Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Problema motor electric aspirator


madkat

Recommended Posts

Aspiratorul este un no-name (clatronic) de "1600W" - real ceva gen 300w la cat de mic e motorul si cat de puternic este - cu variator de turatie cu potentiometruProblema - a inceput sa faca un scantei f puternice si dese in zona periilor - pe rotor - insotite evident de zgomot si o scadere a turatiei.Am demontat periile - si sunt "consumate" f putin - mai sunt cam 3 centimetru de carbune, si arcul preseaza ok.Sunt tocite "curb" dupa curbura rotorului...Care e solutia - inlocuire? merita sa incerc sa le polizez pana la eliminarea "curburii"? sau problema e in alta parte?Am si niscai poze dar nu explica mai mult decat ce am zis mai sus...multumesc anticipat

Link to comment
  • Replies 15
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Aspiratorul este un no-name (clatronic) de "1600W" - real ceva gen 300w la cat de mic e motorul si cat de puternic este - cu variator de turatie cu potentiometruProblema - a inceput sa faca un scantei f puternice si dese in zona periilor - pe rotor - insotite evident de zgomot si o scadere a turatiei.Am demontat periile - si sunt "consumate" f putin - mai sunt cam 3 centimetru de carbune, si arcul preseaza ok.Sunt tocite "curb" dupa curbura rotorului...Care e solutia - inlocuire? merita sa incerc sa le polizez pana la eliminarea "curburii"? sau problema e in alta parte?Am si niscai poze dar nu explica mai mult decat ce am zis mai sus...multumesc anticipat

nu cumva e pleznit vreun rulment , (cel e langa peri) si introduce vibrati ? firul de la peri face contact bine ? colectorul nu are sant de la peri ? daca da dute si strungestel ...
Link to comment

colectorul arata bine - nu are santrulmentul e in regula - l-am verificat... vibratii nu pare sa aiba - rotorul se invarte lin si destul de usor - ca la praf in rulmenti ma gandisem si eu initialfirul de la perii? - pare sa stea ok - si oricum flama se face in zona contactului intre perie si colector...

Link to comment

...Sunt tocite "curb" dupa curbura rotorului...Care e solutia - inlocuire? merita sa incerc sa le polizez pana la eliminarea "curburii"? ...

Asa trebuie sa fie, nu le poliza.Un bobinator iti testeaza foarte simplu rotorul, cu un electromagnet, dar e posibil sa nu fie defect, ci sa necesite doar curatare si decanelare.
Link to comment

Poti sa-l testezi si tu.Fa rost de un transformator de 24 V mai maricel si alimenteaza numai motorul fara sa mai treaca prin variatorul de turatie(eventual sunteaza-l,sau decupleaza firul intre variator si motor).Ideea e sa se invarta incet(tensiunea undeva intre 12Vac si 24Vac).La fiecare trecere prin dreptul spirei in scurt face un bazait.Poti roti cu mana daca nu se invarte singur.Atentie sa nu te ranesti.Metoda e empirica dar e rapida pentru ca daca rotind rotorul pana in zona spirei in scurt se "simte la mana" ca rotorul nu "trage".Periile colectorului asa trebuie sa fie,verifica daca periile se misca usor in locas si calca pe toata lungimea colectorului (partea cu lamele a rotorului).Daca ai spira in scurt in rotor verifica daca pe lamelele rotorului ai la o laterala a lamelelor urme de topire(foloseste o lupa).

Link to comment

@Everest - da ai un motor ca al meu - cu turbina din fata cu tot :) - dar aspiratorul a costat la vremea lui vreo 60 de lei... multumesc oricum multumesc de sfatul cu curatirea colectorului - o sa incerc - si daca nu isi revine fac verificarea cu un traf

Link to comment

Acelasi defect l-am avut si eu numai ca se si incalzea cam tare rotorul. Scantei facea la greu.Fiind de la un aspirator cu telecomanda IR si cu care ma obisnuisem (chiar ma intelegeam f. bine cu el) l-am dus la PETRA si l-am rebobinat. M-a costat mai mult decat multe modele de aspiratoare noi si mi-a functionat cam 20 min. dupa care a scos fum. Nici nu l-am mai desfacut sa vad ce s-a intamplat. Nici macar asta nu a mai meritat.P.S. - daca-l rebobinezi macar cauta un bobinator care-ti da garantie, nu unul care da vina pe partea electronica spunand ca-i "prea evoluata pentru motorul asta si de asta il arde" :ras:

Link to comment

da, si asta se incalzeste...nu tin la el asa de mult - daca e de rebobinat - mai bine incerc sa pun motorul dintr-un aspirator romanesc mai vechi - fizic ar putea incapea... intai incerc ce a zis Everest - treaba cu traful apoi - sa fiu sigur ca e nevoie de rebobinare

Link to comment

am curatat colectorul cu hartie abraziva - l-am facut "ca nou"am polizat periutele - iar dupa cateva ture ale motorului m-am uitat daca sa tocesc uniform, si da, se tocesc uniform...tot asa face - parca mai rau cu colectorul curat... n-am mai facut treaba cu traful din lipsa de - am doar intr-un Bucur vechi un traf mai teapan - dar inca nu il dezmembrez.Oricum cred ca verdictul initial de infasurare in scurt este corect... Motor suficient de ieftin sa merite nu cred ca gasesc - o sa caut aspiratorul vechi electroarges de la care voiam sa iau motorul (seamana ca dimensiuni) - sa incerc sa il adaptez.Multumesc tuturor pentru sfaturi - macar am invatat lucruri noi despre motoarele de tipul asta :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines