Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
ghettoman

Reconditionari manuale la masini unelte

Recommended Posts

In urma cu vreo 6 ani deveneam fericitul posesor al unui strung de metal.Asist 370.

Nu cunosteam nimic despre strunguri,regimuri de aschiere,cutite..etc

Aveam in schimb internetul la dispozitie.

Au trecut 6 ani am invatat foarte multe si am descoperit ca mindria mea de strung e o porcarie.Jocuri in toate ghidajele rezolutie in cel mai bun caz 0,8-1mm.Iar cel mai inervant la el e nu puteam taia material (parting in engleza).Taiam,taiam si la un moment dat se bloca cutitul in material din cauza jocurilor.Si invariabil se rupea.

Citeam pe un forum despre sculele chinezesti low entry.Sunt un lego asamblat.Adica ai toate piese dar neprelucrate si asamblate cum trebuie.E de datoria ta sa le prelucrezi si sa le asamblezi cum trebuie.Sau mai dai 1000 de euro :da

 

Prima problema nerespectarea grosimii ghidajelo longitudinale (Bed ways) Adica daca stringeam distantierele la sanie pe masura ce ma apropiam de universal mergea din ce in ce mai greu pina se bloca.Nasoala problema.Precizia prelucrarii unei piese pe orice masina unealta e data de RIGIDITATEA masinii.La mine si sania avea joc pe ghidaje.Santurile saniei nu erau egale ca inaltime .

Usor de rezolvat toate aceste probleme cu o freza.Din pacate inca nu am asa ceva.Asa ca am aplicat diferite metode pe care le veti gasiti mai jos.

 

http://warhammer.mcc.virginia.edu/ty/7x10/vault/Lathes/7x10-7x12-Projects/TaperedSaddleGibs/Bedways.html

http://www.kahale-martinapmachine.net/navigation_bars/nextpage.html

http://www.toolsandmods.com/saddle.html

 

Cum am procedat eu..Nu am un comparator :jytuiyu Am scule de mii de euro dar nu am.Am tot aminat sa-mi cumpar iar in magazine pe la mine nu am gasit Sau daca am gasit nu mi-au placut.Primul strung a fost facut cu pila si multa ingeniozitate.Sculele iti fac viata mai usoara dar se poate si fara ele.

Am considerat ca superiorul ghidajelor transversale (upper part bed ways) sunt egale ca inaltime, ele fiind prelucrate pe o masina de rectificat>deci inegalitatea de inaltime vine din partea de jos.Nu ar fi primul strung chinezesc cu probleme din astea.

Am montat bailoaga de pe sania longitudinala doar in partea din fata, am strins-o la maxim si am miscat sania pina s-a blocat.Am facut un semn de unde incepe si stringe si am incepu sa pilesc din partea de jos a ghidajului.Stiind ca pina la universal problema persista m-am dus cu pila pina acolo it-o miscare mai lunga.Si am reverificat si am repilit.Si incetul cu incetul blocajul s-a transformat in agatare iar ulterior agatarea a disparut transormindu-se intro miscare usoara

post-148-139829326792_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sania LongitudinalaDupa cum ziceam mai sus avea joc perceptibil in diagonala, degajarile pentru ghidaje erau prelucrate inegal,un colt fiind mai adinc ca altul.Cercetind urmele lasate de ghidaje pe degajari m-am speriat.Se vedeau 2-3 pete de contact pe toata lungimea.Forta de apasare data de aschiere era preluata de un contact insumind maxim 2cm2.Sa te mai miri ca mergea cit de cit.post-148-139829326798_thumb.jpgStiam ca altii au folosit hirtie abraziva lipita cu scotch pentru degrosare.Zis si facut.Pun intr-o parte 2 bucati de scotch una peste alta si in partea cealalta pe ghidajul V pun scotch si lipesc peste smirghel de 400.Si dai si freaca.Si curata smirghelul ca se umple in draci.Si iara freaca...etc.Dupa vreo ora studiez.Merge foarte incet.V-ul saniei este prelucrat ca naiba pe freza, zici ca chinezul l-a facut cu freza de mina.Se poate vedea in imagine "oglinda" data de polizat,locul unde V-ul saniei face contact cu ghidajulpost-148-139829326807_thumb.jpgMatrita de degrosatpost-148-139829326813_thumb.jpgIn ritmul asta si urmasii mei vor degrosa la el.Il iau la pila.MARE GRESEALA.Cit ai tine pila de drept si cit de usor ai apasa tot obtii o structura convexa adica marginile se vor pilii inaintea centrului.M-am apucat iara la smirghel sa indrept ce am stricat.Asta e, asa inveti.Nu stiu daca cei care au mai facut operatiunea asta au nervii tari dar pe mine m-a plictisit la culme.Am trecut la smirghel de 60 incercind sa maresc volumul de material degrosat.La fel.Primele ture sunt ok apoi granulele smirghelului se rotunjesc si nu mai taie din fonta.Nu degeaba fonta e trecuta linga otelul rapid si vidia ca duritate de prelucrare.Carbonul din ea toceste rapid totul.Trebuie sa ai rabdare cu metoda asta sau sa ai un smirghel de calitate cu carbura de siliciu.Si cum la noi in tara de intrebi pe cineva de asa ceva se uita la tine ca boul si zice ca nu are decit granulatii de 60 200 400 dar habar nu are cu ce material e acoperit suportul.Incercam altceva.Ii las pe altii sa smirgheluiasca

Link to comment
Share on other sites

Munca de "chinez" :rade: Ce sa zic, fonta am aflat si eu foarte de curand ca este o pacoste. Se strunjeste foarte usor dar datorita naturi ei se face praf. O placere pentru sinele de ghidaj. Aceeasi "natura" iti da si tie bataie de cap si bataturi la maini. Dar satisfactia va fi imensa cand o sa-i dai de cap si o sa ai un strung cat de cat acceptabil.

Spor la treaba.

 

PS: Ai vazut clipul asta?

 

Link to comment
Share on other sites

Shabaruirea.(hand scraping)Este un procedeu aplicat metalului asemanator cu rindeluirea/jiluirea lemnului.Adica cu o "dalta" din otel rapid sau carbura metalica se jiluieste metalul.Suprafata rezultata reflecta lumina ca oglinda datorita faptului ca grosimea materialului indepartat este de ordinul micronilor.Pe orice masina unealta "de firma" dupa rectificarea clasica urmeaza shabaruirea.Acesta are dublu rol.Obtinerea unei suprafete mult mai plane si in plus aparitia unor gauri micrometrice in care se aduna pelicula de ulei astfel miscarea de frecare fiind transformata in miscare de alunecare.Intre timp mi-a ajuns si pasta de tusat.Bineinteles ca in Romania n-am gasit asa ceva.Meseriasii nostri folosesc ciocanul in locul presei la scoaterea rulmentilor si foita de ziar decit pasta de control la reglajul grupurilor la masini.Asa ca normal asa ceva nu se gaseste in Romania.Foloseam inainte pentru tusare markerul (carioca) dar acesta are limitarile si dezavantajele lui.post-148-139829326824_thumb.jpgDupa intindeera cu o rola de cauciuc pasta creaza o suprafata micrometrica.Daca freci o suprafata cunoscuta ca plana unsa cu pasta ,de suprafata pe care vrei sa o planezi,obtii transferul de pasta doar pe suprafetele mai inalte deoarece doar acestea fac contact.Si dupa accea shabaruiesti aceste suprafete obtinind la final o suprafata plana.Procedeul in cazul meu e mult mai rapid decit slefuirea cu smirghel si in plus ofera un CONTROL ASUPRA PROCESULUI.Ginditiva ca vorbim de miimi de milimetru,inaltimea scotchului cu smirgel de pe ghidajul V trebuind sa fie egala cu cele 2 bucati de scotch supapuse de pe ghidajul plan.Alfel slefuirea ducind la de-parelizarea in inaltime a saniei pe cele 2 ghidaje.Si iara ne intoarcem de unde am plecat cele 2 cai de rulare nefacind contact complect cu ghidajele longitudinale.Pe cind asa e simplu.Dai cu tus pe ghidaj,freci sania de el si dupaia razui de pe sanie exact unde ai urma de pasta.Si iata ce am obtinut.Derulati in sus sa vedeti ce contact aveam inainte.post-148-139829326897_thumb.jpgAici am facut o greseala.Am planat intai ghidajul plan si nu cel in V :bataie Vorbeam mai sus despre paralelismul inaltimii celor 2ghidaje.In momentul in care planez acuma ghidajul in V ,ghidajul plan va fi decalat deoarece shabaruirea V-uli va ridica sau cobori placa.Asta s-a si intimplat.Si am luat-o de la capat :aut: Dar in final a iesit.Contactul e mult mai bun dar am dat un strat foarte subtire de pasta.post-148-139829326897_thumb.jpg

post-148-139829326904_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Munca de "chinez" :rade: Ce sa zic, fonta am aflat si eu foarte de curand ca este o pacoste. Se strunjeste foarte usor dar datorita naturi ei se face praf. O placere pentru sinele de ghidaj. Aceeasi "natura" iti da si tie bataie de cap si bataturi la maini. Dar satisfactia va fi imensa cand o sa-i dai de cap si o sa ai un strung cat de cat acceptabil.Spor la treaba.PS: Ai vazut clipul asta?

Scula automata(biax) cu care shabaruieste ala costa 2000 (doua mii) de euro :bataie .Iar flaking-ul de la final(dungile diagonale) are rol pur decorativ iar unii zic ca face chiar rau la suprafata-rulment care incerci sa o realizezi.Strung cit de cit acceptabil aveam inainte.Acuma va fi STRUNG :nebun:Astea au fost facute cu un strung acceptabil.E un suport de convertor pentru o antena parabolica cuposibilitati de reglaj ale convertorului in focar "la milimetru"post-148-139829326941_thumb.jpg
Link to comment
Share on other sites

"Cum am procedat eu..Nu am un comparator Am scule de mii de euro dar nu am""Scula automata(biax) cu care shabaruieste ala costa 2000 (doua mii) de euro "Ce mai contau 2000 de euro :rade: Credeam ca v-ati apucat acum de treaba si ma gandeam ca poate ati omis alte variante care v-ar face munca mai usoara. Razuirea asta se poate face si manual cu scule cat se poate de banale. Bine ca ati reusit. De unde ati procurat materialul de tusat? Si cat a costat?

Link to comment
Share on other sites

Ebay.de~20 de euro cu tot cu transport.Daca faceam chestia asta pentru bani fi sigur ca imi luam biaxul ala.Cind vorbim de refacut ghidaje suma se invirte undeva la 1000-2000 de euro.Deci din 2 retusari ti-aiscos scula.Iar cind vorbim de shabaruit sa stii ca un Hss rezista maxim citeva minute.Si dupaia il ascuti si dupaia iara citeva minute.Fonta asta e data draq :bataie.Iar cu placute de vidia...alea rezista mai mult, termini 2-3 tusari.Nasolia e ca la finetea de ai tu nevoie nu merge doar pe piatra verde, trebuie polisata si pe o piatra diamantata. :speriat

Link to comment
Share on other sites

Salut, esti pe drumul cel bun dar mai ai...Ca pasta de tusat puteai sa folosesti un tub de vopsea de ulei albastra luat de la fondul plastic cu cativa lei.Razuirea obtinuta de tine e abia la inceput, pentru o buna functionare ai nevoie de 20-25 de pete pe inch patrat, asta este norma la ghidajele masinilor unelte.Ca sa ajungi aici trebuie sa faci mai multe randuri de operatii, se controleaza cu pasta si apoi se repeta pana se ajunge la rezultatul de mai sus, si asta pe intreaga suprafata a ghidajelor. Nu mai pune smirghelul si pila pe masina ca nu obtii nimic, pacat de ea.O placuta de carbura (sandvik sa zicem) trebuie sa te tina multe strunguri ca asta pana sa o reascuti.Pacat ca nu am niste poze disponibile sa vezi cum ar trebui sa arate un ghidaj "ca lumea"Ei uite ca am gasit:Suprafata sin stg arata cum trebuie.Prima razuire se face la 45 grd fata de directia de miscare, a doua perlendiculara pe prima, a treia perp. pe a doua si tot asa, asta e unul din secrete

post-6624-139829326983_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

...Taiam,taiam si la un moment dat se bloca cutitul in material din cauza jocurilor.Si invariabil se rupea...

La debitarea barelor rotunde cu cutitul, trebuie aplicata o tehnica aparte. Cutitul inainteaza in adancime si caldura degajata nu se mai disipa pe o suprafata ampla, precum bunaoara la strunjirea laterala, sau chiar la cea frontala. Aici geometria sculei este foarte importanta. Dar mai ales are o importanta deosebita regimul de aschiere. Mai mult decat atat. In momentul in care se constata vibratii in timpul procesului, ele nu provin numai din jocurile in ghidaje. De obicei este scula neascutita. Daca dupa ascutire, in scurt timp vibratiile reapar, atunci de vina este regimul de aschiere - indeosebi turatia, care de regula este prea mica. Atunci cand avem un cutit bine profilat geometric, bine ascutit si am ales o turatie adecvata, pot apare vibratii sau chiar blocaje cu ruperea cutitului datorita avansului necorespunzator - care de regula se face manual. Daca diametrul barei rotunde de debitat este mai mare, atunci este posibil, ca apropiindu-ne de centru, sa fim nevoiti sa schimbam (marim) turatia, cel putin o data in timpul debitarii. Toate acestea sunt reguli de respectat, chiar daca avem un strung foarte bine ajustat in ghidaje si/sau in lagarele arborelui principal.
Link to comment
Share on other sites

Salut, esti pe drumul cel bun dar mai ai...

Ca pasta de tusat puteai sa folosesti un tub de vopsea de ulei albastra luat de la fondul plastic cu cativa lei.

Razuirea obtinuta de tine e abia la inceput, pentru o buna functionare ai nevoie de 20-25 de pete pe inch patrat, asta este norma la ghidajele masinilor unelte.

Ca sa ajungi aici trebuie sa faci mai multe randuri de operatii, se controleaza cu pasta si apoi se repeta pana se ajunge la rezultatul de mai sus, si asta pe intreaga suprafata a ghidajelor.

Nu mai pune smirghelul si pila pe masina ca nu obtii nimic, pacat de ea.

O placuta de carbura (sandvik sa zicem) trebuie sa te tina multe strunguri ca asta pana sa o reascuti.

Pacat ca nu am niste poze disponibile sa vezi cum ar trebui sa arate un ghidaj "ca lumea"

 

Ei uite ca am gasit:

 

Suprafata sin stg arata cum trebuie.

Prima razuire se face la 45 grd fata de directia de miscare, a doua perlendiculara pe prima, a treia perp. pe a doua si tot asa, asta e unul din secrete

 

 

Ceea ce zici tu e hook scraping sau half moon scraping.Difera procedeul de aplicare.Eu am facut intai flat scraping adica eram interesat de obtinerea unei suprafete plane.Suprafata rulment apare dupaaceea

Aveti aici o carticica super despre medodele de realizare

https://rapidshare.com/files/533931900/Robert-wade-The_art_of_handscraping.pdf

 

Si biblia internationala a reconditionarii masinilor unelte.Contine informatii de shabaruire testarea si reglarea masinilor unelte.

 

https://rapidshare.com/files/2874601066/Machine_Tool_Reconditioning_and_Applications_of_Hand_Scraping.djvu

 

Editat de ola_nicolas: Te rog sa nu mai reiei in citat toata postarea, ci doar cateva cuvinte, eventual o fraza care defineste in mod suficient chestiunea la care raspunzi. De asemenea evita sa utilizezi citate multiple de genul:

...Citat Y...
...Citat X...
Link to comment
Share on other sites

...Suprafata rulment apare dupaaceea...

"Bearing", se traduce in acelasi timp ca lagar si/sau rulment. Atunci cand apare in legatura cu o operatie manuala de "scraping" = razuiala (sabaruire) nu poate fi vorba decat de lagar de alunecare. Lagarele rulmentilor nu se sabaruiesc niciodata. Ar fi o operatie cu totul si cu totul inutila, intrucat rulmentul este un ajustaj multiplu: lagar + inel exterior; inel exterior + bile (role, ace, etc); bile + inel interior; inel interior + arbore principal. La lagarele de alunecare nu exista in schimb decat doua piese in ajustare: bucsa + arborele. Oricat de bine s-ar aplica suprafata rulmentului pe lagarul propriu-zis, tot ar ramane surse de "jocuri". Asadar este vorba despre sabaruirea suprafetelor interioare (cele din bronz, sau material compozit) ale lagarelor de alunecare. Dupa ce s-a facut aceasta sabaruire, de regula se mai face si o rodare cu pasta diamantata superfina pentru corijarea formei (cilindricitatea) arborelui. Sabaruirea lagarelor (cilindrice) de alunecare se poate insa evita, daca se fac doua operatii de rodare. Una de degrosare, cu ajutorul unui dorn din fonta special construit in acest scop si folosind o pasta diamantata, sau carbura verde de siliciu ceva mai grosiera. Si o alta de finitie, intre lagarul din bronz si arborele principal. Fie arborele, fie lagarul (bucsa) fie ambele se confectioneaza in acest scop, lasand adaosuri de rodare. Deci dupa rectificarea celor doua componente (lagarul si arborele) ele nu formeaza un ajustaj alunecator ci unul intermediar, astfel incat sa permita sa "cada" stratul micrometric care se indeparteaza la aceste operatii de rodare manuala. Cu lagarele conice, este cu totul altceva. Acestea se sabaruiesc, dupa care se tuseaza pentru verificare, dupa care se rodeaza portiunea conica a arborelui, utilizand drept scula, chiar bucsa sabaruita anterior.PS: Rugamintea mea este sa postezi cele doua carti scanate pe topicul important "Documentatie", pentru ca oricine este interesat, sa le poata descarca. Acest topic este de interes ceva mai limitat si deci bibliografia nu va putea fi de folos prea multor useri.
Link to comment
Share on other sites

Editat de ola_nicolas prin stergerea citatului. Te rog sa revezi nota mea de observatie de aici.

@ola_nicolas: Shabaruirea unei bucsi de bronz pentru a o folosi pentru un ax poarta denumirea de "babit scraping"

Aici puteti vedea cum se realizeaza practic la un ax al unei masini de rectificat

Trebuie sa se inteleaga ca rolul shabaruirii este obtinea unei suprafete plane

Link to comment
Share on other sites

...(1)...Shabaruirea unei bucsi de bronz pentru a o folosi pentru un ax poarta denumirea de "babit scraping"...(2)...Trebuie sa se inteleaga ca rolul shabaruirii este obtinea unei suprafete plane

(1) - Engleza are de multe ori expresii multiple pentru o singura notiune. Daca ne uitam prin dictionare, vom vedea ca numai pentru friptura are vreo cateva, in functie de ce carne este utilizata la prepararea acesteia. Apropos de sabaruire, trebuie sa se stie ca, in ciuda faptului ca se face manual, este o operatie de finitie a unei suprafete. De unde putem intelege, cum a fost posibil de realizat primul strung - cel al lui H. Maudsley în anul 1797. De asemenea nu trebuie inteles ca sabaruirea se face doar manual. Exista si procedee mecanice de sabaruire. A se vedea spre exemplu finisarea suprafetelor evolventice ale dintilor unei roti dintate prin sabaruire mecanica cu niste scule speciale - rotile de sabaruit.

(2) - Rolul "sabaruirii" este de fapt acela de a corecta denivelarile unei suprafete de orice fel, rezultate in urma unei prelucrari mecanice.

 

Am editat cu acordul initiatorului, titlul acestui topic, spre a corespunde unui interes generalizat pentru operatiunile de reconditionare manuala, ale suprafetelor ajustate de orice fel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.






×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines