Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Sign in to follow this  
Guest Alexandru Bordei

Poblema cu niste motoare de curent continuu

Recommended Posts

Guest Alexandru Bordei

Salut!Un alt robotzel, o alta problema... Am gasit in niste joculetze doua motoare de curent contiuu, pe care scrie ca merg de la 3v la 6v. M-am bucurat si m-am apucat de lucru. Mi-am facut un robotzel mic diferential care mergea de minune, zburda prin camera, atata timp cat aveam conectate motoarele direct la baterii 4x1.2v2100mA. Bun. Acum, ca sa il fac sa se duca unde vreau eu...i-am pus un mcu si un hbridge. Initial am folosit un L298dne. Care are cica 1amp pe canal. Ei bine motoarele mele se invarteau intradevar cand vroiam eu dar nu erau nici pe departe la puterea initiala, daca ii dadeai un branci robotzelului mergea el ce mergea dupa care se oprea iarasi. M-am gandit atunci ca o fi proaste motoarele sii m-am apucat sa imi construiesc hbridge-uri cu mosfet-uri cu canal p si n pe la 6A. M-am gandit ca nu poate sa nu mearga... ei bine nu merg. merg aproape la fel de "bine" ca si inainte. Am facut si experimente am luat mosfet-urile alea si le-am conectat ca niste intrerupatoare... pe circuit la drena sau la sursa... independent de restul circuitului si pur si simplu nici cu trei din astea in paralel nu a vrut motorasul meu sa aiba fortza. Mosfeturile se incalzeau de zor iar motorasul se invartea ce-i drept cu o viteza destul de mare in aer, dar cand il puneam jos sa imi miste robotzelul el pur si simplu se oprea. Nu am un aparat de masura (e stricat) dar tot nu imi vine sa cred ca un motor de 6v de curent continuu poate folosi mai mult de 6x3 amperi. Prin urmare suspectez alte balarii cum ar fi functionarea mosfet-urilor in alta zona decat cea de saturatie sau rezistenta interna destul de mare a mosfet-urilor. Date despre mosfet-uri: IRF840 ~8.5A Vds=500V Rds=0.5Ohm si Vp=4V (max).Va rog cat se poate de frumos sa ma scoateti si pe mine din belea, macar sa-mi spuneti daca exista si astfel de motoare atat de ineficiente si eu am fost atat de nenorocos, sau sunt de-a dreptul prost si nu le am deloc cu electronica si ar trebui sa ma las de meserie. Alex

Share this post


Link to post
Share on other sites

salut,Ce curent consuma motorasele alea? Masoara direct la baterie si in sarcina). Inmulteste cu 0.5 ohmi si determini cam cat pierzi pe mosuri.Mosurile primesc comanda suficienta in poarta?Faptul ca mosurile se incalzesc sugereaza ca pierderile sunt pe mosfeturi, fie din cauza comenzii insuficiente, fie datorita curentului mare cerut de motor.Cirip

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Alexandru Bordei

Problema cu curentul consumat de motoare era si problema mea...am sa imi iau un aparat de masura azi ...si o sa vad exact. Totusi ai spus o chestie interesanta:comanda insuficienta in poarta. Eu intr-adevar folosesc cam 4.8v si ca tensiune de vdd si de Vgs (asta fara sarcina).Stiu ca e la limita. Sa fie din cauza asta?Eu am facut un calcul pt stabilirea regimului de functionare a mosfet-urilorVgs-Vp >Vds 4.8-4>4.8...dar intr-adevar locul din grafice unde fac eu calculul este cam la limita. Ar fi trebuit sa includ in ecuatie si EMF generat de motor care ar putea fi consistent.Atunci ai vre-o solutie pentru chestia asta? Sa schimb motoarele sau sa schimb mosfeturile? Daca motoarele nu merg decat pana la 6v pot sa le pun mai mult (sa zicem 6v sau 7v), fara sa le ard? Eu intentionez sa folosesc PWM. Pot sa schimb si mofet-urile, dar cum sa fac calculele ca sa iau ceea ce trebuie, ca deja am consumat o groaza de bani...Mersi mult!Alex

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mister_rf

Probabil ca este normal sa nu obtii rezultatele dorite daca folosesti tranzistoare care sunt proiectate sa suporte tensiuni mari si deci au Rds mai mare...In loc de IRF840 la care Rds=0.5ohmi ar trebui sa folosesti IRF540 Rds=0.05-0.077ohmi sau cel mai simplu daca ai la indemana o placa de baza defecta gasesti acolo ceva FET-uri care au rezistenta Rds foarte mica.. :yawinkle:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Alexandru Bordei
:) Am o placa de baza...am sa ma uit..dar mie imi trebuie vre-o opt ca sa fac hbridge-uri. In datasheet-urile acestor mosfet-uri imi da o o tensiune de prag de 2-4v. Este bine sa fac asa cum am incercat eu? Cu tensiuni din astea de 4.8 v? Adica daca inlocuiesc pur si simplu cu astfel de mosfet-uri ar trebui sa mearga?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guest Alexandru Bordei

Echivalentul cu canal p al IRF540 este irf9540 nu? Ei bine asta are un rds de 0.2 care e tot mare...deci ma gandesc sa fac hbridge-uri doar cu 540-uri..merge la fel de bine ca una clasica cu p si n?

 

Asta presupune folosirea unui voltage doubler. Am gasit o schema undeva care folosea un ICL7660.

 

http://www.geocities.com/fet_h_bridge/nch-brdg.htm

 

E ok sa utilizez mosfeturile astea la 5V? sau e prea putin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu cred ca e mai bine sa faci puntea cu mosuri N si P. Daca pui acelasi tip e mai delicata comanda, trebuie tensiune peste tensiunea V+ a motoarelor, ca sa "saturezi" mosurile.Poti pune o schema a ceea ce vrei sa faci? Asa numai pe scrise mie imi e mai greu. Se pot creea confuzii.BEMF nu cred ca este o problema aici. Totusi, daca masori si postezi curentul motorului alimentat direct la baterie, preferabil in sarcina, ar ajuta mult la evaluarea situatiei.Mai e ceva. M-am uitat in foaia lui IRF540. Nu vad in ce grafic e specificata rezistenta de 0.5 ohmi. De asemenea, eu vad ca rezistenta e specificata la max 44mohmi, dar la tensiunea Vgs=10V. La 5V nu am gasit cat ar trebui sa fie. Daca in foaia de catalog conditiile de test specifica in general Vgs=10V, ma astept ca la Vgs=5V comanda sa nu fie suficienta si de aia sa apara incalzirea mosurilor si putere redusa la axul motorului.Cirip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu mos-urile cred ca sunt problema, ci cum sunt ele comandate.mai bine faci cu tranzistoare bipolare, oricum ele sunt comandate la saturatie si deci caderea de tensiune este mica. Deseneaza schema ca sa putem comenta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Alexandru Bordei

Am incercat sa fac cat de cat o schema.... eu am folosit un l293 pentru cmanda, ala da sigur cam 1A pe canal (e tt un hbridge..reminescenta de la prima chestie).Cat despre masurat....am sa masor...imi cer scuze ca nu am facut asta pana cum..nu am un aparat de masura momentan, ca s-a busit (si asa era de kkt)Intrebarea mea este cum fac sa mearga un singur mosfet alimentat la astia 5v amarati... sa zicem ca am doar motorul, un mosfet si 5v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai L293 nu iti poate comanda direct? Ca duce 1A.Nu e nevoie sa pui diode in antiparalel pe tranzistoare, caci oricum tranzistoarele au prin constructie o dioda rapida.Eu iti sugerez sa incerci o alta schema.Uite cum am facut eu si a mers destul de bine:Tranzistoarele sunt darlington, tip120, 122, rezistentele sunt de 2.2K.Se aplica pe intrare 5V sau 0V. Daca se comanda simultan ambele intrari, nu se ard tranzistoarele. Asta fara L293. Daca vrei, poti folosi si L293.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alexandru,Schema ta ar fi corecta si eficienta daca ai conecta portile tranz din dreapta tot la un semnal de control, nu la masa. Cu portile la masa, tranz de sus va fi pornit permanent, iar cel de jos nu va intra in conductie.De asemenea, L293 poate comanda motoare direct. Daca motorul tau nu depaseste 1A, cred ca il poti conecta direct la integrat.Eu cred ca in schema postata de one, mai ales daca tranzistoarele sunt darlington, pierderile de tensiune sunt semnificative daca alimentezi la 5V. Se pierde atat pe diodele BE ale darlingtoanelor, cat si pe cele in serie cu tranz spre masa. De asemenea, tranz de sus nu se vor putea satura in configuratia in care sunt montate; rezulta pierderi de tensiune/putere.Asa la prima vedere pierzi: 2 diode pe darlington + o dioda spre masa + 0.2V saturatia tranz de la masa + 0.5V pe repetoarele de sus (BC). Una peste alta mai raman 5-(3*0.7+0.2+0.5)= cam 2.2V ptr motor. Eu asa cred.Daca nu ai nevoie de schimbarea sensului sau de franare, se poate lucra cu un singur mosfet, dar trebuie sa se deschida bine la 5V. Cauta unul specificat la 5V. Cirip

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Alexandru Bordei

Poarta din dreapta este si ea comandata..ca de aia am folosit hbridge. Stiu ca l293 poate comanda direct, ca de aia l-am luat, sa imi simplific munca doar ca era aceeasi poveste. Integratul se incalzea si motorasul nu avea fortza. Si trebuie sa schimb si sensul ca sunt sigur ca se mai ingramadeste intr-un coltz robotzelul meu. Am facut masuratorile mult asteptate: Un motor: Liber: 0.2A in sarcina:1A si cu axul blocat: 1.2ADeci este un pic peste parametrii lui l293, cred ca de asta mergea daca ii dadeam branci, ca intra in regimul normal. Doar ca murea oricum dupa asta. Revin deci tot la problema cu voltajele...desigur acum vad ca mosfet-urile astea sunt supradimensionate....dar ce imi recomandati sa iau?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poarta din dreapta este si ea comandata..ca de aia am folosit hbridge

In schema postata este conectata la masa. De aia am comentat.

Integratul se incalzea si motorasul nu avea fortza

Tensiunea recomandata pentru L293, asa cum rezulta din foaia de catalog, este in jurul a 24V. Integratul e cu bipolare. In consecinta, tensiunile de saturatie sunt mari (1.4V). Daca il alimentezi la 5V, nu e de mirare ca motorasul merge incet, ptr ca nu-i mai ramane prea multa tensiune. Masoara tensiunea pe motor in timp ce il actionezi cu integratul si vei vedea ce putin ramane din cei 5V.Cauta mosfeturi a caror RDSon este specificata la 4.5 sau 2.5V, nu la 10V. De asemenea, RDSon e bine sa fie cat mai mic; as zice, sa nu depaseasca 100mohmi la Vgs=4.5V. Daca gasesti cu RDSon=sub 20mohmi, cu atat mai bine. Curentul minim sa fie de vreo 3A.Cirip

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Alexandru Bordei

Am inteles! Sa traiti! Multumesc tuturor celor ce au postat aici in ajutorul meu. Acum nu cred ca mai intampin probleme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai este o varianta de control motor continuu tot cu fet-uri

Te pot ajuta cu schema merge impecabil , il folosesc si pe motoare de pina 8 10 A nivel industrial

Sau si mai bine te pot ajuta cu un modul gata facut scit si varinata ptr bidirectional doar dintr-un potentiometru

Ptr. detalii [email protected]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.