Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Astabil 555 - LED Ir - Tranzistori


Recommended Posts

Salut.M-am chinuit sa fac un montaj astazi vreo doua ore dupa ce am venit de la munca, dar uite ca nu merge cum as vrea.Ideea este sa fac niste LED-uri Ir sa pulseze la 38Khz (pentru a le capta apoi cu un receptor). Am gasit niste LED-uri (TSAL6200) care functioneaza la 100 mA iar in burst se pot duce pana la 200 mA. Deoarece vreau ca raza mea sa ajunga cat mai departe, vreau sa scot cat mai mult din aceste LED-uri. Asa ca am facut schema de mai jos:[attachment=0]schema.jpg[/attachment]Am pus tranzistori in ideea ca 555-ul nu-mi poate furniza 200mA (vreau sa pun 2 LED-uri la 100mA).In configuratia asta prin fiecare LED ar trebui sa treaca mai mult de 100mA. Dar cu un aparat de masura pus la baterie, consumul total este mult mai mic (spre 50mA). Uitandu-ma prin camera foto de la telefon, vad ca LED-urile sunt cam palide. Am inlocuit unul din tranzistorii BC337-16 cu un KSP2222A. In acest moment consumul a crescut, LED-ul legat la BC337 a inceput sa lumineze puternic, iar cel legat la 2222A abia daca se aprindea. Cand am inlocuit si al doilea BC337 cu 2222A, consumul a scazut la 24mA in conditiile in care mai am un LED normal care-mi semnalizeaza tensiune in circuit si care consuma spre 20mA. Cat despre LED-urile Ir, cu greu se observa ca ar fi aprinse.Va rog sa-mi dati o idee despre cum as putea sa folosesc semnalul din 555 astfel incat sa bag in LEd-urile Ir cat mai mult curent?Multumesc mult!

Link to comment
  • Replies 16
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Poti sa pui si 2N3055 in loc de BC ca tot nu o sa mearga.Schema este gresita.1.Al doilea 555 nu are alimentare pin 8 [ se alimenteaza "oarecum" din semnalul de iesire al primului.2.La iesire trebuie montata cate o rezistenta pentru fiecare LED.Comanda in impulsuri se face de regula pe pinii 2 sau 6 [PS si PJ] ca sa modulezi frecventa de 38KHz cu alta frecventa.

Link to comment

Poti sa pui si 2N3055 in loc de BC ca tot nu o sa mearga.Schema este gresita.1.Al doilea 555 nu are alimentare pin 8 [ se alimenteaza "oarecum" din semnalul de iesire al primului.2.La iesire trebuie montata cate o rezistenta pentru fiecare LED.Comanda in impulsuri se face de regula pe pinii 2 sau 6 [PS si PJ] ca sa modulezi frecventa de 38KHz cu alta frecventa.

1. Stiu ca in schema am uitat sa fac legatura, dar in realitate am pus-o. Deci si al doilea 555 este alimentat. Nu de aici e problema.2. Am inteles. Voi face si acest lucru. Oricum, am dezactivat un LED, astfel incat sa mearga doar in unul, dar nici asa nu a crescut intensitatea luminoasa.Eu am copiat schema astabilului 555 din datasheet. Inteleg ca exista si posibilitatea de a comanda impulsurile pe pinii 2 si 6 asa cum zici tu, dar nu mi-ai spus daca este ok si asa cum am facut-o eu. De fapt eu am mai folosit un astfel de circuit cu niste LED-uri legate direct la 555 si a functionat ok. Doar ca acum as vrea sa bag mai mult curent in LED-uri. Oricum acum problema mea este ca LED-urile nu se aprind. Sunt convins ca n-am potrivit tranzistorii cum trebuie.
Link to comment

Chiar daca restul montajului ar fi bun, la un simplu calcul:(5V - Vled)/24 (presupunand ca Vce tranzistori e 0, desi nu e chiar asa) se vede ca nu prea ai de unde sa scoti 200 mA.

Cum calculez Vled?Care poate fi totusi diferenta dintre BC337 si 2222A. Ultimii abia daca aprind LED-urile. Iar in cazul asta cred ca nici BC337 nu sunt straluciti.In principiu am sa pun rezistente pe fiecare LED in parte, iar asta ar trebui sa dubleze curentul ce trece prin fiecare.Intrebarea este ce tranzistor sa folosesc pentru a-si face treaba cum trebuie.
Link to comment

Tranzistorii sunt bine, altceva nu merge .Pentru 38KHz poti incerca asta:[attachment=0]555 IR 38 KHz.gif[/attachment]Vezi ca BC557 este un darlington.

Daca poti, spune-mi te rog ce e cu diodele alea doua? In felul asta nu se aplica tot timpul tensiune pe baza tranzistorului?
Link to comment

Cum calculez Vled?

Il iei din foaia de catalog. Valoare tipica 1.35V (da' de obicei se lucreaza cu conditiile cele mai defavorabile, in cazul asta valoarea maxima, adica 1.6V).In cazul valorii tipice si presupunand Vce = 0 => (5 - 1.35)/24 ~ 152 mA. Asta e cam maximul la care poti spera in conditiile ideale in care Vce ar fi 0.

Care poate fi totusi diferenta dintre BC337 si 2222A. Ultimii abia daca aprind LED-urile. Iar in cazul asta cred ca nici BC337 nu sunt straluciti.

Probabil Vcesat mai mare la 2222 sau conditii "mai dure" de intrare in saturatie.
Link to comment

SCUZE ! Intradevar BC557 NU este un darlington { ma gandeam la perechea BC517 - BC516 }Se poate insa folosi in schema si un darlington ( si se mareste rezistenta din baza de la 560 ohmi la 1.8 -2.2KDiodele sunt bine puse ( nu polarizeaza tranzistorul este un PNP se comanda negativ ) protejaza tranzistorul - pe baza acestuia nu poate fi mai mult de -1.2V.

Link to comment

Tranzistorii sunt bine, altceva nu merge .Pentru 38KHz poti incerca asta:[attachment=0]555 IR 38 KHz.gif[/attachment]Vezi ca BC557 este un darlington.

Am reusit sa trec 140mA prin LED-uri folosind schema aceasta reducand rezistenta de 180R la 4R7.Problema este ca tranzistorul se incalzeste extrem de tare. I-as pune un radiator, dar fiind format TO-92 nu prea stiu cum. Cunoasteti vreun echivalent al acestui tranzistor in format TO-220?Multumesc.
Link to comment

Daca poti, spune-mi te rog ce e cu diodele alea doua? In felul asta nu se aplica tot timpul tensiune pe baza tranzistorului?

Diodele alea două împreună cu tranzistorul şi rezistenţa de 180 de ohmi formează un generator de curent constant pentru leduri. Atîta timp cît nu modifici rezistenţa aia poţi pune orice tranzistor că tot nu va lumina mai puternic.http://en.wikipedia.org/wiki/Constant_c ... ent_source
Link to comment

Este cam mica rezistenta inlocuita.Poti incerca cu inca doua leduri + tranzistorul aferent.PNP de putere mai mare : 2SB857 , 2SB858De ce iti trebuie putere mai mare pentru infrarosu ?

Vreau sa fac o bariera infrarosu care sa mearga si afara (in conditii de iluminare puternica) la distanta cat mai mare (5-7 metri). Receptorul si emitorul trebuie sa fie de aceeasi parte, intrucat nu pot trage fire dintr-o parte in alta.Am mai avut eu niste experiente cu bariere din acestea, dar nu au functionat satisfacator.De exemplu acum am folosit ca receptor un TSOP1138, dar s-a comportat foarte ciudat. L-am conectat la un contor al unui PIC care imi afiseaza o data pe secunda numarul de impulsuri de pe out-ul receptorului. Dar la acest TSOP ba cresc, ba scad fara un motiv real. Poate returna 0, iar cand tin mana aproape (si se reflecta raza din mana) contorizeaza impulsuri, apoi iau mana si contorizeaza in continuare. Sau contorizeaza tot timpul, orice as face (doar daca acopar receptorul nu se mai contorizeaza, ca dovada ca raza se reflecta de pereti). Altefel spus acesta isi seteaza sensibilitatea foarte ciudat, si nu reusesc sa-l folosesc ca bariera infrarosu.Am revenit la SFH5110 pe care l-am mai folosit fara succes, dar care cel putin reactioneaza mai intuitiv. Am bagat 120mA in doua LED-uri si am pus un catadioptru de partea cealalta cam la doi metri si functioneaza corect. Nu-l pot testa prea mult ca se incalzeste puternic tranzistorul. Trebuie sa-l schimb cu ce mi-ai recomandat tu. Probabil ar ajuta si o lentila care sa focalizeze raza pe receptor, dar nu stiu de unde sa cumpar asa ceva. Daca mai ai vreun sfat, te rog sa-mi zici.Multumesc fain de ajutor.
Link to comment
Guest cristicipaian

Vreau sa fac o bariera infrarosu care sa mearga si afara (in conditii de iluminare puternica) la distanta cat mai mare (5-7 metri). Receptorul si emitorul trebuie sa fie de aceeasi parte, intrucat nu pot trage fire dintr-o parte in alta.Am mai avut eu niste experiente cu bariere din acestea, dar nu au functionat satisfacator.De exemplu acum am folosit ca receptor un TSOP1138, dar s-a comportat foarte ciudat. L-am conectat la un contor al unui PIC care imi afiseaza o data pe secunda numarul de impulsuri de pe out-ul receptorului. Dar la acest TSOP ba cresc, ba scad fara un motiv real. Poate returna 0, iar cand tin mana aproape (si se reflecta raza din mana) contorizeaza impulsuri, apoi iau mana si contorizeaza in continuare. Sau contorizeaza tot timpul, orice as face (doar daca acopar receptorul nu se mai contorizeaza, ca dovada ca raza se reflecta de pereti). Altefel spus acesta isi seteaza sensibilitatea foarte ciudat, si nu reusesc sa-l folosesc ca bariera infrarosu.Am revenit la SFH5110 pe care l-am mai folosit fara succes, dar care cel putin reactioneaza mai intuitiv. Am bagat 120mA in doua LED-uri si am pus un catadioptru de partea cealalta cam la doi metri si functioneaza corect. Nu-l pot testa prea mult ca se incalzeste puternic tranzistorul. Trebuie sa-l schimb cu ce mi-ai recomandat tu. Probabil ar ajuta si o lentila care sa focalizeze raza pe receptor, dar nu stiu de unde sa cumpar asa ceva. Daca mai ai vreun sfat, te rog sa-mi zici.Multumesc fain de ajutor.Lentilele ti le poti confectiona singur din plexiglass de 4-5mm.Receptorul, ar fi bine sa il pui intr-un cilindru, care la capat sa fie astupat su film foto expus(pentru IR e transparent), asa nu vei mai avea probleme de alarme false.si eu tot la o bariera ir lucrez, am obtinut 10 mpana acum, dar nu gasesc led mai puternic.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines