Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Turometru cu 12 leduri


maciu1

Recommended Posts

Salut!

Am gasit pe net o schema de turometru cu 12 leduri. Am realizat-o, numai ca nu se "comporta" cum ar trebui. Schema si descrierea montajului:

 

Turometrul descris in acest articol are o constructie simpla, folosind ca indicatoare LED-uri. El poate lucra si cand se foloseste aprinderea clasica si cea electronica. Turometrul are si posibilitatea masurarii turatiei la relantii.

DATE TEHNICE

Tensiunea de alimentare: 12 - 14 V

Limita de masurare - 6000 rot/min (1200 rot/min)

Precizia de masurare - 500 rot/min (100 rot/min)

Consum - 165 mA

Pentru ca montajul sa poata lucra si in cazul aprinderii electronice si in cazul aprinderii clasice, la intrare avem circuitul R1D1, care protejeaza montajul si limiteaza impulsurile la o valoare constanta. Apoi impulsurile sunt aplicate prin circuitul R2R3 in baza tranzistorului T1. Rezistorul R2 protejeaza baza lui T1, iar R3 blocheaza tranzistorul in momentul cunt pe baza nu exista impulsul pozitiv. Condensatorul C1 evita deschiderea tranzistorului la impulsuri cu frecventa mai mare de de 300 Hz, evitand posibilitatea deschiderii de catre impulsuri false care ar putea aparea la ruptor-distribuitor. Tranzistorul T1 formeaza etajul de comanda a circuitului integrat CL1. CL1 are nevoie pentru comanda de un impuls negativ care in cazul nostru se formeaza la deschiderea lui T1, cand C2 este pus la masa. Datorita faptului ca C2 este descarcat in starea de repaus a lui T1, apare pe terminalul 2 al lui CL1 un scurt impuls negativ si C2 incepe sa se incarce prin R5. La blocarea lui T1, C2 se descarca prin combinatia seric R5 -R4.

Dupa acest comutator de intrare urmeaza convertorul tensiune-frecventa format dintr-un circuit basculant monostabil si un circuit de integrare. Componenta de baza a circuitului basculant monostabil este circuitul bE555, care lucreaza cu o constanta de temporizare dictata de elementele C4 si R6 dupa formula t = 1,2 C4 x R6. S-a ales constanta t=3,6 ms, care corespunde unei frecvente de aproximativ 280 Hz. Prin aceasta s-a micsorat riscul de comanda falsa. Condensatorul C3 se foloseste la filtrarea tensiunii interne de referinta a lui CL1. La iesirea

lui CL1 este circuitul de intrare R7-C7, tensiunea pe C7 fiind direct proportionala cu frecventa de la intrare (turatia motorului).

Etajul urmator reprezinta etajul de afisare, care in functie de tensiunea pe C7 aprinde progresiv 12 LED-uri. Circuitul este montat dupa indicatiile din catalog. Rezistoarele R9 si R11 formeaza divizorul tensiunii de referinta pentru CL2.

In schema este reprezentata punctat posibilitatea conectarii in cazul cand vrem sa schimbam gama de masurare (pana la 1 200 rot/min), gama pentru reglajele de relanti.

Tensiunea de alimentare si tensiunea de referinta pentru CL2 sunt stabilizate cu dioda Zener D2 compensata termic de catre D3. Pentru functionarea circuitului basculant monostabil stabilizarea nu are nici un efect, ea fiind necesara pentru ca tensiunea de pe C7 sa nu depinda de tensiunea de alimentare.

REGLAJ

Pentru reglajul turometrului avem nevoie de o sursa de 12 V si un generator AF. Generatorul se leaga la turometru prin intermediul circuitului din fig. 2. In locul lui R9 se leaga un potentiometru semireglabil de 15 kohm, care se va regla astfel ca LED-urile sa lumineze progresiv, conform tabelului.

----------------------------------

TURATIA f(Hz)

(rot/min)

----------------------------------

500 16,7

1000 33,3

1500 50,0

2000 66,7

2500 83,3

3000 100

3500 117

4000 133

4500 150

5000 167

5500 183

6000 200

----------------------------------

Tabelul este valabil pentru motoarele in 4 timpi (Dacia, Skoda etc.).

Dupa reglaj se masoara potentiometru semireglabil si se pune in loc un rezistor de acea valoare.

La fel se procedeaza si pentru reglarea lui R10 la turatia de relanti.

LISTA DE PIESE

R1=820 W; R2, R3=12 kW; R4=5,6 kW; R5=22 kW, R6=220 kW; R7=270 W; R8=120 W/0,5 W; R9=8,2 kW (vezi

textul); R10=1,5 kW (vezi text), R11=15 kW; R12=10 W/2 W; R13=82 W; C1=150 nF; C2=22 nF; C3=10 nF; C4=20

nF; C5=20 mF/25 V; C6=20 mF/25 V; C7=200 mF/25 V; T1=BC108; T2=BC107; D1, D2=PL5V1Z; D3, D4,

D5=1N4001; D6=PL12Z; CL1=bE555; CL2=A277D

Autor: ing. Dragos MARINESCU

Revista Tehnium 1/1989Scheme electronice

 

 

http://img15.imageshack.us/my.php?image=turometru.jpg

 

Am observat ca in descrierea motajului apar T2 si R13, ce nu se regasesc pe schema...La fel, se vorbeste despre "figura 2"...Are cineva revista respectiva?

 

Si inca o intrebare. Am incercat montajul pe o masina cu motor pe benzina, 4 timpi, 4 cilindri, cu calculator, luind semnal pt turatie de la pinul corespunzator din calculator. Cred ca nu e suficient de puternic...De unde altundeva pot preleva semnal corespunzator?

 

Multumesc pt raspunsuri!

Link to comment
Share on other sites

Si inca o intrebare. Am incercat montajul pe o masina cu motor pe benzina, 4 timpi, 4 cilindri, cu calculator, luind semnal pt turatie de la pinul corespunzator din calculator. Cred ca nu e suficient de puternic...De unde altundeva pot preleva semnal corespunzator?off respectivul turometru e destinat sa culeaga semnalul dupa ruptor adica borna 15 a bobinei de inductie nu dupa vreun pin al vreunui calculator de motor acolo se utilizeaza cu totul alte scheme de intrare pentru semnal

Link to comment
Share on other sites

Ma gindeam eu ca n-o sa mearga cu semnalul tras de la calculator...dar am zis sa verific. Oricum, masina e dotata cu 4 bobine de inductie, asa ca o sa incerc sa iau semnal de la minusul bobinei corespunzatoare cilindrului nr. 1.Daca stie cineva o schema de turometru cu 12 leduri pt motoarele cu calculator, sa-mi spuna si mie. :)Multumesc pt ajutor.

Link to comment
Share on other sites

Spune-mi si mie, de curiozitate, ce masina cu calculator ai, si n-are turometru. Doar daca nu e dacia cu motor cu injectie, ca alea parca n-aveau decat la varianta de lux.

Link to comment
Share on other sites

Nu va grabiti cu concluziile sunt destule autoturisme care nu au inclus turometru si din cele cu,calculator.Totul depinde de clasa de echipare in care este facuta masina(sunt masini facute si la nivelul anului 2008 facute fara turometru)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines