Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cuva pentru corodare


yo7but

Recommended Posts

  • Replies 49
  • Created
  • Last Reply

In baile industriale pentru corodare, (pe care le-am vazit eu) amestecarea (agitarea) lichidului era facuta prin barbotarea aerului. Incalzirea poti sa o faci trecind curentul de aer printr-un tub in care e o rezistenta de nichelina.Cuva propriu zisa, poti sa o faci din sticla lipita cu silicon, exact ca un acvariu. Siliconul rezista la clorura ferica.

Link to comment
Share on other sites

Azi am cumparat o pompita de acvariu cu acea "piatra" prin care ies bulele de aer precum si o rezistenta pentru incalzire (tot de acvariu) la 220 V si 100 W care are si un buton pentru reglarea temperaturii, aceasta rezistenta este protejata de un tub de sticla asa ca nu sunt probleme sa o "atace" clorura ferica. Trebuie sa mai gasesc un vas de sticla sau plastic si cred ca rezolv problema.

Link to comment
Share on other sites

Construieste din plexiglas o cuva verticala cu dimensiunile putin mai mari decit cel mai mare cablaj pe care estimezi ca-l vei executa...pe peretii laterali lipeste inainte de asamblare citiva suporti cu virful rotunjit...cam ca un creion cu guma...cablajul va fi introdus " in picioare" in cuva si se va rezema pe unii dintre acesti suporti...suprafata de contact sa fie mica..rotunjiti sa nu deprecieze vopseaua sau ce folosesti la "pictat"....pe fundul cuvei lipesti citeva transversale..tot cu suprafata de contact mica...placa va sta pe ele...ferita de reziduurile ce se lasa la fundul baii...Astfel folosesti putina clorura...cablajele dublu placat se vor coroda uniform pe ambele fete...reziduurile se vor decanta prin gravitatie...daca vrei. poti da o gaura sau folosesti una de diametru mai mare a cablajului prin care treci un fir de ata ce ramine in afara baii...mai agiti cite un pic placa cu ajutorul lui...daca ai clorura buna, nu trebuie incalzire...in 15-20 de minute procesul e gata...daca tii neaparat poti folosi un incalzitor pentru acvarii (rafinament tehnic - cu termostat!)...eu am evitat...daca vopseaua e mai slaba sau cablajul nu a fost bine degresat ar putea crapa...cu consecintele de rigoare!

Link to comment
Share on other sites

O idee pe care vreau sa o incerc de multa vreme, daca ai timp sa experimentezi asta, te rog sa-mi spui daca merge:Ideea porneste de la o simpla spalare auto, am intalnit-o undeva pe net: dupa ce dai masina cu apa, nu se ia toata mizeria. Daca dai cu buretele sau periile, se rupe pelicula de tensiune superficiala si se spala cum trebuie. La fel e si cu corodarea cu clorura. Dupa mintea mea, daca inmoi un burete in clorura ferica si il presezi in mod repetat pe cablaj ar trebui sa mearga totul mult mai repede.Pun ideea asta free pe elforum sub licenta GPL :rade: , sa o incerce cine vrea, cu conditia sa publice aici rezultatele. Bafta la experimentari si sa ne zici si noua cum merge!Am o banuiala ca se va coroda de vreo 10 ori mai repede. :101

Link to comment
Share on other sites

Eu am citit pe un forum (nu mai tin minte unde) de metoda cu buretele inmuiat in clorura ferica. Intradevar merge mai repede, dar sincer il consider ceva mai riscat din punct de vedere al patarii degetelor :nas:

Link to comment
Share on other sites

Si eu, care credeam ca am nascocit-o primul... :tryreCred ca e a mia oara cand constat ca am reinventat roata :banghead: As fi tare curios unde si acum cat timp a mai aparut ideea asta, daca stie cineva pls! :cry:Eu ma gandeam la un motoras sau un alt fel de vibrator care sa preseze buretele de placa, nu cu mana, dar asta e doar un detaliu, inseamna ca ideea mea nu e deloc originala...

Link to comment
Share on other sites

Azi am cumparat o pompita de acvariu cu acea "piatra" prin care ies bulele de aer precum si o rezistenta pentru incalzire (tot de acvariu) la 220 V si 100 W care are si un buton pentru reglarea temperaturii, aceasta rezistenta este protejata de un tub de sticla asa ca nu sunt probleme sa o "atace" clorura ferica. Trebuie sa mai gasesc un vas de sticla sau plastic si cred ca rezolv problema.

E buna si rezistenta pentru incalzit acvarii. Eu am propus metoda de incalzire cu aer cald deoarece clorura ferica e un mediu foarte ostil atit pentru conductori cit si pentru izolatorii lor. Gindeste-te ce frumos e ca in cuva de corodare sa intre doar un tub de sticla prin care sa intre aer cald. Partea de incalzire poate fi un tub tot de sticla sau metalic fixat pe exterior, pe unul din peretii cuvei, eventual totul fixat cu un sistem usor demontabil (o sina de exemplu) in cazul in care vrei sa speli totul.
Link to comment
Share on other sites

Am notat toate sugestiile (multumesc) mai ramine problema vasului. Am sa caut un vas mai inalt si ingust in care sa introduc rezistenta de incalzire (in tub de sticla) iar placuta de circuit imprimat vreau sa o prind cu ceva clema si sa stea suspendata in clorura, prinsa pe un suport orizontal rezemat pe gura vasului.

Link to comment
Share on other sites

Am notat toate sugestiile (multumesc) mai ramine problema vasului.

La un atelier (centru) cu geamuri, va poate taia din geam de 4-5 mm partile componente, pe care le puteti lipi adeziv cu silicon.

placuta de circuit imprimat vreau sa o prind cu ceva clema si sa stea suspendata in clorura, prinsa pe un suport orizontal rezemat pe gura vasului.

Poate fi suspendata cu guta de pescuit, de o bagheta asezata pe marginea de sus a vasului.
Link to comment
Share on other sites

A incercat cineva si cu tava fotografica ? pt ca eu mi-am facut rost de cateva dimensiuni si in functie de marimea placii de corodat,folosesc tava care e mai apropiata ca marime,cu sticla nu am incercat dar mi se pare ca tre sa umbli prea cu atentie la spalat si in general la manevrare...Marele avantaj la tava fotografica,e ca are o tesitura intr-un colt pe unde poti recupera lichidul de corodare fara palnie,fundul tavii nu e plan,are ceva nervuri,si mai si tine,cea mai noua are peste 10 ani :rade:

Link to comment
Share on other sites

pai mai repede de 10 min cat?ca doar nu vor instantaneu,e un compromis intre timp de corodare si calitate,eu folosesc (inca)HNO3 si reactia e exoterma,as putea sa-i dau cu concentrat si in 15 sec e gata,numai ca daca nu e uscata bine cerneala serigrafica,nu mai ramane nimic pe placa,daca e prea lenta reactia,iar nu e bine,ca tre' sa stea prea mult imersat si iar e pericol de "infiltrare"pe sub vopsea mai ales la traseele subtiri,asa ca in 10 min e numa' bun :rade: Cat despre agitare,nu prea folosesc,desi s-ar simti nevoia cateodata,se cam formeaza basicute la suprafata nevopsita si nu da voie acidului sa lucreze,am vazut pe net un sistem de agitator destul de simplu de facut,cu un suport de tava,ca o rama din cornier,ce avea la jumatate aplicata o balama.La un capat un sistem biela-manivela,plimba tava in sus si in jos cam 3 cm,cu frecventa reglabila functie de turatia motorului de antrenare(stergator de parbriz)-simplu si la indemana oricui,numa' ca pana m-oi invrednici sa fac si eu asa ceva,mai plimb placa prin tava cu penseta :rade:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines