Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplif A-350


Guest hazard
 Share

Recommended Posts

Un mic ajutor va rogStie cineva cum se regleaza corect semireglabili R433 si R435 de 2.5K de pe etajul final?....Cei originali au fost defecti si am inlocuit cu altii noi. Nu stiu cum trebuiesc reglati corect. Un canal se aude distorsionat pe frecvente joase la putere mai mare, desi am inlocuit cei doi condensatori electrolitici de pe etaj dar si pe cei de filtraj din redresor. Am postat mai jos schema etajului final pentru o vizualizare rapida.Multumesc anticipat celor care vor sa ma ajute. O seara buna va doresc.

post-10821-13982978623_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Cu osciloscopul, deşi numai aşa nu cred că se complicau în fabrică, de regulă erau toţi puşi la mijloc. Mai bine renunţi la limitatoarele acelea sau le modifici să acţioneze după căderea de tensiune pe rez de 0,47 Ohmi.Sigur ampliful final se aude distorsionat, sau e din preuri? Există comutatorul care inversează canalele, e util în astfel de cazuri.

Link to comment
Share on other sites

Sigur ampliful final se aude distorsionat, sau e din preuri? Există comutatorul care inversează canalele, e util în astfel de cazuri.

Sigur nu este din preuri, am inversat din comutator preurile dar si direct mutand intrarile si tot acel final are probleme.
Link to comment
Share on other sites

Multumesc pentru raspuns. Am rezolvat si problema cu distorsiunile, era vorba de semireglabilul R 605 de 5Kohmi in realitate au pus de 2.5Kohmi pe circuitul de reglare a curentului de repaus. Acest semireglabil se afla pe radiator impreuna cu tranzistorul T601 de tip BC108B. Avea contact imperfect si a fost inlocuit, dar am o problema.

Cat trebuie sa fie curentul de mers in gol?......La unele scheme asemanatoare am vazut ca este in jur de 50mA. Si cred ca se masoara in serie cu colectorul tranzistorului final T601 de tip SDT.

Stie cineva cat este curentul si cum se regleaza corect?.......Pentru edificare vezi schema atasata.

O seara buna va doresc.

post-10821-139829787275_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

A-350 e celebru ptr varietatea reglajelor, puteai avea noroc de unul rece sau de unul fierbinte, spaima multora. Probabil că piesele aruncate pe plăci şi reglajul din ochi, făcut în grabă sînt principalele cauze.Asta cu cei 50mA era larg răspîndită prin acei ani, întotdeauna am fost reticent la valoarea asta din burtă faţă de marea varietate de trz finali şi scheme. Electronica Industrială e zgîrcită cu documentaţia.Eu prefer reglarea polarizării b-e la 500-550mVcc fără semnal, indiferent de trz finali, îşi vor lua fiecare ce curent de colector specific are. Schema fiind cvasicomplementară npn, vor exista diferenţe între trz finali, cel de pe ramura negativă va avea o tensiune b-e mai mică puţin fără semnal, dar cu semnal se egalizează cu celălalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vreau sa-i montez un cooler de pc (12V), iar trafo de pe A350 am inteles ca are iesiri pe 22V si 35 V. Tensiunea de 35 V am masurat-o si eu o data, dar cea de 22V asa am gasit pe net...oricum desfac zilelea astea sa vad ce si cum. Becul care indica daca este pornit este tot de 12V si este alimentat de la iesirea de 22V si are o rezistenta pusa in serie...Merge sa alimentez ventilatorul tot asa cu o rezistenta in serie?

Pana acum foloseam un transformator separat pentru acel ventilator cand o mai fortam la petreceri...o data sau de doua ori pe an. Multumesc!

LE: Intrebarea asta era mai potrivita la sectiunea incepatorilor, dar am zis sa nu mai fac topic separat...

Edited by marius75
Link to comment
Share on other sites

Se poate lua tensiune de pe ramura pozitivă a alimentării unuia dintre etajele finale, e circa +28...30V. Sau se mai face o sursă din două diode 1N400x şi un cond, redresînd tensiunea de pe secundarul de putere, adică cel al etajelor finale, asta ca să nu deranjeze ventilatorul alimentarea  lor. Mai indicat e un ventilator de 24V şi o rez înseriată, să cadă pe el sub 20V ca să meargă liniştit.

Edited by zal
Link to comment
Share on other sites

Posted ImagePosted Image

Salut. Stabilizator LM 7812 nu am, trebuie sa comand si momentan stau cam prost cu finantele...Am facut cateva masuratori si am asa :intre firele marcate cu rosu (poza2) 46,7V curent alternativ, de acolo este alimentat becul cu un fir (cel maro) , iar celalalt fir care merge la bec vine de la masa comuna a condensatorilor (cei mari). Tensiunea masurata pe aceste doua fire este de 23,3 dupa care este montata in serie o rezistenta de 150 ohmi si tensiunea care ajunge efectiv la bec este de 12,7V. Becul de care spuneam in postarea precedenta ca este de 12 V este de fapt 26 V (greseala mea ca nu m-am uitat inainte sa vorbesc, este pus chiar de mine acum multi ani cand s-a ars cel vechi...este recuperat dintr-o instalie de brad comunista ). Becul lumina cam palid (doar 12,7V ), iar rezistenta se incingea destul de tare. Pana la urma dupa mai multe incercari si ce am mai aflat si de la voi, am ajuns la varianta urmatoare: Am scos rezistenta, pe firele care au tensiunea de 23,3 V curent alternativ am pus o punte redresoare (luata tot pentru acest amplificator mai de mult), apoi pe iesirea curent continuu a puntii redresoare am inseriat becul de 26V, 0,1 A cu ventilatorul 12 V, 0,11A, dar becul cam fila (palpaia cam o data la secunda)...am mai pus tot in serie un led micut sa-mi indice daca este pornit ventilatorul si becul nu mai palpaie. Tensiuni masurate : numai ventilatorul 6,5 V, ventilator+led 9,5V, restul merge pe bec. Imi convine de minune aceasta schema(ventilatorul are o turatie buna, nu e fortat, am si led care sa indice daca este pornit ventilatorul si pot sa le opresc din buton). De regula ventilatorul si ledul vor fi oprite si toata tensiunea va cadea pe bec (am facut probe, trebuie facut strap intre firul care alimentaza ledul si cel care alimentaza ventilatorul. Pentru treaba asta ma gandesc sa folosesc butonul de mono-stereo, se portiveste la fix si oricum nu-l folosesc sa ascult eu mono...Am montat pe pozitie ventilatorul (am dat doua gauri in radiator si l-am prins cu suruburi si piulita, poza3) urmeaza azi sa continui sa pun pe pozitie puntea si ledul. Ieri l-am lasat sa merga cam juma de ora sa vad daca se incalzeste ceva (poza 4) si totul era in regula. Acum daca stiti ca ceva nu este in regula sa-mi spuneti ...consumul pare la fel (inainte unul dintre consumatori era o rezistenta care se incalzea, acum este ventilatorul in locul ei). Pun si o schema facuta de mana ...daca vi se pare ceva in neregula sa-mi spuneti. Tensiunea am trecut pe cea masurata in curent alternativ dar cred ca si in curent continuu este apropiata, daca este nevoie o masor si postez.. Multumesc!

Posted ImagePosted Image

Edited by marius75
Link to comment
Share on other sites

Of doamne! Cum ai ajuns la schema asta? Unde e puntea din schemă?

1. Sărăcia de bec îl puteai înlocui cu un led de 3 sau 5mm diametru înseriat cu o rez de 2,7...3,3k/0,5W.

2. Se face o sursă cum am explicat mai sus ptr un ventilator.

3. Nu mai face invenţii prin amplif.

Link to comment
Share on other sites

La schema asta am ajuns pentru ca am zis sa fac ceva numai cu ce am prin casa...puntea nu am mai trecut-o in schema pentru ca nu stiam simbolul.(acum am refacut schema). Becul vreau si eu sa-l inlocuiesc cu un led care sa consume mai putin. Cu timpul daca reusesc sa strang piese o sa incerc o sursa pentru ventilator (dar vreau sa tin si ledul care sa-mi arate daca merge ventilatorul, eventulal pun altul mai mic...chiar de 1,5V daca gasesc). Ieri in testele finale becul a inceput sa fileze din nou+ un bazait slab in boxe asa ca am pus si condensator asa cum ati spus mai sus (am avut unul de 25 V, 2200uF) si a disparut si bazaitul si palpairea becului. Ventilatorul si ledul sunt controlate de butonul (fostul buton) de mono/stereo. Am legat firele de la primii 2 pini, iar la urmatorii doi am strap, asa fel incat atunci cand apas butonul porneste ventilatorul si ledul.. firele de semnal erau legate la pinii 5 si 6 (ultimii) si au fost anulate. Poze cu varianta actuala a schemei si locul unde am pus ledul. Puntea redresoare am prins-o cu surub+piulita de radiator separat (cam micut, dar oricum sta rece), toate lipiturile facute cu simt de raspundere si apoi izolate cu tub de plastic sau banda izoliera dupa caz....pana la urma nu vad care este problema ca am facut modificarea asta...intr-adevar pe 8 ohmi ampliful sta destul de rece, dar pe 4 ohmi dupa cateva ore de forja se incalzeste si din cauza asta am facut modificarea. Multumesc pentu implicare! Si as mai avea o intrebare. Amplificatorul are 5 sigurante fuzibile. 3 in spate, dintre care una pentru 220V de 1,6A, 250V, iar celelalte doua tot din spate (banuiesc protectii pentru scurtcircuit) sunt de 2,5A, 250V...si inca doua sigurante in interior montate in serie pe firul de + care merge la boxe, astea sunt de 2A, 250V. Sunt bune valorile? Multumesc!

. Posted Image

Posted ImagePosted Image

Edited by marius75
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Salut. Vreau sa-i schimb condensatorii, am schimbat pe cei de 10uF/40V cu 10uF/250V (cate unul in etajul final si 4 in corectorul de ton) si deja se simte o imbunatatire a sunetului, in special pe fregventa medii (inainte se auzea cam infundat asa) si acum trebuie sa continui cu restul, dar nu prea gasesc pe cei de 360pF, 68pF si 10pF. Cam ce toleranta am in zona aia...eu o sa mai caut dar valorile aste nu prea le-am gasit, de pilda in loc de 68pF pot pune 100pF? Nu aveam de gand sa schimb condensatorii, dar am vrut sa reglez bias-ul si degeaba rotesc de cei doi semireglabili de 5k, tensiunea Ube ramane de 380mV, iar la rezistenta de 0,4 Ohmi am 50mV, indiferent de pozitia in care sunt semireglabilii, i-am dat jos, i-am verificat si lucreaza normal. Ma gandesc ca are ceva condensatori uscati in etajul final...dar nu gasesc sa-i cumpar pe cei cu valori mici...Daca aveti vreo idee cam ce valori pot pune in locul lor fara sa afecteze schema va rog sa-mi spuneti.  Multumesc!

Link to comment
Share on other sites

Nu mai pot edita postul anterior :84 . Tensiunea in rezistenta de 0,4 Ohmi ( cele albe din poza1) este de fapt de aproximativ 500mV, am mancat un "0" in postarea precedenta. Pana la urma am reusit sa reglez tensiunea Ube din semireglabilul de langa finali (poza2). Am lasat un pic sub 500mV fara semnal/fara boxe...cand pun boxa creste un pic (530mV).

Ramane valabila intrebarea referitoare la valorile condensatorilor de 68pF, 360pFsi 10pF. daca pot fi inlocuiti cu altii de valori "apropiate" , de exemplu sa pun 100pF in loc de 68pF ?? Sau daca stiti pe unde gasesc condensatori cu aceste valori... Multumesc!

Posted Image

Posted Image

Edited by marius75
Link to comment
Share on other sites

Am tot citit despre reglarea BIAS-ului, am vizionat o gramada de tuturiale, dar abia dupa ce am ars doua randuri de finali am gasit unde trebuie masurata acea cadere de tensiune de 50 mA (respectiv intre cele doua rezistente de 0,4 ohmi, la piciorusele care merg spre finali). Posibil sa nu fie acolo si astept urecheala de rigoare. :96

Eu masuram fie intre rezistenta si carcasa(masa), fie la celelalte picioruse (cele care merg spre cablaj)... Pentru cine este de meserie e simplu...pentru cine nu... se lasa cum finali arsi :rade: Am inlocuit si prefinalii, ocazie cu care le-am pus radiatoare ceva mai generoase de aluminiu peste cele mici din tabla care se incalzeau cam tare. Mai trebuie sa inlocuiesc doi tranzistori mai micuti care sunt strapunsi, unul este bc170 si am luat echivalent bc547 si unul este bc250 si am luat echivalent bc556. Dupa ce ii schimb si condensatorii de care vorbeam in postarea anterioara ii pun capacul la amplificatorul asta...

Edited by marius75
Link to comment
Share on other sites

Din păcate, văd că nu ai deprins modul cum se fac măsurătorile în electrotehnică şi electronică şi faci experienţe pe bietul amplif.

La A-350 se intercalează ampermetrul pe una din ramurile de alimentare a etajului final (405) şi se reglează din semireglabilul superdiodei (plăcuţa corespunzătoare de pe radiator) acel curent. Evident că asta se face cu mare grijă.

Altă variantă, mai sigură, e să măsori tensiunea de polarizare a joncţiunii b-e a trz finali, tipic între 500-550mVcc fără semnal (407-409, 419-421). Datorită configuraţiei cvasicomplementare, trz de pe ramura negativă va prezenta o tensiune un pic mai mică decît celălalt, dar se egalizează cu semnal, nu e o problemă.

Rez de emitor ar trebui să fie de 0,47 Ohmi. Trz micuţi mai bine renunţi la ei, sigur ai dereglat pragul de acţionare..

Edited by zal
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines