Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Nu cunosc componente/cum functioneaza


nickrvl

Recommended Posts

Baieti am nevoie de un pic de ajutor. Am o masina de gaurit cu acumulatori unde m-am incurcatun pic in partea electronica de comanda. In primul rind e un integrat caruia nu-i gasesc datasheet-ul, un condensator fix (probabil) caruia nui cunosc valoarea si un pin de minus care duce nicaieri!. Acel pin de minus de fapt e borna de minus a acumulatorului si nu pot sa-mi dau seama unde duce, am luat fiecare particica din cablaj la purecat si nu ma duce mintea ce e cu el. Am incercat inclusiv cu un ohmetru masurind intre el (pin) si oricare punct de pe placuta sa vad unde conduce, si nimic, de acea va rog "HELP". Ca sa fie treaba treaba si nervos fiind am incercat sa scot placuta afara sa o pot privi prin lumina doar doar o-si vedea unde duce acel pin, si a facut poc, adica am spart-o icon_hang , era pe suport ceramic....Cam asta e placuta:1.pdf[/attachment]

Link to comment
Share on other sites

Se poate ca integratul ala sa fie un 555 ordinar, cu nume conspirativ.

In toate bormasinile al caror driver am inspectat, am gasit un pwm cu 555 si atat.

 

Sa inteleg ca vrei sa construiesti un nou driver...

http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.gif o schema clasica.

Daca mos-fetul original e bun, ramane pe loc.

Iar cu potentiometrul acela... imaginatie.

Un potentiometru miniatural cu cursa liniara, adaptat cumva sa fie antrenat de trigger.

Link to comment
Share on other sites

saluteu am mai desfacut mai de mult o bormasina din asta. in potentiometrul ala era inclus si un contact, adica intai se inchidea contactul si prin contact se alimenta montajul si totul.posibil sa mai fi fost vreun contact care facea legatura intre acel -18 si ce ai notat - motor?

Link to comment
Share on other sites

Se poate ca integratul ala sa fie un 555 ordinar, cu nume conspirativ.In toate bormasinile al caror driver am inspectat, am gasit un pwm cu 555 si atat.Sa inteleg ca vrei sa construiesti un nou driver...http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.gif o schema clasica. Daca mos-fetul original e bun, ramane pe loc.Iar cu potentiometrul acela... imaginatie. Un potentiometru miniatural cu cursa liniara, adaptat cumva sa fie antrenat de trigger.

Cam putine piese pe placuta mea, nu cred ca ar fi un 555. Am facut ceva montaje cu acesta insa atunci cind am incercat cu tranzistor MOS am cam ramas cu buza umflata, nu reusesc deloc sa-l comand cum trebuie, se incinde de nu poti tine mina pe el. Am postat aici http://forum.softpedia.com/index.php?sh ... +ce+2n3055

saluteu am mai desfacut mai de mult o bormasina din asta. in potentiometrul ala era inclus si un contact, adica intai se inchidea contactul si prin contact se alimenta montajul si totul.posibil sa mai fi fost vreun contact care facea legatura intre acel -18 si ce ai notat - motor?

Nu e problema cu contactele am desfacut montajul de multe ori si l-am asamblat la loc fara probleme, deci stiu cum e cu contactele, problema mea este acel integrat care nu stiu ce e, C1 la fel si mai jos o poza cu firul de minus ce vine de la borna acumulator si duce spre pinul de -18V cum lam notat eu in schema iar de acolo nicaieri, pur si simplu.[attachment=0]a.jpg[/attachment]Si totusi montajul mergea.
Link to comment
Share on other sites

Am facut ceva montaje cu acesta insa atunci cind am incercat cu tranzistor MOS am cam ramas cu buza umflata, nu reusesc deloc sa-l comand cum trebuie, se incinde de nu poti tine mina pe el.

Asta pentru ca: 1: ai tensiune reziduala din circuitul integrat spre poarta tranzistorului. Nivelul minim de tensiune, al pinul 3 trebuie sa fie cat mai aproape de 0V iar cel maxim sa fie cat de cat peste threshold-ul mos-ului (2.5-4V)se poate corecta cu un divizor de tensiune sau ajustandul pe cel din schema. (mai pui un rez de 100 ohm din grila la masa)2: nu ai semnal la iesire din integrat. Ceva nu merge corect, sau timpii de deschidere sunt prea mari. Se poate sa ai o ridicare si coborare a tensiunii la iesire prea mare. Mosfetul se incalzeste daca sta prea mult inte DSon si DSoff. Puterea disipata pe mos cat e ON sau Off e foarte mica, dar daca sta intre stadi pentru ca e prea putin excitat... se ajunge la disipaqrea de puteri foarte mari. cu cat timpul de tranzitie e mai scurt si panta de tensiune e mai abrupta, cu atat mai rece si mai eficient e montajul.
Link to comment
Share on other sites

se poate corecta cu un divizor de tensiune sau ajustandul pe cel din schema. (mai pui un rez de 100 ohm din grila la masa)

Cred ca nu inteleg care schema.Eu am facut citeva montaje incepind de la schema asta:[attachment=1]reg.pdf[/attachment]dar am folosit tranzistori bipolari, cu un BUV si radiator bun comand un motor la 42V/90W fara probleme. Am incercat si cu MOS (IRF2807) insa nici vorba sa functioneze corespunzator, se incinde foarte foarte tare, am incercat fel si fel de artificii fara nici un rezultat, am incercat de la driver ceva de genul asta[attachment=0]mos.pdf[/attachment]pina la fel si fel de rezistente.MOS-ul care l-am folosit in schema de mai sus l-am testat in montajul masinii de gaurit pe cind inca mai mergea si a mers bine chiar foarte bine am invirtit motor de 24V fara sa se incinga vre un pic, deci in concluzie ori montajul cu 555-ul nu e bun ori am gresit eu ceva in realizarea sa.Acum revenind la placuta pe care am spart-o, nu stie nimeni ce integrat e ala? Sau chiar sa fie un 555 "camuflat"? Cert e ca sint cam putine piese pe placuta fata de cit i-ar trebui unui 555 sa functioneze, ma refer la schema postata mai sus, sau se poate si cu mai putine piese?
Link to comment
Share on other sites

VALEU!

Si nu-ti ia foc MOS-ul ala, saracu' ???

 

Pierzi o gramada de putere, folosind mos-fetul pe post de reostat.

Edit:

Am postat o schema functionala de pwm cu 555 care poate fi adaptata si modificata pentru orice aplicatie de gen bormasina electrica pe acumulatori.

http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.gif

mai pun cateva:

http://www.vabsco.com/bardhp/proj/pwm/map555pwm_sch.gif

http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/2005-10a-004.gif

http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.gif

Din seria "Variatiuni pe aceeasi tema"

:101

Link to comment
Share on other sites

Ce rugaminte am, spune-mi te rog daca din schemele pe care le-ai postat ai facut vreuna, ce motoare ai invirtit cu ele/ea si la ce putere/tensiune (motorul).Multumesc.
Link to comment
Share on other sites

Chiar prima postata, dar toate, daca ai observat, sunt practic identice.

Difera foarte putin in modul de abordare si frecventa de comutatie dar principiul de pwm cu 555 e acelasi.

Eu nu am folosit pentru motoare ci pentru becuri de 12v 55w (un sitem de incalzire radiant, eh in fine o chestie care nu a fost practica dar am experimentat)...

Iar mos-fetul trebuie sa nu se inchinga. Ba chiar tebuie sa poata opera cu un radiator mic.

Edit:

Puterea si tensiunea nu conteaza. Practic ar tebui sa alimentezi 555-ul dintr-o sursa stabilizata de ensiune (un 7812, de ex) iar mosfetul care o sa suporte sarcina sa corespunda cerintelor. Atat.

Vezi ca la sarcini inductive e bine sa pui o dioda cu Vf mic, intre sursa si drena, sau emiter colector, sa protejeze tranzistorul de tensiunea de autoinductie.

Link to comment
Share on other sites

Chiar prima postata, dar toate, daca ai observat, sunt practic identice.

Difera foarte putin in modul de abordare si frecventa de comutatie dar principiul de pwm cu 555 e acelasi.

Eu nu am folosit pentru motoare ci pentru becuri de 12v 55w (un sitem de incalzire radiant, eh in fine o chestie care nu a fost practica dar am experimentat)...

Iar mos-fetul trebuie sa nu se inchinga. Ba chiar tebuie sa poata opera cu un radiator mic.

Edit:

Puterea si tensiunea nu conteaza. Practic ar tebui sa alimentezi 555-ul dintr-o sursa stabilizata de ensiune (un 7812, de ex) iar mosfetul care o sa suporte sarcina sa corespunda cerintelor. Atat.

Vezi ca la sarcini inductive e bine sa pui o dioda cu Vf mic, intre sursa si drena, sau emiter colector, sa protejeze tranzistorul de tensiunea de autoinductie.

Te-am intrebat pentru ca eu am folosit schema asta

[attachment=0]Clipboard01.jpg[/attachment]

la invirtitul unor motoare si nu mi-a mers sub nici o forma, am folosit alt MOS care trebuia sa tina la 30A insa la 8A lua foc. Am inlocuit MOS-ul cu Bipolar si a mers. Nu inteleg de ce nu merge cu MOS, gresesc eu undeva, oricum multumesc de raspuns.

Link to comment
Share on other sites

daca te uiti la asta http://www.josepino.com/circuits/?pwm.jpc

si la asta download/file.php?id=23267&mode=view

o sa observi diferenta(unde sunt conectate diodele)

 

mie ce-a de-a doua mi se pare gresita,acum asta nu inseamna ca si e

vezi sa fie mos-fetul perfect functional si sa fie corect conectat

vezi si ce tensiune GS are nevoie ca sa se deschida complet si daca 555-ul scoate atata tensiune(adica alimentarea lui sa fie cu ~1V mai mare)

Link to comment
Share on other sites

daca te uiti la asta http://www.josepino.com/circuits/?pwm.jpcsi la asta download/file.php?id=23267&mode=viewo sa observi diferenta(unde sunt conectate diodele)mie ce-a de-a doua mi se pare gresita,acum asta nu inseamna ca si evezi sa fie mos-fetul perfect functional si sa fie corect conectatvezi si ce tensiune GS are nevoie ca sa se deschida complet si daca 555-ul scoate atata tensiune(adica alimentarea lui sa fie cu ~1V mai mare)

Bineinteles ca sint diferite, acest 555 poate fi utilizat in mai multe combinatii cu acelasi rezultat, PWM. Probabil, capos cum sint, o sa incerc si alta varianta de schema. Printre cele mai simple e asta:[attachment=0]Clipboard01.jpg[/attachment]
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines