Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor
icar

Probleme cu vârful de la letcon

Postări Recomandate

Am cumparat un letcon cu reglarea temperaturii, 45 de lei. Reglajul se afla pe mâner. A venit cu cinci vârfuri de rezerva. Eu am lucrat doar cu vârfuri din cupru, neprotejate, cu care m-am inteles excelent. Dezavantajul il stiti, se "mânca"  vârful.

Problema cu aceste vârfuri e urmatoarea.

Rece (folosit deja), arata asa:

2930027862774402b25ae668e4347bc1f6a73037

Dupa incalzire, arata asa

293002794b6bc19f3f79e5c98791f1471d2042c7

 

L-am sters pe un burete metalic, si arata asa

2930028012470cae4bee0a126ba00b9c3330432c

sau pe o cârpa

29300283922add7737e0327fd8c11dbef9b2a4d2

bagat in sacâz

29300284fe8596e887c8d7089ada1938570ac8cc

Cositorul nu prinde pe vâf sau prinde doar in unele puncte

293002868c31925d84fde8b4bbd18fdc647d9cf4

 

Temperatura vârfului e setata la 250 grade (tensiunea pe rezistenta, 150V).Unde gresesc? Cu ce sa curat vârful ca sa nu se mai innegreasca. Prin anii 60 - 70, foloseam țipitig (clorura de amoniu), luata de pe la tinichigerii,  acum nu stiu unde se mai gaseste. Am mai luat, de la Conexelectronic, virfuri similare, pentru alt tip de letcon, s-au potrivit, dar si cu acestea se intimpla la fel.

Daca lipesc cu fludorul linga terminal, e OK, dar când vreau sa iau cositor pe virf, nu mai merge!

Cu vârfurile din cupru simplu, nu am avut astfel de probleme!

Cum as putea masura temperatura vârfului, ca sa verific reglajul temperaturii? Am sonde cu termocuplu, dar si dupa un sfert de ceas de stat cu sonda pe vârf, temeratura tot urca!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link spre comentariu

Tot de la Conex am și eu o stație, si tot la fel face, eu îl bag încins într-un burete tip acvariu apoi în sacâz, uneori se mai curăță, chestia e că nu prea afectează la lipit dacă e sau nu negricios. 

https://crix.ro/clorura-de-amoniu-tipirig-formula-nh4cl-200-g/pd/?utm_source=google&utm_medium=cn&utm_campaign=cn&gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RTaSqdBPoTOvzeXWgYR8Prb6E_vdtmav9T5kwJAFdDzGWS8Haa639gaAkMXEALw_wcB

Link spre comentariu

 Icar.Pâcătoasă chestie...Vârfurile astea,dacă sunt de cupru,mai au şi alte metale depuse.Dacă n-ai apucat din prima să cositoreşti vârful se oxidează.

 Ai putea încerca cu flux activ sau cu acid clorhidric sau să-l bagi în sare de lămâie.Oricum cositorit vârful şi curăţat pe burete la final lucru.

 Regula e ca imediat ce se încălzeşte vârful să-l cositoreşti.Să nu apuce să se oxideze.

 Mai ai şi varianta extremă să dai cu şmirghel fin,sacâz şi cositorit imediat.În cazul ăsta dispare protecţia din alte metale şi se mănâncă mai repede vârful...Asta dacă o fi din cupru şi nu din alamă...

Link spre comentariu

Maresale, multumiri pentru sugestie si link!!!

Branca, multumiri pentru sfat. Nu m-am gândit sa pun cositor imediat ce se incalzeste. O sa incerc si varianta asta. Daca pilesc virful, cositorul adera excelent, dar vârful se manânca, desi curat virful dupa fiecare lipitura.

Inca o data, multumiri pentru sfaturi!!!

Link spre comentariu

Dacă Ramin urme de saciz pe virf și apuca sa se ardă puțin atunci nu mai prinde cositorul și se și arde/oxidează mai tare. De asta am renunțat aproape complet sa mai folosesc sacizul. 

Exista "tips activator", cam scump, dar care este foarte util la refacerea virfurilor oxidare. 

Obligatoriu virful se curata de orice urma de flux/saciz și se recositoreste înainte de răcire. 

Inainte sa descopere "tips activator" mai refacem virfuri frecindu-le de o bucata de tresa sau cablu litat îmbibat cu cositor și sub protecție de flux/saciz (sa nu între în contact cu oxigenul atmosferic).

Link spre comentariu

1. daca este termostatat nu inteleg cum se tot urca temperatura...

Cam orice termostat, daca isi face functia tine temperatura macar relativ constanta.

Cred ca metoda ta este gresita / sau letconul nu este termostatat...

 

Sa ne intelegem: termostatare inseamna ca temperatura din rezistenta este masurata de un senzor (orice tip) informatia intra in blocul de termostatare si acesta comanda un comutator incat temperatura sa oscileze intre pragul de sus si cel de jos corespunzator temperaturii setate (temperatura este setata de user, cele doua praguri sunt constructive). Comutatorul poate fi de orice tip: releu, triac/tiristor, tranzistor, mosfet, IGBT etc.

 

Mai exista varianta cu reglaj al puterii (tip variator) unde se regleza ceva, dar nu este termostatare - pe ala cand il utilizezi temperatura scade, cand sta in stand-by temperatura urca. Poate este asa-ceva.

 

2. daca ai avea un letcon foarte performant, sa zicem JBC as intelege sa lucrezi in jur de 300 grade.

La 250 grade poti pre-cositori capetele conductorilor multifilari / posti stana PCBuri / poti topi plastic.. dar nici cu JBC nu este o temperatura la care sa lipesti.

 

Letconul din poze pare a fi asemanator cu Gordak, deci lipirea cu fludor cu plumb se face la 330-350 grade, cu cel fara Pb la 350-400 grade.

 

3. varful nou trebuie format, cum spunea @BRANCA

Daca nu ai facut-o poti incerca sa indepartezi oxizii mecanic si apoi sa-l recositoresti cu decapant in exces, la temperatura relativ mica, sub 300 grade, eventual sub usoara frecare pe o suprafata de cupru, cum spunea @sesebe

Eu nu recomand activatori.

Acoperirile sunt "intentionate" adica cromare pe toata periferia si metalizare cu fier (Fe) in zona de lipire. Daca metalizarile sunt corect facute si utilizarea este corecta atunci varful este aproape indestructibil, folosind decapanti necorozivi.

 

4. metoda cu burete umed este incetatenita, dar nu este corecta.

Aici vom intra in polemica, dar cei care fac asa ... imi zic ca au varfuri care rezista de zeci de ani ... insa fac asa din obisnuinta nu din ratiune.

 

Rational - fizica elementara spune ca un lichid la fierbere are temperatura constanta, fiind apa la presiune normala asta este 100 grade.

Deci vii cu varful la 300 grade sau mai mult si il bagi in ceva umed, care nu trece de 100 grade - vei avea contractie (termica) rapida.

Contractia poate (si in timp sigur) va produce microfisuri in acoperirile metalice, deci viata varfului va fi scurtata.

 

Eu folosesc numai panza din fibre naturale (specific, tifon de bumbac) evident ca uscat, cu rezultate bune. Bumbacul se degradeaza usor in timp si il inlocuiesc periodic.

Link spre comentariu

Din ce am înţeles, are un letcon cu reglaj de temperatură în mâner.Are şi fiu-meu aşa ceva ca sculă de rezervă, de curiozitate l-am desfăcut şi ce să vezi ? Un banal variator de tensiune cu triac, miniaturizat.Nicio termostatare...

Dacă punea o poză în care să se vadă tot letconul, nu numai vârful lui, ne lămuream rapid.Dar am senzaţia că e exact ce am scris..

Link spre comentariu

Validae, corect, e doar cu temperatura "reglabila", cum am specificat la inceput, nu termostatat. Are un triac, care variaza tensiunea de alimentare a vârfului si atât. De aceea am spus ca as vrea sa masor temperatura vârfului, sa vad ce "etalonare" are rotita de pe mâner.

@dan cod, am folosit si burete umed si e cam acelasi lucru. Folosesc sacâz de peste 40 de ani, si, pâna la vârfurile astea nu am avut probleme. Sacâzul este un "decapant" detensioactiv.

Aspirina? Folosita im mod curent, in nici un caz! O folosesc doar la dezizolat fire de CuEm subtiri, care nu merg curatate mecanic. Si asa am tras mult pe nas. Nu va gânditi la prosti, e vorba de fumul de aspirina! Da, te scapa de hemoroizi sau ti face  daca nu-i ai! Tipirigul era foarte bun. O sa incerc sa achizitionez o punga de la adresa de mai sus.

@Dxxx

1. Cum ziceam, letconul nu e termostatat, ci are doar un regulator cu triac, ce variaza tensiunea de alimentare a rezistentei. La indicatia, de pe rotita, de 250 grade, tensiunea e 150V.

2. Nu stiu daca vârful are intradevar 250 grade, e doar indicatia de pe rotita. De acea voiam sa masor temperatura. Mai sus, m-am exprimat putin ambiguu când am spus ca temperatura creste incontinuu. Voiam sa spun ca nu pot masura temperatura vârfului cu o sonda cu termocuplu, sau nu stiu cum, pentru ca indicatia instrumentului nu se stabilizeaza. Dupa un sfert de ora, indicatia era 150 grade si tot crestea, asa ca nu am mai stat sa vad la cât ajunge.

3. Multumesc de sfat, am mai invatat ceva. La asta nu ma gândisem. Vârful are o acoperire, dar nu stiu din ce. Poate aici sa fie problema. O sa pun o poza cu un vârf nou si cu letconul intreg.

O sa incerc si cu tifon, sa vad ce si cum.

Multumiri tuturor, pentru interes.

 

 

Link spre comentariu

Din ce știu, la varfurile astea nu se folosește smirghel sau abrazive puternice. Temperatura aia de pe buton e fix pix. Nu are nici o legatura cu temperatura vârfului, cum bine spunea cineva mai înainte. Când vârful e în lucru, se raceste, când e în gol, se încălzește sau mai bine zis, supraincalzeste. Nu am mare experienta cu varfurile astea, poate și pt ca îmi fac singur vârfuri profilate din cupru, și le schimb ori de câte ori e nevoie. Dar când lucrez cu vârful de fabrica, folosesc un decapant a cărui rețetă am găsit-o pe forum, și vad ca e ok. Are și sacaz în componența, dar nu afectează cu nimic integritatea vârfului, îl decapeaza bine. Pt curățare folosesc burete sau ce o fi ala, de la lipit instalații de cupru. 

 

Link spre comentariu

Trebui masurata cumva temperatura varfului, si o sonda k de la multimetru tot e ok, dar trebui investigat regimul de lucru pentru acel reglaj deoarece cifrele inscrise pe rotita aia sunt irelevante in masura in care nu exista reactie negativa, orice variatie a retelei variaza si temperatura varfurilor, si afecteaza si calitatea lipiturilor.

Este unul dintre motivele pentru care am renuntat demult la letcoane controlate cu triac si am mers pe statie de lipit dedicata, credeti-ma, cu un varf bun si un reglaj la 350, te plictisesti de lipit si varful ramane la fel ( spun asta din propria experienta ).

 

Am patit si eu treaba asta, este consecinta coroziunii excesive, motivele sunt diverse, eu spre exemplu am compromis un varf topind cu el bara din aia de plastic ( rezerva de la pistol de lipit plastic ), mi-a luat mult pana am atenuat din efecte dar nu le-am putut elimina complet. 

Ceea ce a mers in cazul meu a fost buretele de sarma de vase, curata mecanic destul de agresiv fara insa a indeparta prea mult din stratul depus pe varf ( daca dispare stratul ala varful de bun de aruncat ).

Mai merge si insistand mai mult cu flux ( sacaz ori flux din ala pasta ) pe o placa de sacrificiu, pe la 350* masurate daca nu exista stabilizare temperatura, un pad de cupru mai mare, fludor si sacaz cat cuprinde, la un momentdat oxidul dispare ( poate nu tot dar mare parte din el ).

 

PS: De evitat lucrul la temperaturi prea mari, pe langa faptul ca scurteaza viata varfului si grabeste procesul de oxidare in special dupa cufundarea in sacaz, este si nesanatos deoarece de pe la 400-450*C in sus incep sa apara vaporii de plumb si nu e bine...

Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări