icar Postat Ianuarie 11 Partajează Postat Ianuarie 11 Am cumparat un letcon cu reglarea temperaturii, 45 de lei. Reglajul se afla pe mâner. A venit cu cinci vârfuri de rezerva. Eu am lucrat doar cu vârfuri din cupru, neprotejate, cu care m-am inteles excelent. Dezavantajul il stiti, se "mânca" vârful. Problema cu aceste vârfuri e urmatoarea. Rece (folosit deja), arata asa: Dupa incalzire, arata asa L-am sters pe un burete metalic, si arata asa sau pe o cârpa bagat in sacâz Cositorul nu prinde pe vâf sau prinde doar in unele puncte Temperatura vârfului e setata la 250 grade (tensiunea pe rezistenta, 150V).Unde gresesc? Cu ce sa curat vârful ca sa nu se mai innegreasca. Prin anii 60 - 70, foloseam țipitig (clorura de amoniu), luata de pe la tinichigerii, acum nu stiu unde se mai gaseste. Am mai luat, de la Conexelectronic, virfuri similare, pentru alt tip de letcon, s-au potrivit, dar si cu acestea se intimpla la fel. Daca lipesc cu fludorul linga terminal, e OK, dar când vreau sa iau cositor pe virf, nu mai merge! Cu vârfurile din cupru simplu, nu am avut astfel de probleme! Cum as putea masura temperatura vârfului, ca sa verific reglajul temperaturii? Am sonde cu termocuplu, dar si dupa un sfert de ceas de stat cu sonda pe vârf, temeratura tot urca! Link spre comentariu
maresaldeflota Postat Ianuarie 11 Partajează Postat Ianuarie 11 Tot de la Conex am și eu o stație, si tot la fel face, eu îl bag încins într-un burete tip acvariu apoi în sacâz, uneori se mai curăță, chestia e că nu prea afectează la lipit dacă e sau nu negricios. https://crix.ro/clorura-de-amoniu-tipirig-formula-nh4cl-200-g/pd/?utm_source=google&utm_medium=cn&utm_campaign=cn&gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RTaSqdBPoTOvzeXWgYR8Prb6E_vdtmav9T5kwJAFdDzGWS8Haa639gaAkMXEALw_wcB Link spre comentariu
BRANCA Postat Ianuarie 11 Partajează Postat Ianuarie 11 Icar.Pâcătoasă chestie...Vârfurile astea,dacă sunt de cupru,mai au şi alte metale depuse.Dacă n-ai apucat din prima să cositoreşti vârful se oxidează. Ai putea încerca cu flux activ sau cu acid clorhidric sau să-l bagi în sare de lămâie.Oricum cositorit vârful şi curăţat pe burete la final lucru. Regula e ca imediat ce se încălzeşte vârful să-l cositoreşti.Să nu apuce să se oxideze. Mai ai şi varianta extremă să dai cu şmirghel fin,sacâz şi cositorit imediat.În cazul ăsta dispare protecţia din alte metale şi se mănâncă mai repede vârful...Asta dacă o fi din cupru şi nu din alamă... Link spre comentariu
icar Postat Ianuarie 11 Autor Partajează Postat Ianuarie 11 Maresale, multumiri pentru sugestie si link!!! Branca, multumiri pentru sfat. Nu m-am gândit sa pun cositor imediat ce se incalzeste. O sa incerc si varianta asta. Daca pilesc virful, cositorul adera excelent, dar vârful se manânca, desi curat virful dupa fiecare lipitura. Inca o data, multumiri pentru sfaturi!!! Link spre comentariu
sesebe Postat Ianuarie 11 Partajează Postat Ianuarie 11 Dacă Ramin urme de saciz pe virf și apuca sa se ardă puțin atunci nu mai prinde cositorul și se și arde/oxidează mai tare. De asta am renunțat aproape complet sa mai folosesc sacizul. Exista "tips activator", cam scump, dar care este foarte util la refacerea virfurilor oxidare. Obligatoriu virful se curata de orice urma de flux/saciz și se recositoreste înainte de răcire. Inainte sa descopere "tips activator" mai refacem virfuri frecindu-le de o bucata de tresa sau cablu litat îmbibat cu cositor și sub protecție de flux/saciz (sa nu între în contact cu oxigenul atmosferic). Link spre comentariu
dan cod Postat Ianuarie 11 Partajează Postat Ianuarie 11 Eu folosesc burete umezit. Fără sacaz și alte cele. Trebuie încercat. Link spre comentariu
sesebe Postat Ianuarie 11 Partajează Postat Ianuarie 11 Exact! Numai fludor și burete umezit. Virfurile de la stația mea sint curățate asa chiar și după ce au fost băgate prin plastic. Link spre comentariu
validae Postat Ianuarie 11 Partajează Postat Ianuarie 11 Prea corozivă şi toxic fumul.. Link spre comentariu
yo9hrb Postat Ianuarie 11 Partajează Postat Ianuarie 11 Intr-adevar, daca apuci sa inspiri fumul ala scapi si de hemoroizi. Trust me. Dar, daca te misti repede si ai niste sacaz la indemana, poti avea rezultate bune. Link spre comentariu
Dxxx Postat Ianuarie 11 Partajează Postat Ianuarie 11 1. daca este termostatat nu inteleg cum se tot urca temperatura... Cam orice termostat, daca isi face functia tine temperatura macar relativ constanta. Cred ca metoda ta este gresita / sau letconul nu este termostatat... Sa ne intelegem: termostatare inseamna ca temperatura din rezistenta este masurata de un senzor (orice tip) informatia intra in blocul de termostatare si acesta comanda un comutator incat temperatura sa oscileze intre pragul de sus si cel de jos corespunzator temperaturii setate (temperatura este setata de user, cele doua praguri sunt constructive). Comutatorul poate fi de orice tip: releu, triac/tiristor, tranzistor, mosfet, IGBT etc. Mai exista varianta cu reglaj al puterii (tip variator) unde se regleza ceva, dar nu este termostatare - pe ala cand il utilizezi temperatura scade, cand sta in stand-by temperatura urca. Poate este asa-ceva. 2. daca ai avea un letcon foarte performant, sa zicem JBC as intelege sa lucrezi in jur de 300 grade. La 250 grade poti pre-cositori capetele conductorilor multifilari / posti stana PCBuri / poti topi plastic.. dar nici cu JBC nu este o temperatura la care sa lipesti. Letconul din poze pare a fi asemanator cu Gordak, deci lipirea cu fludor cu plumb se face la 330-350 grade, cu cel fara Pb la 350-400 grade. 3. varful nou trebuie format, cum spunea @BRANCA Daca nu ai facut-o poti incerca sa indepartezi oxizii mecanic si apoi sa-l recositoresti cu decapant in exces, la temperatura relativ mica, sub 300 grade, eventual sub usoara frecare pe o suprafata de cupru, cum spunea @sesebe Eu nu recomand activatori. Acoperirile sunt "intentionate" adica cromare pe toata periferia si metalizare cu fier (Fe) in zona de lipire. Daca metalizarile sunt corect facute si utilizarea este corecta atunci varful este aproape indestructibil, folosind decapanti necorozivi. 4. metoda cu burete umed este incetatenita, dar nu este corecta. Aici vom intra in polemica, dar cei care fac asa ... imi zic ca au varfuri care rezista de zeci de ani ... insa fac asa din obisnuinta nu din ratiune. Rational - fizica elementara spune ca un lichid la fierbere are temperatura constanta, fiind apa la presiune normala asta este 100 grade. Deci vii cu varful la 300 grade sau mai mult si il bagi in ceva umed, care nu trece de 100 grade - vei avea contractie (termica) rapida. Contractia poate (si in timp sigur) va produce microfisuri in acoperirile metalice, deci viata varfului va fi scurtata. Eu folosesc numai panza din fibre naturale (specific, tifon de bumbac) evident ca uscat, cu rezultate bune. Bumbacul se degradeaza usor in timp si il inlocuiesc periodic. Link spre comentariu
validae Postat Ianuarie 11 Partajează Postat Ianuarie 11 Din ce am înţeles, are un letcon cu reglaj de temperatură în mâner.Are şi fiu-meu aşa ceva ca sculă de rezervă, de curiozitate l-am desfăcut şi ce să vezi ? Un banal variator de tensiune cu triac, miniaturizat.Nicio termostatare... Dacă punea o poză în care să se vadă tot letconul, nu numai vârful lui, ne lămuream rapid.Dar am senzaţia că e exact ce am scris.. Link spre comentariu
icar Postat Ianuarie 12 Autor Partajează Postat Ianuarie 12 Validae, corect, e doar cu temperatura "reglabila", cum am specificat la inceput, nu termostatat. Are un triac, care variaza tensiunea de alimentare a vârfului si atât. De aceea am spus ca as vrea sa masor temperatura vârfului, sa vad ce "etalonare" are rotita de pe mâner. @dan cod, am folosit si burete umed si e cam acelasi lucru. Folosesc sacâz de peste 40 de ani, si, pâna la vârfurile astea nu am avut probleme. Sacâzul este un "decapant" detensioactiv. Aspirina? Folosita im mod curent, in nici un caz! O folosesc doar la dezizolat fire de CuEm subtiri, care nu merg curatate mecanic. Si asa am tras mult pe nas. Nu va gânditi la prosti, e vorba de fumul de aspirina! Da, te scapa de hemoroizi sau ti face daca nu-i ai! Tipirigul era foarte bun. O sa incerc sa achizitionez o punga de la adresa de mai sus. @Dxxx 1. Cum ziceam, letconul nu e termostatat, ci are doar un regulator cu triac, ce variaza tensiunea de alimentare a rezistentei. La indicatia, de pe rotita, de 250 grade, tensiunea e 150V. 2. Nu stiu daca vârful are intradevar 250 grade, e doar indicatia de pe rotita. De acea voiam sa masor temperatura. Mai sus, m-am exprimat putin ambiguu când am spus ca temperatura creste incontinuu. Voiam sa spun ca nu pot masura temperatura vârfului cu o sonda cu termocuplu, sau nu stiu cum, pentru ca indicatia instrumentului nu se stabilizeaza. Dupa un sfert de ora, indicatia era 150 grade si tot crestea, asa ca nu am mai stat sa vad la cât ajunge. 3. Multumesc de sfat, am mai invatat ceva. La asta nu ma gândisem. Vârful are o acoperire, dar nu stiu din ce. Poate aici sa fie problema. O sa pun o poza cu un vârf nou si cu letconul intreg. O sa incerc si cu tifon, sa vad ce si cum. Multumiri tuturor, pentru interes. Link spre comentariu
doru3160 Postat Ianuarie 12 Partajează Postat Ianuarie 12 Din ce știu, la varfurile astea nu se folosește smirghel sau abrazive puternice. Temperatura aia de pe buton e fix pix. Nu are nici o legatura cu temperatura vârfului, cum bine spunea cineva mai înainte. Când vârful e în lucru, se raceste, când e în gol, se încălzește sau mai bine zis, supraincalzeste. Nu am mare experienta cu varfurile astea, poate și pt ca îmi fac singur vârfuri profilate din cupru, și le schimb ori de câte ori e nevoie. Dar când lucrez cu vârful de fabrica, folosesc un decapant a cărui rețetă am găsit-o pe forum, și vad ca e ok. Are și sacaz în componența, dar nu afectează cu nimic integritatea vârfului, îl decapeaza bine. Pt curățare folosesc burete sau ce o fi ala, de la lipit instalații de cupru. Link spre comentariu
Marian Postat Ianuarie 12 Partajează Postat Ianuarie 12 Trebui masurata cumva temperatura varfului, si o sonda k de la multimetru tot e ok, dar trebui investigat regimul de lucru pentru acel reglaj deoarece cifrele inscrise pe rotita aia sunt irelevante in masura in care nu exista reactie negativa, orice variatie a retelei variaza si temperatura varfurilor, si afecteaza si calitatea lipiturilor. Este unul dintre motivele pentru care am renuntat demult la letcoane controlate cu triac si am mers pe statie de lipit dedicata, credeti-ma, cu un varf bun si un reglaj la 350, te plictisesti de lipit si varful ramane la fel ( spun asta din propria experienta ). Am patit si eu treaba asta, este consecinta coroziunii excesive, motivele sunt diverse, eu spre exemplu am compromis un varf topind cu el bara din aia de plastic ( rezerva de la pistol de lipit plastic ), mi-a luat mult pana am atenuat din efecte dar nu le-am putut elimina complet. Ceea ce a mers in cazul meu a fost buretele de sarma de vase, curata mecanic destul de agresiv fara insa a indeparta prea mult din stratul depus pe varf ( daca dispare stratul ala varful de bun de aruncat ). Mai merge si insistand mai mult cu flux ( sacaz ori flux din ala pasta ) pe o placa de sacrificiu, pe la 350* masurate daca nu exista stabilizare temperatura, un pad de cupru mai mare, fludor si sacaz cat cuprinde, la un momentdat oxidul dispare ( poate nu tot dar mare parte din el ). PS: De evitat lucrul la temperaturi prea mari, pe langa faptul ca scurteaza viata varfului si grabeste procesul de oxidare in special dupa cufundarea in sacaz, este si nesanatos deoarece de pe la 400-450*C in sus incep sa apara vaporii de plumb si nu e bine... Link spre comentariu