Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

alt proiect cu 6P3S


Guest
 Share

Recommended Posts

Buna tuturor,

In urma cu peste un an m-am decis sa construiesc si eu schema lui Rutcho, cea facuta de mai multi pasionati cu ceva vreme in urma. Am lucrat doar in weekend-uri cu "binecuvantarile" nevestei.

Am pornit de la un proiect realizat in Pro/Engineer, dupa care am masinat carcasa (cumparata de pe net) pe un CNC.

Piesele interioare metalice au fost taiate pe laser apoi au fost zincate.

Capacul a fost tot pe laser apoi vopsit in camp electrostatic.

Picioarele laterale (care nu sunt gata inca) si capacele transformatoarelor plus cel toroidal sunt din aluminiu eloxat.

Piese sunt obisnuite, am folosit ce (n)am prea gasit pe la magazinele autohtone.

Exceptie face transformatorul de iesire (doar o bucata :91 ) din motive de "timp" ( este Experience electronics la 130 euroi).

In rest ce sa mai spun despre constructie, e naspa cu tot felul de maruntisuri: suruburi si piulite proaste - chiar daca scrie Philips pe cutie, lipsa de semifabricate pentru tot felul de distantiere, umblat prin o gramada de magazine pentru orice kkt de rezistenta, nu am gasit pana nici sarme de conexiuni.

 

Tensiunea anodica nu este stabilizata, doar filtrata cu 550 micro si bobina, iar filamentele ecc-urilor filtrate cu 13000 micro si stabilizate cu lm323. Filamentele finalelor le-am alimentat in c.a.

In plus fata de schema clasica am prevazut si 2 vumetre pe lampi, care deocamdata nu sunt functionale.

Sambata l-am pornit, mai multe despre asta mai jos.

Atasez poze in diferitele faze, de la conceptie, la faza de aproape gata un canal - deocamdata nu am poze cu el functionand.

 

proiectul:

http://tinypic.com/view.php?pic=9ifpr9&s=4

http://tinypic.com/view.php?pic=2evdbag&s=4

 

carcasa masinata

http://tinypic.com/view.php?pic=2qlbvyu&s=4

 

exterior

http://tinypic.com/view.php?pic=2uo51l4&s=4

 

interior

http://tinypic.com/view.php?pic=2u8gj2q&s=4

 

schema originala

http://tinypic.com/view.php?pic=t842v9&s=4

 

schema modificata (de un elforumist)

http://tinypic.com/view.php?pic=2ho9wmo&s=4

 

I-am dat drumul si s-a umplut casa de muzica, dar distorsiona la greu.

Am schimbat T2 din ECC83 in ECC82 si parca a sunat mai bine.

Am schimbat finalele cu altele (din acelasi lot) nu disparate, si s-a imbunatatit sunetul.

Am umblat la rezistentele 300k din grila finalelor, chiar daca scria 300k pe ele difereau cu 4 k intre ele, le-am egalizat si deja suna mult mai bine.

Urmatoarea faza a fost sa schimb finalele cu 6p3s-E si a sunat si mai clar.

La capitolul distorsiuni cred ca este loc de mai bine un pic.

 

Acum ce sa zic, suna tareeee :101 , are basi si medii remarcabile, inalte nu am reusit sa-mi dau seama ca nu am sursa de calitate (doar un laptop cu flac-uri sau mp3, iar boxa ce sa mai vb, cam jaf), dar se vede ca are potential de dezvoltare.

 

Alte probleme:

1 - Am un brum suparator, desi am filtru CLC -socul e dintr-un Rubin parca, iar masa am facut-o aproape intr-un sg. punct. Am citit ceva despre decuplari cu condensatoare de 0,1 micro. Cum adica? mai urmeaza sa ma ocup de problema...

2 - in schema originala nu este specificata lampa T2, ce sa fie - ecc83 sau 82?

3 - partea de negativare (cea cu rezistentele de 300k) nu mi se pare prea bine pusa la punct, trebuie imbunatatita. Sugestii, idei?

cam cat ar trebui sa fie tensiunea pe grila pt o functionare corecta?

4 - in schema modificata de colegul de forum mai vad o rezistenta de 2k2 pe ramura de +. Este necesara? eu nu am pus-o inca.

5 - reactia negativa nu am pus, montajul oscileaza doar cu rezistenta de reactie negativa.

6 - lm323 se incalzeste acceptabil cu 2 lampi, dar cand am incercat si cu celelalte 2, atunci

:smt103: asta cred ca o rezolv cu un radiator mai mare.

 

Multumesc pt atentie.

Link to comment
Share on other sites

Rezistenta de 2k2 reduce brumul.Fara reactie negativa amplifica mult si prost, cu distorsiuni. Pune-o la locul ei.Daca cu reactie amplificatorul piuie, oscileaza, inseamna ca e pozitiva. Inverseaza fie firele de la secundar, fie cele de la primar. Celalalt fir dela secundar, nu cel de la care iei reactie, trebuie pus la masa. Altfel merge aiurea.Tensiune pe G1 la finale trebuie sa fie circa -22V (fata de catod). Se masoara caderea de tensiune pe rezistentele din catod.

Link to comment
Share on other sites

... Tensiunea anodica nu este stabilizata, doar filtrata cu 550 micro si bobina, iar filamentele ecc-urilor filtrate cu 13000 micro si stabilizate cu lm323. Filamentele finalelor le-am alimentat in c.a. ...schema modificata (de un elforumist) http://tinypic.com/view.php?pic=2ho9wmo&s=4...I-am dat drumul si s-a umplut casa de muzica, dar distorsiona la greu. Am schimbat T2 din ECC83 in ECC82 si parca a sunat mai bine. Am schimbat finalele cu altele (din acelasi lot) nu disparate, si s-a imbunatatit sunetul. Am umblat la rezistentele 300k din grila finalelor, chiar daca scria 300k pe ele difereau cu 4 k intre ele, le-am egalizat si deja suna mult mai bine. Urmatoarea faza a fost sa schimb finalele cu 6p3s-E si a sunat si mai clar. La capitolul distorsiuni cred ca este loc de mai bine un pic...Alte probleme:1 - Am un brum suparator, desi am filtru CLC -socul e dintr-un Rubin parca, iar masa am facut-o aproape intr-un sg. punct. Am citit ceva despre decuplari cu condensatoare de 0,1 micro. Cum adica? mai urmeaza sa ma ocup de problema...2 - in schema originala nu este specificata lampa T2, ce sa fie - ecc83 sau 82?3 - partea de negativare (cea cu rezistentele de 300k) nu mi se pare prea bine pusa la punct, trebuie imbunatatita. Sugestii, idei?cam cat ar trebui sa fie tensiunea pe grila pt o functionare corecta?4 - in schema modificata de colegul de forum mai vad o rezistenta de 2k2 pe ramura de +. Este necesara? eu nu am pus-o inca.5 - reactia negativa nu am pus, montajul oscileaza doar cu rezistenta de reactie negativa.6 - lm323 se incalzeste acceptabil cu 2 lampi, dar cand am incercat si cu celelalte 2, atunci :smt103: asta cred ca o rezolv cu un radiator mai mare....

In primul rand, felicitari!Apoi... Daca un asemenea amp distorsioneaza "la greu", atunci sunt sanse enorme ca plimbarea a 99999 de lampi de acelasi tip (versiuni diferite ale aceluiasi tip de lampa sau de la diversi producatori) prin socluri pe motiv ca lampa x "suna" mai bine decat lampa y de acelasi tip nu este o solutie ok.Trebuie fie sa afli ce tip exact de lampi trebuiesc utilizate (componentele R au fost calculate pentru anumite caracteristici ale tuburilor, respectiv un anumit tip de tub, fie ECC82, fie ECC83 sau altul), fie sa masori si sa determini care anume etaj nu este ok (cel mai bine separat pentru fiecare etaj deconectat si cu reactia negativa globala deconectata) si sa-i modifici polarizarile sau structura, fie sa verifici ca RN este ok.1. Intr-un spirit total "audiofil" ai eliminat o solutie simpla, ieftina si eficienta de filtrare a alimentarii etajelor de intrare (R de 2,2k) si ai depus eforturi mari si costisitoare ca sa alimentezi filamentele tuburilor in CC cu tensiune redresata, filtrata si stabilizata... R de 2,2k impreuna cu C de 220uF asigurau filtrarea tensiunii de alimentare a etajelor de intrare, deci trebuiesc ambele utilizate. Oricum, daca vrei sa determini etajul de la care provine brumul, poti deconecta semnalul de la intrarea finalelor (C de 220 nF) sau de la alt etaj (preferabil cu RN deconectata).2. De obicei triodele cu u mic/mediu (si eventual Ri redusa) dau rezultate mai bune in etajele prefinale sau amplificatoare de linie, deci seriile ECC82, 6N8S, etc.3. R din grilele finalelor nu ar influenta mult negativarea decat daca finalele ar lucra cu curenti de grila (clasa A2 sau AB2). Daca lucreaza fara curenti de grila (AB1 cum de fapt ar fi normal acolo, o valoare asa de mare 300k denota o functionare in AB1), ele nu influenteaza in mod decisiv negativarea iar usoare diferente intre valorile lor nu sunt catastrofale (oricum, 4 k diferenta la tine reprezinta < 2%).Negativarea este stabilita de R din catozii finalelor. Masoara tensiunea pe ele si afli astfel valoarea curentului de repaus: nu tensiunea de negativare este scopul (dar este calea de a-l atinge), ci scopul este curentul de repaus.4. Da, este necesara, v. pct 1.5. Trebuie reactie negativa + compensare (C 220 pF, sau poate alta valoare). Daca si dupa ce amplificatorul este stabil (in acest sens verifica si fazarea infasurarii de la iesirea transformatorului relativ la conectarea retelei de RN - de obicei este principala cauza a unei oscilatii violente), se verifica cu osciloscopul si dupa caz se poate modifica compensarea.6. Pe cat posibil evita solutiile "audiofile", respectiv cele care necesita multi "muschi" (alt radiator, mai mare) si incearca/adopta solutii inteligente. Pentru ca in functionarea normala filamentele tuburilor reprezinta sarcini aprox. constante (cu exceptia pornirii, cand filamentele sunt reci si deci prezinta R mai mica), o mare parte din curentul absorbit de ele il poti furniza printr-o R de putere conectata intre in si out la LM323, "ocolind" CI-ul ce va fi astfel degrevat de o mare parte din disipatia actuala; nu uita de o eventuala dioda intre in si out la LM323.Atentie la verificarile RN si a compensarii si in cazul celor ce necesita RN deconectata, este preferabil sa utilizezi o sarcina R la iesire, eventual dublata de niste difuzoare ieftine sau casti protejate.Atentie: un capat al infasurarii secundare de la iesire se conecteaza la RN; celalalt la masa, altfel nu se poate aplica semnalul de RN!
Link to comment
Share on other sites

Am realizat si eu schema lui Rutcho acum ceva vreme. Merge f bine. Am folosit ecc 82 si 83 pt amplificare/defazor ulterior am trecut la 6n2p si 6n1p si in final la 6n1p si 6n6p. Finalele au fost pe rand 6p3,6p3s-e si in final EL34. O reducere substantiala a brumului am reusit sa o obtin prin stabilizarea tensiunii anodice preu/defazor. Pentru lampile finale,unde am tensiune alternativa pe filamente, am folosit un semireglabil cu cursorul la masa si reglezi pentru zgomot minim (merg chiar si doua rez egale) .Referitor la negativare.. nu ar trebui sa ai probleme pt ca schema este cu autobias (acest lucru este un avantaj pt ca te poti juca cu mai multe lampi fara prea multa bataie de cap). Daca vrei sa "storci" mai mult din finale poti modifica schema pt o negativare reglabila (cu modificarea trafului de alimentare pt inca o infaurare sau eventual o incercare de multiplicare a tensiunii pt filamente). Pe partea de stabilizare a tensiunii de filament eu am scos LM-ul cu tot cu radiator in spatele carcasei eliminand astfel o sursa de caldura in carcasa.

Link to comment
Share on other sites

d2134, Traian, Sere, multumesc mult pt raspunsuri, acum stiu cum sta treaba.Aveti dreptate cu raspunsurile voastre, dar sa le iau pe rand:3. negativarea automata a fost deja modificata, am uitat sa spun ca am schimbat rezistentele din catozii finalelor de la 470 ohmi la 560, nu am avut de 510 ca in schema, cred ca si asta a contribuit la scaderea distorsiunilor. Voi masura caderea de tensiune pe ele sa vad cum stau. Totusi, am masurat tensiunile pe grile la finale si erau diferite. (asta inseamna ca trebuie lampi imperecheate sau e din cauza rezistentelor?)5. aveti dreptate, nu am conectat un fir de la secundar la masa, de aceea nu pot pune reactia negativaIn rest cu celelalte sfaturi, am sa le aplic integral, voi posta rezultatele obtinute.Inca o data thx.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines