Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
DarthVader

Probleme cu un Orion AR612

Recommended Posts

Salutare tuturor. Detin un aparat Orion AR612. Totul a inceput cand eram mic (93-94-95) si ascultam acest aparat pe gama de ultra scurta (FM). Aceasta se activeaza cu clapa marcata 5 de pe claviatura lui. Tin minte ca a inceput prin a nu mai face contact aceasta clapa si de multe ori eram nevoit sa bag un bat de chibrit intre ea si cea de langa ea ca sa stea semiapasata ca sa se auda. Dar inafara de acest contact imperfect la clapa 5, celelalte clape corespunzatoare celorlalte lungimi de unda (1-unda lunga; 2-unda medie; 3-unda scurta1; 4-unda scurta2) mergeau fara probleme. Bunicul meu l-a tot dus pe la "meseriasi" pentru clapa 5. Acestia il reparau, mergea o perioada, dupa aia iar incepea cu contactul imperfect si operatiunea batul de chibrit. Pana cand (nu mai imi amintesc clar) l-a dus nu stiu unde si din clipa aia nu a mai mers deloc. In starea asta este si astazi. Orice lungime de una bag, pot sa plimb cursorul de la scala cat vreau ca nu se aude nimic, ca si cum nu ar exista conexiune intre partea de radioreceptor si partea de amplificator audio. Amplificatoru este functional, am legat semnal din placa de sunet la intrarea din spate am apasat clapa P.U ca sa activez modul de functionare cu sursa externa de semnal si merge, se aude, amplifica. Problema a doua ar fi chiar la partea asta deoarece tot ce se aude se aude doar pe difuzorul mare din fata adica bass plus niste medii pana pe la 4-5khz. Difuzorul de medii de langa cel mare nu suna deloc, si nici cele 2 tweetere electrostatice din lateral nu se aud. Eu banuiesc condensatorii la problema asta, dar oricum asta e secundara deoarece amplifica semnalul audio. Intai as vrea sa ma ajutati sa rezolv problema receptiei de posturi. Tuburile cred ca sunt ok, cele de la partea de radio au uzura destul de mare vizibila pe ele dar filamentul merge si se aprinde repede deci ar trebui sa mai aiba ceva emisie, nu cred ca sunt chiar "mute".Mentionez ca la amplificatoare audio cu tuburi mai stiu cate ceva, in schimb la partea de radio cu tuburi nu prea stiu mare lucru. Pt inceput daca ati avea o schema a lui ar fi foarte bine.Multumesc anticipat.

Link to comment
Share on other sites

Detin un aparat Orion AR612. [...] l-a dus nu stiu unde si din clipa aia nu a mai mers deloc. In starea asta este si astazi. Orice lungime de una bag, pot sa plimb cursorul de la scala cat vreau ca nu se aude nimic, ca si cum nu ar exista conexiune intre partea de radioreceptor si partea de amplificator audio. Amplificatorul este functional [...]

Salut! Din pacate, problema ta nu e chiar lejer depanabila prin corespondenta. Desi nu neaparat imposibil. Hi. Te-as fi ajutat daca erai in Bucuresti, sa-l aduci la mine si sa vad ce e cu el. Dar asa, incercam marea cu degetul.

 

In primul rand, trebuie sa te gandesti la sansele pe care le mai are radioul tau de a fi ramas cu tuburile "bune", cele pe care le avea ultima oara cand a fost dus de bunicul tau la "nu stii unde". Hi. Exista atatia excroci care ar fi putut sa-ti schimbe toate tuburile cu unele uzate, incat nici nu ti-ar veni a crede. De asemenea, e posibil sa-ti fi schimbat inclusiv transformatorul de alimentare, sunt in stare si de astfel de magarii. Am intalnit mai multe cazuri in care fusese inlocuit cu o ciobanie care sa incalzeasca filamentele (legate si acelea in serie si in paralel, ca sa ia ochii prostilor). Dar daca spui ca-ti functioneaza amplificatorul AF, ai sanse ca macar partea de alimentare sa fi ramas intreaga. Nu garantez pentru tuburile amplificatorului, in schimb. :)

 

O treaba buna poti face cumparand un spray ptr. curatat contacte. Apuca-te si aspira tot radioul, folosind capul ingust de aspiratie din kit-ul aspiratorului. Ai grija la bobine, sa nu le desprinzi; pe acolo, mai de la distanta. Foloseste si o pensula moale, care sa te ajute la operatia de curatare. Dupa ce ai aspirat bine-bine, apuca-te si curata contactele comutatoarelor, folosind spray-ul si apoi miscarea mecanica repetata, in vederea patrunderii mai bune a substantei de curatare. Nu fi zgarcit la cantitatea utilizata, dar nici nu te apuca sa faci baie de spray. :)

 

De fapt, imi amintesc ca am demolat odata un AR612 care era greu de recuperat, si am observat ca starea contactelor era foarte buna. Mecanica e frumoasa, mai ales la blocul de UKW. Si demultiplicarea e frumos realizata. Ai grija cand aspiri sa nu rupi firele bobinelor de la antena de ferita interna. E un sistem cu rotire, foarte frumos realizat. La blocul de UKW, e posibil ca tubul sa mai fie bun, intrucat spre diferenta de alte solutionari ieftine, aici vad ca tensiunea anodica nu era cuplata permanent. Comutatoarele lui AR612 sunt realizate pe niste galeti din ebonita, care deplaseaza niste lamele argintate pe deasupra unor contacte realizate direct pe placa de baza a aparatului. Poti extrage fiecare galet (vei avea de munca, dar se poate!) si sa cureti la nevoie, mai intai cu guma de sters, fiecare contact in parte. Apoi le poti da cu spray.

 

Ulterior, prima treaba pe care o poti face, este sa te uiti in schema oferita de colegul de forum Kuki si sa identifici blocul de alimentare. Pe acesta trebuie sa-l verifici primul. Te rog sa observi si sa verifici apoi vizual (fara sa conectezi deocamdata aparatul sub tensiune) ca transformatorul original trebuie sa aiba 3 infasurari de secundar: una pentru tensiune anodica si doua pentru 6.3Vc.a. . Cea la care sunt conectate becurile, alimenteaza filamentele tuturor celorlalte tuburi, in afara de tubul redresor. Ultimul, isi ia tensiunea de filament de la cealalta infasurare (ultima din dreapta). Aceea trebuie sa fie bobinata cu un conductor de sectiune mai mare, ptr. ca EZ80 "mananca" mult.

 

Daca inspectia vizuala corespunde, te rog sa scoti mai intai tubul redresor (EZ80) din soclu si sa verifici ohmetric fiecare infasurare secundara. Desi amplificatorul audio functioneaza, vreau sa ne asiguram pentru inceput ca macar tensiunile de alimentare sunt (sau nu sunt) corecte. In acest sens, la secundarul ptr. tensiune anodica, observa te rog ca ai o priza mediana. Rezistenta ohmica a fiecarei dintre cele 2 infasurari care compun acest secundar, trebuie sa fie aproximativ identica. Daca acest lucru se verifica, e posibil ca transformatorul sa fie cel original sau cel putin unul compatibil.

 

Alimenteaza aparatul (cu tubul redresor scos din soclu). Acum masoara tensiunile in gol de pe fiecare secundar in parte. Noteaza-le pe hartie ptr. referiri ulterioare. Ma astept ca in secundarul ptr. tensiune anodica trebuie sa ai in gol ceva de genul 2 x 230 ... 2 x 270V. Intrucat celelalte tuburi au ramas in socluri, masoara acum si tensiunea pe secundarul ptr. filamente (cel cu becurile legate in paralel). Tensiunea (alternativa) in sarcina nu trebuie sa fie sub 6V.

 

Daca si asta e OK, opreste aparatul si conecteaza tubul redresor. Verifica sa fie conectate tuburile final (EL84) si preamplificator (ECC83). Apoi porneste din nou aparatul, in pozitia PU (pick-up). Masoara tensiunile conform schemei, mai intai pe anodul lui EL84 (aprox. 260V), apoi pe grila ecran a acesteia (g2), unde ar trebui sa fie aprox. 220V. Conform legii lui Ohm, curentul care trece prin R47 (1.5K/4W) ar trebui sa fie I(R47) = (260V-220V)/1500ohm = 40V/1500ohm = 26mA .

 

Te rog sa remarci ca linia de dupa R47 (etichetata cu "4" la capatul din stanga al schemei), ofera tensiuni de alimentare si celorlalte tuburi din montaj (anozilor din ECC83 prin R38 si R29; anodului lui EBF89 prin R16, respectiv grilei sale ecran, prin R15; anod pentoda ECH81 prin R9, g2(ECH81) prin R6; anod trioda ECH81 prin R5 (22k) si contactele comutatorului (vezi si sectiunea care conecteaza bara (3) la bara (4) in partea de jos.

 

Va trebui sa identifici aceste trasee si sa notezi, pas cu pas, tensiunile de alimentare pentru fiecare tub in parte: anod, catod si la pentode, pe g2. De asemenea, nu uita sa notezi tensiunile masurate pe barele de alimentare (4) si (3).

 

Dupa ce faci o lista cu tensiunile masurate conform indicatiilor de mai sus, mai putem sta de vorba.

Stiu ca e migalos, dar n-ai ce face, daca vrei sa-l aduci din nou la viata. Cu tensiunile masurate de tine, vom calcula regimul de cc al tuburilor si astfel putem sa realizam cam in ce stare se mai afla. Apoi, mai vedem. Trebuie luat usor-usor.

Problema a doua ar fi chiar la partea asta deoarece tot ce se aude se aude doar pe difuzorul mare din fata adica bass plus niste medii pana pe la 4-5khz. Difuzorul de medii de langa cel mare nu suna deloc, si nici cele 2 tweetere electrostatice din lateral nu se aud.

Din schema rezulta ca ar fi doua difuzoare pentru zona midrange. Te rog sa le masori ohmetric pe fiecare dintre ele. Verifica apoi condensatoarele C82 (10uF) si C81 (1nF). Chiar ti-as recomanda sa le scoti din montaj si sa le masori, din curiozitate, sa vedem in ce stare se afla. Masoara-le atat ohmetric cat si cu un capacimetru daca dispui de asa ceva (la unele AVO digitale exista). In fine, daca ti se pare ca sunt "razna", inlocuieste-le, dar ai grija sa pui condensatoare la cel putin aceasi tensiune cu cea inscrisa pe cele extrase din montaj.

De asemenea, verifica traseele catre difuzoare. Conductorii de conexiune. Masoara ohmetric, n-ai de unde sti exact daca firul e sau nu OK.

Abia dupa aceste verificari, poti trage o concluzie.

Difuzoarele electrostatice le poti verifica si conectandu-le printr-un cond. de aprox 1nF la iesirea oricarui amplif. audio, de exemplu a unuia de la boxe de PC. Sunetul lor nu este foarte clar, se va auzi mai mult ca un sasait. Pe vremea respectiva, era neeconomic sa montezi tweetere clasice. Hi.

deci ar trebui sa mai aiba ceva emisie, nu cred ca sunt chiar "mute".

Asta ramane de vazut din lista de masuratori pe care ti-am sugerat s-o faci mai sus. De acolo putem deduce (si) curentul anodic, respectiv gradul de uzura al tuburilor.

 

Dispui cumva si de un osciloscop? Orice vechitura ar fi buna.

 

Cu stima,

Nea Bobina

Link to comment
Share on other sites

FOARTE FRUMOS PREDATA METODOLOGIA DE DEPANARE.AR TREBUI SA IA LECTII SI PROFESORII DE LA FACULTATE. FELICITARI :aplauze

Sincer, am absolvit cu totul altceva fata de electronica, dar de la profesorii pe care ii mai cunosc pe-acolo, se pot invata multe, cu conditia sa fii interesat. Nu stiu daca pot preda chiar trucuri directe de depanare, dar cu siguranta ne pot arata si calcula functionarea oricarui etaj dintr-un receptor. Cu straduinta, la final, tot bagajul acumulat poate sa duca la finalizarea unei depanari, chiar daca nu esti "din bransa". E foarte adevarat ca poate ar fi fost necesar sa mai mentionez unele chestiuni, sau sa le ofer o alta incapsulare. Din pacate, mai bine de atat n-am putut. Pe de alta parte, prea multa informatie deodata, nu e usor digerabila. Personal, nu fac parte din "bransa" depanatorilor si nu m-am autocalificat niciodata nici macar "electronist". Dar, la nivel de amator, macar m-am straduit sa-i ofer omului un capat de unde sa apuce problema. Eu am sperat sa fie o expunere coerenta; nu poate placea tuturor, dar important e sa vedem cum se va descurca proprietarul Orion-ului. Asta va fi cel mai bun indicator al calitatii "metodei" . Hi. :)Cu stima,Nea Bobina
Link to comment
Share on other sites

Mie mi-a placut expunerea domnului "Nea Bobina". Neclaritati deocamdata nu am, sa vad cand ma bag in aparat daca nu imi prind urechile in ceva. Deocamdata multumesc pt explicatii, va voi tine la curent (si la tensiune daca vreti :) ) cu ce aflu. Nu am decat peste cateva zile timp sa studiez problema, dar nu ma las pana nu reusesc sa-l fac sa mearga.

Link to comment
Share on other sites

Legat de proba radioreceptorului AR612 ati cuplat o antena de genul longwire pe intrarea de antena ? (ma refer la sectiunea AM) V-am intrebat deoarece acest tip de radio nu functioneaza fara antena.Al doilea aspect pentru receptia UUS receptorul AR612 nu are prevazuta gama de frecvente 88...108Mhz, va trebuie un convertor de banda CCIR/OIRT. viewtopic.php?f=183&t=43740 :da

Link to comment
Share on other sites

Stiu ca nu stie FM 88-108. Stiu si ca ii trebuie antena, DAR din moment ce ii complet mut cand il pun pe radio (nici macar zgomot de fond) ii clar ca are o problema. Urmeaza sa fac ce a zis Nea Bobina, deocamdata atasez niste poze sa vedeti si voi ce si cum. Mentionez ca inca nu m-am atins de el, deci e in stare "bruta" (adica murdara).

Link to comment
Share on other sites

Aparatul arata foarte bine si exista toate sansele de a fi repus in functiune . Am vazut in poze, tuburile EBF 89 si ECH 81 . Chiar daca aceste tuburi au acea oglinda metalica pe balon si se aprind , nu inseama ca sunt defecte ,( posibilitatea de-a fi defecte sau schimbate de " mester " existand totusi ) unele asa sunt de cand erau noi - noute . Unul din motivele pentru care aparatul este " mut " pe toate gamele ,ar putea fi o defectiune in comutatorul de unde , mai ales ca au fost antecedente in acest sens , in speta , sectiunea UUS . Prin aceasta sectiune ( regleta ) trece insa si semnalul AAF , atat cel provenit din MA cat si cel din MF . In rest , indicatiile si sfaturile date de @ < nea bobina > sunt mai mult decat necesare si binevenite . Succes si asteptam rezultatele investigatiilor .

Link to comment
Share on other sites

M-am bagat in el. Si primul lucru m-am dus la mecanismul clapei pentru ultra scurte (clapa 5) ca acolo stiu ca a avut probleme initial. Am scos "slider-ul afara" si ziceti-mi daca am dreptate: unde arat eu cu surubelnita e un contact rupt pentru ca pe placa acel contact are pereche, si sunt sanse ca daca rezolv asta sa fie de ajuns(stiu ca deja is prea optimist).Inca ceva: daca chiar e rupt cum cred eu, cum pot verifica daca are efect asa pe moment? merge metoda romanului? (Adica cu sarma cat sa faca contact intre punctele intre care ar face contact daca nu ar fi rupt?)

Link to comment
Share on other sites

Din cate se poate vedea in poza , nu stiu ce sa zic ( pare rupt acel contact de la partea mobila ) . Intr-adevar , contactele de care amintesc mai sus ( cele pentru AAF ) sunt situate aproape la extremitatea regletei . Despre "metoda autohtona " , (fiecare cu preferintele si posibilitatile sale ) ar merge ea dar numai pe una din cele doua posibilitati ale aparatului . La pozitia de repaus a clapei de UUS , este activ contactul corespunzator receptiei in MA iar cu clapa apasata , cel de MF . De aici se trece in regleta " pick-up " dupa care se ajunge la intrarea AAF . ( condensatorul de 22 nF ) Atentie totusi la reglete , se comuta si tensiunea anodica la UUS tot prin cele doua . Regletele se pot verifica vizual foarte usor prin comparatie , daca sunt sau nu , contacte rupte .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.






×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines