Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Sign in to follow this  
bogyxp

sursa comutatie 12v fierbinte

Recommended Posts

am un monitor LCD it solar si acum 2 zile am observat k mirosea a incins.. sursa lui ardea de nu se putea tine mana pe ea... am desfacut-o si fiecare piesa din ea ardea.. are 2 traf mici..integrat...un condensator baban si 2 tranzistori pe radiatoare de-o parte si de alta.cea mai incinsa componenta e un traf din cauza caruia s-a deformat si cutia de plastic in care se afla.. are cineva idei ce ar putea avea.daca sting monitorul sau daca il scot din spate nu se mai incinta..(daca nu e consum e logic...sau nu?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

logic, cel mai rece tranzistor e bulit.eu as schimba si integratul

Share this post


Link to post
Share on other sites

pai poate sursa nu tine curentul cerut de monitor...ma gandesc ca daca era ceva defect crapa instantaneu.(tipic la sursele in comutatie)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu schema de care vorbiti. DAR.As incepe prin a o ridica. Dupa cum am mai scris, un electronist trebuie sa aiba si foarte multa rabdare. Sau sa si-o formeze. Daca nu, se lase de meseria asta. Nu vreau sa fiu dur, dar asta e...Mai ales ca sunteti elev si aveti o vedere mai buna... Eu folosesc si lupa, impreuna cu un instrument ca "tipa"..Adica are buzzer..O sursa in comutatie de la 220V~ trebuie sa aiba cel putin 3 conzi. Unul care redreseaza tensiunea pulsatorie obtinuta dupa redresarea 220V~, al doilea care redreseaza tensiunea din secundar si al treilea care stabileste frecventa oscilatorului din primar..Presupun ca ati masurat cu un ohmetru toate tranzistoarele, rezistentele si diodele si nu ati gasit nimic in scurt sau intrerupt.Daca transformatoarele aveau spire in scurt, se ardeau un tranzistor, cablajul se defolia, macar o dioda se intrerupea...Ce piese au mai ramas? Conzi de care vorbeam la inceput. Pe cel de pe 220 in "vezi" repede. Pui un bec 220V /40-75W si vezi ca ar trebui sa ai (radical din 2)*220V pe el. Daca e mult sub e clar ca e devalorizat puternic..Si il inlocuiesti.. Daca nu aveti instrument cu capacimetru, -ATENTIE, fiecare cond trebuie sa fie descaracat inainte de masuratoare, altfel dupa nu o sa mai aveti instrument(Sunt Stan patitu') - il inlocuiesti cu altu' nou, de aceiasi valoare, sau care sa reziste la o tensiune mai mare..Se mai poate intampla sa se intrerupa optocuplorul, daca exista..Testele le faci pe o rezistenta de sarcina, care sa "suga" cu 10% mai putin decat scrie pe alimentator ca debitaza..Puterea ei este evidenta..Exista cateva carti esentiale care descriu teoria surselor in comutatie. Volumele de depanare TvColor, sau chiar o serie in care sunt expuse multe concepte de surse folosite tot in TV-uri. Si chiar o carte dedicata acestor surse, cu multa teorie si exemple. Cauta pe la anticariate, buticuri, etc..BAFTA si incredere in tine. Esecurile sunt incluse in cresterea unui electronist.

Share this post


Link to post
Share on other sites

buna.. m-am dus cu sursa la cativa "electronisti" de aici din orash.. si au zis k e arsa... mda.. de parca nu stiam deja..am gasit la adelaida o sursa in comutatie AD045LC12 si as vrea s-o comand.sursa mea e de 12v 3.5A iar cea de la adelaida este de 12v 4A.zic ca nu stica mai puternica.. acum marea intrebare:Merge monitorul pe sursa aia? sau dau 70lei si ma trezesc ca mi se plimba imaginea pe ecran sau mai rau..mi se arde? sigur nu are paraziti sau sa interfereze cumva...si a doua intrebare: De ce mi s-a ars piesa respectiva? k doar nu a fost fortata sursa..a mers la monitor..in parametrii normali

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest maximus

Pe cel de pe 220 in "vezi" repede. Pui un bec 220V /40-75W si vezi ca ar trebui sa ai (radical din 2)*220V pe el. Daca e mult sub e clar ca e devalorizat puternic..Si il inlocuiesti.. .

faina tehnica :d

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest maximus

nu ai chiar 300, in cel mai bun caz gasesti vreo 270...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cand conectezi un condensator dupa filtrare puterea transferata becului creste. Eu cred ca se arde :smt003 .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pt enigma...Nu cred ca atunci cand repari ceva stai 3 ore cu becul si instrumentul pe condensatorul respectiv. Oricum masuratoarea se pregateste mai intai, adica legi totul si dupa aia alimentezi. In cateva secunde ai citit valoarea, vezi daca e stabila, eventual o oscilocopezi, sau umblii in semireglabilul avezi daca variaza si cum ..si gata. Ai tras concluzia si mai departe..Chestia cu becul face parte dintre secretele meseriei. Are (dez)avantajul ca initial-cand e rece- rezistenta lui e mai mica si forteaza sursa. Dar daca demareaza in conditiile cele mai "nasoale" sigur va "pleca" atunci cand ...Ideea e sa nu pui un bec prea mare, de ex de 2KW, ca atunci sigur bagi sursa in protectie..Sau o faci prastie daca nu era deja..Pt bogyxpDaca as sti de ce si cand crapa o piesa as fi Mafalda. Si m-ar vana aia de la NASA pe caramizi de $$$$$$$$$..Ca si lor le-au explodat navetele..Ideea de reparatie e sa determini cauza care a produs defectarea. Ca dacai ai o piesa care e in scurt, si nu o gasesti, e clar ce se va intampla cu cand vei alimenta din nou...Daca nu gasesti nimic, toate tensiunile par corecte, ai pus si osciloscopul si nu ai vazut nimic, insemana ca explicatia craparii e pur stiintifica. Adica piesa s-a busit pt ca:a) i-a sunat ceasul.b) si-a bagat dracu coada.c) sa te necajesca pe tine.d) sa iti dea o ocazia sa inveti ceva.e) sa poti spune "Mama ca m-am chinuit pana ma gasit-o.Dar acuma merge. Cat sunt de destpet."...th) piesa avea "bube" in structura ei. Si datorita curentilor /tensiunilor care o strabat prin imperfectiunilor microscopice conform legii lui Joule, aia cu caldura, a aparut o zona mult mai fierbinte decat restul. Asta a facut ca (o parte din) structura sa lucreze mecanic (dilatari la alimentare, contractari la deconectare) succesiv, astfel incat rezistenta de contact a crescut, Joule din nou, fenomen in avalasa...Pana la pleoscul final. Cu fumul inclus. Sau nu..Dincolo de exprimare (voit) aleasa, reia cu multa rabdare si eventual (fara) tutun ridicarea unei parti din schema. E pacat sa dai 70 RON si sa constanti ca nu "canta", pt ca (m)ai un scurt pe undeva, eventual sa ti-o arda...Daca te incurajeaza ceva, sa fi ferm convins ca fiecare om care a facut depanare si-a pierdut foarte multe ore cu procedeul de mai sus. Cum crezi ca se capata experienta? La fel ca si inotulDar la al doilea defect, o sa recuperezi timplu "pierdut"...Curaj si incredere in tine. La munca. Bafta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cand conectezi un condensator dupa filtrare puterea transferata becului creste. Eu cred ca se arde :smt003 .

PUTEREA? Poate tensiunea, asa cum am mai scris. Ca sa nu ne "caraim" de ce nu faci experienta, exact cum am descris? Pune-l pt cateva secunde, si vezi ce se intampla. Sau stai in ~1RON, pretul unui bec?Un om cu experinta, vede imediat ca becul se aprind mai tare. Si rationeaza " e tensiune, deci aici e OK. Sap in alta parte."Asa ca "taie" alimentarea inainte sa se arda. Practic respectivul nici nu mai are nevoie sa se uite pe ostroment pt ca stie ca sunt circa... aproximativ V. De fapt pe instrument trebuie sa te uiti, dar cand vezi ca becul da mai multa lumina decat normalul....In electronica nu merge deloc deviza "Noi muncim, noi nu gandim". Pt ca fumul e rapid.Ar trebui sa bag niste smile-uri pe undeva. Dar cum m-am lungit pt incepatori..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu nu inteleg care e problema cu "puterea" in primul rand. Daca faci o integrare, pe 20ms, a tensiunii aplicata becului e clar ca va iesii o valoare mai mare(daca condensatorii sunt buni), Dupa cum cunoaste toata lumea, se poate aplica formula P=(U^2)/R in cazul asta, inseamna ca la fel si puterea consumata de bec creste. Si eu sunt convins ca daca pun niste condensatori babani se arde becul, acuma ma gandesc daca are rost sa imi ard singurul bec de rezerva care il mai am.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu se arde nimica ! Cel putin nu imediat . Oricum , daca e uscat condensatorul se observa scaderea tensiunii chiar in schema originala , sau punandu-se un condensator bun in paralel , se urmareste daca e vreo diferenta. Mai sigur , se scoate si se masoara .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un bec rece la conectare consuma foarte mult fiindca are filamentul rece si puntea redresoare va primi un soc de curent.Nu cred insa ca este o problema fiindca si la conectarea alimentatorului condensatoarele sunt descarcate si va apare si in acest caz un soc de curent pentru punte, soc care este chiar mai mare decat socul care apare atunci cand conectezi un bec.Nu cred ca se va arde puntea... iar becurile nu sunt chiar asa sensibile...Am avut o experianta asemanatoare cu un alimentator in comutatie si ... cauza supraincalzirii era un curent continuu in primarul transformatorului.Tranzistorul in comutatie avea un divizor in baza. Acest divizor a crapat (de fapt s-a ars rezistenta dintre B si E - nu imi explic cum -) si era un curent continuu prin colectorul tranzistorului . Acesta se infierbanta foarte foarte tare. Dupa ce am montat o alta rezistenta a mers perfect...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.