Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
Guest bugtuner

Lampa stroboscopica pentru reglare avans auto defecta

Recommended Posts

Guest bugtuner

Buna tuturor.Am o lampa stroboscopica pentru reglarea avansului scantei la motoare, care s-a defectat. Am luat-o de noua, la prima utilizare am conectat-o relativ gresit si acum nu mai da nici un semn de viata.Spre ca poate va dati voi seama ce ce stricat. Mi-e ciuda, ca pare foarte simplu circuitul, dar cunostintele mele de electronica nu permin nici macar o astfel de depanare.Lampa se cupleaza pe plus si minus la bateria auto (12V) si inductiv la o fisa de bujie. Cred ca are un fel de bobina in manerul ce il conectezi pe fisa bujiei, si se induce curent la trecerea scanteii. dar aici voi sigur stiti mult mai bine. Cand prin fisa trece scanteia, lampa ar trebui sa se aprinda.Am pus poze cu circuitul din interior, si am facut o schema a circuitului, care sper sa nu o fi gresit. Simbolurile din schema le-am pus dupa cat ma dus capul, deci nu sunt cele oficiale.D1-D4 sunt diode 1N4007, care le-am desenat in schema asa cum apar fizic pe circuitR sunt resistente la care sper ca le-am citit bine valoarea dupa dungile coloratecomponentele care nu stiu ce sunt le-am notat cu N1-N6. Aici sper ca din poza si notatile de pe ele sa va dati voi seama ce sunt. Pe desen langa componente sunt trecute notatile de pe ele. Patratul mare cu 1-2-3-4 pare un transformator2J333J e chestia verde inchis, de marimea condensatorului electrolitic103 sunt discurile mici maro, probabil condensatori ceramici, dar din ghiciteN5 pare o bobina cu 3 iesiri.In punctul S este legat firul ce vine de la traductorul inductivCe se intampla ? Daca cuplez lampa corect si apas intrerupatorul, nu face nici o lumina, in schimb se incalzeste foarte tare transformatorul si D880. Ce am stiut sa verific sunt diodele, si toate par bune.Ce poate fi stricat? Ce sa verific sau sa masor

Link to comment
Share on other sites

Guest bugtuner

Am pus in locul acelui tranzistor un BD135 nou, ce il aveam pe aici. Si face tot la felAtasat e schema cum am conectat gresit lampa.minusul l-am pus la minus, traductorul pe fisa bujiei, dar plusul sa il pun pe plus l-am pus pe borna gresita la bobina, (cea cu rosu din poza).

Link to comment
Share on other sites

Deci in loc sa-l alimentezi cu plus 12 volti l-ai alimentat cu tensiunea de pe platine. Cu motorul pornit acolo se induc niste sute de volti, cand contactul ruptorului e deschis. Putea sa cada tranzistorul, ori sa cedeze izolatia trafului oscilatorului. Mai greu, tiristorul. Alimenteaza-l normal, fara sa-l pui pe masina, cu 12V si masoara curentul absorbit (ampermetrul in serie cu montajul). Ar trebui sa traga cca 100mA. Vezi daca mai lucreaza oscilatorul, masurand tensiunea pe tub.Schema e asta:[attachment=0]STROBOSCOP AUTO BUGTUNER.JPG[/attachment]Verifica si condensatoarele.

Link to comment
Share on other sites

Guest bugtuner

Ce va admir pe cei ce stiti astfel de lucruri. Multumesc nespus pentru ajutor. Am o oarecare ambitie de a o repara, si ca mai invat un pic in domeniu, si ca sa ma autoflagelez pentru momentul de creatie cand am cuplat-o gresit (sunt un geniu, nu :nebunrau:)Aprinderea era electronica , deci nu avea condensatorul la platina. Banuiam eu ca tensiunile din primar au bulit-o.In fine, sper ca cu indrumare sa ii dau de capat. Ma tot uit pe schema si nu pricep complet cum functioneaza, ci numai asa pe franturi. Am scos TR1 din schema ta, si primarul are 1,4 ohm, secundarul 122 ohm, si nu e strapuns intre primar si secundar.Curent absoarbe cam 4 amperi. Nu e de mirare ca D880 se incinge in 2-3 secunde.C2 si C1 nu sunt strapunsi, iar R1 mi-a dat 20K la masuratoare. Chiar 1,4 ohm sa aiba primarul din TR?. E mai putin ca bobina de inductie insusi.Dar spirele par putine, destul de groase, si nu par arse deloc, lacul staluceste pe ele ca aurul.

Link to comment
Share on other sites

Primarul poate avea chiar sub 1 ohm si e OK.Testeaza numai oscilatorul, astfel:Scoate un capat al diodei D3 (anodul) si leaga-l la minusul unui electrolitic de 400V, in afara placii, altul decat cel din montaj. Plusul electroliticului, la masa. Pune paralel pe electrolitic o rezistenta in locul lu R4 (sute kiloohmi). Ramane numai montajul din desenul atasat, pe care masori curentul absorbit si tensiunea generata de convertor. Sunt cateva piese, rand pe rand le poti schimba pe toate, pana merge.[attachment=0]stroboscop test1.png[/attachment]

Link to comment
Share on other sites

Guest bugtuner

Am facut testul. Am gasit un electrolitic de 10 micro la 350 V si am pus o rezistenta de 430k.Montajul suge 1,3 amperi, iar ca ensiune scoate 18-22 volti.Am facut acelasi test si cu componentele originale de pe placa, (doar cu C5, R4 si scos piciorul lui D3)Rezultatele au fost similare.R4 pe placa la masuratoare este de 1mega. Am verificat si D2, D3, si dau ca bune.

Link to comment
Share on other sites

Ce tranzistor ai pus? Ai incercat sa mai modifici polarizarea din R1 daca tranzistorul nu e original?Pune si diode noi. Pe cele prin care au trecut curenti de ordinul amperilor nu te mai poti baza.PSDaca tot ai dat afara transformatorul, ar fi bine sa te inarmezi cu un aparat care are scale de inductante (mH) si sa masori iductantele intre bornele 1-2 si intre 3-4. Apoi, facand scurt intre bornele 1-2, masori inductanta intre bornele 3-4. Posteaza valorile masurate, si-ti spun daca traful mai e bun sau nu. Valorile gasite pentru rezistenta ohmica, de 1.4 ohmi si respectiv 122 ohm par a fi OK, cam asa ar trebui sa fie, dar sa stii ca daca ai scurtcircuite intre spire, aceste valori nu se modifica prea mult, asa ca, masuratorile nu sunt suta la suta concludente. Dar daca stim inductantele, salta fustita imediat, si aflam ce nu e in regula, pentru ca la scurtcircuit intre spire, inductanta scade enorm.Daca exista spire in scurt, atunci montajul nu mai oscileaza, iar daca tranzistorul e deschis la saturatie sau strapuns, curentul tras din baterie va fi limitat numai de catre rezistenta ohmica a infasurarii 1-2 a trafului.[attachment=0]2SD880.pdf[/attachment]

Link to comment
Share on other sites

Guest bugtuner

Probele le-am facut cu tranzistorul original D880. Dupa ce am vazut postul tau, am facut probele si cu BD135. Curentul absorbit a fost mai mic un pic, dar tot mare adica 0,5 amperi, si tot nu scotea tensiune (~20V).Din pacate nu am aparat de masurat inductante, si trebuie sa ma gandesc daca stiu pe cineva cine are.Daca problema e din partea circuitului prezentata mai sus, gasesc transformator nou sa montez? Pun diode si tranzistor noi. Condensatorii pot fi buliiiti sau nu?

Link to comment
Share on other sites

Cu 0.5A mai vii de acasa.Faptul ca ai totusi acea tensiune de 20V ne spune ca montajul ar oscila. Pune 2 diode noi in loc de D2 si D3, iar in locul lui C5 electrolitic, pune unul nepolarizat cat mai mare, de exemplu 0.47-1micro/400V, si vezi daca tensiunea urca la sute de volti. Tranzistor, un BD bun. Schimba-l si pe C1. Condensatorul C2, poate sa si lipseasca la probe, rolul lui e de protectie, desi nu cred sa fie afectat (e de 2KV).Cel mai probabil, poate fi scurt intre spire in secundar.

Link to comment
Share on other sites

Guest bugtuner

Am pus un nepolarizat de 2,2 micro la 400V. Diode noi. Am schimbat C1 cu C3 ca sunt la fel.Se pare ca si tensiunea aia de 20 V nu e chiar asa de mare. Aparatul era setat de 1000 V si arata 20, dar acum am setat aparatul pe 20 V si arata ca in momentul cand inchid intrerupatorul, apare o tensiune de vreo 4 volti, care scade rapid la zero in 2-4 secunde. BD-ul se tot incinge, curent trage tot 0,5 A.Voi banuiti transformatorul, dar ca sa inteleg, a nu se intelege ca va contrazic, secundarul nu lucra normal la 400 v, deci cum de s-a strapuns? Transformator nou gasesc? Are ceva cod?Daca in loc de tensiunea aia de 400 volti, duc un 220V de la priza (sau 380 de la trifazic) prin diodele D2-D3, ar trebui sa meaga lampa?

Link to comment
Share on other sites

secundarul nu lucra normal la 400 v, deci cum de s-a strapuns?

Eu cred ca Dl.em2007, s-a referit la infasurarea din colectorul tranzistorului.

un 220V de la priza ....ar trebui sa meaga lampa?

Ba da, dar impulsul de aprindere(pe intrarea cleste) trebuie sa fie de tensiune mai mica, de ordinul 1-5V.
Link to comment
Share on other sites

Eu cred ca traful a fost afectat de supraincalzire.Poti face o proba, in nici un caz cu 380V ci cu 230V, pe care sa-i aplici prin 2 diode inseriate cum e in schema, iar nulul la masa, dar in serie cu diodele (deci cu firul de la 230V sa pui si o rezistenta de cativa K, la 2-3W, pentru limitarea curentului (in montajul original limitarea o face oscilatorul). Stroboscopul ar trebui sa mearga daca restul e OK. Prima proba ar fi bine sa o faci cun bec de 220V/40-60W inseriat cu tot montajul. La bagare in priza becul se va aprinde scurt, apoi lumina scade. In caz ca becul se aprinde la maxim si ramane asa, e bulit montajul Daca e ok, vezi ca pe condensatorul C5 trebe sa ai peste 300V, el se incarca la valoarea de varf a tensiunii retelei, adica 230V ori radical din doi.Atentie cand lucrezi cu reteaua, dupa bagare in priza nu mai atingi nimic, daca nu ai un traf de separare 230/230V care se foloseste in mod normal la astfel de probe!Ca sa fie mai clar, uite si o schema:[attachment=0]stroboscop test2.png[/attachment]

Link to comment
Share on other sites

... secundarul nu lucra normal la 400 v, deci cum de s-a strapuns? ...

Observatia e corecta. N-avem certitudinea ca e ars, e doar o presupunere bazata pe modul cum ai descris comportarea montajului. Faptul ca se genereaza totusi o tensiune ne duce la presupunerea ca montajul oscileaza, dar o ia pe aratura.Scurt in primar e deasemenea posibil dpv al comportarii in functionare, dar zici ca infasurarea se vede si arata bine.Acuma, daca ai pus alt tip de tranzistor, s-ar putea ca acesta sa necesite alta polarizare a bazei (alta valoare pt R1), astfel incat acesta sa lucreze saturat/blocat, nu sa se satureze si sa ramana asa. In lipsa unui osciloscop, un indiciu ni l-ar putea da si valorile tensiunilor masurate pe tranzistor (colector-emitor, baza-emitor). De exemplu, daca intre colector si emitor tensiunea e aproape zero volti, tranzistorul e saturat si nu genereaza oscilatii.Oricum, montajul din schema pt testul 1 este foarte simplu, are cateva piese, daca le-ai inlocuit pe toate cu altele noi, in afara de traf, si tot nu merge, ce concluzie am putea trage? Nu ca traful e vinovat?Apoi mai zici ca la primele probe ai masurat un consum de 4 amperi. In aceste conditii ce putem zice de tranzistor, care conform datasheetului pe care l-am postat, trebuie sa crape la 3A, iar diodele admit maxim 1 amper (curentul ala de 4 amperi a trecut si prin dioda D1).
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.






×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines