PL500 Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Salut ! De curand am achizitionat un convertizor de frecventa cu alimentare monofazata 0-400V si iesire trifazata 0-400V. Este produs de firma BLEMO, are puterea de 0,37KW (ER 0.37) si intentionez sa-l folosesc la alimentarea unui motor asincron trifazat de 0.37KW ce actioneaza un ministrung (MN80a). Convertorul este perfect identic cu modelul Altivar ATV-16 U09M2 al carui manual se gaseste aici: http://rapidshare.com/files/368018647/T ... l.pdf.html Modul de conectare este redat la pag.20-21. As vrea sa discut cu cineva familiarizat sau care intelege modul de conectare si folosire a unui astfel de convertor. (de exemplu, nu stiu ce comutatoare trebuie sa folosesc pt. schimbarea sensului de rotatie al motorului: cu mentinere sau cu revenire (gen ,,buton sonerie") ). Multumesc ! Link to comment
nascadorel Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 Nu este indicat sa folosesti butoane deoarece ai posibilitatea de a gresi adica la un moment dat sa ai comanda pentru ambele sensuri, cel mai bine folosesti comutator si cu un singur element rezolvi problema foarte bine, eu am lucrat cu citeva tipuri de convertizoare si mergea cu contact permanent pentru sens. Cred ca merge si doar cu impuls pentru schimbareade sens dar dar s-ar putea ca la fiecare declansare a tensiuni de intrare sa uite sensul in caretrebuie sa porneasca (nu sint chiar sigur dar parca asa tin minte) oricum comutatorul este sfint. Bafta Link to comment
PL500 Posted March 25, 2010 Author Share Posted March 25, 2010 In descriere vad ca mai exista un switch a carui pozitie determina prioritatea directiei de rotatie. De exemplu, pt switch-ul respectiv pozitionat OFF: - 1. ,,If the FW and RV commands are validated, forward operation takes priority when the product is power up;" - 2. ,,The first directional command selected takes priority;" Si eu sunt de acord ca cea mai buna metoda este ar fi cea care presupune folosirea unui comutator. Ma gandesc la unul de tip cheie de genul: http://buy.mikado.ro/product_info.php?products_id=3592 care sa aiba pozitiile: FW - OPRIT - RV. Ce nu mai cunosc: ,,braking resistance conection" in care este indicat un rezistor de putere cu rezistenta >= 50 ohmi. Care este rolul ,,dispozitivului" ? Realizeaza o franare fortata sau descarca niste tensiuni aparute la franarea mecanica ? Link to comment
bassbox Posted March 25, 2010 Share Posted March 25, 2010 La franare motorul se comporta ca un generator.Energia produsa de acest" generator" trebuie disipata undeva.La asta se foloseste rezistenta de franare. Link to comment
PL500 Posted March 25, 2010 Author Share Posted March 25, 2010 Aceasta frana functioneaza la oprirea electrica a motorului sau la reducerea turatiei acestuia ?Atunci cand el inca se mai roteste din inertia mecanica, energia electrica generata de el se va disipa pe rezistenta de franare si probabil aceasta va intensifica la randul ei franarea mecanica ? (generatorul va debita energie pe o sarcina rezistiva) Link to comment
nascadorel Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Acea rezistenta de frinare se monteaza doar daca vrei sa faci oprire la punct fix adica mereu in aceeasi pozitie, probabil pentru masini unelte unde este necesar acest lucru sau ....stiu eu ce alte aplicatii, daca nu doresti oprirea la punct fix ignora rezistenta si treci mai departe. Link to comment
radusa Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Vorbind de un motor asincron trifazat, nu se poate pretinde oprire la punct fix. Aici intaleg ca este vorba de motorul principal de antrenare a strungului.De principiu daca exista sistem de franare mecanica, atunci nu se pune rezistenta de franare de 50ohm. Daca nu exista sistem de franare separat, atunci ori se pune rezistenta si motorul va avea franare la oprire ori nu se pune si se va opri in functie de inertia care o are tot sistemul. Recomand folosirea rezistentei de franare in cazul in care nu exista alta alternativa pe strung.Dar ce tip de Blemo este, codul exact ca sa vedem manualul. Nu prea am intales ce inseamna perfect identic cu Altivar, si ca aspect identic?Daca este ca la Altivar, din manual, la pag 22, se intalege urmatorul mod de functionare.Pt a porni motorul unul din butoanele FW sau RV trebuie actionat si trebuie sa ramana actionat pe toata durata de functionare a motorului. La decuplarea lui FW sau RV se opreste motorul. Deci butoanele de comanda trebuie sa fie cu mentinere si asa cum s-a mai precizat e bine sa fie un comutator cu 3 pozitii RV-0-FW.SW de prioritate e folositor in cazul cand automatizarea este mai complexa. Pt comand simpla SW ar trebui sa stea pe poz ON, ca la cuplarea tensiunii generale, motorul sa nu plece, chiar daca comutatorul de directie este actionat. Pt a porni motorul, comutatorul va trebui trecut in 0 si recuplat pe directia dorita. Oprirea motorului se va face prin trecerea comutatorului in 0. Avand in vedere ca nu se mentioneaza f exact daca e protejat la pornire in sens invers inainte de oprirea totala a motorului, parerea mea e ca ar fi bine de pus un releu de timp care sa blocheze orice comanda data din comutatorul de directie pe un timp ceva mai lung decat timpul de oprire al motorului. Daca motorul merge inainte cu vit max si se comuta direct pe inapoi fara sa se astepte oprirea, atunci este pericol sa se rupa dintii pe le rotiile de antrenare.Totodata trebuie acordata o atentie deosebita la problema racirii motorului la viteze sub 50% din nominal. O racire fortata ar fi indicata avand in vedere ca strungul poate avea multe cazuri cand trebuie lucrat cu viteza f mica.Mai e de discutat si daca acest ministrung, pe care eu nu il cunosc, are sau nu ceva automatizare deja existenta, pt ca daca are cuplarea invertorului trebuie facuta in raport cu automatizarea care este.Asta este parerea mea si sper ca nu am gresit cu nimic.Stima Radu Link to comment
PL500 Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Buna ! Multumesc mult pentru interes si informatiile postate ! Strunguletul este de productie mai veche si arata ca ca cel de aici: http://photofile.ru/users/nnifty/3316455/71450443/ Motorul este de tip trifazat cu puterea de 0.37KW, turatia de 1390rpm si arata in realitate destul de masiv in comparatie cu puterea precizata. La momentul actual este configurat pt. a functiona la o tensiune trifazata de 3x380-500V insa se poate configura la alimentare 220V monofazat doar schimband modul de alimentare + sigurante si protectia termica (configuratiile alimentarii motorului la diferitele tensiuni de alimentare sunt precizate in manualul strungului). Modificarea turatiei axului principal al strungului (universalului) se face manual schimband pozitia curelei de transmisie pe o pereche din cele trei perechi de fulii existente. Deoarece oricum ar trebui sa schimb tot tabloul de comanda acest lucru presupunand comutatoare, alte sigurante fuzibile si o alta protectie termica am preferat alimentarea motorului prin intermediul unui convertor de frecventa (VFD) de la care as obtine: o pornire a motorului sub sarcina, obtinerea puterii nominale a acestuia, posibilitatea varierii turatiei in mod continuu intre anumite limite, schimbarea sensului de rotatie fara a folosi comutatoare prea complicate, anumite protectii electrice si termice ce le poate oferii VFD-ul (daca exista asemenea protectii). Un manual al tipului meu de convertor Blemotron ER 0.37 nu am gasit pe internet, am in schimb o brosura ce a insotit produsul insa este scrisa in limba germana. Cautand pe internet am descoperit (cel putin la prima vedere) ca produsul meu ar fi identic cu modelul ALTIVAR ATV-16 U09M2 al carui manual de utilizare l-am indicat in primul post. Practic folosind acest converor as avea nevoie sa rezolv urmatoarele situatii: - alimentarea convertorului - in mod evident (nu stiu daca alimentarea convertorului presupune si pornirea motorului); - pornirea motorului (nu stiu daca coincide si cu alimentarea convertorului); - inversarea sensului de rotatie al motorului; - varierea turatiei motorului; - franarea motorului (strungul nu are niciun sistem de franare mecanica) atunci cand vreau sa schimb sensul de rotatie sau cand vreau sa-l opresc (ultima conditie nu este obligatorie); - eventuale protectii ce ar trebui folosite pt. a proteja convertorul si motorul; Cum ati vedea voi o schema de conectare tinand seama de cele de mai de sus si ce credeti ca ar mai fi de mentionat ? Multumesc ! Link to comment
Sica001 Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 So, In fisierul atasat ai un fel de schema(facuta in viteza) cu conexiunile de forta, si comanda sens. Acum detalii : 1. Conexiunea la motor : Daca te uiti atent in pdf-ul de la Altivar ai urmatoarele iesiri : U/T1, V/T2, W/T3 , si motorul tau are 6 borne. U, V, W sunt inceputurile infasuraril iar T1,T2, T3 reprezinat sfarsitul. Bornele motorului ar trebui sa fie notate cam asa U,V,W U1,T1. U1 corespunde la T1, V1 la T2 si W1 la T3. Iesirea U/T1 din convertor o legi la borna U SI la borna U1. analog si pentru restu bornelor. 2. Rezistenta de franare - daca o ai bine daca nu .. lasi motoru sa se opreasca din inertie. 3. Sensul ... Ar fi bine sa legi un comutator cu 3 pozitii (cu trecere prin zero) . La schimbarea de sens, trebuie sa astepti sa se opreasca motorul inainte de a porni in sensul opus. 4. Controlul vitezei : Ai doua moduri de a controla viteza, 1. print intermedul unei tensiuni in plaja 0-10V, varianta in care legi un potentiometru (de putere, si valoare mare sa limitezi curentul) intre borna +10V si borna COM iar in borna AIV legi borna mobila a potentiometrului. Din potentiometru contrlezi turatia motorului. A doua varianta e 4-20 mA dar e mai complicat de construit un device in sensul asta. 5. Semnalizare : intre SC si SA legi un bec rosu si intre SC si SB un bec verde ... sau invers. Aceste becuri trebuiesc alimentate ( SC-SA si SC-SB sunt doua contatcte NO/NC)Pornirea se face selectand prima data sensul si ulterior viteza. Pozitia de stop (Std-by) ar trebui sa fie cand nu ai nici un sens selectat (comutatorul de la punctul 3)Datele de mai sus sunt pentru Altivar .... daca al tau nu e identic (clona) atunci nu se prea potrivesc.... Sica Link to comment
radusa Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Buna ziua,vin si eu cu o parare proprie.Conform manualului postat (germana, pag 7 si 8)1.Nu este nevoie de nici o sursa suplimentara de tensiune de 24V pt comutatorul de sens. Invertorul are sursa interna de 24V care se poate folosi fara probleme.2.Conform atentionarii scrise sub schema, firele de comanda, comutator sens si potentiometru viteza, trebuie trase separat (mai departat) de firele de putere. Ele vor fi cabluri torsadate, cu pas de torsiune 25-50mm sau mai indicat cabluri ecranate. Sectiune conductoarelor va fi de 1.5mmp. Cablurile de putere vor avea sectiunea de 2.5mmp.3.Pt franare, avand in vedere ca este invertor de putere mica, deci se incadreaza in marimea 1 (a se verifica exact codul invertorului si compara cu tabelul de la pag5 (probabil)), trebuie un modul suplimentar + rezistenta de franare. Modulul are cod VW3-A16601. Numai daca se incadreaza in marimea 2 se foloseste o rezistenta (speciala, putere f mare) cu valoare in functie de tensiunea motorului si puterea lui (exista niste tabele).4. Comanda turatiei se va face cu un potentiometru, care nu trebuie sa fie de putere, deoarece tensiunile si curentii de comanda sunt mici. Dar e bine sa fie un potentiometru din plastic si nu de metal. Daca se foloseste cablu ecranat (cel mai indicat), se poate alege un cablu cu ecran si doua fire, caz in care ecranul se va lega la portul COM. Pt un cablu cu ecran si trei fire (mai bun), cele trei fire se vor lega la COM, FW, RV iar ecranul la puntul de masa al invertorului G. In concordanta cu impedanta de intrare a portului AIV de 30kohm, potentiometru se poate alege intre 1k si 10k. In cazul folosiri cablului ecranat, ecranul se va lega doar spre invertor, nu si spre potentiometru.5.Puntul G (masa) se va lega la la impamantare cu conductor de 2.5mmp. Optional (si sanatos) este si legarea placii posterioare (care este si radiatorul aparatului) la impamantare cu un cablu separat ceva mai gros (in manual 10mmp).6. Alimentarea invertorului se face printr-o bipolara de 6A (pt mot de 0.37kW), de preferinta cu protectie la scurgeri reziduale de 30mA. Merg in continuare pe ideea ca fiind invertor de mica putere, alimentarea lui este pe 220V si asa se intalege si din manual. Iesirea invertorului este de 3x208-240V (man. pag.7). Deci motorul se va lega in triunghi.7. In ceea ce priveste pozitia microswitch-urilor de sub capac, cel din stanga - nr1, raspunzator de frecventa retelei, trebuie sa stea jos (OFF-50Hz), iar cel din dreapta - nr2, raspunzator de tipul de referinta folosit, trebuie sa stea sus (ON-AIV). Potentiometrul de turatie se va lega cu un capat (cel din dreapta, vazut dinspre fundul pot) la COM, cu mijlocul la AIV si cu celalalt capat la +10. -In functie de versiunea soft folosita switch-ul din stanga poate fi pt frecventa (50-60Hz) sau poate fi pt determinarea prioritatii directiei de rotatie. Trebuie verificat in manualul in germana. Daca este pt prioritate a se citi postul meu anterior in ceea ce priveste pozitia. In functie de varianta pt Sw1, la alimentarea invertorului, motorul va porni sau nu (vezi postul meu de sus). -Nu este necesara montarea unei protectii pt motor, gen termic sau altceva, deoarece invertorul are incorporat toate protectiile necesare, care vor opri functionarea lui in caz de eroare. -Raman in continuare la parerea ca montarea unui releu de timp in circuitul de comanda pornire-sens, nu poate fi decat o protectie in plus pt a nu se schimba sensul inainte ca motorul sa aiba turatie=0. -Comutatorul de sens poate fi de orice tip (inclusiv de putere f mica), cu 3 pozitii cu zero la mijloc. -In functie de ce anume mai contine tabloul strungului se va face conectarea invertorului(prin contactor, direct dupa bipolara, sau alte variante). Dupa bipolara se poate folosi si un automat de pornire adaptat puterii motorului, care sa fie decuplat automat prin comanda data de invertor prin contactele SA-SC-SB in cazul unei erori de functionare. Dar pentru niste automatizari mai complexe ar cam trebui sa vina un automatist si sa vada la fata locului ce este acolo. -Inca odata atrag atentia la racirea motorului la turatii sub 50% din nominal. -Eventual mai pune poze cu toate paginile manualului in germana, si a tabloului existent acum la strung.Stima Radu Link to comment
Sica001 Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Subscriu la ideea cu releul de timp data de dl. Radu, (nu mi-a trecut prin cap mai devreme)Oricum e bine sa va asigurati ca motorul e oprit inainte de a schimba sensul. Referitor la protectia motor, de cate ori ma montat un convertor de frecventa am utilizat si asa ceva(protectie la supracurent). Am avut momente in care a declansat aceasta protectie inainte de a rectiona invertorul sau sigurantele automate(oricum nu asta era subiectul topicului... ).Personal eu il montez ... dar e doar o optiune personala... Sica Link to comment
nascadorel Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Connvertizorul poate fi alimentat fara sa porneasca motorul fara nici o problema in cazul de fata daca comutatorul de sens este pe 0 atunci motorul nu se va roti pina ce acesta va fi comutat pe un sens sau celalalt iar pentru oprire se va comuta din nou in 0 comutatorul si motorul se va opri. Atentie motorul se va roti cu viteza setata de potentiometru adica intre 0 si 100Hz este bine sa setezi viteza minima sa inceapa mai sus de 0 deoarece la frecventa foate mica motorul oscileaza si aproape nu stie in ce sens sa o ia, din ce am intilnit eu 5-10Hz era satisfacator si pentru racirea motorului si pentru utilajul antrenat, la fel poti seta si frecventa maxima cit crezi ca este nevoie (setind aceste praguri potentiometrul va actiona doar in aceasta plaja facind reglajul mai fin). Strungurile sint dotate din fabrica cu frine deci se autofrineaza si nu este nevoie de frinare si nici de releu de timp pentru pauza intre sensuri si in plus schimbarea de sens se face de catre strungar care vede daca s-a oprit sau nu universalul si chiar daca s-ar intimpla accidental aceasta problema nu se va intimpla nimic grav, doar se va frina motorul din inertie cu un curent controlat (nu ca atunci cind este alimentat cu contctor cind curentul poate lua valori foarte mari care pot distruge motorul) pina la oprire apoi va porni in celalalt sens. Link to comment
radusa Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 @ dl. SicaLa folosirea invertoarelor, releele termice nu mai sunt necesare, deoarece invertorul are toate protectiile necesare, care sunt oricum mult mai rapide decat "inertia" unui termic. Ele nu se folosesc si datorita faptului ca pt a asigura o turatie constanta indiferent de sarcina, invertoarele sunt capabile (in regim controlat) sa furnizeze un curent intre 1.2 si 1.5 mai mare decat curentul nominal al motorului (in cazul lui Altivar16 = 1.35) pt a obtine controlat un moment (cuplu) mai mare = 150% fata de nominal. In cazul lui Altivar16 acesta poate furniza un curent de pana la 3.2A pe iesire pt 60 sec fata de In 2.1A. Deci daca punem un termic adaptat la In al motorului, acesta va declansa probabil prea repede, nelasand invertorul sa controleze o suprasarcina pt cuplu maxim. Daca il dimensionam la Imax al invertorului, atunci il punem cam degeaba ca in caz de defect, semiconductorii vor crapa mult mai repede decat timpul de declansare al termicului. Sigurantele automate, contactoare, etc din fata invertorului se pun cu declansare rapida si sunt pt a proteja reteaua de eventualele probleme in ansamblu invertor-motor.Atasez o documentatie Schneider cu sistemele de protectie pe joasa tensiune la folosirea invertoarelor, pe care o consider f utila. @ dl. Dorel1. Invertoarele sunt construite pt a furniza un maxim de 50Hz, care de altfel este si frecventa de lucru al motorului. Aceasta frecventa se poate regla din potentiometrul de turatie intre 0.1 si 50Hz. Sub 0.1Hz invertorul considera ca motorul trebuie sa stea si injecteaza un curent de franare.Asa cum reiese din documentatiile postate pana acum acest invertor nu permite ce ati spus dvs (setare frecventa minim, maxim) pt ca nu are pupitrul de comanda si atunci se merge cu setarile de fabrica. Se poate limita frecventa minima prin introducerea unei rezistente in serie cu potentiometrul. Dar acest lucru trebuie facut prin tatonare in functie de raportul din schimbatorul de viteza mecanic si viteza minima necesara pt lucru.2. Nu stiu daca v-ati uitat in poze despre ce strung este vorba. Este un mini-strung si pana nu vom avea confirmare de la dl. PL500 daca are sau nu frana, nu putem presupune ca are. Presupunerile duc la accidente. In plus depinzand de modul de actionare a unei eventuale frane, trebuie facuta automatizarea acesteia in raport cu comenzile care se dau catre invertor.3. Prin neintroducerea unui releu de timp la schimbarea sensului de rotatie, lasati la latitudinea operatorului, cand anume reporneste utilajul, si tocmai asta se incearca tot mai mult cu toate aceste sisteme de protectie, eliminarea factorului uman din eventuale decizii sau actiuni provocatoare de accidente.4. Afirmatia dvs. in ceea ce priveste schimbarea sensului fara asteptarea opririi motorului cred ca este gresita. Dvs spuneti ca "..si chiar daca s-ar intimpla accidental aceasta problema nu se va intimpla nimic grav, doar se va frina motorul din inertie cu un curent controlat (...) pina la oprire apoi va porni in celalalt sens". Oprirea motorului la trecerea comutatorului in 0 se face cu o rampa de 3 sec (vezi manual). Dar nu stim daca aceasta rampa este posibila fara modulul de franare. Parerea mea este ca fara acest modul, timpul de franare s-ar putea sa fie mai mare (in functie de inertia motorului si frecarile din sistem). Neavand nici un fel de feedback (tachogenerator) de la motor, la comanda porniri cu sens invers inaintea opririi totale, invertorul va alimenta pt sens invers (cine ne garanteaza ca invertorul va "astepta" oprirea motorului) primind in acelasi timp curent de la motor care in momentul asta se comporta ca un generator. Invertorului s-ar putea sa nu-i placa acest lucru si sa declanseze protectia.Bineintales ca putem face un circuit f simplu de comanda, unde operatorul trebuie in permanenta sa aiba grije ce face si ce comenzi da, dar tocmai asta este scopul automatizarilor, sa elimine eventualele accidente care se pot produce din neglijenta, neatentie, oboseala, etc. Si aceste reguli de siguranta se inaspresc din ce in ce mai mult, si nu de dragul unora care vor sa inventeze noi reguli, ci din cauza ca se intampla evenimente cu urmari cateodata tragice. Daca vorbesc prostii, imi cer scuze anticipat. Link to comment
nascadorel Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Pt PL 500In loc de comutator pentru schimbare sens mai bine folosesti cite un contact ND al celor doua contactoare de sens, oricum disponibilizezi trei contacte pe fiecare (asa ai deja implementata comanda)iti mai ramine de montat un potentiometru si 3 fire. Bafta Link to comment
PL500 Posted March 29, 2010 Author Share Posted March 29, 2010 Fac cateva precizari: - strungul NU are frana mecanica (la intreruperea alimentarii motorului in mod sigur acesta se va mai roti din inertie); - Pe convertor este inscris: * NetzancschluB (conexiune la retea) : 1 phase 50/60 Hz, 4A* Ausgang (productie, cred ca in sensul de iesire): 3 Phasen 0-200 Hz, 2.1A (deci se alimenteaza monofazat si este capabil sa ofere tensiune trifazata in domeniul 0-200 Hz)- in 99% din timpul de functionare al strungului va fi folosit un singur sens de rotatie si pot fi destul de responsabil cu privire la faptul ca nu pot schimba sensul pana nu inceteaza rotatia motorului;- intradevar pot introduce un rezistor in serie cu potentiometrul (stabilit prin tatonare in timpul probelor) astfel incat motorul sa nu scada sub o anumita turatie. Mai mult pot monta peste grilajul ventilatorului mecanic al motorului inca un ventilator electric.Deci cum va arata conexiunea ?- comutator bipolar pe alimentare;- Siguranta pe alimentare de 4 A;- potentiometru + rezistor serie in valoare de 10 Kohmi - pt. modificarea turatiei;- comutator tip cheie pt. inversarea sensului de rotatie cu ,,O" pe mijloc;- doua lampi de panou verde=ok, rosu = fault. - Nu inteleg daca releul ce le va comanda este inclus in convertor sau va fi unul extern;- sincer as fi vrut si frana, intradevar convertorul fiind ,,Size 1" se prevede folosirea unui ,,braking module connection" - oare ce o contine ? Poate tot vreo rezistenta ? Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now