Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
Sign in to follow this  
cristitranca

variator de tensiune cu triac, nu variaza.....

Recommended Posts

am facut si eu dupa schema de mai jos un variator cu triac....ei bine...nu variaza....am schimbat diode, am verificat condensatoarele, am schimbat diacul, triacul, am intors pozitia triacului, am schimbat locul unde se conecteaza sursa cu locul unde se conecteaza sarcina, am verificat rezistenta..ce sa mai fac? aveti o alta schema care sigur merge si pt care nu trebuie sa bag bazaconie de bobina?diac : DB3, triac BT137, diode 1n4007, rezist 43kohm, cond ca acolo, am schimbat primul condensator, ce sa mai fac?aveti vro schema bunaa?p.s. ramane la 202 V continuu, oricum misc de potentiometru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,As incerca eu sa te ajut, dar trebuie mai multe detalii.Ce sarcina ai pus? Unde si cum ai masurat tensiunea de iesire? Cum e realizata exact schema, adica ce componente ai pus si ce ai omis din schema originala din revista?Schema e destul de simpla si ar trebui sa mearga din prima, daca este realizata corect. Valorile componentelor sunt importante ptr ca de ele depinde timingul, care la randului este esential in reglaj. Nu trebuie "intoarsa pozitia" triacului sau a altor piese, ptr ca rezultatul cel mai probabil este ca se ard.Ar fi util daca ai desena o schema cu ceea ce ai realizat exact, inclusiv valorile pieselor.Cirip

Share this post


Link to post
Share on other sites

DB3, triac BT137, diode 1n4007, rezist 43kohm, cond de 100nF(0,1u) si 68 nf (C2)

nu am omis nimic din schema, am facut pana si porcaria aia de bobina

cablajul l-am modificat un pic, cat sa nu mai existe acel sunt(se intrerupe traseul pana la una din terminale(sau cum s-or numi) cat sa nu se mai fie nevoie de shunt

nu am legat unul din capetele potentiometrului(le notam cu a,b,c, b-ul e cel care se plimba, a sta sus langa rezistor, b-ul se plimba si ajunge la diac si c-ul tot la diac. c-ul este in aer. si cu el legat, tot asa face)

 

nu e triacul bun? ramane deschis la maxim?

 

am facut si schema de aici pe o placa de test http://www.niqro.3x.ro/variator/variator.htm cu un bt137(nu e acelasi cu ala de sus, e altul, care il aveam in plus) si aceeasi balarie(dar am folosit 1Mohm potentiometru pt schema asta)

 

pt montajul 1

prima data am pus un bec de 100W, tensiunea masurata la bornele becului...202V cu variatii de + -1 V

a doua oara am pus un ciocan de lipit de 60W, la fel cu tensiunea masurata

 

pt montajul 2

tot bec, si sta aprins la maxim constant....

 

poarta triacului e pinul din dreapta, nu?(daca ma uit la el din fata si ii vad carcasa neagra)

Share this post


Link to post
Share on other sites

am facut si schema de aici pe o placa de test http://www.niqro.3x.ro/variator/variator.htm cu un bt137

Schema de aici este perfect functionala, ai si cablajul, fa-l si monteaza toate piesele cum sint acolo, daca toate componentele sint bune pur si simplu trebuie sa functioneze. La ce trebuie sa mai umbli probabil, in functie de condensator, la potentiometru si rezistenta. Verifica-ti si triacul cu un ohmetru sa nu fie deja in scurt/ars.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu e scurt. arata pe la 1Mohm intre terminale si infinit intre terminal si poarta(oricare terminal)sa fie toata seria proaste triacele? schema de pe net sigur e buna?la schema de ep net, si daca scot potentiometrul, tot la maxim sta...doar daca scot condensatorul se opreste becul(dar nu mai porneste deloc....alte scheme mai sunt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sper sa nu se supere nimeni, dar schemele de mai sus ba sunt de-a dreptul gresite,(cel putin in ceea ce priveste valorile componentelor), ba sunt bazate pe componente "obsolete"(TUJ)."Almanahele" Tehnium sunt bune pt. aprins focul. :ras:

Uitati o schema perfecta, merge la mine de ani de zile:

Posted Image

Share this post


Link to post
Share on other sites

cablajul l-am modificat un pic, cat sa nu mai existe acel sunt(se intrerupe traseul pana la una din terminale(sau cum s-or numi) cat sa nu se mai fie nevoie de shunt

Cablajul nu se vede prea bine si nu inteleg despre ce sunt este vorba. Prefer sa folosim schema drept referinta si voi presupune ca realizarea cablajului urmareste exact schema.

Fa urmatorul test: dezlipeste unul din firele de la potentiometru. Mai ai tensiune pe sarcina (bec)? Daca tot mai ai, fa scurt intre poarta si catod. Daca tot mai ai tensiune, atunci triacul e busit.

 

Nu incerca la intamplare cu triacul, ca il arzi. Uita-te in foaia de catalog si foloseste-l corect. Ca sa masori triacul, pune aparatul de masura pe diode. Ar trebui sa vezi "gol" intre A si K si o dioda polarizata direct intre poarta si K. Aparatul _trebuie_ sa fie pe diode, ca sa scoata tensiune mare pe sonde. Pe ohm-metru masuratoarea nu este concludenta.

 

Cirip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un triac nu are anod si catod - fiind bidirectional .Conduce cu aparatul pus pe dioda intre grila si MT1 ( main terminal 1 pe engleza ) in ambele sensuri identic , indicatia e in jur de 130 - mult mai putin ca o dioda cu siliciu care indica in jur de 600 .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am facut un variator pt ciocanul de lipit si am folosit schema din atasament. Prima data am folosit BT138 deoarece numai asta am gasit si mi se prajea pelicula potentiometrului si nu puteam regla tensiunea, m-am apucat sa schimb toate piesele mai putin triacul si intr-un final am gasit BT136 si de atunci functioneaza perfect. Schema ce am folosit-o eu e pentru maxim 500w, dar mai ai o schema acolo pentru 2.5kW :da http://www.masterkit.ru/info/magshow.php?num=198 si tradus http://translate.google.com/translate?h ... 98&prev=hp Eu iti recomand sa folosesti prima schema deoarece piesele sunt usor de gasit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tot o intrebare....ma uit direct la triac, nu din spatele lui, ci din fatapinul din dreapta e poarta, nu?sau inversadica daca m-as uita din spatele lui(unde se lipeste radiatorul) pinul din stanga e poarta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da , din tinandu-l cu fata ( ca sa poti citi scrisul de pe capsula ) pinul grila e la dreapta , urmeaza MT2 in mijloc si MT1 . MT1 e echivalent catodului la tiristor , terminalul de langa care in desen iese grila .

Share this post


Link to post
Share on other sites

am facut ultima schema pusa cu 2 posturi mai susacum variaza...alta e problema...nu pot sa il fac sa varieze sub 120V...daca vreau sa scad tensiunea sub 120 becul se stinge si acul cade pe 0Vce sa ii mai fac?sa bag in loc de 1n4148 o dioda 1n4007?

Share this post


Link to post
Share on other sites

am schimbat dioda cu 1n4007...la felam mai bagat in paralel cu c1 inca unu de 100n, la felam mai micsorat rezist aia de 4,7k, la fel...alte idei?led-ul nu l-am mai pus...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines