Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Depanare incarcator acumulator


Recommended Posts

Astazi m-am apucat sa repar un incarcator de acumulator de la o masina de insurubat electrica.Fara sa detaliez modificarile care au permis eroarea (si care nu sunt esentiale in poveste) precizez ca incarcatorul s-a defectat ca urmare a bransarii incarcatorului la acumulator cu polaritate gresita.Adica am pus "+" la "-" si invers. Am desfacut suportul in care se baga acumulatorul si am vazut ca o rezistenta (R1) e "coapta".Nu se vedeau prea clar culorile, dar cred ca e vorba de o rezistenta de 80 ohmi .In poza apare deja rezistenta inlocuita de mine cu una de 82 ohmi (pe care o aveam intamplator in dulap), dar tot nu functioneaza.Transformatorul scoate o tensiune de 24 V, deci el nu e defect. Nu stiu ce sa mai masor/fac ca sa mearga, precizez ca nu ma prea pricep la electronica, dar sa inlocuiesc niste piese sau sa masor ceva cu multimetrul , ma descurc.Daca ma puteti indruma, as fi recunoscator. PS.Precizez ca ledul verde nu se aprinde deloc, doar cel rosu. Ar putea sa fie in scurt alementele acumulatorului?Cum masor sa vad daca e sau nu in scurt?

post-38270-139829314735_thumb.jpg

Link to comment
  • Replies 21
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eu banuiesc ca s-a ars dioda, si probabil si rezistenta aia mica. Cel mai probabil mirificul circuit de icnarcare e compus dintr-o dioda si o rezistenta de limitare a curentului, aia mica si prajita. Prin montarea inversa a acumulatorului se scurtcircuiteaza dioda prin secundar. Deci foarte probabil ca una dintre cele doua sa fie prajita. Masoara dioda, masoara rezistenta si vezi daca e vreuna nefunctionala. INterbare stupida: pe partea celalata a placii mai e vreo componenta? (banuiesc ca nu, dar intreb)

Link to comment

Daca va ajuta cu ceva, va scriu valorile pieselor dintr-un incarcator pentru acumulator de 14.4vR1=5.1 ohmi; R2=100 ohmi; R3=2.2 Kilo ohmi; D3= 1N4007Postez si pozele de la incarcatorul meu in speranta ca poate va vor fi de folos.R1 si D3 formeaza circuitul de incarcare. Dumneavoastra spuneti ca ati montat o rezistenta (R1) de 82 ohmi, care posibil sa nu fie acea valoare si sa fie de 8 ohmi la incarcatorul de 24v. Verificati si dioda sa nu fie intrerupta.

post-30711-139829315249_thumb.jpg

post-30711-139829315272_thumb.jpg

Link to comment

Multumesc tuturor pentru ajutor, in special lui dorel_81 care si-a "stricat" un pic incarcatorul, ca sa ma lamuresc mai bine.Am masurat piesele: - Dioda- daca nu gresesc e strapunsa, adica multimetrul l-am comutat pe masurare diode si imi afiseaza valoarea de 720 intr-un sens respectiv valoarea "1" in celalalt sens. -R 2=100 ohmi - R1=0, valorile originale nu le stiuIntradevar, se pare ca rezistenta pusa de mine e de cu totul alta valoare decat ar fi trebuit, fiind atat de prajita mai mult am dedus culorile decat le-am identificat.Habar n-am de cat ar trebui sa fie.Pe incarcator scrie 24 v/400 mA iar pe acumulator scrie 18 V.bogdan_ , nu , pe cealalta parte a placii nu mai este nici o piesa

Link to comment

Ar fi utila o poza a partii cu traseele de la suportul ars, astfel se poate identifica scopul fiecarei componente si apoi se calculeaza valoarea lor conform cerintelor, spre exemplu rezistenta serie cu dioda, incarcatorul spune ca livreaza 24V la 0,4A atunci trebuie aflata rezistenta care in situatia de fata la 24V-0,7 ( caderea de tensiune pe dioda ) da acel curent, si ar fi R=V/I=(24-0,7)/0,4=23,3/0,4=58,25, se poate alege 56 Ohm valoarea rezistentei, puterea disipata pe rezistenta este destul de mare P=V*I=23,3*0,4=9,3W asadar pentru a evita carbonizarea timpurie a sa se poate alege o rezistenta de putere la aceasta valoare.

Link to comment

Bine spus @marian, mai putin faptul ca nu ai scazut tensiunea acumulatorului. Doar ca avand in vedere rezistenta de putere mica de pe placa curentul e probabil limitat la o valoare mult mai mica. Retinerea mea din experienta cu asa jucarii este ca timpul de incarcare e trecut undeva pe la 10-15 ore, deci e aproape de o incarcare de ordinul a 0.1C, ceea ce e si normal avand in vedere lipsa unui circuit de oprire a incarcarii. Bateriile la bormasina mea sunt de 1.2Ah (desi are incarcator rapid) deci as fi dispus sa cred ca se limiteaza curentul de incarcare pe la un 0.1A .... deci o rezistenta de (24-07 - 18 ) / 0.1 = 53 ohm (am zis 1.2V pe element in incarcare). Chiar si cu rezistenta de 56 ohm(mergand in sus) tot se invarte disiparea la 0.6W. Asta ar putea explica marea carbonizare a rezistentei care pare sa fie de 0.25W. Dar na, tre sa cumpere si omul alta bormasina dupa juma de an, nu?Daca multimetrul arata 720 asta inseamna ca dioda e ok. Daca spui ce timp de incarcare scrie in cartea bormasinii, putem deduce pe la ce curent se incarca si valoare rezistentei. Totusi, o rezistenta de 56 ohm pe la 1W (ca sa nu se mai arda) e rezonabil de buna.

Link to comment

Corect, dar asta nu ar trebui sa schimbe rationamentul de gasire al valorii. Si revin si eu cu o intrebare. Daca alimentatorul scoate DC(deci are o punte redresoare ceva) cum de s-a ars rezistenta? Cu dioda aia pus acolo nu ar trebui sa treaca nici un curent in nici un fel, pt ca tocmai de aia e pusa.LE: acum m-am prins ca se inchide la fel circutitul si prin puntea redresoare, ceea ce duce la aproape toata caderea de tensiune pe rezistenta.

Link to comment

Bine spus @marian, mai putin faptul ca nu ai scazut tensiunea acumulatorului.

Intr-adevar, am omis la calcule acea tensiune motiv pentru care imi cer scuze, si asta schimba multe, deoarece corect ar fi cam asa pentru cei 0,4A: R=V/I=(24-0,7-18)/0,4=5,3/0,4=13,25 Ohm, se poate lua o valoare standardizata de 12Ohm, insa devreme ce majoritatea acumulatorilor sunt de 1,2A asta ar insemna ca si anume curentul de incarcare ar procentual limitat la aproximativ 33% ceea ce mi se pare mult totusi, si daca ar fi sa luam o valoare de 10% atunci 1,2/10=0,120A, si atunci R=V/I=(24-0,7-18)/0,12=5,3/0,12=44,1 OHm, valoarea standardizata potrivita ar fi 47 Ohm, puterea disipata pe ea ar fi P=V*I=5,3*0,12=0,63W, asadar R trebuie sa fie 47 Ohm/1W pentru a evita carbonizarea sa.

Corect, dar asta nu ar trebui sa schimbe rationamentul de gasire al valorii. Si revin si eu cu o intrebare. Daca alimentatorul scoate DC(deci are o punte redresoare ceva) cum de s-a ars rezistenta? Cu dioda aia pus acolo nu ar trebui sa treaca nici un curent in nici un fel, pt ca tocmai de aia e pusa.LE: acum m-am prins ca se inchide la fel circutitul si prin puntea redresoare, ceea ce duce la aproape toata caderea de tensiune pe rezistenta.

Dioda chiar este pentru protectie la conectarea inversa, caz in care imagineaza-ti ca incarcatorul si acumlatorul formeaza 2 surse de tensiune inseriate si dioda scurtcircuiteaza iesirile, e normal ca sa crape ori ea ori reistent serie, insa eu as gandi ca o protectie mai eficace ar fi ca curentul suportat de dioda sa fie ceva mai mare si rezistenta corect dimensionata pentru a suporta puterea disipata, iar pentru a nu obtine foc de artificii sa se inserieze cu ele o siguranta la aproximativ 0,5A cred ca ar fi tocmai buna, in felul asta siguranta crapa in locul diodei sau al rezistentei.
Link to comment

dioda e pusa ca sa nu existe scurgere de curent din acumulator in sursa, in conditiile in care pui acumulatorul corect.Daca pui acumulatorul invers, se inchide o cale prin dioda aia plus inca 2 diode in serie din puntea redresoare, deci in total ai 3 diode + 1 rezistenta alimentate la acumulator, implicit fortand o tensiune mult mai mare pe rezistenta. Totusi cum a putut pune acumulatorul invers? La bormasina mea nu se poate asta prin forma conectorului....

Link to comment

@bogdan_ nu este tocmai asa, dioda aia are ca singur scop protectia circuitului la conectarea inversa intre acumulator si incarcator, in conexiune normala ea doar retine 0,65-0,7V pentru a se deschide si conduce, nimic mai mult, nu are treaba cu scurgerea de curent, de aceea am spus ca o siguranta inseriata cu ea a fi mai utila, in cazul unei conexiuni inverse lantul format din dioda+rezistenta+siguranta ar scurtcircuita cele 2 surse virtuale de tensiune si ar ceda cea mai slaba veriga, preferabil siguranta.

Link to comment

Fa o schema cu acumulatorul invers, dioda, rezistenta si puntea redresoare. Cu sau fara tensiune prezenta in secundar, cu acumulatorul invers dioda aia impreuna cu alte 2 din punte(si celelalte 2 in paralel cu ele) vor conduce.Dioda aia e facuta sa permita trecerea curentului dinspre alimentator spre acumulator. In momentul in care ai pus acumulatorul invers, dioda isi inverseaza rolul, permitand trecerea curentului de la acumulator catre incarcator. Daca la o punte redresoare aplici o tensiune intre + si - invers decat scoate ea vei vedea ca se comporta ca un scurt format din 2 diode in serie. Pune schema pe hartie si o sa te convingi, sincer nici eu nu constatasem asta pana acum pt ca nu mi-am pus problema de a aplica o tensiune la un alimentator.

Link to comment

Multumesc tuturor pentru ajutor, in special lui dorel_81 care si-a "stricat" un pic incarcatorul, ca sa ma lamuresc mai bine.

Cu placere. N-a fost greu sa desfac 3 suruburi, am facut acest lucru sa te lamuresti, cu precizarea ca la tine pot fi diferite valorile componentelor.Atasez si schema incarcatorului meu pentru a te lamuri mai bine.

post-30711-139829315559_thumb.jpg

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines