Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Caldura si a.c.m. in regim DIY.


Recommended Posts

Bna dimineata. Am studiat cu mare atentie si placere,tot ce ati realizat.Reusitele D-voastra imi dau curajul sa abordez(din primavara)si eu realizarea unui cazan pe combustibil solid(lemne,carbuni,brichete de rumegus)care sa functioneze la casa parinteasca.Acum sant in faza de studiu/proiectare si acumulare de cunostiinte in domeniu.Incerc sa pun intrebari pertinente,iar daca gresesc orce corectura si sugestii imi vor fi folositoare.In primul rind ma intereseaza la ce mgazine sau unde gasesc de vinzare elemente pt viitorul "cazan". Usi de sobe,usi de cenusar,gratare de fonta si alte asemenea "piese".Caramizi refractare se gasesc probabil la depozitele de "Materiale de constructii"sau poate imi dati alta sugestie. Si acum ideea de principiu:Cazanul vreau sa-l realizez din caramizi refractare,intr-un schelet de cornier zidarie executata cu mortar din nisip silicios(9lei/sac)si ciment refractar.Mentionez ca soba(cazanul)nu va fi folosit pt incalzirea incaperii ci doar pt. producerea de caldura pt.agentul termic.Camera de ardere suficient de mare pt.a putea introduce material lemnos cu dim.aprox.50x25cm.Undeva pe traseul de evacuare a gazelor arse doua serpentine de teava de Cu.(concentrice)la iesirea din cazan legate in paralel.Mai am de gind sa realizez o clapeta care sa dirijeze caldura spre serpentina(fumuri?)sau direct spre cos,ocolind serpentina(la aprinderea focului in focar sa aiba tiraj mai bun sau in caz de cadere a retelei electrice.)Montarea unui ventilator cu turatie variabila pt.debitul de aer necesar arderii,cu debit variabil functie de temperatura de pe tur.Si bine-nteles partea de automatizare si protectie.O problema care ma framanta si inca n-am lamurit-o:Pentru a preveni formarea condesului acid in cazan temperatura pe returul cazanului =aprox.60 grade,diferenta de temperatura intre tur/retur intre 15 grade si max. 25 grade.Cind temperatura afara este mai scazuta,sigur diferenta de temp. tur/retur mai mare de 25 grade.Ce ar trebui sa folosesc,pt. a mari temp.returului(vana termostatata de amestec cu deschidere proportionala aceasta ete Landomat-ul?)Aici m-am incurcat.Multumesc pt.atentie.Sa auzim de bine.

Link to comment
  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hai sa-ti dau eu o ideee.. una foarteee simpla...daca stii boilerele alea pe lemne... de 100-150-200 litrii...cauta unu d-ala pe undeva aruncat... care sa aiba rezervorul bun... si fa-i un focar...unul mai mare ca ala e mic...alea sunt foarte rapide la incalzirea apei... dupa ce iti faci focarul... din tabla de 10-15 mm de care gasesti... (poti sa gasesti pe la melinda,izometal) pune rezervorul de apa pe focar... asa cum iti trece tie prin cap... dupa montaj... izoleaza rezervorul cu vata minerala bazaltica si folie de aluminiu la exterior.... ai ai un cazan foarte eficient...pentru siguranta... cauta o supapa de siguranta la 2,5 bar (gasesti la romstal) poti sa mai prelungesti perioada de incalzire... cu un puffer(are rol de a stoca apa calda)... daca ai loc sa il pui... unul de 500L (mai mic nu cred ca gasesti)daca te intereseaza... sau alte detalii... astept mesaj de la tine... sunt in domeniu... si mie imi plac chestiile astea artizanale :freaza: :nas: :aplauze

Link to comment

Salut si multam pt.raspuns.Da ideea e grzava dar pe unde dracu gasesc asa ceva.Totul s-a dus la fier vechi.Oricum daca as face un calcul economic,cred ca la sfirsit m-as apropia cu pretul de un cazan clasic pe lemne.(am vazut o oferta ceva pe la 2300 lei,iar inspre primavara sant convins ca-i mai scade pretul cu citeva sute.)Da provocarea de a construi asa ceva,in "regie proprie"inclusiv placerea in sine de a mesteri,face toti banii.M-am gandit la un boiler in tampon cu un pufer,dar din fibra de sticla,ambele bine izolate cu spuma poliuretanica si vata minerala.Partea de automatizare si protectie nu pune probleme,dar si alea costa "o caruta de bani" Oricum acum sant in faza de studiu,asa ca am timp sa cuget pe indelete la toate. Sa auzim de bine.

Link to comment

nu stiu daca te duce prea mult cazanul din punct de vedere economic... daca il gasesti pe la fier vechi... unu-l nou... si gata izolat... care are si serpentina(la tine nu e de folos).. are si rezistenta electrica... il gasesti pe la 1000 de ron la cei de la calor...dar nu e cazul.. si placile de metal din care poti sa faci focarul tot pe la fier vechi cred ca le gasesti... si nu iti trebuie focar mare.. ca daca bagi multe lemne... se fierbe prea tare... si risti sa faca minuni supapa de siguranta...dupa parerea mea... si calculul meu... te-ar ajunge pe la 1000 de ron gata facut... daca zici ca te pricepi si nu apelezi la altcineva... :) :da

Link to comment

Te salut,imi pare rau ca nu am un aparat foto,dar rezolv eu,ca sa postez schitele cu ceea ce vreau sa fac.Spune-mi te rog,daca cladesc cazanul din caramida refractara,crezi ca camera de ardere trebuie captusita cu tabla si daca da ce grosime ar trebui.Deocamdata ma opresc aici.Ma apuc de proiectare,iar cand voi avea ceva concret,voi posta aici. Sa auzim de bine.

Link to comment

hai ca va dau o idee sper sa ma primiti in conversatzie , poate atzi auzit de Traian Vuia , e marele nostru inventator toata lumea il stie , a construit avioane , da si intrebarea la care va ganditzi acum.... e si ce legatura are Traian Vuia cu cazanul ? ???? e pai are si inca cata , apoi multzi zic ca el nu a inventat decat avioane ceea ce e total fals poate nu stiatzi el a inventat un cazan generator de aburi , cautatzi pe net de generatorul de aburi ,am o carte cu acel generator da nu o gasesc momentan am so caut poate pun niste poze , iar cu ajutorul acelui generator se poate obtzine si apa calda pentru incalzirea locuintzei la un randament mult mai mare decat cazanele din comertz. :rade: spor la treaba

Link to comment
Guest pcady67

salutare tuturor am o mica problema cu sistemul meu de incalzire pe care l-am facut .deci pe scurt problema mea . soba de teracota cu serpentina ,de la calorifer i-am pus un teu la care am legat vasul de expasiune deschis ,in capatul serpentinei am pus o pompa de recirculare si totusi caloriferul nu se incalzeste cum sa procedez sa aiba randament instalatia ps pompa este montata pe retur. va multumesc anticipat am uitat sa va mentionez ca pompa parca are un zgomot ciudat pot banui ca asa se manifesta fenomenul de cavitatie

Link to comment

sa intzeleg ca nu se incalzeste , da chiar deloc , adica nici nu se simte caldura in el, verifica pompa daca este functzionala intro galeata cu apa conecteaza la ea 2 furtune , iar daca serpentina din soba nu este destul de mara sa capteze caldura , caloriferul nu se va incalzi sau va fi doar caldutz numai in partea de sus .ceva poze ar fi mai bune , verifica si instalatzia sa nu aiba aer in tur caci apa nu va circula in instalatzie , ar trebui sa ai si un aerisitor automat , spor la treaba toate cele bune .

Link to comment
Guest pcady67

pompa este noua .pe calorifer am un robinet cu care aerisesc undeva cred ca am gresit si nu stiu unde, pana sa pun pompa mai ajungea apa callda in calorifer traseul ar fi urmatorul sepentina,pompa de recirculare ,calorifer daca ai putea lasa-mi un nr de tel ca te sun eu

Link to comment

uite ai aici un circuit al apei cam cum ar trebui sa fie ,practic daca ai avea posibilitatea sa plasezi teava de tur si retur asa ca in desen , sistemul ar trebui sa mearga fara pompa ,prin termosifonare , am avut la socrul meu montata in casa un astfel de circuit cu 2 calorifere si a mers mai bine de 4 ani fara probleme soba era din metal cu plita avea peretzi dubli prin care circula apa FARA POMPA, problema era ca o lua cam repede pe aburi daca bagai mult pe foc .vezi ca nu cumva sa fi pus acel rubinet chiar pe circuitul apei poate de asta nu merge :cry:

Link to comment

De preferinta ,focarul ar trebui sa fie orizontal si''fumurile'' sa [iasa] tot orizontal din focar.Toata partea de flacara (mai ales cea de sus)trebuie captusita cu pereti dubli prin care sa circule apa si obligatoriu sa fie usor inclinata.Plecarea pt. TUR se va face de deasupra flacarii (unde temperatura este cea mai mare),iar RETURUL va fi [prin fumul care iese catre cos] ,in acest fel temperatura apei va creste progresiv,si se va recupera si caldura din gazele de evacuare.Zidaria ar fi bine sa fie realizata [peste ]cazan dintr-un material de densitate mica (sa aiba numai rol de izolator).Pentru vasul de expansiune,cea mai buna locatie este pe retur intre calorifere si aspiratia pompei de circulatie(cat mai aproape de aspiratia pompei)-in acest fel nu se mai incalzeste si traseul de apa pana la vasul de expansiune(caldura pierduta).Traseele de apa calda (turul) sa aiba panta ascendenta pana la alimentarea ultimului calorifer si returul sa aiba panta descendenta (daca este posibil)chiar pana la intrarea in [cazan] .In acest fel,practic vei avea circulatie naturala chiar si cand va fi cadere de tensiune(pompa oprita).Ca si recomandare de materiale pt constructia focarului si a ''serpentinei''eu as recomanda tabla otel ╪ 4-6 mm ,care sa formeze focarul(laterale si plafon) si chiar ''fumurile''; in acest fel vei beneficia de suprafata maxima de schimb intre foc si apa.

Link to comment

daca vei face asa gcom 61 (utasesi sa pracizezi de aerisitor ) aerul din sistem nu se va degaja nicaieri , ideea cu turul jos si returul sus e buna dar aerul se va ridica in sus si va forma sigur 100% aer in sistem fara ca el sa poate sa iasa natural in vasul de expansiune , eu vreau sa zic ca in poza facuta de mine sistemul merge natural prin termosifonare , uite mai jos pun circuitul la care tu te referi cu pompa :dar serpentina asi lasa-o tot asa cum e in desen

Link to comment

La parintii mei la tara functioneaza o instalatie homemade din 1993,care are 8 mp(metri patrati)suprafata de schimb flacara-apa,consuma ~2000-2500 kg lemn esenta moale(salcie)pe sezon si incalzeste ~200mp suprafata construita.[cazanul ] este construit din tabla de 6mm grosime si teava de cazan Φ 32 x 6mm ,si este cu ''fumurile '' in jos.Din focar fumul trece pe sub focar(de fapt pe sub cenusar)si mai coboara inca [un etaj]astfel ca lungimea desfasurata =3,8m;despartiturile intre etaje sunt pereti dubli cu apa.Si ca o precizare,cazanul nu are nici o zona (plina cu apa)orizontala ci numai inclinate catre tur.Turul pleaca din cel mai inalt si mai fierbinte punct,iar returul intra in cea mai rece zona cu fum.Este adevarat ca rolul vasului de expansiune este si de a aerisi automat instalatia,dar odata ce s-a aerisit (la umplere)pe aerisitoarele de pe calorifere,este mai economic ca acesta sa fie pus pe retur (energetic vorbind)

Link to comment

energetic vorbind vasul consuma energie termica ,dar daca e gandit bine si nu supra dimensionat asa cum se face la vase de dimensiuni foarte exagerate , caldura degajata prin vas e foarte mica .intro instalatzie e bine de stiut ca , cantitatea de lichid de transfer sa fie cat mai mica astfel agentul termic este incalzit foarte repede dar si racit foarte repede, un sistem eficient este acela care are si un puffer de 200 300 litri . eu sincer nu optez la spirala in soba asi prefera mai bine un radiator ca mai jos: dar si acel sistem care poate raci cat mai repede agentul termic in radiator dar nu mai mult de 15 grade diferentza dintre tur si retur ideea este ca agentul termic sa preia cat mai multa caldura din soba intrun timp mai mic ,astfel caldura nu se mai scurge pe cos :cry: schema fiind pentru apa calda menajera .

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines