Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Stabilizator cc 12V>6V


Guest mirciulik

Recommended Posts

Guest mirciulik

Doresc sa montez un motor electric pe un scuter. Motorul meu va raci transmisia scuterului.Acesta provine de la o pompa de umflat saltele...ce se alimenta cu 4 baterii de 1,5V, alkaline.Curentul consumat de bateriile la 6V era de 4 amperi.Am facut un stabilizator cu LM7805 dar nu pornea din cauza curentului mult prea mare. Am pus apoi un tranzistor de putere 2N3055. Am luat un radiator destul de mare de la un procesor AMd 1600MHz, am gaurit pe mijloc, asftel incat capsula tranzistorului sa intre perfect in contact cu aluminiul. Am pus chiar si coolerul original al procesorului (are in jur de 4500rpm).Problema este ca in momentul in care alimentez motorul...tensiunea de la 4,5V scade pana la 3V dar curentul consumat este de 8-9Amperi. MOtorul merge 1 minut...dupa care incepe sa se intrerupa...iar radiatorul este deja incins. Daca ajut racirea normala cu aerul scos de motorul meu, totul e in regula...deci problema e de la incingerea tranzistorului.Deasemeni am observat ca turatia motorului este mai mare decat in mod normal.Cum as putea limita curentul la 3-4 Amperi , astfel incat sa nu se mai incinga atat de tare tranzistorul?PS: Fiind scuter...nu dispun de prea mult curent debitat...deci as prefera o solutie care sa nu afecteaze prea mult consumul, de genul "Pune un bec de 35W in serie cu montajul".

Link to comment
Share on other sites

PS: Fiind scuter...nu dispun de prea mult curent debitat...deci as prefera o solutie care sa nu afecteaze prea mult consumul, de genul "Pune un bec de 35W in serie cu montajul".

Pai e vorba de o cadere de tensiune pe tranzistor de minim 12-5=7V, pt care zici ca ai masurat un curent absorbit de 8-9A; un calcul sumar ne arata ca pe tranzistorul acela disipi 7*8(9) = 56 (63)W !Parca ideea aia cu becul de 35W nici nu mai e asa de rea ...Solutii: fie schimbi motorul/pompa, fie folosesti o sursa SMPS ... dar ai de sapat in directia asta.
Link to comment
Share on other sites

Parerea mea este sa gasesti un motor la 12V. Asa scapi de orice stabilizare sau alta electronica pasibila la defectare. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca acest motor mi se pare de putere mult prea puternic pt ventilarea de care ai tu nevoie. Motorul trebuie sa asigure un anumit debit de aer pe un consum cat mai mic. Ca fapt divers - de la ce este motorul de 6V.

Mai conteaza si cum arata transmisia ta. s-ar putea ca un motor radial sa faca treaba mai buna decat unul axial.

Daca totusi vrei sa ramai pe acest motor, gaseste o sursa puternica de 6V si testeaza cat consuma. Masurarea din baterii nu este elocventa. Oricum trebuie sa mergi pe un controller in comutatie, pt pierderi cat mai mici. Sursa prezentata de Spitfire este o varianta in cazul in care motorul tau nu depaseste 4A. Mai bun insa este un controller dedicat pt motoare care mai au cateva avantaje in plus fata de o sursa normala. Cauta pe net ca vei gasi suficiente scheme.

Link to comment
Share on other sites

Guest mirciulik

Pana acum am facut testele pe un acumulator 12V 7Ah. Radusa: Referitor la motoras...nu e doar el..ci toata pompa, cu forma aferenta. E o pompa de umflat saltele, barci pneumatice. Practic o saltea mare de 2 persoane o umfla in 1 minut si 30 secunde. Debitul de aer este mare...insa si calura degajata de transmisia CVT a unui scuter este mare. Pe aceasta pompa am dat 20 lei...stiam ca e la 6V..dar nu m-am gandit ca va consuma atat de mult curent. O pompa direct la 12V costa intre 35 si 85 lei. Schema prezentata mai sus e la limita superioara a cunostintelor mele in electronica...si deasemeni...piesele adunate cred ca se apropie de pretul unei pompe noi.Doream sa alimentez montajul pe o baterie separata fata de cea a scuterului....dar acum ma gandesc ca nici varianta scaderii intensitatii cu un bec...nu este chiar de neglijat deoarece oricum eu merg non-stop cu faza scurta...sau faza lunga. Becul este la 12V/35W si scurta si lunga. Alimentarea becului este in alternativ insa cred ca as putea redresa curentul..ca apoi sa alimentez montajul meu in serie cu becul. Totul l-as realiza prin intrerupator cu releu dublu...astfel incat sa folosesc pompa doar la drum lung.Pana atunci voi incerca sa pun un radiator mai mare...poate reusesc sa disip mai usor energia aia.

Link to comment
Share on other sites

mirciulik scrie :

 

"Alimentarea becului este in alternativ"

Nu ai precizat puterea disponibila in c.a., dar in cazul acesta teoretic mai ai doua

optiuni :

- incearca sa redresezi monoalternata acea tensiune alternativa si astfel sa

alimentezi motorul de 6 V. Va fi usor supravoltat.

- folosesti un transformator 12 V/7 V (usor de confectionat) si o punte redresoare

de putere.

In ambele situatii ai pierderi energetice mult mai reduse si caldura disipata minima.

Link to comment
Share on other sites

Imi pare rau, dar eu raman la parerea mea ca acea pompa nu este ce iti trebuie tie acolo. Motorul pompei este un motor de consum (putere) prea mare, el avand nevoie de aceasta putere pt a creea un debit de aer mare la o anumita presiune. Tie iti trebuie un ventilator de racire care in functie de locul unde trebuie pus poate fi axial sau radial. Aceste motoare consuma mult mai putin. Si mai trebuie sa vezi si cum faci circuitul de aer pt racire. Nu stiu cu arata scuterul tau dar ideea e ca trebuie sa ventilezi cu aer rece de afara, nu sa recirculi un aer intr-o incinta inchisa. Iar cursul aerului pe langa piesa ce trebuie racita e mult mai important cateodata decat debitul.DAR daca totusi vrei sa folosesti pompa deja cumparata, si scuterul tau are instalatia in curent alternativ, atunci redresarea monoalternanta amintita de dl draghiescu este o optiune f buna. Eventual mai inseriezi cu dioda inca o rezistenta de putere sau fara dioda poti inseria un bec de 6V (puterea becului este in functie de consumul pompei tale). Dar pt asta trebuie sa sti totusi cat consuma acea pompa, Cati amperi sau cati wati, nu scrie pe nicaieri in prospect?Dar mai e o problema, aceste pompe nu cred ca rezista la functionare continua un timp indelungat. Ele sunt gandite sa functioneze 5-10-15 minute cat umfli obiectul, dupa care trebuie sa o lasi sa se raceasca. Aici poate ma insel.Si dl draghiescu mai puncteaza ceva f bine. Cata putere iti da alternatorul scuterului. El s-ar putea sa fie calculat destul de strict la consumul de pe scuter si daca ii mai bagi niste amperi (multi) in plus sa il faci sa tuseasca rau de tot Puterea suplimentara necesara pompei o va lua din baterie pana se descarca complet, si dupa aia nici nu-l mai pornesti. Dar de ce este nevoie de aceasta racire suplimentara. Daca era nevoie nu o prevedea constructorul de la inceput? Deci atentie sa nu strici mai mult.De ce nu incerci sa-i faci o racire pasiva prin niste tubulaturi sau ceva asemanator care sa-si capteze aerul din exterior si sa-l directioneze exact unde vrei tu. Fiind scuter, deci in miscare, mi se pare o solutie mult mai eleganta.

Link to comment
Share on other sites

Guest mirciulik

Pompa are la iesire un diametru de 3cm...

Transmisia are un furtun cu diametrul de 3 cm....care trage aer din exterior, printr-un cot. Am preferat acest motor pentru ca se potriveste la fix. Pasiv...nu e de ajuns. Ca idee am facut cu scuterul si 270km intr-o zi...dar vara asta voi face trasee si mai lungi.. . IN august voi face Transfagarasanul cu el. In jur e 1200km in 2-3 zile. De aceea am nevoie de o racire suplimentara.

 

Am gasit pe un site de electronice un ventilator cu care voi face o proba pe viitor. http://www.tehnoelectric.ro/home.html?p ... lypage.tpl

Tensiune de alimentare 12V si consum de 0.8A. Astfel nu ar mai trebui decat sa adaptez "curgerea" aerului.

 

Scuterul are alimentare alternativa de 12V doar pentru faruri...dar exista si alimentare continua. Bateria originala e de 12V 4Ah. Voi monta o baterie suplimentara de 12V 7Ah. Scuterul sta in garaj...iar acumulatori am destui deoarece lucrez in domeniul sistemelor de alarma. Astfel cand plec la drum lung...pot sa pun un acumulator nou..sau proaspat incarcat.

 

Pompa e gandita sa mearga 10-15 min..apoi 5 min pauza. Asta in constructia standard in care are toate capacele inchise. Am desfacut partea din spate...si pot monta un cooler micut...care sa bata direct pe motor.

 

Ma mai chinui cateva zile cu el...si daca nu reusesc sa adaptez cumva....voi renunta la idee si voi cumpara turbina din link-ul postat mai sus. De la ei am mai cumparat diverse echipamente..si in ciuda pretului mic afisat....nu am avut probleme.

Link to comment
Share on other sites

De ce nu incercati cu vreo sapte-opt stabilizatoare 7806 puse in paralel? Binenteles ca trebuie redresat curentul in prealabil.

O solutie dintre cele mai proaste ! :speriatSursa liniara inseamna (12-6) V x 4 A = 24 W care sa incalzeasca aerul de vara... :rade: Omul vrea racire, nu incalzire suplimentara ! :ras:
Link to comment
Share on other sites

Ca tip, cel de la tehnoelectric este ce iti trebuie. Daca ma lasi cateva zile incerc sa-ti aflu pretul de la un ventilator centrifugal compact cu iesire pe 3cm. Iti atasez datasheet-ul sa-l studiezi. Da-mi un semn pana maine dupa-masa, daca ti-e bun ca dimensiuni, ca maine sunt in brasov si ma intalnesc chiar cu reprezentantul EBM-Papst din romania.

Link to comment
Share on other sites

Guest mirciulik

Revin cu noi informatii...Am schimbat integratul 7805 cu un 7808 iar tranzistorul 2n3055 l-am inlocuit cu un alt tranzistor identic...dar nou. Data trecuta..am pornit circuitul fara cooler...si s-a incins tranzistorul+radiatorul foarte tare. Am zis sa nu se fi "decalibrat" de la socul termic.Acum cu tensiune un pic marita, am reusit sa tin temperatura oarecum sub control. Am lasat pompa 5 minute pornita, apoi 1 min pauza dupa care alte 5 min pornita. Totul a mers bine, fara intreruperi.Ca o paranteza...desi anterior anuntasem un consum de 8-9A, astazi mi-am dat seama ca desi ampermetrul poate masura pana la 20A, firele de legatura ...nu suporta. Dupa 30s-1 min se incalzeau. Am scos firele..si am pus cablu de 1,5mm si curentul mi-a indicat 11 amperi. Nici nu stiu daca sa rad ...sau sa plang. :nas: Am montat provizoriu totul pe scuter...si am executat un test de drum. E aproape bine. Pana acum toate probele le-am facut cu motorul scuterului oprit. Cand l-am pornit prima data...mi-am dat seama de urmatoarea problema: Transmisia are deja un ventilator in interior. Aerul introdus suplimentar se cam loveste de un "perete" creat de ventilatorul din interior (ventilator mecanic). Pe gura de iesire..simt cum debitul de aer e un pic mai mare cu motorul oprit..decat cu motorul pornit.Radusa: Ventilatorul prezentat de tine e bun, insa dimensiunile sale si puterea consumata mi se par suspect de mici. Conform problemei aparute mai sus...am nevoie si de debit...dar si de o mica presiune. Daca pretul nu depaseste cu mult valoarea unei pompe noi...sunt dispus sa incerc si acest ventilator centrifugal. De timp nu e problema, nu ma grabesc. (Voi trimite pe PM numarul meu de telefon, pentru o discutie mai facila).

Link to comment
Share on other sites

Guest mirciulik

Atasez si o poza cu "jucaria" care ma "chinuie".La testele de pana acum am folosit un acumulator de 12V, 7Ah. Am zis sa ma ocum si de o eventuala cuplare la instalatia electrica a scuterului. Scuterul are magnetou / alternator care genereaza curent pentru 3 echipamente: 1 . 400V pentru CDI (aprindere), 2 12V cc pentru bord + alte maruntisuri si 3. 12V alternativ pentru lumini.Scuterul are un singur bec de 12V 35/35W . 35 pe faza scurta, 35w pe faza lunga. Circuitul e facut in asa fel incat daca nu am nici un bec aprins, imi ramane cuplata o rezistenta de 5 ohm si 20W...iar daca aprind faza scurta sau lunga curentul trece prin bec..iar rezistenta se opreste. NU stiu de ce e gandit sa aibe consumator in continuu dar asa stau lucrurile. In configuratia finala eu as dori ca motorul sa mearga 5 minute apoi 25 min pauza. Asftel m-am gandit ca as putea pune motorul in locul acelei rezistente...iar odata la 25min...sa stig farul ...si sa pun in functiune pompa. La acea rezistenta imi ajunge un singur fir...iar celalalt capat ar fi cuplat la sasiu (masa). Am masurat cu aparatul si am 12V alternativ. Am pus o punte redresoare intre acel fir si sasiu...si in urma redresarii raman cu 6 Volti cc. Am alimentat motorul fara integrat sau tranzistor pe acea tensiune si se invarte, iar consumul indicat era de 3 Amperi. In acelasi timp am masurat tensiunea la bornele motorului, si aveam 1,5V. Deci de la 6Volti in gol...mi-a scazut la 1,5V in sarcina. (Puntea redresoare a fost scoasa de la o sursa de calculator (functionala)). Ce puteam face gresit, de raman cu 6V in urma redresarii. Ma gandesc ca daca as ramane cu 12v in urma redresarii, in sarcina ar scadea la 3-5V....exact cat as avea eu nevoie.Va multumesc pentru ajutor...si imi cer scuze daca va stresez. Pentru mine e o provocare si imi face placere sa ajung usor usor la un rezultat multumitor.

Link to comment
Share on other sites

Totusi mi se pare cam mare amperajul pe care l-ati masurat cand motorul era alimentat cu baterii R20, banuiesc. Nu am avut niciodata curiozitatea sa masor amperajul de scurtcircuit a unei baterii R20, dar pot bateriile alea debita atat? De aceea totusi mi se par cam multi acei patru amperi. Si ce spuneti acolo, cu reducerea la jumatate a tensiunii e bizar tare, pentru ca nu vad de ce s-ar intampla asa. Si din exprimarea dumneavoastra vad ca nu santeti asa sigur pe ce si unde masurati! Si daca sursa de calculator era functionala nu cumva se putea din intamplare sa strici puntea cand ai demontat-o cu pistolul sau letconul, din cauza supraincalzirii? Eu as zice sa incerci asa : incearca sa montezi un bec 12V/21W in locul acelei rezistente si vezi ce si cum face becul cand aprinzi farul, schimbi fazele, mai stiu eu ce. Apoi daca becul functioneaza normal, treceti la confectionarea unu traf coborator de la 12 la 6 V, cum a zis colegul de mai sus, la care ii atasati o punte, un condensator daca vreti si gata! Ai traf, ai randament mare! Totusi, masuratorile dumneavoastra mi se pare ciudate rau ! Pai daca sa zicem ca in mare generatorul dumneavoastra poate furniza o putere de ,hai sa zicem exagerat, 60-70 de watti, cum sa mai adaugati un consumator cam tot de aceiasi putere?! Eu cred ca aveti stricat acolo cate putin din toate! Si pompa de aer, si aparat de masura si ceva pe la scuter!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines