Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Schema senzor vitezometru


Recommended Posts

Am nevoie de o schema, as face-o singur dar nu am curaj :), motiv pentru care va solicit ajutorul. Descrierea urmatoare este facuta de un om care nu este inginer electronist asa ca va rog sa fiti toleranti. Caut o schema (existenta sau facuta de un forumist) care sa rezolve urmatoarele. Avem un magnetel care se invarteste pe un cerc de circa 4cm diametru, trecand aproape (la circa 1mm) de un surub de fier (de 4mm diametru, lung de max 2cm), montat perpendicular pe planul de rotatie al magnetului. Surubul de 4mm este insusi miezul unei bobine care face parte dintr-un montaj a carui schema se cere. Montajul sa fie fara controller. Va exista un stabilizator de 5V, in schema. Daca se poate, sa nu existe alte integrate, doar tranzistori. Vor exista 3 fire: +12V, masa (alimentare senzor) si iesire semnal digital (0V/5V) de la senzor. Semnalul de iesire trebuie sa stea in 0V iar cand magnetul se apropie la cativa mm de surub sa devina +5V, apoi sa ramana +5V cat timp magnetul este aproape de surub si sa cada in 0V cand magnetul s-a indepartat (la cel putin cativa mm) de surub. Cea mai rapida invartire a magnetului inseamna o trecere prin fata surubului la circa 5 milisecunde, elaborarea schemei va tine seama si de asta. Poate ii facem si cablaj.

Link to comment
  • Replies 21
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Cel mai simplu este sa folosesti un releu reed (trestie).Contactul la releu este realizat intr-un tub de sticla vidat si la aplicarea unui camp magnetic cele 2 contacte se ating si se inchidecircuitul.Sunt 2 tipuri de relee, capsulate si cele la care contactulse poate demonta din bobina.In functie de dimensiuni gasesti modelulpotrivit.

Link to comment

Nu exista acces la magnetul care se invarteste (decat daca se desface/distruge prea mult - nu vrem), exista doar o gaura in peretele unei carcase, infiletata la 4mm, unde se poate insuruba acel surub de fier al carui varf va ajunge aproape (la 1mm) de planul de rotatie al magnetului (directia surubului fiind perpendiculara pe acest plan) si deci, in anumite momente de timp, aproape de magnet.Tot montajul va trebui sa fie mic (2x3 sau 2x4cm) iar singura fixare mecanica a montajului este acest surub care are si rol de miez al bobinei.

Link to comment
  • 1 month later...
se gaseste de cumparat senzor hall?

ca de obicei, de unde se cumpara si celelalte piese.. tranzistori, condensatrori, diode, circuite integrate, etc.. la mine in oras se numesc magazine de componente electronice sau piese electronice...

 

si de ce in linkul de la niq ca trebuie 2 magneti?

poti pune si unul singur si reglajul il faci din semireglabilele alea..ca de aia sunt acolo :finga:

 

sau unde se gaseste senzor de la taxi?

 

senzorul meu arata asa si se poate face la strung..

Posted Image

o sa-i fac un desen de executie sa puteti sa-l dati la un strungar sa-l execute..dimensiunile vor fi pentru Dacia (clasica)

dar ar trebui sa gasesti ansamblul senzor Hall/adaptor pe la un taximetrist de si-a schimbat aparatul de taxat sau la firmele de construiesc aparate de taxat

Link to comment

Din cate am mai luat cunostinta (si chiar vazut unele lucruri) ar fi cateva variante de senzor de viteza.1. Se fixeaza un magnetel pe o planetara. In traiectoria lui circulara, va trece pe langa o bobina ce face parte dintr-un montaj corespunzator.2.O placuta mica, de circa 1.5x5 cm (deci lunguiata) care se fixeaza pe bordul clasic. La unul din capetele placutei exista o bobina cu axul perpendicular pe planul placutei, placuta gaurita (4mm). De fapt acolo este o bucsa de alama prin care se baga surubul care va fixa toata placuta, bucsa ce permite strangere ca lumea fara a distruge bobina. Acest surub de fier are 3 roluri:- contribuie la fixare mecanism kilometraj clasic, la fel ca si surubul care se demonteaza si se inlatura.- asigura fixarea senzorului de viteza (fixarea placutei se face prin simpla strangere a acestui surub).- rolul de miez al bobinei (rol magnetic), rol functional pentru senzorul de viteza; atunci cand oricare dintre cei 2 magnetei (care fac parte din constructia kilometrajului clasic) trece prin fata capatului surubului (capatul care intra inauntru, in kilometraj) se induce ceva in surub, apare semnal la capetele bobinei etc etc. Un asemenea senzor are 3 fire (+12V, masa, semnal) si asigura max 2000 impulsuri pe kilometru.3. Se inlatura definitiv cablul de kilometraj. Pe cutia de viteze, in locul ramas gol prin eliminarea cablului, se fixeaza senzorul de viteza. Un exemplu de asemenea senzor de viteza este cel de Solenza (sau Logan, este acelasi). Este foarte scump, peste 1 milion, dar se poate gasi si mult mai ieftin. Acest senzor are 3 fire (+12V, masa, semnal) si furnizeaza 5000 impulsuri pe kilometru. Deci nu mai exista cablu de kilometraj. Se merge catre bord doar cu firul de semnal. Pentru a rezolva vitezometrul cu ac indicator se poate utiliza mecanism de turometru, cu adaptarea necesara iar pentru a rezolva kilometrajul numeric (total si partial) va trebui facut un sistemas cu controller si LCD. Se poate avea in vedere chiar eliminarea totala a bordului clasic, in fond singura piedica majora era cablul de kilometraj.4. Acesta mi se pare mai interesant, anume este vorba (ca si la 3.) de un senzor de viteza care se monteaza pe cutie, in locul cablului de kilometraj (la fel, cu 3 fire: +, - si semnal) si se poate urma toata varianta descrisa la 3 dar se poate monta (peste senzor) si cablul de kilometraj, daca omul nu doreste sa modifice nimic in bordul clasic. Am mai postat poza unui asemenea senzor, iat-o si aici.Numai ca sugestie, cred ca asemenea senzor ar merita abordat pentru ca este vorba de o solutie mai flexibila. Se poate ca, pentru inceput, cablul de kilometraj sa ramana functional (deci sa nu se umble la bordul clasic) si ulterior (daca se doreste) sa se inlature cablul de kilometraj si sa se mearga pe o cale cam asa cum am spus mai sus la punctul 3.

Link to comment

[...]1. Se fixeaza un magnetel pe o planetara. In traiectoria lui circulara, va trece pe langa o bobina ce face parte dintr-un montaj corespunzator.[...]

Versiunea asta e greoaie. Oriunde ai fixa magnetul, e greu de fixat piesa "fixa", "captorul". Pe arbore in nici un caz, ca ala balanseaza sus-jos in ritmul suspensiei. In plus, planetarele vibreaza rau de tot si sint expuse pietricelelor, apei, etc. Ramin celelalte. Si cel mai fiabil mi se pare cel de taxi, si cica se gasesc usor de la aparatele vechi, "nefiscalizate".
Link to comment

La planetare nu e indicat in primul rind pentru ca mai au obiceiul sa se roteasca cu viteze diferite,dupa cum e curba, la st sau dreapta. Dar pentru ce masina e senzorul? ca eu am avut surpriza la golf sa gasesc in bord pe spatele vitezometrului un locas cu acces la magnetul bipolar pe care-l invirte cablul. Si intra acolo la fix un cap magnetic de casetofon...sau un senzor Hall sau orice altceva.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines