Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Sa fie si traf linii defect...!?


gelutu

Recommended Posts

Buna seara ! DATE TEHNICE: An fabricatie posibil 1999/2000 dupa data de pe componentele interne '98.(la mine din '02-'03 ) Sasiu Monoplus2 ; traf linii 11920797 (echiv. hr7351) ; tub A48ECR 31X60 Samsung);jungla tda8362an3 ; ampl. video TEA 5101b. ISTORIC: Cam cu ceva ani in urma a inceput sa se aprinda cu scantei pe modulul CRT. Desfacut capac ,refacut lipituri ,observat traf linii afumat . Si-a revenit si a functionat normal. Cu un an in urma incepe sa apara imaginea tot mai greu si cate odata au reaparut scanteile pe modulul CRT.(dar nu la fiecare pornire). In primavara nu mai vrea sa deschida deloc imaginea . Chemat depanator ,reglat din G2 la cca 208v +/- pe pini 15;12;9 de la final video, si constatare slabire tun red. Functioneaza pana in vara cu o imagine usor denaturata si fara sa se inchida de tot imaginea la trecerea de pe un program pe altul. ,dar fara sa se mai aprinda cu intarziere la pornire.Raman doar cand si cand scanteile la pornire pe modulul Crt. Urmarind mai cu atentie constatare a scanteilor in caseta de pe CRT unde intra firul de focus la pinul1 de la soclu CRT. In vara dupa o zi de functionare in parametri descrisi ,oprit de la tlc ,a doua zi nu mai vrea sa se deschida imaginea . Sunet prezent, schimba programele ,functioneaza OSD,dar nu se deschide imaginea.Il mut in alt loc convins ca e din cauza tubului uzat pe tunul de rosu ,ca sa ma ocup alta data de el. Cu aceasta ocazie constat ca peretii din jurul televizorului sunt afumati. Ma apuc sa fac masuratori si constat : Tensiunea mare de pe linia de 200v este 214v Tensiunea mica de pe linia de 12v este pe modulul CRT de 12.06v iar la pinul lui tea5101 11.38v Tensiunea G2 de 386V si se regleaza intr-o marja de la 318 la 450V. Tensiunea de G1 este de 0,49 v.(nu stiu cat trebuie sa fie). Tensiunile de focalizare si inalta tensiune sunt prezente ,dar nu stiu la ce valoare pt ca nu am cu ce si cum sa le masor , dar sunt pt ca focalizarea lucreaza din butonul de la traf iar inalta se aude si se vede pe marginea ecranului la pornire. Tensiunea de filament prezenta (se aprinde filamentul si masurata pe pinii soclului pe scala de alternativ imi indica 1.8v intr-un fel si cu acele aparatului inversate imi indica 3.8v. Dar asa arata si cand mergea normal ,deci nu cred ca e slaba.) Tensiunea pe cele trei tunuri de culoare este de cca 209-210v si este fixa ,nu moduleaza. raspunsul de comanda catre jungla ,pt controlul imaginii este de 3,8v. Si o ultima constatare ,au disparut scanteile de pe CRT. Am uitat sa mentionez ca celelalte tensiuni sunt normale : U1=135,2V, U2= 12,06V, U4=8,43V,restul nu m-au mai interesat si nu le-am masurat. ACTIUNI: Am schimbat condesatorii de filtraj de pe linia de 200v si un condesator electrolitic intre ramura de 200v si ramura pt tensiunea de G1. Fara nici un rezultat, trensiunile ramanand aceleasi si starea televizorului idem. Am marit tensiunea de G2 de la traf linii plimband potentiometrul pe toata cursa lui. Ecranul s-a luminat trecand dela albastru pana la alb cu liniile cursei de intoarece vizibile. Idem si cu potentiometrul de focus . Asa am observat ca focalizarea lucreaza. Dar imaginea nu a vrut sa mai apara , doar OSD. Umbland cu aparatul de masura pe ramura de 200v dupa dioda de redresare (ba158)si pe plusul cond de filtraj s-a deschis imaginea. Dar e o imagine flasca ,lesinata fara rosu(normal) si cetoasa, fara contrast si luminozitate. Atunci am incercat sa reglez din nou din G2 plimband cursorul de la un cap la altul, dar imaginea nu se inchide de tot decat la capatul de minim al cursei si nu am reusit sa castig deloc in luminozitate si contrast. Am masurat din nou tensiunile pe cele trei tunuri de culoare si am avut: Blue =108v; green= 100v; red= 64. Tensiunea de G2= 386v si creste sau se micsoreaza dupa cum lucrez cu cursorul. Tensiunea de 200v coboara si ea de la 214 la 210-212v cat avea si cand mergea normal. Iar impulsul de control al imaginii creste de la 3.8v la 4,9-5v. Si ramane si functioneaza asa cu iumagine lesinata pana cand il opresc. Daca ii dau drumul iar ,chiar si cald fiind nu mai apare imaginea si se reia totul cu tensiunea de 200v /214v ...etc. Ce vreau sa stiu eu acum ? Mi-e clar ca tubul are probleme si nu se deschide datorita scaderii emisiei tunului de rosu. dar as vrea sa imi explice cineva ce se intanpla cu tensiunea de 200v si de ce cand umblu cu aparatul de masura pe ramura de 200v isi revine si apare si imaginea. De ce au disparut scanteile de pe CRT? De ce daca G2 lucreaza in limite normale zic eu ,nu reusesc sa obtin mai mult impuls pe tunurile de culoare .( pana la 175v de ex pe blue; 160v pe green si cca 138v pe red cum era inainte). Sa fie defect si traf linii , un scurt intre screen si focus? Sunt sanse ca daca schimb traf linii si toata redresarea de pe 200 de volti sa castig in contrast si luminozitate si sa pot sa folosesc tv -ul chiar daca se aprinde cu intarziere si se vede putin denaturat rosul? Sa fie defect si ampl video tea5101b sau se blocheaza el datorita tensiunii de 200v prea mari ? In speranta ca ati avut rabdare sa cititi toata povestea si ca ve-ti mai avea rabdare si sa imi raspundeti si sa-mi explicati ce se intampla si ce as putea sa mai fac ,va multumesc di inima . Numai bine va doresc !

Link to comment
Share on other sites

Si eu as proceda la fel ,dar tub gasesc mai greu si e mai scump . traf am gasit mai usor si e si mai ieftin chiar daca o fi chinezarie. ( e televizorul meu si nu ma ocup de reparatii ,asa ca nu am posibilitatea de a pune sasiul pe alt tub de proba.) Tocmai asta era si scopul topicului , sa vad daca mai sunt si alte solutii pe care eu nu le-am vazut dar nici traf nu iau pana nu ma conving ca pot sa-l pornesc macar cu intarziere si sa se vada macar cum se vedea in ultimul timp . Pt ca altfel bag banii si in traf degeaba si raman cu el, ca tub slabe sperante sa gasesc. Am gasit doar pe doua site-uri ,unul din Anglia si unul din Polonia cu exact acelas cod de tub dar fabricat de philips ,nu de Samsung si ar costa intra 760 -900 RON fara transport. Asa ca ... mai bine ma uit la cuptorul cu microunde.

Link to comment
Share on other sites

Si eu as proceda la fel ,dar tub gasesc mai greu si e mai scump . traf am gasit mai usor si e si mai ieftin chiar daca o fi chinezarie. ( e televizorul meu si nu ma ocup de reparatii ,asa ca nu am posibilitatea de a pune sasiul pe alt tub de proba.) Tocmai asta era si scopul topicului , sa vad daca mai sunt si alte solutii pe care eu nu le-am vazut dar nici traf nu iau pana nu ma conving ca pot sa-l pornesc macar cu intarziere si sa se vada macar cum se vedea in ultimul timp . Pt ca altfel bag banii si in traf degeaba si raman cu el, ca tub slabe sperante sa gasesc. Am gasit doar pe doua site-uri ,unul din Anglia si unul din Polonia cu exact acelas cod de tub dar fabricat de philips ,nu de Samsung si ar costa intra 760 -900 RON fara transport. Asa ca ... mai bine ma uit la cuptorul cu microunde.

se poate incerca o regenerare a tubului.
Link to comment
Share on other sites

Am luat in calcul si aceasta rezolvare ,dar o las ca o ultima solutie si daca imi reuseste cumpar si traful,daca nu-mi reuseste il arunc. Dar as vrea totusi mai multe pareri despre acest comportament ciudat al tensiunii de 200v si al scanteilor de pe CRT .(vezi explicatiile de la inceput). Multumesc !

Link to comment
Share on other sites

Guest dr_best_001

...vezi ca are probleme pe ..ABL...circuitul de control al curentului de fascicul prin tub...cauta in jurul trafului o rezistentza de cca.150-180 k...este conectata intre U1 =135V si pinul de la traf unde se inchide I fascicul prin tub.In momentul in care suntezi bara de 200V cu voltmetrul de fapt pui catozii la masa printr-o rezistentza.Scanteile in tub in general apar in cazul unui feinschluß....asta se traduce printr-o rezistentza scazuta in spatziul G1-K datorita uzurii tubului....in general sunt particule microscopice de oxizi desprinsi de pe catozi care migreaza in spatziul G1-k...regenerarea prin metode clasice e prea dura pt TK in general duce la desprinderea stratului emisiv de pe katozi..eu unul nu o recomand...app de scantei in tk-in 99% din cazuri apar din cauza aerului din tk...vidul e scazut si normal trebuie incalzita la incandescentza pastila ,,getter" din tk (are forma unui dop de ...bere...putzin mai mica insa)...materialul cu care e umpluta prin tratament termic absoarbe aerul din tub si duce la imbunatatzirea vidului...incalzirea acesteia se face prin inductzie cu cca.200kHZ si 1ooW min. cu un generator de inalta frecventza...o sa incerc sa detaliez asta in forum ...bafta !

Link to comment
Share on other sites

Multumesc pt informatii ,dar scanteile nu se produceau in interiorul tk , ci pe modulul CRT in soclul (priza) tutubului de pe modul ,nu soclul cu pini al tubului, La pinul 1 unde intra firul de focus. Probabil o fi vreun eclator pe acolo. Iar scanteile nu apar cand masor eu cu aparatul ,ci la pornirea din telecomanda si nu de fiecare data. Initial am zis ca o fi din cauza condensului ,sau umezeala in camera . Cat priveste pornirea cand ating cu acul de la aparat de ramura de 200v si eu am gasit aceeasi explicatie ,ca se pune la masa prin rezistenta aparatului, dar nu pot sa-mi explic de ce tensiunea e asa de mare (214v de la 200v) iar celelalte tensiuni recuperate de pe traf sunt in limite normale. O explicatie ar putea fi ca nu consuma tubul pana nu se deschide imaginea, dar nu se sustine pt ca a mai fost in starea asta de blocaj dar tensiunile pe tunurile de culoare erau normale si modulau( bine...!cu o scadere pe tunul de rosu care e slabit). Sa fie blocat amp de video din cauza tensiunii de 214 v (prea mare) ? Dar in datasheet-ul lui spune ca merge pana la 22ov ,parca E clar ca atunci cand eu pun la masa suplimentar prin rezistenta aparatului de masura tensiunea de 214v scade pana la un nivel care ii permite imaginii sa se deschida. Dar ce e defect (in afara uzurii tubului) traf linii, redresarea liniei de 200v, ampl video,... ce ? Am sa ma uit si dupa acea rezistenta de care spuneti dv , dar nu mi-aduc aminte sa aibe legatura cu ABL (BCL). P.S. V-as ruga sa mi-o indicati dupa schema .

Link to comment
Share on other sites

Subiectul mesajului: Sa fie si traf linii defect...!? R?spuns cu citat

Buna seara !

DATE TEHNICE: An fabricatie posibil 1999/2000 dupa data de pe componentele interne '98.(la mine din '02-'03 )

Sasiu Monoplus2 ; traf linii 11920797 (echiv. hr7351) ; tub A48ECR 31X60 Samsung);jungla tda8362an3 ; ampl. video TEA 5101b.

Daca este vorba de monoplus2 cu tub la 90 grade si in general sasiele la 90 grade au U1 intre 100V(unele modele de PHILIPS) pina la 125-130V.Din schema reiese ca U1=110V,asa ca la tv-ul tau U1=135V este deja f. mare si de aceea,la pornire,apare descarcare pe CRT datorita FIT-ului mare inclusiv G2si Focus.Asa s-ar putea explica si Uvideo mai mare(214Vfata de200)cat si uzura prematura a tubului din cauza tens. de fil. marite.Oricum tubul este compromis,catod R terminat iar daca nu se intervine in sursa pentru a aduce U1 la normal orice tub va avea aceeasi soarta ,in plus s-ar putea duce si traf-ul.Solutia:repara sursa(cond. electr.) si schimba tubul,regenerarile nu duc mai mult de cateva luni.Bafta!

Link to comment
Share on other sites

Sasiul meu are constructia pt un tub de 21" la care ,daca te uiti cu atentie in schema postata, u1=135v. Acum daca A48ECR31X60 este tub de 21" eu nu stiu ,dar asa mi-a fost vandut si asa a fost reglat. Cand am sa strang suficiente pareri ca sa umblu in el am sa incerc sa-i reduc u1. Dar mai convingatoare mi s-a parut postarea lui "dr_best_001" care spune despre ramura de protectie la supracurent de fascicul. Am mai gandit odata schema si am vazut ca pinul7 de la traf linii este punctul de contact al minusului diodelor redresoare de FIT din traf si eclatorii de pe CRT +masa de grafit a tubului ,pe deoparte ,iar in cealalta parte se bifurca in doua:se leaga printr-o retea de rezistente si un tranzistor alimentate de U4=8v si care duce la pinul 13 de la STV5180 controlerul sursei si al deflexiei. Si mai duce prin alta ramura tot asa printr-o retea de rezistente si alimentata cu U2=12V la pinul 43 de la jungla TDA8362A.

O problema pe aceasta ramura ar explica scanteile aleatorii de pe CRT si U1 de 135,2vcare ar duce intr-adevar la cresterea FIT,FOCUS SI U 214v (de la 212 cu cat mergea el de la inceput ,200v normal.) Mai ales ca la momentul cand facea aleatoriu scantei pe CRT se mai intampla ,si mai aleatoriu dar, mai ales in ultinul timp sa se blocheze si sursa ,sa intre in protectie si sa-mi treaca tv-ul in stad-by. Dar de ce nu o face si acum ? Oare pt ca jungla simte nivelul scazut de pe tunul de rosu, nu da voie imaginii sa se deschida ,curentul de fascicul nu ia valori anormale ,desi FIT exista ? Iar acum cand se mai intampla de se deschide imaginea ,asa lesinata cum e ea ,prin lipsa valorilor ridicate de contrast si luminozitate ,curentul de fascicul are valori scazute si tot,asa sursa nu simte nici un pericol de nu se blocheaza ?

Link to comment
Share on other sites

Dimensiunile tuburilor se masoara in "inches"sau cm. 1inch=25,4mm,20"~51cm,21"~54cm samd. Notatia A48..... de pe tub nu inseamna nicidecum 21".Mai trebuie luata in calcul si grosimea gitului tubului fiindca de obicei tensiunile difera ,fiind mai mici ptr.cele cu git subtire. Exista 3 ipoteze: 1.Tubul a fost inlocuit cu un alt tub din alta categorie,fara reglajele necesare,si de aici uzura. 2.Tubul este cel original,particule desprinse de pe catod R s-au fixat intre catod si "probabil"G3 producand descarcari pe placa TK samd(de ce nu in gatul tubului!!!???) putin probabil. 3.Traf-ul de linii "scapa" componente alternative(e defect) sau conexiunile dintre traf si placa tk nu sunt bune(oxidari ,cont. imperfecte) ducand la descarcari. Cum ramane cu Uv-214V? S-ar putea ca in lipsa consumului tens. sa creasca dar nu atat. Rastrul nu apare datorita curentului de fascicul redus de uzura catozilor mai ales ca este atat de disproportionata. APROPO!Cum se cheama tv-ul? Nokia, Finlux LUxor?

Sasiul meu are constructia pt un tub de 21" la care ,daca te uiti cu atentie in schema postata, u1=135v. Acum daca A48ECR31X60 este tub de 21" eu nu stiu ,dar asa mi-a fost vandut si asa a fost reglat. Cand am sa strang suficiente pareri ca sa umblu in el am sa incerc sa-i reduc u1. Dar mai convingatoare mi s-a parut postarea lui "dr_best_001" care spune despre ramura de protectie la supracurent de fascicul. Am mai gandit odata schema si am vazut ca pinul7 de la traf linii este punctul de contact al minusului diodelor redresoare de FIT din traf si eclatorii de pe CRT +masa de grafit a tubului ,pe deoparte ,iar in cealalta parte se bifurca in doua:se leaga printr-o retea de rezistente si un tranzistor alimentate de U4=8v si care duce la pinul 13 de la STV5180 controlerul sursei si al deflexiei. Si mai duce prin alta ramura tot asa printr-o retea de rezistente si alimentata cu U2=12V la pinul 43 de la jungla TDA8362A.

O problema pe aceasta ramura ar explica scanteile aleatorii de pe CRT si U1 de 135,2vcare ar duce intr-adevar la cresterea FIT,FOCUS SI U 214v (de la 212 cu cat mergea el de la inceput ,200v normal.) Mai ales ca la momentul cand facea aleatoriu scantei pe CRT se mai intampla ,si mai aleatoriu dar, mai ales in ultinul timp sa se blocheze si sursa ,sa intre in protectie si sa-mi treaca tv-ul in stad-by. Dar de ce nu o face si acum ? Oare pt ca jungla simte nivelul scazut de pe tunul de rosu, nu da voie imaginii sa se deschida ,curentul de fascicul nu ia valori anormale ,desi FIT exista ? Iar acum cand se mai intampla de se deschide imaginea ,asa lesinata cum e ea ,prin lipsa valorilor ridicate de contrast si luminozitate ,curentul de fascicul are valori scazute si tot,asa sursa nu simte nici un pericol de nu se blocheaza ?

Sasiul meu are constructia pt un tub de 21" la care ,daca te uiti cu atentie in schema postata, u1=135v. Acum daca A48ECR31X60 este tub de 21" eu nu stiu ,dar asa mi-a fost vandut si asa a fost reglat. Cand am sa strang suficiente pareri ca sa umblu in el am sa incerc sa-i reduc u1. Dar mai convingatoare mi s-a parut postarea lui "dr_best_001" care spune despre ramura de protectie la supracurent de fascicul. Am mai gandit odata schema si am vazut ca pinul7 de la traf linii este punctul de contact al minusului diodelor redresoare de FIT din traf si eclatorii de pe CRT +masa de grafit a tubului ,pe deoparte ,iar in cealalta parte se bifurca in doua:se leaga printr-o retea de rezistente si un tranzistor alimentate de U4=8v si care duce la pinul 13 de la STV5180 controlerul sursei si al deflexiei. Si mai duce prin alta ramura tot asa printr-o retea de rezistente si alimentata cu U2=12V la pinul 43 de la jungla TDA8362A.

O problema pe aceasta ramura ar explica scanteile aleatorii de pe CRT si U1 de 135,2vcare ar duce intr-adevar la cresterea FIT,FOCUS SI U 214v (de la 212 cu cat mergea el de la inceput ,200v normal.) Mai ales ca la momentul cand facea aleatoriu scantei pe CRT se mai intampla ,si mai aleatoriu dar, mai ales in ultinul timp sa se blocheze si sursa ,sa intre in protectie si sa-mi treaca tv-ul in stad-by. Dar de ce nu o face si acum ? Oare pt ca jungla simte nivelul scazut de pe tunul de rosu, nu da voie imaginii sa se deschida ,curentul de fascicul nu ia valori anormale ,desi FIT exista ? Iar acum cand se mai intampla de se deschide imaginea ,asa lesinata cum e ea ,prin lipsa valorilor ridicate de contrast si luminozitate ,curentul de fascicul are valori scazute si tot,asa sursa nu simte nici un pericol de nu se blocheaza ?

 

Link to comment
Share on other sites

Imi pare rau sa o spun ,si nu o fac la "misto" dar e un "no name". Intr-o cutie de Grundig Minerva MT5112 in loc de sasiul G 1000, care e trecut pe spatele cutiei, s-a bagat acest sasiu Monoplus 2 . Banuiesc ca macar tubul o fi al cutiei. Eu am zis ca sasiul e pt varianta de 21" dupa componentele de pe el si cele din schema . Dar a mers foarte bine si s-a vazut foarte bine , iar pana acum nu am avut probleme cu el. Cand l-am desfacut prima data am vazut ca e o "curcitura" si ce era sa mai fac atunci ...! Multumesc pt ultimile precizari si o sa ma mai uit prin el si la reglaje . Tensiunea U1 de 135 de volti se regleaza electronic din menu service la acest sasiu . Am sa incerc sa o mai reduc putin daca nu dau rezultate inlocuirile de condensatori din sursa.Si sa vad daca o sa gasesc un tub similar pe undeva, daca nu... asa o sa zaca, nici 7-800 de ron nu merita sa mai dau pe tub nou.

Link to comment
Share on other sites

Guest dr_best_001

...incearca sa intri in service si poate gasesti ceva pe acolo...eu cred ca din cauza descarcarilor s-ar putea sa fie stearsa o locatie in memorie.Cel mai bine ar fi daca ai putea scrie una cu un dump original ,(asta ca sa fii sigur de contzinut),si apoi sa refaci geometria.Nu te lega de bara de 200V...e egal ca este 214 sau 190...merge la fel in ambele cazuri.Cei 14V plus tin de latimea impulsului de intoarcere....daca o sa maresti dimensiunea pe H ..o sa scada toate U secundare de pe traf'...app...de tub...cauta unul pt probe...potzi folosi orice tub cu unghi de deflexie de 90° dar e de preferintza sa il echipezi cu deflexia originala a placii tale....in mod normal nu te intereseaza decat sa vezi imaginea mai putzin geometria...important este doar diametrul gatului tk ,asta ca sa intre deflexia ...eu aveam un EAK de 59 fara deflexie pe care reparam placi de 100 HZ sau 50HZ..nu conta...sau ca e 4/3 sau 16/9...in schimb veneam cu placa si ..deflexia...stii...multe 16/9 au probleme cu tuburile...mai ales cele cu ESF sau ERF(realflat) si de multe ori am avut surpriza sa vad ca merge placa (cu tk original trecea in st-by).O sa ma uit de tk tau..daca gasesc unul ok o sa incerc sa-l iau/trimit in tzara ...tzi-l fac cadou.Placa sigur nu am in depozit dar mai am cateva TK de 51-54.Maine ma uit prin ele sa vad exact ce e pe acolo.

Link to comment
Share on other sites

Indicatriile date sunt foarte pretioase ,dar din pacate depasesc posibilitatile mele de cunoastere si de dotare casnica de aparatura necesara. Iar in privinta tubului ,multumesc mult , dar nu te chinuii ,ca e greu cu transportul. Multumesc inca odata si Sarbatori fericite !

Link to comment
Share on other sites

Pentru a mai sta la o "tacla",dealtfel lucrurile sunt clare.....din pacate....... Mai mult ca sigur TV-ul este "facut din bucati",placa a ramas cu U1 pentru alt gen de tub(nu se echipau cu tub SAMSUNG A48...ci NOKIA, PHILIPS ,VIDEOCOLOR....) ,tubul prezent se poate sa fi avut o mica uzura ..si....iata ce a iesit!Oricum, in conditiile date,tot a"mers" vreo 4-5 ani...asa-i?Nu aveai de unde sa stii ce este inautrul cutiei(treaba cu leopardul...),iar daca imaginea era buna..totul era OK! Pentru cunoscatori insa, mai ales daca ar fi "mirosit" combinatia, convergenta,geometria imaginii(de obicei in partea inferioara si cea superioara a imaginii cca10 cm in special) poate, poate spuneau ceva.NU ESTE INSA O REGULA !In ziua de azi TV-uri nou-noute prezinta asa ceva. CE AS FACE EU?L-as "trage" pe dreapta!Pana as gasi un tub corespunzator(zic si eu asa pentru ca nici eu nu am asa un tub),....dar....daca si ala e uzat sau "....pompat".....!!!???.Strange "surubul"si cumpara un TV.....ah......de.....firma.....Ce firma? Nu stiu ca ne-au "axfisiat".....CHINEZII!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines