Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

O problema foarte dificila: corectia cu un microfon


Recommended Posts

Nu stiu daca asa ceva se poate sau nu, insa idei similare pe care le-am intalnit ma face sa cred ca merita incercat.Ideia este asa: sunetul emis de un difuzor, ajunge putin distorsionat (datorita reflexiilor pe pereti/alte obiecte ) la ascultator. Astfel un microfon capteaza sunetul si da o corectie.Problema foarte dificila in acest caz este ca sunetul emis de un difuzor ajunge la microfonul aflat la 1m in fata lui in 2.8mS.Astfel la 1KHz, semnalul receptionat este intarziat fata de cel emis cu 2.8 perioade.Deci cum sa aduci corectie de la o chestie care care raspunde intarziat ?Imaginati-va ca am emis 3 oscilatii complete cand abia primesc raspuns pentru prima. Cum sa fac corectie ?Eu zic asa: convertim A/D semnalul. Pe 10 biti este suficient ? Sau trebuie 16 ?(mai vorbim despre asta la sectiunea Micro controllere PIC )Memoram semnalul in RAM, si apoi cu ajutorul unuor functii matematice il corectam.Aveti ceva idei legate de acest lucru .

Link to comment
  • Replies 10
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Astfel un microfon capteaza sunetul si da o corectie.

Din cate stiu eu,asa este scoasa caracteristica acustica a unei sali si se actioneaza la reglarea egalizatorului in consecinta, pentru obtinerea unui raspuns uniform,dar este o operatie care este facuta inaintea reprezentatiei,nu in timp real.
Link to comment

Practic vrei sa corectezi curba de raspuns al unui sistem audio in functie de raspunsul salii unde se asculta, folosind microfonul ca traductor si introducind semnalul provenit de la acesta (bineinteles procesat inainte) intr-o bucla de reactie care sa efectueze automat corectia pe care tu vrei sa o presetezi dinainte. Cred ca poti neglija respectiva intirziere de care spui deoarece toate salile au un coeficient de reverberatie proprie (mai putin studiourile de inregistrari profi - nu alea cu cofraje de oua pe pereti !).

Link to comment

Corectia online nu isi are rostul si asta dintr-un motiv simplu: camera nu are dinamica in acest sens. Adica e suficient sa ajustezi pt un raspuns plat in frecventa, intr-un punct al salii inainte si atat. Oricum, din cauza timpului mort f mare reglarea este practic imposibila.

Link to comment

"Din cate stiu eu,asa este scoasa caracteristica acustica a unei sali si se actioneaza la reglarea egalizatorului in consecinta, pentru obtinerea unui raspuns uniform,dar este o operatie care este facuta inaintea reprezentatiei,nu in timp real." Super tare !Daca putetei, sa imi dati mai multe detalii.Exact asta vreu sa fac si eu. Pui "Sculele" in camara. Un scurt test si scoti acustica si apoi asculti un sunet plecut.Ideia este veche ?

Link to comment

Exact asta am vrut sa fac si eu: un analizator spectral.Pentru mine asta inseamna: sa citesti semnalul, sa il consideri peridic (repetitiv), si sa ii faci transformata Fourier. Asta insemna ca este nevoie de procesor ?Se poate si altfel ?Pui filtre pentru fiecare gama de frecvente si ridici spectru ?Corectia asta se face doar "prin" spectru ?De exemplu: diful meu emite un sunet de frecventa f (perfect sinus)Valoarea undei intr-un punct va fi I=A*sin(f*t).Daca acest sunet se loveste de perete si ecoul apare pe aceesi directie avem:I=A1*sin(f*t)+A2*sin(f*t+defazaj)sin(x+y)=sin(x)cos(y)-cos(x)sin(y)Apoi la 1KHz lungine de unde este de 30cm;la 10OHz este 3m;la 10KHz este 3 cm;La obiecte de aceste dimensiun, undele sonore pot da difractie.De ce spun asta?pai daca am un scaun/sau canapea mai rigida cu spatar de 30 cm in drum, undele sonore peste 1KHz sunt absorbite sau reflectate deci nu trec, dar cele joase sub 1KHz trec,pentru ca pot ocoli obstacolul. E bine sa masori acustica inainte de inceperea unui concert, dar ar fi bine sa se faca si in timpul desfasurarii lui, pentru ca de ex, daca sala se umple de ascultatori ea isi scumba acustica.

Link to comment
Guest FiveseveN

Vrei neaparat sa-l faci tu? Pentru ca exista deja sisteme digitale de crossover/egalizare/delay line/speaker management cu astfel de corectie automata (DBX DriveRack de exemplu). Bagi un microfon cat mai liniar in intrarea pt. calibrare, rulezi programul si gata.Intr-adevar e diferenta dintre o sala sau teren gol si unul plin de spectatori dar trebuie sa te intrebi daca diferenta merita efortul.

Link to comment

Recieverele nu fac corectia raspunsului salii, ci calculeaza daor intarzierile de la fiecare boxa la pozitia microfonului pt a stii DSP-ul cum sa calculeze efectele.Corectia salii este inutila in cazul unei sali de concert, deoarece optimizarea se poate face doar local, intr-un punct.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines