, daca vrei sa faci aprinderea asta doar pt placerea de a mesteri ceva, da-i inainte si succes !PSvezi ca la aprinderea electronica originala, avansul se regleaza la alte valori decat la platini

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Zala

Nici daca aprinderea electronica e prea buna nu e bine. Eu unu umblu intotdeauna cu unu sau doua capace delcou rezerva la dacie. Tensiunea inalta (si/sau scanteea) care apare la contactele capacului poate oricind sa strapunga rigiditatea dielectrica a ebonitei din care e facut. Am in cap o idee (inca nedefinitivata) cu un fel de aprindere electronica formata din 4 aprinderi fiecare cu bobina ei de inductie, in asa fel incit sa elimin capacul delcou sau tensiunile FIT din capac.In felul asta poti creste tesiunea FIT cit te lasa izolatia fiselor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest dex2111

Nici daca aprinderea electronica e prea buna nu e bine. Eu unu umblu intotdeauna cu unu sau doua capace delcou rezerva la dacie. Tensiunea inalta (si/sau scanteea) care apare la contactele capacului poate oricind sa strapunga rigiditatea dielectrica a ebonitei din care e facut. Am in cap o idee (inca nedefinitivata) cu un fel de aprindere electronica formata din 4 aprinderi fiecare cu bobina ei de inductie, in asa fel incit sa elimin capacul delcou sau tensiunile FIT din capac.In felul asta poti creste tesiunea FIT cit te lasa izolatia fiselor.

Care dacie, aici nu e vorba de nici o dacie, si de trabant care nu are capac de delcou :yawinkle:Aici vin doua bobine (1 pe cilindru) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines