Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

DIY aparate de masura


Recommended Posts

Daca nu am postat unde trebuie imi cer scuze,are cineva o schema simpla de l-Metru,cu indicatie analogica sau digitala ? Fara up,uc,etc,ceva simplu si ieftin ? Multumesc !

Link to comment

Daca nu am postat unde trebuie imi cer scuze,are cineva o schema simpla de l-Metru,cu indicatie analogica sau digitala ? Fara up,uc,etc,ceva simplu si ieftin ? Multumesc !

mama ce gagica ai pe avatarr da-mi lincul :da mmmmmm :limb:
Link to comment
  • 4 months later...

dacă aveți una bucată ”smartfunie” cu android, și aveți nevoie de un osciloscop audio, fără prea mari pretenții, procedați așa:

 

1. dați un search pe google play (așa se numește acum app marketul) cu ”oscilloscope”. vor apare câteva variante, gratuite, sau pe bani, sau gratuite, dar care au nevoie de o interfață pe usb, disponibilă pe situl aplicației, și care, atunci când vor detecta conectarea interfeței, vor deveni subit ”full” din ”demo” :rade: .

majoritatea acceptă și conectarea la intrarea de microfon, cu ceva restricții la performanță...

2. faceți etajul de intrare de aici: http://www.instructables.com/id/A-Pream ... pes/#intro

tipul a folosit ca soft Oscilloscope Pro, de la NFX development, aka ăsta: https://play.google.com/store/apps/deta ... cpro&hl=ro dar se pare că merge fain-frumos și cu alte softuri ”osciloscopice” de Android, atâta timp cât acestea acceptă intrarea de microfon ca sursă de semnal.

uitam: dacă aveți ”baftă” și smartfonul vostru nu are mufă de microfon... asta e!

3. în sfârșit, dacă aveți un laptop/PC mai vechiuț (măcar 1 giga proc, și 512 mega de ram), apelați la Visual Analyser ( http://www.sillanumsoft.org/prod01.htm ), și folosiți etajul de intrare indicat mai sus.

 

o idee destul de bună ar fi să cumpărați o placă ieftină de sunet pe usb, ale cărei intrări le lipiți direct pe placa adaptorului pomenit mai sus... și dacă aveți un desktop, e chiar mai bine să procedați așa, și să scoateți mufele și comutatoarele pe o placă de la unul din bay-urile de 5.25 nefolosite...

Link to comment
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

încă mă interesează subiectul inductanţelor, şi dacă încă nu aţi făcut nici schemele cu 74hc132, şi nici supermultitesterul, şi vă mai interesează şi un osciloscop audio ieftin... soluţia ar fi să apelaţi la "visual analyserul" despre care s-a mai pomenit pe forum.se află aici: http://www.sillanumsoft.org/prod01.htm

 

are o secţiune de măsurare (ZRLC, o găsiţi pe linkul general de mai sus) care presupune o "interfaţă hardware" foarte simplă şi o precizie rezonabilă pentru scopuri amatoriceşti.dacă aveţi nevoie de mai multă precizie, atunci aveţi nevoie de aparate de măsură dedicate, cu un preţ... pe care, ca profesionişti, se presupune că vi-l puteţi permite.

 

 

în fine, câteva cuvinte despre ce spuneam mai sus despre osciloscopul pe "smartfunie": depinde în primul rând dacă aveţi acces la intrarea de microfon!telefoanele oferă acces, asta pentru că e necesar la seturile "handsfree", la tablete, depinde!chiar şi aşa, cu puţin noroc, se poate folosi o tabletă la aşa ceva folosind un handsfree bluetooth, soluţie care vine la pachet şi cu limitările inerente, deşi câştigaţi o separare galvanică între sursa de semnal şi "osciloscop".din nou, depinde de tabletă, nu toate sunt în stare să accepte "handsfree"-uri, fie ele şi bluetooth!dacă vă întrebaţi de ce am adus tabletele în discuţie, motivul e foarte simplu: o diagonală minimă de 7 inci parcă sună mai bine decât una de 2,5 sau 3,5 inci, cât au telefoanele "normale", nu? :)şi un avertisment venit din gura lui Stan Păţitu': dacă vă gândiţi la optocuploare ca să separaţi galvanic semnalele, ţineţi cont că trebuie optocuplor cu fototranzistor, nu cu fototriac!3041 folosit în schema de letcon wolf e cu fototriac, aşa că degeaba aveţi 3-4 exemplare în plus, în cazul de faţă sunt inutile.

Link to comment
  • 2 months later...

Tranzistorul in capsula TO-3 e 2n3055. Mai e si un mosfet pe intrare dar nu mai tin minte ce era. Practic nu as folosi tensiuni mai mari de 50v. Puterea disipata depinde de dimensiunea radiatorului.  Cu radiatorul asta se poate disipa cam 10W continuu, mai mult doar pe termen scurt sau cu ventilator. 

Voltmetru de panou e de cumparat, are scala reglabila din jumperi (200mV, 2V, 20V) si alimentare separata la 5v.

Potentiometrul e multitura 15 ture si e cam la limita cu sensibilitatea, te chinui un pic sa reglezi ultima cifra cand esti pe rezolutie de mA dar isi face treaba.

Shuntul e o rezistenta de 0.1R 5W.

Amplificatorul operational e LM358. Datorita offsetului operationalului am un decalaj (constant) intre valoarea afisata si cea reala de +10mA. In poza curentul real e 1234 - 10 =1224 mA. De asemenea pe primii 50mA nu este linear, de la 50mA in sus e brici. La un moment dat cumparasem un operational mai sofisticat ca sa-l inlocuiesc, dar trebuia refacut cablajul. Evident l-am tot amanat pana nu a mai fost necesar ca m-am obisnuit cu el asa  :rade:

Are si "un fel de protectie" la polaritate inversa cu o siguranta ultrarapida de 2A si o dioda pusa invers pe intrare. N-am vrut sa folosesc diode in serie ca sa il pot folosi la tensiuni cat mai mici. 

Din tensiunea de la bateria de 9v, un regulator 7805 alimenteaza voltmetru si printr-un divizor de tensiune potentiometrul astfel incat pe potentiometru sa am 0-2v sau prin shuntare cu un jumper 0-5v.  Unul din operationale e folosit ca buffer pt. aceasta tensiune obtinuta din potentiometru. Din aceasta tensiune care acum are impedanta mica citeste si voltmetru de panou si totodata mai este divizata de aprox 10 ori printr-un alt divizor de voltaj (care contine si un semiregrabil). Avem astfel o tensiune aproximativ 1/10 din cea afisata de voltmetru. Aceasta tensiune se duce in intrarea neinversoare din cel de-al doilea operational. In intrarea inversoare vine tensiunea de pe shunt. De iesirea celui de-al doilea operational este conectat mosfetul (de tip N) care la randul lui este conectat in baza BJT-ului. Combinatia mosfet/bjt este un fel de darlington/igbt.

Folosirea unui fet in aceasta configuratie e importanta deoarece nu vrei sa se amestece curentul care vine de la bateria de 9v cu curentul de pe intrare. Fet-urile au impedanta f. mare si curentul care trece prin poarta este nesemnificativ.

Ultimul lucru care trebuie facut este reglarea aparatului. Fiind un circuit liniar toate tolerantele pieselor din bucla de limitare curent se regleaza folosind un singur semiregrabil, cel de mai sus. Nu sunt necesare piese cu tolerante mici sau altceva special. Precizia e data de voltmetru de panou, si de aparatul cu care il calibrezi. De offset (decalaj) nu scapi decat folosind un amplificator operational mai bun.

 

Toate astea le-am povestit din amintite, sarcina e facuta acum vreo 4 ani ...

 

 

Link to comment

@gabitzu2006  e bun de descarcat acumulatori auto cu plumb si cam atat. Lucreaza in PWM, un curent mediu de 1A inseamna inseamna impulsuri de 20A  5% din timp (la 12v pentru o rezistenta de 0.56ohmi). Daca il pui pe o sursa de 12v o sa-i sara tranzistorii la impulsurile alea de 20A daca nu are protectie. 

Link to comment
  • 5 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines