Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Protectie termica acoperis casa cu recuperare de caldura


Recommended Posts

Invelitoarea casei mele este din tegola. Mansarda se incalzeste destul de mult pe timpul caniculei cu toate ca este izolata. Suprafata acoperisului mansardei e de aprox. 55m.p., panta 40 gr.Vreau sa montez o teava gaurita (de-alungul generatorei) pe cornisa si s-o alimentez cu apa refulata de o pompa dintr-un rezevor de cca 200l. Apa este preluata in partea de jos prin uluce si prin burlane trimisa iar in vas. Tot in vas am o serpentina prin care circula apa care alimenteaza centrala murala (prevazuta prin constructie cu un boiler de 60l). Avantaje: -in caz de incendiu (mansarda este construita din lemn) pot trimite printr-un robinet direct apa din retea (sau sa pornesc pompa daca nu am apa la retea).-as consuma mai putina energie electrica cu A.C. din mansarda.-as consuma mai putin gaz pentru C.T.Dezavantaje:-consum de energie electrica in plus cu pompa.-consum de apa (prin evaporare).Consumul de apa prin evaporare cred ca il pot aprecia astfel: strangulez refularea pompei pana nu se mai intoarce apa in vas si urmaresc reperele de pe butoi.Desigur se pot face tot felul de automatizari incepand de la comanda pompei in caz de incendiu si terminand cu oprirea ei atunci cand vine.. ploaia.Va rog sa trimiteti parerile, observatiile, propunerile si ajutorul dv. in dimensionarea elementelor. Multumesc.L.E. N-am gasit acum un alt titlu; se poate modifica..

Link to comment
  • Replies 10
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Problema este ca trebuie sa alegi intre racirea acoperisului prin evaporarea apei si implicit racirea camerelor de la mansarda si recuperarea acelei calduri rezultate din trecerea apei pe acoperis. In mod normal ti-as recomanda sa folosesti un sistem cu captator solar. Daca vrei sa continui cu sistemul tau, cateva recomandari am de facut. Daca folosesti teava gaurita apa se va scurge pe o suprafata mica si va forma firicele de apa pe acoperis (fiind dintr-un material izolant, apa nu va prelua caldura si din lateral). Mai bine experimenteaza cu o teava de scurgere taiata pe lungime cu o fanta de 1 - 2 mm care va face o perdea de apa pe acoperis. Aici poti folosi un debit mic si continuu sau un debit mare dar intermitent, ramane sa reglezi in functie de temperatura finala. Acoperisul din materiale izolante nu are o capacitate termica mare deci, trebuie sa folosesti un sistem care sa distribuie apa cat mai uniform. Problemele care pot aparea sunt legate de coroziunea materialelor in contact prelungit cu apa, in special metalele si aparitia mucegaiului prin hidratarea constanta a suprafetelor concomitent cu scaderea temperaturii . Daca vrei doar sa racesti acoperisul poti folosi o solutie pompa + aspersor care sa pulverizeze apa in picaturi cat mai mici pe o suprafata cat mai mare, in genul celor de udat gradina sau sistemele de spalat cu apa sub presiune. Alta metoda este ca sa modifici acoperisul, daca se mai poate, si intre stratul de izolatie si acoperisul propriu-zis sa existe un spatiu continuu de aer de 5-10 cm in care, prin tiraj natural in zona coamei sa se elimine caldura (poti micsora spatiul la cativa cm dar in acest caz trebuie sa folosesti un ventilator). O ultima metoda care poate fi aplicata pentru racirea camerelor de la mansarda este un sistem de tevi ingropate in pamant prin care sa transporti o parte din caldura din camere.Am dat cateva idei care sper sa te ajute.

Link to comment

Multumesc pt. idei, sunt interesante. Oare cum as putea afla consumul necesar pompei? suprafata (pe o apa experimentez mai intai) este de cca 55mp, inaltimea la cornisa 6,5 m, unghi 40 gr. si lungimea cornisei 6m. Multumesc anticipat celor care ma ajuta. Cand am spus ca mansarda este izolata termic m-am referit la faptul ca planseul este izolat nu acoperisul. In zilele de vara, practic, nu pot intra in pod; acum imi dau seama ca s-ar mai putea face ceva prin ventilatie fortata..Castig ceva, credeti ca merita?

Link to comment

Poti sa incerci pe un metru liniar de acoperis cu o pompa pe care montezi un "apometru" sau ceva asemanator care sa te ajute sa-ti dai seama de debit (poti folosi metoda cu galeata, daca nu ai "apometru" - alimentezi pompa reglezi consumul apoi vezi in cat timp goleste o galeata de apa de 10 litri la acel reglaj, extrapolezi cate galeti ar goli pe minut si ai debitul in litri). Consumul pompei poti sa-l afli cu un ampermetru de curent alternativ sau cu un rezistor de 1 ohm pe care masori tensiunea cu un voltmetru de c.a., pe care il inmultesti cu tensiunea. La problema podului ai 2 variante. Prima ar fi sa adaugi un strat de izolatie pe suprafata interioara a acoperisului (vata minerala,polistirenul nu rezista la temperatura mare ) sau sa faci circulatie de aer in pod. Circulatia de aer o faci natural folosind principiul "cosului de soba" - tiraj natural sau cu un ventilator si priza de aer in capatul opus la ambele variante . Avantajul este ca nu vei mai avea 60-70 grade in pod ci doar 30-40. Cand m-am referit la spatiu de aer intre acoperis si izolatie ma refeream la mansarda locuibila (pentru mine prin definitie,mansarda este in pod) si la care izolatia termica nu facea fata.Mai bine incerci ultimile 2 variante (cu izolatia si ventilarea podului) daca podul nu este locuibil.

Link to comment

Da, ai dreptate; eu ii spun mansarda pt. ca "jumatate de pod - pe inaltime" e amenajat ca atare; deci intr-o sectiune ar fi un trapez...si podul ramas e un adevarat acumulator de caldura..mai ma gandesc...Multumesc pt. sfaturi.

Link to comment

Da, ai dreptate; eu ii spun mansarda pt. ca "jumatate de pod - pe inaltime" e amenajat ca atare; deci intr-o sectiune ar fi un trapez...si podul ramas e un adevarat acumulator de caldura..mai ma gandesc...Multumesc pt. sfaturi.

buna ziua domnule gica sunt acum exact la constructzia mansardei si a podului implicit , din cele ce am vb cu inginerul responsabil cu lucrarea mia zis sa montez intre astereala adica scandura si tabla folia anticondens si 2 randuri de rigle din lemn perpendiculare una pe alta astfel caldura de la tabla nu va putea sa intre in totalitate in interior ,creind astfel un spatziu de aer intre tabla si scandura ,iar pe dedesupt este nevoie de termoizolare a podului ,termoizolarea functzioneaza atat iarna cat si vara deci este necesara termoizolarea podului .
Link to comment

salut iar ,eu merg pe ideea crearii unei bariere termice intre interior si exterior ,dar daca tabla e lipita de scandura (clasic la tabla cantuita cea pusa de bunicii nostrii) scandura se va incalzi implicit , trebuie lasata o distantza de ventilatzie intre tabla si lemn cu 2 randuri de rigle asezate perpendicular una pe cealalta ,primur rand asezat astfel : perpendicular pe coama astfel incat apa ce se aduna pe folia anticondens accidental sa se scurga la jgheab iar al doilea rand de rigle paralel cu coama , am o fotografie mai exacta sper ca am so pot pune. succes la treaba

Link to comment

Am inteles cum vine treaba. Oare n-as putea sa pun inca o invelitoare asa cum se arata in desen?Eu pornisem si in ideea folosirii caldurii (daca asa am facut invelitoarea) pt. ca apa de la retea e rece chiar si in mijlocul verii.Eu nu sunt adeptul folosirii tablelor pe acoperis; ma simt "ecranat"!Mai e o chestie pe care nu am spus-o; casa este duplex si sa vad cum ma inteleg cu vecinu..

Link to comment

daca ,casa e duplex treaba se complica putzin ,intrebarea mea e daca podul e comun sau e despartzit printr-un perete despartzitor? daca ai perete e mai simplu din punc de vedere legal ma refer . daca nu stiai orice modificare al aspectului casei exterior si acoperis trebuie facuta cu acordul vecinului ,chiar daca vrei satzi pui si termopane la tine trebuie sa ceri acordul vecinului ,si invers categoric, alta idee in sensul recuperarii caldurii ca energie termica ai putea sa plasezi in stratul de aer dintre tabla si folia anticondens un tub din ala negru PHD parca ii zice pe mai toata suprafatza chiar in zona riglelor pentru a capta caldura ce se acumuleaza intre tabla si folie , tubul va trebui sa aiba o lungime semnificativa minim 200 m pentu a avea un transfer cat mai mare de caldura . dar cel mai bine mi se pare sa faci un panou solar destul de mare pe care sal pui pe casa iar caldura so inmagazinezi intrun rezervor plasat in pod. a si daca ai putea sa faci ca panoul sa functzioneze pe principiu termosifonarii fara a fi nevoie sa recirculi apa cu pompa pentru a nu consuma curent , un panou bine gandit si realizat poate satzi dea ACM chiar si pana in iarna cand temperatura nu scade sub 0 grade . am auzit de sisteme care incalzesc apa chiar si pe timpul iernii dar au 2 circuite de lichid unul fiind apa din rezervorul sub presiune iar altul lichidul din panou care contzine antigel si o spirala care duce in rezervor,o buna termoizolare poate face minuni chiar si pana la minus 10grade . eu merg pe ideea ca totul e posibil sa se faca si made home nu e neaparat sa cumperi din magazin.o alta intrebare ar fi ai orientare a acoperisului cu fatza la sud ?succes

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines