Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Controlul motorului la electrocar


Guest Leon

Recommended Posts

Trebuie sa fac un montaj pentru controlul MCC de 24Vx600W la electrocar (masina aia de carat cu acumulator, roaba electrica sau cum e mai corect?). Am schema veche nemteasca dar e defecta si ireparabila. Problema e urmatoarea: Nu vad pe partea de forta nici un sunt care sa serveasca pentru realizarea unei reactii de stabilizare a curentului prin MCC. Poate ca nici nu e necesar sau poate undeva trebuie sa caut un traductor de rotatii? Cine stie cum se face de regula controlul vitezei electrocarului? Poate poate cineva sa-mi arate vre-o schema gata pe care s-o pot adapta?

Link to comment
  • Replies 19
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu cunosc cu exactitate functionarea electrocarului, dar nu mi se pare necesar controlul turatiei motorului, nici la un motor clasic, termic, nu exista o stabilizare. Pur si simplu il comanzi PWM, si ai turatie variabila in functie de factorul de umplere.O sa desenez o schema si o sa o postez.

Link to comment

Ar trebui sa descrii MCC-ul ,sunt motoare cars au bobinajul realizat pt diferite turatii si comanda prin relee,altele folosesc sunturi tot prin relee sau variatia tensiuni de la grupuri de accumulatoare,tot prin relee.Daca motorul are mai multe borne cauta sa vezi + si- iar restil e comanda turatiilor. :yawinkle:

Link to comment

E un MCC obisnuit cu o singura infasurare de excitatie si indusul, ambele scoase in afara. Adica am 4 conductoare. Schema de conectare e cu excitatie seriala. Nu are nici un sunt pentru reactie negativa si nici un traductor de turatie (pentru reactie negativa pe turatii). Probabil se comanda PWM cu bucla deschisa (oare e corect acest termen?) adica orbeste. Este montat un buton care dupa spusele electricianului de serviciu serveste pentru conectarea la turatii maxime. Adica o rupe din loc si nu vad necesitatea unui asemenea buton. Ma gandeam ca poate a schimbat el ceva in circuit pentru a lucra fara modulul electronic. Iar butonul ma gandeam ca ar fi pentru franare electrica. Dar pentru franare probabil ar fi necesar un reostat sau o rezistenta de putere mare pe care sa se descarce energia din indus. Sau poate indusul se scurcircuiteaza considerand ca energia la frinare e mica si nu va supraancalzi motorul?Cine si ce idei are?

Link to comment

Mi-e greu sa cred ca se scurtcircuiteaza motorul.

Am facut si eu greseala asta candva cu niste motoare de cc.

Am ars bunatate de mos-fet-uri care au costat o gramada de bani :finga:

Deci obligatoriu franarea se face pe o sarcina rezistiva, de multe ori se face un circuit de incarcare al bateriei, astfel incat sa se recupereze o parte din energie.

In principiu nu mi se pare normal ca sa existe o stabilizare a turatiei, o "bucla", cum ai spus tu. In cazul unei sarcini mai mari se poate face astfel o pornire lenta, altfel motorul ar primi din start alimentare la putere maxima. Butonul acela pt. maxim ai putea sa il pastrezi. Cred ca electrocarul respectiv nu are o viteza prea mare, astfel incat dupa pornire si atingerea vitezei maxime, se blocheaza acest buton, pentru a nu mai tine apasat pe acceleratie.

 

Vezi principiul la:

http://www.4qdtec.com/bridge.html

http://www.4qdtec.com/h.html

http://www.edn.com/contents/images/120999di.pdf

(unul dintre articolele din acest document Motor controller operates without tachometer feedback)

http://www.4qdtec.com/pwm-01.html

cu precizarea ca la mos-fet-urile "de sus" trebuie sa inseriezi un rezistor de valoare mica, altfel ti se va arde.

Link to comment

Salut,Pe vermea faraonilor, cand lucram la oarece fabrica socialista, in dotare era si un electrocar. Schimbarea vitezei se facea cu niste rezistente de putere in serie cu motorul si niste contactoare. Cred ca in total avea 3 sau 4 trepte de viteza. La pornire, la inceputul cursei pedalei de acceleratie, erau introduse toate rezistentele in circuit. Pornirea era lenta si viteza maxima era redusa. Viteza depindea si de sarcina. Problema era ca pastilele din aliaj de argint se ardeau. Faza cea mai nostima (cand erai spectator) era ca pastilele se lipeau cand ti-era lumea mai draga. Solutia? Duceai electrocarul in mijlocul curtii, te incadrai pe o traiectorie circulara si strigai cat te tineau bojocii: "Bornaaaaaaa!!!!"... In traducere: "Sa vina un baiat dibaci, sa sara pe electrocar si sa scoata borna de la baterie, ca sa se opreasca electrocarul." Mai tarziu a fost instalat un heblu de urgenta. Asta era solutia electromecanica. Dupa cum se observa, nu este necesara nici o bucla de reactie electronica. Bucla de reactie "la picior", adica prin operator, e suficienta.Eu ma ocup si de constructia aeromodelelor. Partea electronica o manufacturez in baie pe pian. Folosesc PWM la comanda motoraselor. Nu este necasara bucla de reactie locala. Bucla e "la operator". Vezi ca da in nas, bagi mansa la blana. Pana acum m-am jucat cu PWM-uri de max 15A, insuficient ptr un electrocar, dar principiul e valid.Ptr electrocar eu cred ca PWM merge chiar si fara reactie electronica. Daca merge prea repede, mai iei piciorul de pe pedala. Trebuie, insa, folositi tranzistori care sa suporte solicitarile din circuit. Nu e simplu. Am mai vazut varianta folosirii unui tandem de 2 tiristoare. Unul comanda motorul pr. zis. Cel de-al doilea il stinge pe primul. Circuitul e destul de complicat si necesita un circuit rezonant LC de putere, care sa poata sa stinga temporar curentul prin primul tiristor. Fara circuitul de stingere, odata intrat in conductie, primul tiristor asa ramane ptr ca lucreaza in CC.Frana cred ca era ceva gen disc/tambur. Nu se arunca nimeni la fineturi cu recuperare de energie sau frana electrica.Bafta!CiripEDIT: dupa postul lui unGuru. GTO! Voala de vezi. Nu mai lucrez de mult pe parte de forta si uitasem de astea.

Link to comment

Pentru comanda in CC exista tiristoare GTO (cu blocare pe poarta, nu prin anularea curentului anod-catod). Un link care precizeaza folosirea acestor tiristoare este acesta. BTW, acolo se dezbate problema unui motor de locomotiva (electrica).. ;)

Oricum, o cautare dupa "GTO thyristors DC motor" pe google va fi generos rasplatita cu informatii si solutii!

Link to comment

Oricum, o cautare dupa "GTO thyristors DC motor" pe google va fi generos rasplatita cu informatii si solutii!

Daaa, dar magazine in Ro care vand asa ceva imi cauti si mie? :prayer:In general se folosesc la circuite de curenti mari dar si tensiuni ridicate si nu prea sunt cumparate de amatori :finga: , nu si le permit.Pentru acestia ramane in continuare solutia folosirii de tranzistori de putere, in paralel (IRFZ44, BUZ11A - ieftine).
Link to comment

Daaa, dar magazine in Ro care vand asa ceva imi cauti si mie?In general se folosesc la circuite de curenti mari dar si tensiuni ridicate si nu prea sunt cumparate de amator

Crezi ca un "amator" are electrocar acasa?! De altfel, nu este nici o problema sa le comanzi de-afara.. ca sa nu mai spun ca s-ar putea ca prin Chisinau sa existe asa ceva (din spusele lui @Leon, sint destul de bine "dotati").. :drinkers:
Link to comment

Presupun ca, un amator poate avea un electrocar acasa, mai ales daca l-a procurat de undeva defect.Titistoarele GTO stiu ca au fost facute in general de firme cu renuma, insa este posibil ca si rusii sa fabrice astfel de componente, mai ales ca tehnologic nu ar fi atat de complicat.Stiu ca in Ro, majoritatea vehiculelor actionate electric cu cc. (tramvaie, troleibuze) aveau actionarea cu contactoare sau tiristoare.

Link to comment

Nu e nici o problema cu tranzistoarele de putere. Eu am facut o schema pentru reglarea excitatiei intr-un generator diesel. Reglam la 40A fara probleme cu BUZ11 care se vinde pe aici. In schema de la uzina se foloseau RFP40N10. Dar ma intereseaza asa un moment:MCCul e de 24V la 600W adica curentul nominal e de 25A. Iar in scheme se foloseau in paralel 9 tranzistore cate 40A fiecare, adica 360A. Fuzibilul de protectie e de 100A. Cum sa inteleg asta? Pentru ce asa rezerva la tranzistori? Daca asi uni in serie bobina de excitatie cu indusul atunci la pornire curentul este limitat numai de rezistenta activa a bobinelor. Stie cineva cum se poate calcula aceasta rezistenta stiind tensiunea si puterea nominala a MCCului? Cred ca trebuie sa fie o legatura. Probabil acest curent de pornire e legat de curentul nominal.

Link to comment

NU, la pornire curentul nu e limitat de rezistenta bobinelor. Curentul printr-o bobina creste liniar, in functie de inductanta acesteia. (tensiunea autoindusa se opune cresterii curentului in circuit).Curentul prin motor variaza in functie de sarcina. Daca ai un motor in gol, iti va absorbi un anumit curent, iar daca il franezi mecanic, acest curent va creste f. mult, ajungand sa fie limitat de rezistenta infasurarilor. In principiu, ar trebui sa existe si un limitator de curent prin motor, altul decat protectia cu siguranta sau altceva.Supradimensionarea este ceva normal, caci este vorba de un produs destinal utilizarii in conditii industriale. Iar curentul de 40A pe tranzistoare este un curent teoretic, care poate fi aplicat un timp foarte scurt, in functionare normala fiind importanta puterea disipata si mai putin curentul maxim suportat de tranzistor.

Link to comment

Tin sa-ti multumesc pentru linkurile de mai sus, sant foarte bune si la tema.

Cred ca la pornire curentul e limitat numai de rezistenta omica a infasurarilor. Ai dreptate vorbind de inductanta etc., dar cred ca miezul motorului ajunge la saturatie mai degraba decat isi ia rotatiile motorul. Oricum curentul acesta poate fi de 20 ori mai mare decat curentul nominal (asa zic astia de la http://www.4qd.co.uk). Deaceea pornirea trebuie neaparat facuta lent ca de altfel nici toate rezervele pot sa nu reziste. Probabil am sa folosesc un TL494 pentru dirijarea cu 6xBUZ11A. Si mai pun citeva OpAmp pentru protectia acumulatorului de la descarcare si cateva operatii de scalare.

Link to comment

Curentul e f. mare la pornire tocmai din cauza ca motorul este franat mecanic, asa cum am descris.Dar in general, curentul printr-o bobina creste liniar.i=(U/L)xtdaca iti amintesti curentul printr-o bobina stabatuta de curent alternativ este defazat in urma (cu 90? pt. inductanta ideala).

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines