Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

desulfator


Recommended Posts

bobinele nu se incalzesc, in pdf-ul(p.85 ultimu rand) asta zice ca mosfetul comuta la 1khz,nu ar fi trebui sa fie la 2mhz?COndensatori nu o avut decat de astia,is 2x100uF in paralel,condensatori din atx-uri sunt low-esr?

 

L.E: am folosit acest calculator si am determinat frecventa de comutatie la 1.27khz , deci se pare ca este normal sa aud tiuitul la 1khz .http://www.doctronics.co.uk/down555.htm

 

 

http://i49.tinypic.com/4u9bvs.jpg

Link to comment
  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Condensatorii pe care scrie 105 ( nu 85 ) sunt de LOW-ESR . Condensatorii de filtrare din sursele in comutatie sun intradevar low-ESR. Poti eventual sa te joci cu factorul de umplere a.i. si tranzistorul sa fie doar caldut .Consumul normal al montajului este de 50-100mA.

Link to comment

Eu am facut schema de la http://www3.telus.net/chemelec/Projects ... /Bat-1.htm

si pare ca functioneaza binisor cu o singura bobina.

 

Am folosit un mosfet "mai mic" IRFZ44N, bobina facuta pe genunchi din 1.2m de sarma pe un tor galben de la o sursa atx (nu am avut cu ce sa o masor) - imi scoate 31V, mai mult nu am reusit sa scot dar si scantei gramada, consumul nu trece de 80mA...

 

... poate modific schema (inlocuiesc dioda rapida D1 cu o bobina de 1mH si adaug un condensator intre bobine si masa) sa vad daca obtin ceva mai mult... adica sa trec la schema originala

 

Pana la urma ce conteaza mai mult - impulsurile sa fie in curent sau in tensiune? :scarpin

Link to comment
  • 2 weeks later...

vad ca s-a pierdut interesul pentru desulfatoare, si poate si pentru ca au vazut si altii ce am vazut si eu - sunt foarte bune ca frectie, prezinta un puternic efect placebo ...... efectul placebo si-a diminuat mult efectul si dupa ce am vorbit cu un mosulica. Dumnealui pe timpuri repara baterii - baga "curent adevarat" (cum zicea el) si celula care fierbea (sau pe aia care nu fierbea deloc) o examina dupa demontarea bateriei . De obicei erau elementii cu pasta cazuta de pe gratare. Se reparau prin schimbarea elementului. Altele aveau probleme cu separatoarele .Imi (mai) spunea si ca e suparat pe bateriile astea noi ca nu se mai desfac asa usor, ca dupa ce le taie sunt foarte greu de pus la loc (lipit) si s-a lasat de sportul asta.

Link to comment
  • 3 months later...

Mai Gabitzu, acumulatorii aia vechi aveau capacele etansate cu bitum, si erau mult mai usor de desfacut.Pe vremuri, existau mult mai putine automobile, si, oricat ar parea de imposibil, drumuri (poate?) si mai proaste. Ca urmare, din cauza zdruncinaturilor datorate suspensiilor dure, combinate cu hartoape, si cu tehnica separatoarelor de atunci, pasta ajungea intai sa cada de pe placi. Pe vremurile alea, nu se prea discuta de "fineturi" gen sulfatare....Eu am o baterie care zace aproape nefolosita de cativa ani (o mai incarcam vara cand alimentam un radio/CD player auto de la ea) si ar fi interesant sa o recuperez pentru pornit un motor...Chestia e ca iar am ajuns la construit bobine: (imi trebuie neaparat un L=metru!)Toate cele bune!

Link to comment

am verificat desulfatoru pe baterii de tip ups(uscate,cu gel sau cum or fi..) si nu are nici un efect.in schimb daca se descarca bateria pana la 0V(0.2V) si se incarca invers(+la minus si - la +) si dupa asta se descarca iarasi la 0V si apoi se incarca normal ii revine o parte din capacitate.pe acumulatoru de test a tinut pe o sarcina de 10ohm 20 minute dupa procedura de mai sus a tinut 50min pe aceeasi sarcina :101 .la incarcarea inversa folositi un bec de semnalizare auto pt limitarea curentului la inceputul incarcarii pana ajunge tensiunea pe la 11V apoi se scoate becu,la fel si la incarcarea normal de la 0V.ATENTIE!PERICOL DE EXPLOZIE SI EMANARI DE GAZE!!

Link to comment

A1: Daca o baterie este sulfatata atunci ii va creste impedanta interna => i nu va putea debita un curent prea mare => scade prea mult tensiunea in sarcina ( "este obosita"). A2: NU are efecte egaive asupra unei baterii "sanatoase" .

Link to comment

A1: Daca o baterie este sulfatata atunci ii va creste impedanta interna => i nu va putea debita un curent prea mare => scade prea mult tensiunea in sarcina ( "este obosita").....

Si cum masor asta? "Ochiometric" suspectez bateria ca e obosita, dar nu am idee cat de obosita e. De exemplu pe a mea (65Ah) cand o pun pe redresor tot incarca in nestire si trage 2-3A (asta masurat cu un multimetru chinezesc care probabil nu stie sa masoare mai mult de 2-3A) si din start degaja bule, dar nu f mult si dejaga in toate "camerele", deci nu cred sa am elementi defecti iremediabil, probabil doar sulfatati partial.Bateria a si stat f mult timp fara a fi folosita, s-a descarcat in nestire..... mai si invarte greu pe masina, uneori.
Link to comment

Nu mai retin daca am mai postat pe acest forum.Chestia cu desulfatarea asta prin impulsuri,in afara de efectul placebo,probabil ca are efect acolo unde incarcatorul nu-si face treaba.Desulfatarea este de fapt o reactie chimica,care poate fi reversibila in anumite conditii.Iata ce am gasit intr-un manual de intretinere pt acumulatori Pb-acid (de prin anii 90).Se goleste continutul de acid,se spala acumulatorul cu apa distilata(demineralizata),se umple cu apa distilata si se pune la incarcat cu un curent 1/20 capacitate(A).Incarcarea dureaza 14-16 h.Se goleste din nou continutul,se clateste cu apa distilata si se pune din nou la incarcat pt. acelasi timp. Dupa fiecare operatiune de spalare-incarcare se masoara densitatea acidului(nu este greseala)si se continua ciclurile pana cand [cresterea aciditatii] nu mai are loc; de regula 3-5 cicluri.Se goleste [apa] si se completeaza cu acid sulfuric densitate 1,26g/cmc;se pune bateria la incarcare pt.~15 h cu 1/10 din curentul de incarcare.De mentionat ca metoda se foloseste industrial la baterii tampon 200V 600Ah. cu acid(lichid)

Link to comment

De masurat sunt mai multe metode , cea mai simpla si evidenta este sa incarci bateria full si sa ii pui apoi un consumator ( la baterie de 65A poti pune de exemplu un bec de 100W/12V ) .Masori la intervale regulate tensiunea pe baterie ( 1min 5min 10min 15min) .Repeti operatiunea dupa ce ai lasat desulfatorul sa actioneze ( de la cateva zile pana pana la maxim 1 saptamana ) .Reincarci bateri si repeti experimentul cu becul . Analizezi cele doua curbe de descarcare si tragi concluzia .Eventual postezi pe forum rezultatele .

Link to comment
  • 2 weeks later...

Cresterea rezistentei interne e ceea ce impiedica invartirea demarorului, desi farurile ard binisor. Se mai poate pune in evidenta cu anticul "voltmetru cu furca", care incarca (pe vremuri, cand puntile erau accesibile) fiecare element cu un curent de 100-400 de amperi. Scaderea semnificativa a tensiunii la borne se produce din cauza cresterii rezistentei interne.Fizic, orice descarcare a unui acumulator cu plumb-acid sulfuric se face cu combinarea acestor doua componente si formarea de SULFAT DE PLUMB, care se depune pe suprafata placilor. In cazul ciclurilor normale, "rapide", micile cristale de sulfat sunt descompuse in plumb si acid sulfuric de curentul de incarcare. Daca insa starea bateriei ramane "descarcat" mai mult timp, micile cristale ajung sa se uneasca in cristale mari, mai dificil de dizolvat, si care lasa mai putina sectiune de trecere curentului, de unde cresterea rezistentei interne. Din pacate, fenomenul are loc si in exploatarea curenta (nu numai pentru bateriile uitate descarcate, sau uitate nefolosite, autodescarcarea fiind de ordinul a 10% din capacitate pe luna), ca urmare a unui deranjament a regulatorului de tensiune sau oxidarii (curente) a contactelor in instalatiile electrice, sau pur si simplu unui bilant energetic deficitar (nu se acopera din incarcare consumul)Desulfatarea (ar trebui) trebuie sa "dizolve" cristalele mari de sulfat. (Eu am avut ocazia sa vad baterie zacuta vreo 3 ani intr-un garaj: densitatea era pe la 1,05, iar sub o tensiune de 17 volti, nu intra in ea nici macar un amper!)Teoretic, se poate si prin metoda spalarii (desigur pentru electrolit lichid!); practic e mai dificil: incercarea de incarcare se loveste de rezistenta interna mare. Unii recomandau metode chimice (utilizarea unor compusi chimici care sa atace sulfatul), insa cunoscand personal cat e de sensibil la contaminarea cu substante straine cuplul chimic, eu nu as risca.Ramane metoda electronica, care realizeaza doar o accelerare a "clasicei" metode de incarcare cu curent mic, de durata, prin aplicarea acelor impulsuri, care se zice au capacitatea mai mare de dizolvare a cristalelor de sulfat.Cam astea ar fi explicatiile pe care le cunosc eu. Mai ramane sa realizez si eu blestematiile alea de bobine!...

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines