Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Calitate transformatoare toroidale Mivarom


Recommended Posts

Buna ziua, doresc sa realizez un amplificator Leach, cel clasic. Va rog spuneti-mi daca transformatoarele toroidale vandute de Mivarom sunt de buna calitate, potrivite pentru un asemenea proiect, fara zgomot sau incalzire exagerata. Va multumesc anticipat...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 19
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1. Nu puteti sti exact pana nu intrebati de la ce producator sunt; ei nu vand mereu marfa de la un singur producator.

Dar in general toroidalele sunt bune, si cele chinezesti, si cele poloneze si cele romanesti.  Doar ca preturile celor noi sunt cam mari.

Ca incepator poate ar fi bine sa nu va aruncati la investitii exagerate, ci sa cautati unul sau doua trafuri sh.  Iesiti sub jumatate din pret.

2. Ce inseamna "un amplificator Leach, cel clasic" ?   Versiunea 4.5 - cel de aici ? 

 https://leachlegacy.ece.gatech.edu/lowtim/

Link to comment
Share on other sites

Varianta din link The Leach amp 200W amplifier cu tranzistori finali NJL, folosind cablajul lui Boraomega din subiectul  dedicat amplificatorului Leach pe diyaudio.com... redesign of leach amp pcb for integrated TO-247 output devices | Page 14 | diyAudio . Mentionez ca doresc sa il fac pe 4 Ohmi, am deja un trafo TME 2x40V, care, din pacate, datorita tensiunii pe retea care a CRESCUT (245V), imi da acuma 2x45V AC si nu-l mai pot folosi...Deci m-am gandit sa iau unul de 2x35V, care si ala va da mai mult, dar folosibil pentru proiectul meu...Cablajele sunt facute, componentele pasive montate, carcasa cumparata, deci e in lucru.

Link to comment
Share on other sites

Se poate modifica simplu traful acela pe care-l aveți pentru scăderea tensiunilor secundare, iar asta nici nu presupune demontarea bobinajelor, nici măcar a izolației finale.Nu mai cumpărați altceva....

Link to comment
Share on other sites

@thanksgiving  Dacă vrei să-ți rezolvi singur (și ieftin) problema, uite cum:
Ia niște sârmă oarecare de bobinaj (nu contează grosimea momentan), recuperată eventual de pe ceva traf sau bobină de pe plăci vechi/defecte și bobinează fix zece spire de test peste torul pe care-l ai.

Sau dacă e un traf cu miez E+I bobinează prin spațiul rămas între bobină și tole cele zece spire. Nu contează sensul de bobinare, începi de la un punct și dai zece spire.

Măsoară tensiunea dată de acest bobinaj de test.Acum poți afla (cu regula de trei simplă) câte spire/Volt are traful.De exemplu, măsori 2V și afli că pentru un Volt sunt necesare 5 spire.

Știind acum câte spire/Volt are miezul tău, se poate calcula câte spire trebuie înseriate cu primarul trafului ca să scazi tensiunea secundară la valoarea dorită. Raportul N1/N2 = V1/V2 este raportul dintre numărul de spire al primarului și secundarului, respectiv dintre tensiunea primară și cea secundară.

Împărțind tensiunea (măsurată) din primar și cea din secundar, afli raportul dorit.

Exemplu. Dacă în primar aplici 240V și în secundar ai 45V, atunci 240/45=5,33

Asta înseamnă că la 5,33 spire în primar obții un Volt în secundar.

Deci ca să scazi tensiunea cu 5V în secundar, trebuie să adaugi primarului existent încă 5,33x5=26,65 spire  în exemplul dat. În cazul tău poate rezulta alt număr.Grosimea sârmei se poate afla știind puterea cerută secundarului (sau secundarelor) și împărțind puterea (sau suma puterilor) la tensiunea din primar.Afli astfel curentul cerut sârmei primarului.

Știind curentul prin bobinajul primar, poți afla ce sârmă ai nevoie fie dintr-un tabel de sârmă de bobinaj (de pe net) sau calculând secțiunea sârmei (fără email) = (3,14 x raza la pătrat) și aplici un factor de încărcare mediu de 2,5A/mm2

După ce bobinezi cele 26 - 27 spire (sunt doar ca exemplu) în spațiul liber disponibil (spiră lângă spiră și uniform distribuite preferabil)izolezi bine cu ceva hârtie sau bandă izolantă bobina obținută și apoi înseriezi arbitrar unul din capetele ei cu unul din capetele primarului.Momentan nu contează care cu care.Dacă nu e bine le vei schimba ulterior.

Alimentezi traful la celelalte două capete rămase după înseriere și măsori tensiunea secundarului.

Dacă tensiunea inițială de 45V a devenit acum de circa 40V atunci ai înseriat cum trebuie și o lași așa. Dacă însă tensiunea secundară a crescut cu 5V atunci desfaci capetele și înseriezi cu firul primarului celălalt capăt al noii bobine.Asta ar fi tot.

Atașez un tabel de unde poți alege sârma potrivită, funcție de curentul parcurs.

Primul diametru este al conductorului fără izolație.Asta fiindcă practic doar el contează .

Diametrul cu izolație contează doar ca spațiu util ocupat în final de bobinaj.

Încărcarea în A/mm2 se alege funcție de numărul de spire și răcirea conductorului.

De exemplu, bobinele cu puține spire și răcire eficientă, pot admite o încărcare mai mare.Bobinele cu spire multe și multistrat, (fără răcire eficientă), cer o încărcare mai mică în curent.

post-179973-0-57588800-1432064467_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

@validae un singur cuvant imi vine in minte citind postarea ta de mai sus: RESPECT.

Uite dom'le ca se poate. Astfel de postari au un imens rol educativ si pot dezmorti un pic acest forum prin cresterea interesului pentru temele discutate.

Link to comment
Share on other sites

La toroidale solutia este simplu de aplicat, la E+I este mai complicat.

Inainte de a bobina, trebuie puse doua bucati subtiri de prespan sau folie de plastic peste interiorul tolelor si indoite spre exterior, pt a nu zgaria sarma (fara ele se intampla aproape fara exceptie).

De multe ori spatiul disponibil nu permite adaugarea numarului dorit/necesar de spire. In extremis se poate pune o sarma putin mai subtire, pt ca numarul de spire este relativ mic si rezistenta suplimentara adaugata primarului este mica.  Bobinajul fiind la exterior nu se pune problema incalzirii.

O mica problema suplimentara este accentuarea caderii in sarcina a tensiunii din secundar (fct. de cat de multe spire se adauga in primar).

Link to comment
Share on other sites

Ideea era să nu trebuiască să desfacă nimic, fiind vorba de un traf bine construit.

Un toroidal va avea mai tot timpul un spațiu gol suficient pentru ceva spire suplimentare, la cele cu tole E+I e posibil să nu existe mereu spațiu liber suficient.

Dar de cele mai multe ori există spațiu pentru câteva zeci de spire.

Link to comment
Share on other sites

Exista intotdeauna varianta adaugarii unui ( auto )transformator suplimentar de putere mica pentru reducerea tensiunii din primar.  Daca se doreste a se scadea 10V din cei 240V puterea necesara e foarte mica.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines