Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
dj_dexter1975

ECHILIBRARE ROTI

Recommended Posts

Salutare tuturor,sper ca postez la ramura potrivita si as vrea sa deschid un subiect ce ma macina de mut timp.Cum stim cu totii,rotile masinilor se echilibreaza pentru o rulare lina (si nu vreau sa intru in detalii),dar am depistat urmatoarea problema .....pe parcurs am apelat la mai multe service-uri in special la vulcanizari unde se efectueaza echilibrarea rotilor,si de fiecare data rezultatele erau bune,practic era insesizabil ''vibratia'' aceea ce apare cand rotile nu sunt echilibrate.Deci teoretic totul pare sa fie ok,dar,sre surprinderea mea,(si aici as vrea sa discutam despre acest subiect) o roata gata echilibrata ,data jos de pe masina de echilibrat,si pus din nou pe masina de echilibrat,acesta va cere din nou sa punem acele mici greutati ici -colo ca si cum roata nu ar fi echilibrata.La prima vedere,putem spune ca masina de echilibrat insusi nu este calibrata,dar acest fenomen este valabil la orice unitate sau service sau unde se efectueaza echilibrarea rotilor.Acum intrebarea ar fi,si aici invit pe toti ''mesteri'' care se pricep la asa ceva (tehnic vorbind,cine intelege si cum functioneaza o asemenea masina)totusi cand spune ''adevarul'' masina?prima data ?sau niciodata?pentru cei care se pricep,stiu ca masina analizeaza vibratia rotii cu tot ansamblul deci roata-axul masini de ech.Rugamintea mea este,daca stie cineva despre tehnica echilibrarii si in special cum functioneaza aceste masini si cum se pot calibra,sa ne-o impartaseasca tuturor,poate mai prinde bine la cineva si mai invatam unul de la celalalt....cu mult respect si toate cele bune..

Link to comment
Share on other sites

va salut problema este de la masinile care sunt supra obosite prin urmare acei senzori care detecteaza vibratia sunt decalibrati si de cele mai multe ori aproape morti romani dupa cum se stie nu prea aduc masini si unelte noi sau cel putin functionale ci casate din statele dezvoltate care arunca acele masini intrucat alta masina sau alt aparat da verdictul final (defect )asadar acea masina ar trebui sa se topeasca dar noi o luam schimbam 2-3 rulmenti si merge o masina cu 2 ani de functionare costa undeva la 3000-3500 euro peste granita spun acest lucru in cunostinta de cauza intrucat un prieten are un service in tg lapus si a cumparat o masina de echilibrat roti defecta cu 1000 euro ceva cat decat de doamne ajuta era cum ziceam mai sus (dar romanul cel parsiv )echilibrarea se face pe niste mansoane de cauciuc care are ceva senzori nu prea am avut ce vedea pentru ca era dintrun fel de latex sau ceva de genu marea mea mirare a fost ca daca insemnezi pe roata cu o creta si dai 3 teste de echilibru nu se opreste de 2 ori intrun loc sau cel putin pe aproape concluzia este ca in romania nu prea se pune pret pe calitate si nu se va pune prea curand :cry: :sparge:

Link to comment
Share on other sites

Da,exact,cum zici Adi,nu se opreste in acelasi loc,dar ca ma mira foarte tare este faptul ca desi dai de 2-3-4 ori roata,nu cere mai mult de 4-5 grame,si bine-nteles nu in acelasi loc cum zici....problema apare cand dai jos raota si o pui inapoi ,atunci deja cere din nou,bine si mult,adica ca si cum n-ar fi fost echilibrata...sunt convins si stiu ca problema vine de la decalibrarea masinii,practic senzirii aceia sunt de fapt 2 bobine in care oscileaza un miez(magnetic ,banuiesc)adica acest miez copiaza oscilatiile axului,si este analizat de calculator.....am deschis acest subiect ptr.ca un fb.prieten are o asemenea masina si am incercat sa rezolv problema dar n-am reusit..daca as putea porni masina fara roata,(ca nu porneste fara) poate as putea vedea ce zice sau ce cere,eventual sa echilibrez manerul de prindere a rotii? :rade: si totusi,banuiala mea este ca aceste probleme si defecte pentru care sunt aruncate aceste masini de occidentali,sunt de tip mecanic si s-ar putea elimina..rulmenti obositi ba chiar ar putea afecta si axul motorului daca are uzuri si intra in rezonanta...dar atunci,DE CE o roata echilibrata(vorba vine),si data de 3-4 ori ,nu mai cere mai mult de 4-5 grame sau nu cere deloc depinde de situatie,daar ,odata data jos roata si pusa iar,e jale,zici ca nici n-a fost echilibrata :sparge: spre surprinderea mea,toate 4 roti le-am echilibrat pe aceasta masina si merg perfect!ma intreb,daca un client cere sa repeti operatia dupa ce ai dat jos roata ,si vede ca ce da aparatul,ce-i zici???

Link to comment
Share on other sites

Pai, roata se echilibreaza pe arborele masinii de echilibrat, care are o anumita greutate si este fix, incastrat in lagare(rulmenti) si echilibrat la rindul sau dinamic.Dupa ce o pui pe masina, anvelopa se uzeaza/rodeaza, in functie de greutatile puse la echilibrat dar si de mecanismul de suspensie al masinii ! Si aici mai intervin o multime de alti factori, cel mai important fiind jocurile din articulatiile mecanismului patrulater care tine roata. Dupa rulare daca o pui inapoi pe un ax fix, echilibrat dinamic, cum este cel al masinii de echilibrat, normal ca va avea nevoie de alte greutati (mai mici) de compensare a acelei usoare uzuri.Daca ai pune roti neechilibrate initial pe masina, acestea nu vor face decit sa maresca sau sa initieze (dupa caz) jocurile din articulatiile suspensiei. Forta centrifuga nu va fi uniforma. Nici prin echilibrare nu va fi perfecta, dar fi in niste limite care vor avea ca urmari: comfort in mers, eliminarea vibratiilor, prelungirea duratei de viata a articulatiilor si a anvelopelor, etc

Link to comment
Share on other sites

Nuu,nu trebuie sa montezi roata pe autoturism,am zis ca dupa echilibrare,dai jos roata de pe masina de echilibrat,si o pui inapoi,repeti operatia...e ca si cum nu ai fi facut nimic,masina iti cere iar aiureli sau ce stiu eu,cert este ca o roata odata echilibrata ,cat de cat,ar trebui sa-ti dea exact la fel daca o pui pe masina de echilibrat si de 10 ori...cine nu crede,poate sa incerce undeva ,echilibrati roata,o dati jos de pe masina,si cereti sa repete operatia...veti fi uimiti :da

Link to comment
Share on other sites

Inainte de a o da jos, fa un semn continuu pe axul masinii si janta, da-o jos si apoi repune-o in acelasi loc. Nu cred ca mai apar diferente. Axul masinii este echilibrat dinamic. Cind pui o roata la echilibrat, reechilibrezi dinamic intreg asamblu.Daca schimbi pozitia rotii schimbi de fapt pozitia greutatilor cu care ai echilibrat ansamblu ax-roata.

Link to comment
Share on other sites

Am avut o patanie la un service. Am fost la reglat unghi si echilibrat, am rezolvat si cand am plecat, pe drum pe la 130 vibratie in volan. Dupa cateva zile merg inapoi, vorbesc cu omul, si le pune amandoua rotile fata din nou pe masina, ghiciti ce, ambele roti au dat 0 grame.Parca, daca nu ma insel, masina de echilibrat trebuie sa stie unde este valva.

Link to comment
Share on other sites

amicul meu nici macar nu da roata jos da numai restart la masina face semne cu creta pe cauciuc numerotand pozitile de oprire si surprize sunt peste tot da prima data masina gaseste valva si undeva in partea opusa cere 15-30 grame dar dupa aceasta operatie este nebunie totala senzori de la masina la care m-am uitat sunt cred ceva mai numerosi intrucat sunt 14 fire +masa pe o lungime de 15-20 cm ax asta imediat pe ax langa roata pe partea opusa adica in spatele masini unde este si frana mai merg 8 fire 5 groase care intra in frana electromagnet iar 3 subtiri care intra tot intrun manson de cauciuc moale (latex )3-5 centimetri lungime eu unu chiar nu inteleg cum functioneaza asa ca am si renuntat la ideea de a incerca sa o calibram cu toate ca are un platan de 10 kg echilibrat perfect cu acela poti sa o pornesti de 10 ori merge ok rare-ori zice ca trebuie 2-3 grame ici colo dar cu roti de cauciuc nu posibil sa fie si din gaura data in geanta roti :sparge:

Link to comment
Share on other sites

Pentru davidut5,nu este necesar sa stie masina de ech.unde este valva,deoarece ideea este sa echilibreze cat mai perfect si sa-ti arate unde sa pui contra greutatile ,indiferent din ce cauza provine dezechilibrul la cauciuc.Apropo..de masina de ech.de care vorbeam de la inceput,da,daca fac semne la roata dupa prima echilibrare,si repet operatia punand roata exact la semn ,cum a fost echilibrat,atunci imi da ok,nu cere nimic,ff rar 3-4 grame.Dar daca eu echilibrez roata,si ma duc la o alta vulcanizare si cer din nou sa-mi echilibreze,si acolo vor pune contra greutati,in concluzie eu cred ca la 15-20 de grame cat tre sa pui ,oricum nu se simt doar peste 100km/ora si bine-nteles depinde de carosabil-suspensii etc...deci sa inteleg ca aceste masini se calibreaza cu un fel de disc din metal?(care banuiesc ca este perfect )sau este ceva comanda din meniu ,ceva combinatii de taste sa poti face calibrare...?

Link to comment
Share on other sites

De regula apar diferente de echilibrare la masinile de echilibrat noi(cele cu fixare janta pe con).La masinile care sunt prevazute cu flansa si prezoane pt fiecare model de janta nu se intampla asa ceva ,chiar daca se schimba pozitia rotii fata de flansa.

Link to comment
Share on other sites

Nu exista masurare fara eroare! Rezolvarea consta pur si simplu in a aduce erorile sub limita la care deranjeaza.In cazurile discutate trebuie tinut seama ca un dezechilibru de 15-20g nu deranjeaza pana pe la 100 km/h, 5-10g pana pe la 150km/h.Uzura insasi a cauciucului mai dezechilibreaza in timp si,foarte important,roata isi accentueaza tocirea in partea ramasa mai usoara,deci inta intr-un cerc vicios.

Link to comment
Share on other sites

Si asta, cum o faci?

 

Eu pana nu inteleg sau dpistez modul de functionare, nu am incredere in asemenea masini, fie si noua. Niciodata n-o sa mearga o roata, dupa cum spune masina, mai ales cauciucuri folosite. Masina arata dezechilibrul , pe o roata fara sarcina. In momentul cand o pui pe masina si accelerezi putin, armaturile de deplaseaza, mai ales daca sunt rupte, si cauciucul "ramane" putin in urma, constituind un dezechilibru. Ex: roti echilibrate pana la 5g, ar fi trebuit sa mearga perfect pana mult peste suta. La 80-90, bate si trage si putin dreapta (roata proasta e pe dreapta). Am facut un dispozitiv cu role (reglat unghiuri in frma in care masina se deplaseaza pe drum), si urcata pe role, danseaza sau schioapa. Deci, masina de echilibrat e aiurea. N-o spun ca prostu', pentru ca am facut multe dispozitive pentru reglat la masini, care sunt "parfum" la rezultate, in comparatie cu ce se afla prin ateliere, chiar si "meseriasii" .

Da, ideea topicului, era depistarea cauzei la masina de echilibrat. Las-o moarta, si fa-le acasa. Cum pot sa am o roata echilibrata, cand masina o prinde de gaura si eu o prind in prezoane? Cel mai simplu, suspend roata, turez la 90/h, daca bate, vad unde atingr de jos, functie de lungimea petei de pe cauciuc, pun greutatea in diametral opus, si o scot la zero vibratie pe masina. E SIGUR. Am mai facurt un dispozitiv din fuzeta si portfuzeta de Dacie, cu rulmenti mici (spalati sa nu aiba frecare), si echilibrat static iar iese bine, dar n-am reusit sa fac fuzeta perfect pe centru, si are putina eroare. Asa-mi stau sutele in buzunar, si le cara femeia la hotii din moluri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines