Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Sign in to follow this  
bogdan69

cruise control

Recommended Posts

Deschid acest subiect doar ca sa va dau o tema de studiu. Vad ca sunt multi care isi construiesc diverse dispozitive pentru masina. Din pacate tot ce se construieste este doar pentru instrumente de informare(turometre, vitezometre, temperaturi). Eu am pe masina, e adevarat ca din fabrica, cruise control. multi vor spune ca e un moft dar avand in vedere ca fabrica " m-a dotat" si cu un instrument de masurare a consumului instantaneu de benzina se vede clar ca in cazul folosiri cruise controlului consumul de combustibil este mult rationalizat. Urmarind consumul de combustibil si cu metoda clasica (la pompa) am constatat o economie de aproape 40%. Va dau un singur exemplu: la drum lung am urmarit permanent consumul instantaneu si am observat ca la cea mai mica vale cruise control(CS) da drumul la pedala de acceleratie de asa maniera incat motorul merge in gol fara sa simti ca intri in frana de motor consumul coborand aproape de zero. In cazul in care incepe sa urce o panta pentru mentinerea vitezei constante CS incepe sa accelereze dar cu o rata astfel calculata incat consumul nu trece de 12l/100km( in cazul in care fac aceasta operatie "manual" nu cobor cu consumul sub 25l/100km. Cum functioneaza? In principiu este un motor pas cu pas ce actioneaza un cablu legat in paralel pe clapeta de acceleratie. In momentul cand cuplezi CS motorul pas cu pas actioneaza clapeta de acceleratie urmarind sa tina vitezometrul la viteza memorata. Tot secretul este sa se transforme miscarea mecanica a cablului vitezometrului in impulsuri electrice care sa fie numarate de centrala CS. La masinile mai noi nu e problema pt ca vitezometrul este electronic si functioneaza exact cu impulsuri . La masinile vechi (dacia de ex) trebuie construit un dispozitiv electronic pus in paralel pe cablul de kilometraj. Chestiunea nu e imposibil de abordat, eu am vazut si kituri care se monteaza pe orice masina singura problema fiind pretul mare,cam 200 euro. Am uitat sa spun ca la mersul constant pe drum drept CS tine consumul undeva la 7,5% si asta in cazul in care motorul are 2000cm3. Oricat de constant credeti ca mergeti cu masina nu egalati dispozitivul care oricum nu e influentat de peisaj,muzica sau blonda pipaita din dreapta(pe bune) Ca sa ramanem la subiect anularea CS se face din buton sau apasand pe orice pedala( fiecare pedala are un contact ca la stopurile pe frana). Interesant ar fi si constructia unui aparat de masurat consumul instantaneu insa asta nu m-am prins cum functioneaza. La masinile de generatie noua informatia este data sigur de computer insa am vazut si masini mai vechi dotate cu carburator care aveau asa ceva . Cele cu carburator aveau un dispozitiv care lua informatii de pe tubul avansului vacumatic insa mai multe nu stiu. Daca este cineva care se incumeta la asa ceva sunt dispus sa-i arat dispozitivul de la masina mea ca sa vada ca este pus dupa ce masina a iesit de pe banda de montaj chiar daca era dotare de serie. Partea mecanica a CS-ului este o cutie,montata pe contraaripa, din care pleaca cablul la clapeta de acceleratie. Cand cuplezi CS simti cum iti pleaca pedala de sub picior, iar in cazul in care cobor o panta simti cum pedala se relaxeaza sub talpa ta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dispozitivul de citire a informatiei de la cablul de kilometraj se gaseste si mai ieftin, la ceasurile de taxare pt taximetre, generatia anterioara, nefiscalizata. Se monteaza chiar pe ceasul kilometric.Informatia asta poate servi la "esantionarea" semnalului provenit de la sonda de combustibil, pentru calcularea consumului instantaneu.Acea informatie la masinile cu injectie este aproximata foarte bine de depresiunea din galerie; la carburatie, insa, unde ai de fapt vreo 5 carburatoare separate intr-unul (mers in gol, progresiune, carburator principal-cu emulsor, pompa repriza, "econostat"-imbogatitor) dozajele nu-s cele optime, (de ex la relanti se foloseste un amestec foarte bogat, la sarcina plina intra "econostatul", la partiale-constante, emulsorul, care scade progresiv dozajul) deci informatia de depresiune e eronata. Se monteaza una sau doua sonde tip Trabant sau Wartburg pe conducta de tur si retur (cazul a doua) sau pe furtunul dintre pompa si carburator (in cazu uneia singure) ale carei impulsuri se numara pe durata a 1..2..n.. rotatii ale cablului de Km.Problema e simpla principial..de facut montajul e mai greu :smt004

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masurarea consumului este pur informativa. Interesant este sa se realizeze cruise controlul, acesta contribuind efectiv la rationalizarea consumului. Deci nu e un dispozitiv de reducere a consumului efectiv ci ajuta la rationalizarea combustibilului optimizand functionarea motorului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.