Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
Guest Freigeboren

Rebobinare motoras bormasina 12V 10A, pentru scadere turatie

Recommended Posts

Guest Freigeboren

am un motoras de la o bormasina chinezeasca cu acumulatori , care la 12 V , in gol porneste cu un consum de 16-20 A apoi se stabilizeaza pe la 1,8A. In specificatiile luui , chinezu'zice :ca la 12 V in gol are cam 18000 rot/min. Statorii sunt magneti permanenti iar rotorul contine 3 bobine a cate 26 infasurari cu CuEm diam "Y" si o sectiune de 0,8 mm patrati.Intrebarea: Cum sa fac sa-i scad turatia dar sa-i cresc cuplul? Daca de ex. rebobinez cu CuEm diam "X" si cu o sectiune de 0,4 mm patrati si cu 52 infasurari in fiecare bobina, inseamna ca turatia scade la jumatate dar cuplul se dubleaza? (la aceeasi tensiune 12V) :jytuiyu

Link to comment
Share on other sites

treaba sta in felul urmator daca vreti sa ai scadeti turatia si sa ai mariti cuplul dati jos infasurarea secundara a transformatorului (cea de 12v) numarand spirele in timp ce o desfaceti si ai dati cu sarma mai groasa spire si mai putine cu sa zicem 10%,sau cat vreti dumneavoastra. daca doriti sa rebobinati motorasul raportul dintre turatie-cuplu banuiesc ca se determina experimental, incercati cu sarma mai groasa, numarul de spire este direct dependent de turatie si diametrul sarmei este direct dependent de cuplu.spor la treaba.

Link to comment
Share on other sites

Guest Freigeboren

s? ne anun?i ?i când termini de rebobinat motora?ul... s? rebobinezi un traf e una, dar un stator, sau mai r?u, un rotor... :rade:

Deci motorul avea 3 "intrefiare" cu cate 26 infasurari de CuEm fi 0,8 mm. L-am rebobinat cu CuEm fi 0,4 mm initial 50 spire-n-a mers, spirele de la margine s-au centrifugat si apoi una a frecata de magneti.(am oprit alimentarea pana sa se foarfece de tot).Apoi am rebobinat cu 40 spire fi 0.4 mm, turatia pare sa fi scazut , dar mi-se pare cam zgomotos si vaz niste scantei barosane la periile colectoare ceea ce ma duce cu gandul ca proportional cu numarul de spire (marit) apar niste curenti de inductie cu o tensiune mai mare decat in cazul bobinajului original. si motorul s-a incalzit (cred ca s-a suprasaturat electromagnetic miezul (intrefierul)Am sa incerc din nou cu 30 spire CuEm fi 0,5 mmNu vreau reductor! Inseamna:1- mai mult zgomot2-energie pierduta in cursul convertirii turatiei3-greutate suplimentara (va fi folosit pe un navomodel)4-un mecanism in plus de verificat, intretinut si care se va uza5- as zice si cheltuiala in plus (desi eu il detin deja 3:3:1 planetar, luat odata cu motorul)
Link to comment
Share on other sites

din ce am inteles in varianta originala rotorul avea 18000 ture/min,lasand la o parte faptul ca modificand nr de spire nu ai sa obtii mare lucru(vezi ce a spus cineva cu putin inaintea mea ca sa nu mai repet,ca mare dreptate are)si doar rebobinand cu acelasi nr de spire si cu aceeasi sarma,rotorul e compromis,si numai pt faptul ca nu ai cum sa-l echilibrezi in conditii"pe genunchi in bucatarie",ca sa nu mai zic ca la astfel de turatii daca nu e bine "intepenit"bobinajul tinde(si nu numai)sa zboare,la propriu de pe rotor.Asa ca cel mai bine era adaptarea altui motor cu turatia dorita la scopul propus(si pastrarea celui original pt alte aplicatii,sunt destul de rare motorasele cu asemenea turatii)

Link to comment
Share on other sites

Micsorand Nr de spire si crescand grosimea sarmei de bobinaj nu ai facut altceva decat sa micsorezi tensiunea de lucru a motorului crescand curentul de alimentare.În acelasi timp ca sa fi modificat viteza trebuia sa cresti numarul de poli ceea ce nu e posibil (alt miez,alte perii) solutia care o aveai sa reduci turatia era sa cresti numarul de spire iar ca sa pastrezi cuplul trebuia sa pastrezi si grosimea sarmei (dar asa nu ar mai fi incaput)solutia cea mai buna e introducerea unui demultiplicator (preferabil cu roti dintate)Si in felu asta reduci turatia bormasinii si cresti proportional si cuplul.(Cel mai eficient demultiplicator e cel coaxial.Utilizat ca reductor in multe din electromotoarele de pornire moderne si surubelnite electrice)

Link to comment
Share on other sites

Guest Freigeboren

... ca sa fi modificat viteza trebuia sa cresti numarul de poli

asta era "taierea Nodului Gordian"

 

MERSI!

 

Acu am priceput , (observasem ca unele motorase "profesionale" (turatie 5000-8000rpm) aveau 5 poli fata de 3 poli ai celui in discutie, deci se potriveste treaba!)

Link to comment
Share on other sites

Salutare.Nu doresc sa mai deschid un alt topic, asa ca voi posta aici.As dori si eu sa rebobinez un motoras de 12V.Scop:- functionare pe 24V- scaderea turatiei- cresterea cuplului. Acum statorul are o singura pereche de poli magnetici (ferita). Rotorul are 6 perechi de poli. Motorul are doar doua perii, al caror ax este decalat usor (vreo 30 grade) fata de liniile de camp magnetic statoric. Intrucat motorasul va fi folosit in regim de tractiune, intentionez sa pun 3 perechi de poli pe stator, din magneti Neodymium.De asemenea, bobinajul va trebui refacut. Inteleg ca va trebui sa pun un numar de spire aproximativ dublu, dar va trebui sa reduc numarul de poli rotorici ai fiecarei bobine. Acum, miezul fiecarei bobine cuprinde 5 poli rotorici. Probabil ca in noua configuratie fiecare bobina va trebui sa cuprinda 2 poli, sau asa ma gandesc eu... Insa nu imi dau seama de la care lamela colectoare sa incep bobinarea si la care sa o termin. Se poate sa pun mai mult de 3 perechi de poli pe stator, tinand cont de datele expuse anterior?Orice ajutor in rezolvarea problemei va fi foarte apreciat. Multumesc mult.P.S: Daca se mai discuta in alta parte despre o problema asemanatoare, va rog sa imi indicati link-ul. Multumesc.

Link to comment
Share on other sites

La masina de curent continuu, expresia generala a tensiunii electromotoare (care depinde de tensiunea continua de alimentare) este E=(pw/60a)nΦ, unde p, este numarul de perechi de poli, w - numarul total de spire, a - numarul de cai de curent, n - turatia si Φ - fluxul. Marimile p, w si a nu pot fi modificate. Ele constituie constante ale masinii, astfel incat expresia dintre paranteze, este o constanta, notata de obicei cu kE. Scriind deci expresia turatiei, vom avea n=E/kEΦ. Concluzia, este ca turatia nu va depinde decat de tensiunea electromotoare (adica de tensiunea de alimentare) si de fluxul prin miez.

 

In alta ordine de idei, o masina (motor) de curent continuu, oricat ar parea de ciudat, este un "dispozitiv in comutatie" la care comutatia nu se realizeaza static - prin tiristori sau tranzistori specializati, ci mecanic pin intermediul periilor si colectorului. Proiectarea unei masini de curent continuu, se va face deci in mod asemanator cu tehnologia SMPS, prin analiza formei curentilor si tensiunilor. Orice modificare arbitrara a numarului de spire, sau dimensiunilor conductorului, nu poate duce in final, decat la inrautatirea bunei functionari a motoraselor. De aceea, in cazul obligativitatii unei rebobinari (daca bobinajul este deteriorat in orice fel) se va proceda la o rebobinare prin copiere fizica a datelor de bobinaj (diametrul conductorului si numarul de spire) Cei care vor sa obtina turatii diferite, vor incerca sa o faca prin scaderea sau cresterea tensiunii de alimentare, intrucat modificarea numarului de perechi de poli depinde de constructia masinii si nu este intotdeauna posibila. Intrucat la micromotoarele de curent continuu, polii de excitatie, sunt inlocuiti de obicei cu magneti permanenti, lucrurile sunt mult simplificate. In caz contrar (adica exista poli cu bobine de excitatie) se va tine cont de felul excitatiei (serie, paralel, sau mixt) precum si de tensiunea de excitatie. Schimbarea numarului de perechi de poli, presupune si modificarea numarului de magneti permanenti ai statorului, ceea ce in general este greu de facut in practica.

 

@Kinetix: In cazul dat, numarul de perechi de poli rotorici, nu poate fi marit, astfel incat turatia sa scada. Poate fi doar micsorat astfel incat turatia va creste. Solutia este inlocuirea celor 2 magneti cu 3, sau patru, in functie de dorinta, dispusi circular sub un unghi de 120, respectiv 90 grade. Turatia la aceeasi tensiune de alimentare se va micsora conjunctural de 2/3, respectiv 1/2 ori. Acest caz, presupune doar masuri de reproiectare geometrica a statorului, precum si masuri tehnologice - in general mai complicate. Daca se doreste si o dublare a tensiunii de alimentare, atunci va trebui sa se reproiecteze din temelii datele tehnice si deci prin analiza comutationala a curentilor si tensiunilor, sa se obtina noi date despre diametrul conductorilor si numarului total de spire. Ele trebuiesc corelate cu posibilitatile fizice de incadrare in crestaturile existente, sau daca nu este posibil, atunci trebuie reproiectat si rotorul din punct de vedere geometric.

Link to comment
Share on other sites

Intradevar,asa spune teoria( din anii '80 ai secolului trecut);atunci nu se foloseau IGBT-uri(MOS),nici magnetii NdFeB...dar tocmai asta intentioneaza Kinetix,sa modifice polii statorului.In liceu se punea mare accent pe tuburi,mai tarziu s-a pus baza pe tranzistori... :rade:

Link to comment
Share on other sites

Multumesc pentru atentia acordata problemei pe care am ridicat-o.

Haideti sa va spun ce am facut intre timp:

- lagarele au fost inlocuite cu rulmenti potriviti

- pe platoul cu perii au mai fost adaugate inca doua. Acum am 4 perii, dispuse in cruce, cu axele mijlocul fiecarui pol statoric.

- statorul a primit magneti Neodymium (N35, rezista pana la 80 grade Celsius), aranjati in 4 poli: N-S-N-S

- rotorul a fost rebobinat cu sarma de 0.6mm, fiecare bobina avand cate 38 de spire (nu au intrat mai multe in crestatura) si miezul format din doi poli rotorici (bobinajul original avea cate 18 spire cu sarma de 0.8mm, dar miezul unei bobine avea 5 poli rotorici).

 

Rezistenta electrica masurata pe doua lamele colectoare diametral opuse este de 0.877 Ohm.

Alimentat la 12V, motorul are 2973 rot/min si consuma 2A in gol.

Cu axul blocat imi ia cam 12A, alimentat din acumulatorul unei masini de insurubat de 12V/1.2Ah.

Cuplul la ax e destul de mare, desi nu am avut cu ce sa masor asta.

 

Problema:

In vreo 5 minute de mers in gol, motorul se incalzeste notabil (cam 43-45 grade Celsius). Probabil ca in sarcina o sa friga bine... si o sa-mi demagnetizeze si statorul... Eu speram sa il pot alimenta la 24V, dar vad ca nici la 12V nu se simte in largul lui.

 

Tinand cont ca motorul va fi folosit la tractiune (bicicleta electrica) si va avea un regim de lucru dificil, ce pot sa fac pentru a micsora consumul in gol si temperatura de lucru in gol?

Desigur ca pot sa-i pun un ventilator (si chiar ii voi pune), dar in gol ar trebui sa lucreze la temperatura neglijabila un timp nedefinit, nu-i asa? Ori mie imi consuma 24W doar ca sa... bazaie. Motoarele dedicate pentru scutere electrice de 250W/24V consuma sub 1A (cam 0.6-0.8A) la 12V, in gol.

Oare rebobinarea cu sarma mai subtire (0.5mm de ex) si spire mai multe ar rezolva problema? Oare ar fi mai bine sa bobinez peste 3 poli rotorici?

Am mare nevoie de o solutie practica si fiabila, intrucat stau cu bicicleta bucati (ca sa realizez motorizarea) de prea multa vreme.

 

Multumesc mult pentru interes si asistenta.

Link to comment
Share on other sites

Citeste cu mare atentie ce a scris ola_nicolas mai ales la partea referitoare la modificarea arbitrara si trage concluziile potrivite; principile de functionare a motoarelor electrice nu s-au schimbat numai materialele folosite.Apropos,cate motoare intentionezi sa folosesti?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.






×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines