Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
augustin87r

Istoria bateriilor româneşti

Recommended Posts

Cred ca ar fi interesant de aflat mai multe despre acest subiect. Din cate stiu, pe majoritatea scria ELBA. Apoi, pana prin 1996 scria DURA. La istoricul ELBA gasim ca exista o fabrica de repere pt corpuri de iluminat, denumita DURA, care a fost incorporata dupa 1948 in ELBA.

 

http://www.elba.ro/index.php?option=com ... =3&lang=ro

 

La un moment dat dupa revolutie s-au despartit si cred ca dupa 1996 nu s-au mai fabricat baterii si intreprinderea a fost inchisa definitiv.

http://www.ziaruldeiasi.ro/economic/fab ... tare~nicq4

 

Asta stiu, ceea ce e infim. Ar fi interesant de aflat de unde au provenit tehnologia, materiile prime, ce randament avea, care era calitatea, se faceau exporturi etc...

 

Iata ca despre cele rusesti se gaseste cat de cat informatie , chiar la prima cautare pe google..

http://www.taswegian.com/MOSCOW/power.html (de cele din prima poza imi amintesc pt ca erau folosite si la o lanterna)

Sper sa gasesc diferentele dintre bateriile Mars si Saturn (pe prospectul in engleza de la Selena scria ca bateriile sutn de tipul Mars , Saturn, deci trebuie sa fie o diferenta intre ele...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detalii de fabricatie nu pot da.Pot face urmatoarea retrospectiva (din amintiri):-Baterie patrata 4.5v, 3R12 costa 3.30 lei pana la revolutie. Era cea mai reusita baterie romaneasca (tinea considerabil, cu curenti de scurtcircuit comparabili cu cele din ziua de azi). Radiourile portabile ce o foloseau erau foarte populare (Pescarus, Derby-facut din pescarus, Terra). Mai mult. timp de multi ani de zile oamenii o adaptau cu elastic la aparatele gen Electronica, Zefir, cu toate ca acestea mergeau la 6 volti.Se exporta (am prins un exemplar in 1982 refuzat la export). Dupa 1989 a aprut la liber la pretul de 6 lei si de o calitate mult inferioara;-Bateriile R6 costau 2lei si erau cele mai proaste. Aveau durabilitate mica, curent mic de scurtcircuit, curgeau dupa folosire. In anii 70, parintii mei au dat singurul radio portabil din casa (Alfa2) unui tehnician sa-l adapteze la bateria 3R12;-Bateriile R20 erau bunisoare. Costau 3lei/buc. si tineau acceptabil pe Glorii, Neptunuri samd. Dupa uzare, curgeau. Am prins in anii 70 pentru o jucarie de-a mea exemplare refuzate la export, foarte bune si care nu curgeau (aveau carcasa de tabla iar la baza erau etansate cu pluta);-Bateriile R14 rar le-am vazut;-Bateriile de 9V costau 7lei. Nu-mi mai amintesc daca erau autohtone sau de import, as inclina sa cred ca erau autohtone;-Mai erau niste baterii intre R14 si R6, inaltute ce se foloseau la iluminat. Dupa 1978, nu le-am mai vazut;Toate aceste baterii nu se procurau la fel de simplu ca acum. Dupa 1984, au disparut cu desavarsire, vanzandu-se cu coada sau pe sub mana. Mai imi dadea si mie cate un 3R12 bunica cca odata pe an. Imi satisfaceam microbul cu cateva mici radiouri alimentate la priza (prin redresoare facute de mine), iar cand se stingea lumina, stateam pe intuneric cu lampa de gaz (nu aveam baterii nici de lanterna)Bateriile R6 au fost scoase din competitie dupa 1990 de chinezestile 777, foarte reusite in acele vremuri, aveau curenti de scurt de aproape 3A, desi erau clasice si nu curgeau. Sistemul impotriva scurgerii era prin invelis de plastic, insa era eficient. Bineinteles, se stie ce calitate au acum aceste baterii;In 1991 mi-am luat o baterie 3R12 marca Tudor. Era buna dar foarte scumpa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu erau bune de nimic bateriile romanesti, erau gata descarcate si curgeau de cand le cumparai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Confirm ca 3R12 ( patratele) erau cele mai reusite si mai durabile ( cele roz). Cele albastre, aparute dupa 1990, erau sub orice critica.In rest, nu. Toate, afara de R20 ( care avea carcasa de tabla si etansarea buna, dar se descarca repede), aveau meteahna de a curge. Baterii R14 existau, aveam un ceas care functiona cu 2 astfel de baterii. Aveau insa boala sa se descarce foarte repede, si cum a zis si domnul Vasile, curgeau chiar si dupa prima montare. Asa mi-am stricat acest ceas. Cele R6 , asa este, erau foarte proaste. R3 nu s-au fabricat la noi. La fel , nu tin minte nici cele de 9V ( 6F22) sa se fi produs la noi , sa ma contrazica cineva daca stie mai bine. tin minte insa niste baterii RDG-iste (unele negre) de 9V .Marea boala a acestor baterii era durata de viata scazuta , de multe ori , la radiourile ce foloseau aceasta baterie vedeai 2 baterii de 9V prinse cu un elastic in spate. Tin insa minte ca se mai gaseau insa rar de tot EVEREADY. Eu foloseam atat pentru lanterne cat si pentru radiouri niste acumulatori SAFT de 1,2 V fiecare. Au durat foarte mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

. La fel , nu tin minte nici cele de 9V ( 6F22) sa se fi produs la noi , sa ma contrazica cineva daca stie mai bine. ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma bucur de raspunsuri. Baterii 3R12 stiu ca erau si cu o stea pe ele. Dupa 1989 imi amintesc ca la inceput erau maro, iar apoi toate erau galbene , in afara de cele 3R12...La un moment dat,am vazut o baterie 6F22 de ELBA..Au facut pt ca parca primele ZEFIR-uri aveau alimentarea la 9v.Importuri existau? Din URSS sau alte tari comuniste (in afara de cele negre 9v din RDG)....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din cate imi amintesc bateriile astea patrate erau si de alta culoare.

 

Posted Image

 

 

Posted Image

 

Posted Image

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesant acest topic, il voi urmari cu interes...sincer ma si miram cand isi va lua cineva inima in dinti sa deschida discutia asta...ma asteptam sa o faca in primul rand colegul @ctepeo...Am si eu cateva amintiri in acest sens:- Va trebui sa caut prin cutiile mele cu vechituri, dar parca tin minte ca am pe undeva o baterie R6 din anii 70 din care a mai curs, dar inca se mai poate vedea eticheta...- Bateriile la care facea cineva referire erau numite 2R10 si aveau 3V. Nu le-am prins, dar am citit despre ele. Am avut o asemenea lanterna dar mergea cu doua baterii R6 - doar ca erau un pic mai subtiri...eu le inveleam intr-o banda de hartie si mergeau...tot la acest capitol, bateriile R6 de pe vremuri erau certamente mai subtiri - am si acum un radio Zefir in stare de functionare, cu suportul original si actualele baterii R6 abia incap, ori tin minte perfect ca in copilarie (la sf. anilor 70 adica) mergeau mai lejer bateriile in acel suport.- Inainte de 89 am locuit in zona Calafat - Dolj si aveam acces la bateriile bulgaresti - cele R20 erau din tabla groasa si erau destul de solide...a bagat din greseala in foc bunica mea 4 bucati uzate si au bubuit mai ceva ca petardele...- bateriile romanesti de 9V erau sub orice critica - de aia lumea inlocuia la aparatele respective suportul original cu fire si punea in spatele aparatelor doua baterii inseriate de 4,5V. Diferenta de curent e oricum mare, ganditi-va si la dimensiuni, dar comparativ de ex. cu bateriile de 9V bulgaresti sau rusesti erau foarte slabe...stiu asta ca eu foloseam doua astfel de baterii inseriate pentru a alimenta un preamplificator...alea romanesti tineau mai putin de o luna, alea bulgaresti tineau 2-3 luni sau mai bine (la o utilizare sporadica).- curios, dar desi erau facute la aceeasi fabrica, se pare ca erau diferente constructive si calitative - am citit intr-o carte de Dumitru Codaus parca niste trucuri de incarcat bateriile, injectam apa cu sare si nu mai stiu ce si le incarcam la un redresor la retea - era redusa tensiunea printru-un condensator de 1uF, ceva rezistenta de 180 ohmi pentru a atenua socul la pornire si o punte redresoare. Bateriile 3R12 se incarcau bine si mai mergeau cam 60% din capacitatea initiala - dupa calculele mele aproximative - cele de 1,5V inseriate cate 4 nu se incarcau mai deloc. Si toate erau cu zinc-carbon. Cand au aparut alea alcaline unele au curs, altele pur si simplu nu s-au mai incarcat...Faza cu baterii gata descarcate am patit-o doar cu bateriile R14 - habar n-am de ce, la ce cerere era pe vremea aia (eu foloseam cate 5 buc. la un casetofon Dana) nu aveau unde sa stea pana sa se descarce, plus ca aveam pile la vanzatorul de la electrice si ma anunta imediat cand primea baterii - practic treceam zilnic catre scoala prin fata magazinului.- Cele mai bune baterii au fost intr-adevar alea 3R12 de la inceputul anilor 80, culoare roz si o stea cu albastru si alb...cred ca mai am pe undeva o eticheta, dar trebuie sa-mi amintesc in ce carte am pus-o, am jupuit-o de pe o baterie acum vreo 20 de ani - prevazand ca o sa fie colectionari sau prilejuri ca acesta... cand o gasesc o s-o scanez si o pun aici...Pe langa indicativul 3R12 mai exista si terminatia P, bateriile 3R12P erau mai bune, parca erau destinate alimentarii aparaturii electronice, fata de celelalte care erau destinate lanternelor. As fi curios daca cineva stie ce diferenta constructiva sau calitativa era intre ele...sau era doar un inceput timid de marketing?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am distrus în anii '90 pentru electrozi unele din alea în hârtie albastră! :cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

La un moment dat, prin 1987 aparusera niste baterii ELBA R20 de o calitate infioratoare, aveau doar cilindrul de zinc, peste care era o carcasa cilindrica de polistiren casant, subtire, curgeau instant!Cele R6 erau slabe rau, iar cele de 9V rar le vedeai la fata, si erau si scumpe...se pare ca cele de carton, 3R12 erau cele mai bune baterii romanesti.

Posted Image

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radian R : Multumesc de contradictie. Oricum, cele de 9 V romanesti au fost oricum rare. Pe cea de langa , o tin minte. Se gaseau de asemenea niste adaptoare de baterii 6xR6 la 6F22 ( alte radiouri o aveau in dotarea de serie.Din fosta DDR , se importau niste baterii de 9V , negre, pe o fata scria 9V , iar pe spate unde era facuta, (VEB KOMBINAT ELECTROTECHNIK GERATEBAU Leipzig ,Gera-Weida,sau in Karl-Marx Stadt ( azi Chemnitz) , dar si in alte parti).Le tin minte si eu pe alea cu carcasa din plastic, care curgeau cand iti era lumea mai draga.Bateriile patrate mergeau reincarcate, la fel si R20 ( cele cu carcasa din tabla) insa nu de multe ori, riscau sa plesneasca ( vorba cu ulciorul care nu merge de multe ori la apa). Au mai fost unele ELBA-Dura R14 si 20 in carcasa alb cu albastru din plastic. Inca o data, exista confirmarea, ca cele patrate 3R12 erau cele mai bune, dar nici cele R20 nu erau rele.Modelul pus de OVIDANIE, este primul model al acestei baterii de 4,5. Cele cu ambalaj roz alb albastru au fost pe piata destula vreme, si aveau o durata de viata mare. Apoi au aparut cele cu ambalaj albastru , cu alb, si in interior scria ELBA cu un fulger galben peste sigla. Alea au fost proaste, si cred ca au reprezentat cantecul lebedei pentru bateriile romanesti. De la rusi se importau niste R14 si R20 cu etansare metalica asemeni alkalinelor, si nu curgeau, asta fiind avantajul lor major la fel si din DDR. De asemeni , imi amintesc si de acmulatori DDRisti si rusesti R20 si R14 ( am avut, pe langa SAFT , aceeasi marca aveam si R6). Bateriile R6 comuniste, din pacate nu au fost prea bune de pe la niciunii. Tin minte ca acumulatorii astia mergeau perfect cu lanterna DDRista cu 2 becuri HAND-LEuchte ( erau in mai multe culori, bateau destul de departe, insa becurile puternice mancau bateriile imediat, cu acumulatorii sus mentionati nu erau probleme).Bateriile romanesti au cam fost scoase de pe piata de 777, Sunlight Tudor si altele care au mai venit. DDRistii mai aveau cand si cand in magazinele lor VARTA , asta mai ales in zonele din Berlin si a oraselor din apropierea cu RFG sau zona marii baltice.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Firma SAFT din cate stiu eu era frantuzeasca, acumulatoarele alea erau foarte bune, eu le-am reincarcat de sute de ori, le foloseam la un walkman Elekta luat de la fosta firma Bucuresti-Berlin, aparuta imediat dupa 89...cred ca printre primele firme de aparatura electronica de import aparute la noi...aveau si "celebrele" casetofoane International...:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Userul `jack` mi-a trimis urmatoarea reclama (nu a reusit sa uploadeze poza pe forum):

 

Reclama asta o am pe o foaie volanta , cred ca era prin revista Radio Roman , de pe la sfarsitul anilor 20 , nu era pagina din revista . .

Cred ca am mai vazut ceva reclama de baterii prin reviste sau carti vechi , daca mai gasesc ceva va trimit .

 

Asadar, si la Craiova era o fabrica dce baterii la un moment dat...

 

Posted Image

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pot face urmatoarea retrospectiva (din amintiri):

-Baterie patrata 4.5v, 3R12 costa 3.30 lei pana la revolutie. Era cea mai reusita baterie romaneasca (tinea considerabil, cu curenti de scurtcircuit comparabili cu cele din ziua de azi). Radiourile portabile ce o foloseau erau foarte populare (Pescarus, Derby-facut din pescarus, Terra). Mai mult. timp de multi ani de zile oamenii o adaptau cu elastic la aparatele gen Electronica, Zefir, cu toate ca acestea mergeau la 6 volti.

Se exporta (am prins un exemplar in 1982 refuzat la export). Dupa 1989 a aprut la liber la pretul de 6 lei si de o calitate mult inferioara;

Confirm tot ce ai spus. Am vazut si eu aparate de radio cu baterii din astea pe dinafara dar din cate tin minte era vorba de aparate gandite pentru alimentare la 9V cu baterii 6F22 asa ca se foloseau 2 buc. 3R12 legate in serie. Si astea mai curgeau, dar fiind ambalate in carton destul de gros si poros retineau mai bine lichidul. Erau destinate in principal pentru lanterne, de aici curentii mai mari pe care le puteau debita. Aveau un fel de "sigiliu" din hartie dar care nu impiedica proba in magazin (vezi mai jos).

-Bateriile R6 costau 2lei si erau cele mai proaste. Aveau durabilitate mica, curent mic de scurtcircuit, curgeau dupa folosire...

As mai adauga ca de aratat aratau exact ca 777 actuale si erau la fel de proaste dar nu veneau in tipla cate 2 sau 4 buc. ci vrac ambalate in cutii de 40 buc. La cumparare vanzatorul ti le proba cu un "incercator de baterii" (costa 1.25 lei si era produs tot de Elba) pe care se monta un bec cu filet E10. De multe ori erau descarcate gata sau chiar curse asa ca intre 10% pana la chiar 50% dintr-o cutie erau rebuturi.

-Bateriile R20 erau bunisoare. Costau 3lei/buc. si tineau acceptabil pe Glorii, Neptunuri samd. Dupa uzare, curgeau. Am prins in anii 70 pentru o jucarie de-a mea exemplare refuzate la export, foarte bune si care nu curgeau (aveau carcasa de tabla iar la baza erau etansate cu pluta);

R20 erau de 2 tipuri (costau la fel si niciodata nu gaseai ambele tipuri in acelasi magazin); primul model aveau cilindrul de zinc introdus intr-un cilindru de plastic care la borna + avea o gaurica cat butonul metalic al electrodului iar in capatul celalalt peste fundul cilindrului de zinc era pusa o saiba profilata din tabla cromata tot ansamblul fiind rigidizat prin indoirea la cald a marginii cilindrului de plastic; cum a mai spus cineva plasticul era casant iar spre sfarsitul anilor 80 s-a eliminat saiba de tabla cromata din fund contactul facandu-se direct pe cilindrul de zinc.

Al doilea model aveau camasa din tabla in loc de plastic si erau etansate contra scurgerii (erau marcate "leakproof"). Si la astea s-au facut "economii" in anii 80 asa ca la un moment dat a disparut saiba de tabla care inconjura (la o mica distanta evident) electrodul +. Nu mai stiu daca au eliminat si la astea "fundul" de tabla. Toate aceste baterii erau destinate aparatelor de radio cu tranzistori, aveau curenti mici de descarcare.

In 1980 au aparut bateriile cu curent de descarcare marit, pentru lanterne si aparate cu motor, casetofoane in principal. Costau 3.60 lei, se gaseau sporadic si la un moment dat au disparut de tot. Constructiv aratau exact ca cele in tub de plastic doar designul "etichetei" tiparite pe plastic era diferit.

-Bateriile R14 rar le-am vazut;

Se gaseau mai greu. Au existat doar in varianta metalica pentru radio (2.60 lei parca) si cu curent marit, tot in metal (2.90 lei parca). Se foloseau in general la casetofoane fara radio.

-Bateriile de 9V costau 7 lei. Nu-mi mai amintesc daca erau autohtone sau de import, as inclina sa cred ca erau autohtone;

Erau autohtone (acum avem si poze), electrozii erau sigilati cu o folie de plastic, stiu ca tineau foarte putin si se gaseau greu.

 

-Mai erau niste baterii intre R14 si R6, inaltute ce se foloseau la iluminat. Dupa 1978, nu le-am mai vazut;

Erau 2R10, ambalate in carton ca cea plata 3R12. Erau cunoscute ca baterii "Pionier" dupa numele unei lanterne produse de Elba in anii 60 (am avut in casa o astfel de lanterna). Stiu precis ca am mai gasit astfel de baterii in Sf. Gheorghe (CV) in vara lui 1981 dar ca prin 1982 au fost scoase din fabricatie.

Baterii R3 nu s-au produs niciodata in Romania, nici aparate care sa le foloseasca nu existau in anii 70-80.

Toate aceste baterii nu se procurau la fel de simplu ca acum. Dupa 1984, au disparut cu desavarsire, vanzandu-se cu coada sau pe sub mana.

In Bucuresti, cel putin pana prin 1981, se gaseau pe toate drumurile (adica in magazinele de electrice) 3R12, R6 si R20. Restul se gaseau sporadic dar cu o tura prin mai multe magazine erau sanse sa gasesti si din celelalte. Dupa, au inceput sa lipseasca dar totusi se aduceau din cand in cand. Am luat intotdeauna la liber, fara coada sau ciubuc. De prin 1984-1985 au inceput sa apara masiv baterii de import, mai bune calitativ in general decat cele romanesti si la acelasi pret. Imi amintesc de unele bulgaresti fabricate la Nicopole si de unele sovietice incapsulate in tabla albastru metalizat, ambele R20. Nu-mi mai aduc aminte daca s-au importat si alte dimensiuni, eu de astea cumparam pentru Selena noastra B211 si VEF-ul 206 al bunicii cu care ascultam, bineinteles, Europa Libera.

Bateriile R6 au fost scoase din competitie dupa 1990 de chinezestile 777, foarte reusite in acele vremuri, aveau curenti de scurt de aproape 3A, desi erau clasice si nu curgeau. Sistemul impotriva scurgerii era prin invelis de plastic, insa era eficient. Bineinteles, se stie ce calitate au acum aceste baterii;

Bateriile 777 au ajuns in Romania INAINTE de 1990, mai precis cred ca prin 1987-1988 si cred ca au fost importate initial in dimensiunile R6 si R20 (nu-mi aduc aminte de alte dimensiuni). Aratau exact ca azi si erau o idee mai bune decat cele romanesti. Ca fapt divers, nu erau aduse pe mare ci pe calea ferata transsiberiana, prin URSS.

 

Despre fabrica din Timisoara stiu ca in 1989 sectia baterii asigura aproape 40% din cifra de afaceri a Elba restul fiind impartit aproape egal intre sectiile de iluminat auto si iluminat stradal. In 1990 sectia baterii s-a despartit de Elba ca societate separata (Dura SA) numele fiind preluat dupa prima fabrica fondata in 1921. De aici drumul duce rapid spre faliment intamplat 5-6 ani mai tarziu. Maximul de productie inregistrat a fost de 120 mil. baterii finite/an, sub necesarul national in continua crestere, mai ales in anii 80, de aici necesitatea importurilor din tarile fratesti.

Tehnologia si toate utilajele folosite erau de prin 1960 (de la aparitia radiourilor cu tranzistori) iar in anii 80 tehnologia depasita si utilajele uzate duceau deja la costuri mari de productie si rebuturi masive. Daca adaugam politica de taiere draconica a importurilor efectul a fost scaderea drastica a calitatii, a volumului productiei si cresterea costurilor.

Totusi, la insistentele conducerii fabricii, Partidul si Ceausescu au decis ca este necesara schimbarea intregii tehnologii si a tuturor utilajelor, a fost alocata chiar si valuta necesara, investitia urma sa inceapa in anul 1990. Dar a venit Revolutia si asa s-a terminat cu singura fabrica de baterii din Romania.

Aceste informatii le am dintr-un articol de ziar (cred ca Romania Libera) de pe la mijlocul anilor 90 cand fabrica DURA tragea sa moara. Nu stiu daca articolul este disponibil pe internet, astea sunt datele ce le-am retinut eu din el.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aflam din ce in ce mai multe(cel putin eu)...Am cautat site-ul firmei de baterii 777 si scrie ca fabrica e infiintata din 1958 si a devenit cunoscuta in Europa de Est si Africa...

 

http://www.tradeeasy.com/supplier/37275 ... ustry.html

Acum fac baterii alcaline, dar nu cred ca au renuntat la linia de zn-cl ca in Africa n-au oamenii bani de alcaline..

 

http://www.china777.com/NewActionScript30/en/index.asp

 

Stiu ca in armata erau radiotelefoanele portabile care aveau un suport in care intrau acumulatori tip R6 (cam 10 buc). Exista si o statie de incarcare a acelor acumulatori. Am vazut asa ceva (faramat) la Remat. Era un walkie-talkie dupa licenta suedeza, dar facut IEMI. Ati vazut vreodata acumulatori romanesti? Poate cele 2 fabrici de acumulatori auto aveau si o mica linie de acumulatori mai mici...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...