Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Program guvernamental casa verde fotovoltaic


Recommended Posts

@Elservius

Am exact tipul de invertor pe care l-am postat. Functioneaza perfect de cativa ani. Consumul propriu nu am cum sa-l estimez, nu este specificat nicaieri. Sincer, nu cred ca are vreo importanta, pentru ca invertorul se opreste automat daca lipseste tensiunea de la retea. Consumul invertorului conteaza in instalatiile off-grid. Din experienta mea, un invertor de 600VA sinusoida pura consuma cam 50W, fara sarcini. Cu siguranta un invertor de 5KW consuma mai mult, depinde si de tehnologie. 

Instalatia cu solar-tracker merita toti banii, creste randamentul panourilor cu aprox. 40%, tot din experienta mea. Dezavantajul ei este ca necesita ceva spatiu si bineinteles, nu trebuie umbrita de pomi, constructii, etc. 

Link to comment
  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

D-nule @darius_bvvă mulțumesc pentru amabilitatea și disponibilitatea d-voastră; m-ați ajutat să înțeleg câteva lucruri care nu știam exact cum sunt. Eram interesat de funcționarea invertoarelor GridTie deoarece în general sunt ceva mai ieftine decât cele hibride sau offgrid echivalente. În perspectivă doresc să îmi construiesc și eu un minisistem fotovoltaic off-grid de cca. 1Kw (doar atât pentru început deoarece nu dispun de mulți bani). Urmăresc de mai mult timp o mulțime de clipuri pe YouTube pentru a-mi face cât de cât o idee despre cum stau lucrurile în această privință. Ca o paranteză am văzut la cineva cu o instalație off-grid și care are un invertor Victron MultiPlus de 5000 VA că susținea că în gol consumul respectivului invertor este de aproximativ 50W, ceea ce ar fi extraordinar dacă este adevărat. Vă doresc numai bine! 

Link to comment

Mulțumesc pentru atenționare, d-nule @darius_bv;știu aceste cerințe și voi tine cont de ele. Din punctul meu de vedere nu aș alimenta cu curent electric cu formă de undă dreptunghiulară decât consumatori rezistivi. Probabil că voi cumpăra atât invertorul cât și încărcătorul MPPT de la Victron. Numai bine! 

Link to comment
  • 3 months later...

Se pare ca idiotii nostri de la ANRE vor sa ingroape si acest program, care oricum a fost dintodeauna discutabil. Aseara la Digi24 unul dintre ei spunea ca vor sa limiteze puterea injectata in retea de catre prosumatori la "un procent din consumul normal" al casei. Adica... daca eu imi pun pe casa panouri de 6KW care ma costa 30.000lei (10.000 partea mea) si consum in medie 150kW lunar, nu pot injecta injecta in retea toata puterea disponibila ci un procent din 150KW.  Atunci la ce dracu imi mai instalez panouri solare? Ideea mea era sa "acumulez" KW in perioada calda si sa mai scad cheltuielile cu incalzirea iarna. In noile conditii, se mai renteaza toata aceasta harababura la sfantul asteapta!

 

Link to comment

Da, am auzit si eu asta... Aveam in plan sa instalez 5kW in panouri fotovoltaice doar pentru a trece mai mult pe electric in viitorul apopiat ( apa calda, poate o masina electrica/hibrid, etc) pentru a reduce consumul de resurse si implicit costurile.

Dar "alesii" nostri au in plan orice numai sa te limiteze si sa te incarce cu taxe si impozite. Ca de... daca tu iti pui panouri si iti incarci masina cu energia de la ele, nu mai cumperi motorina si asta duce la pierderea accizei pe care o plateai catre ei...

 

In alte tari se procedeaza diferit:

 

Energia de la panourile fotovoltaice de pe acoperişul caselor a ajuns să acopere aproape complet consumul operaţional al Australiei în unele perioade ale zilei, dar cărbunele e încă prezent | PiataAuto.md - Site-ul lumii auto din Moldova

Link to comment
La 22.09.2023 la 21:31, darius_bv a spus:

Se pare ca idiotii nostri de la ANRE vor sa ingroape si acest program, care oricum a fost dintodeauna discutabil. Aseara la Digi24 unul dintre ei spunea ca vor sa limiteze puterea injectata in retea de catre prosumatori la "un procent din consumul normal" al casei. Adica... daca eu imi pun pe casa panouri de 6KW care ma costa 30.000lei (10.000 partea mea) si consum in medie 150kW lunar, nu pot injecta injecta in retea toata puterea disponibila ci un procent din 150KW.  Atunci la ce dracu imi mai instalez panouri solare? Ideea mea era sa "acumulez" KW in perioada calda si sa mai scad cheltuielile cu incalzirea iarna. In noile conditii, se mai renteaza toata aceasta harababura la sfantul asteapta!

 

Nu ideea era sa folosesti in scop propriu energia produsa! Nu sa o vinzi cind produc toti, nu este nevoie de ea si e ieftina si sa o vrei inapoi cind cerea e mare iar productia scazuta! Adica a fost gindita ca un ajutor pentru gospodarie, nu ca o sursa de venit. 

Link to comment

Toata tevatura a pornit de la legislatia europeana.

Acolo nu scrie nimic de genul discutiilor purtate aici, nici n-ai cum, unu consuma 50kWh pe luna altul 1MWh pe luna, deci care-i adevarul?

Singura "restrictie" era pe la 30kWp la care s-ar aplica ceva taxe, kWp fiind kW panouri.

Aia cu luatul inapoi este valabila in Olanda, la noi in lege exact asa este si stipulat, o iei inapoi intr-o perioada de 2 ani, bineiteles ca ANRE a intors-o si a trecut-o pe bani, din compensare cantitativa in compensare financiara.

Este pe rol procesul cu ANRE, in prima instanta au pierdut si au facut recurs.

Si da, este un ajutor pentru gospodarie daca faci compensarea cantitativa ca in lege, de acord, asa a fost data si legea, s-o respecte.

Si mai e ceva, oare cei care manevreaza energia, baietii aia destepti au voie sa cistige bani iar cei care o produc, asa putina cit este, nu?

 

 

Link to comment
Acum 5 ore, Marele Savant a spus:

Adica a fost gindita ca un ajutor pentru gospodarie, nu ca o sursa de venit. 

Exact la acest lucru ma refeream: acumulez Kw vara si din surplusul acumulat imi compenseaza iarna supraconsumul pentru incalzirea casei. Nu am nevoie de banii lor. Mi-ar fi de folos sa-mi instalez o centrala electrica, care sa functioneze in tandem cu centrala pe lemne. 

Link to comment
Acum 24 minute, Ion_Bumbu a spus:

Si mai e ceva, oare cei care manevreaza energia, baietii aia destepti au voie sa cistige bani iar cei care o produc, asa putina cit este, nu?

Ba da, sa faca si ei ca baietii destepti: firma, angajati, sa plateasca salarii, taxe, impozite, sa faca contracte cu clientii, sa participe la licitatii...exact ca baietii aia destepti, fara nici o discriminare!

Acum 21 minute, darius_bv a spus:

Exact la acest lucru ma refeream: acumulez Kw vara si din surplusul acumulat imi compenseaza iarna supraconsumul pentru incalzirea casei.

 Cit de prost este statul sa accepte asa ceva!??? 

Link to comment

Cit platesc la stat "baietii aia destepti"?

:d

Aia care si-au pus sisteme pe banii lor au platit TVA, manopera la firma de instalare, taxe la OD, asigurari la sistem, credeti ca alea vin din nimic?

Si de ce angajati? is proprii lor stapini.

Despre taxe, cititi legislatia si vedeti ca este acolo stipulat, FARA!

Deci schimbam legea? cam greu, este adopatata la nivel european...

Durerea mare e ca se reduce consumul, nu mai plateste omul kWh cu 20bani si distributia cu 60bani, acolo e buba mare, adica dai mai mult pe distributie, aia facuta de Ceausescu decit pe 1kWh...

 

Chiar acum, antemir a spus:

Tu ai accepta ca cineva să-ți folosescă un teren productiv pe care să cultive primăvara-vara și apoi să ți-l dea pentru utilizare toamna-iarna ?
 

Uite ca la olandezi se poate.

Or fi aia mai prosti?

Si apropo, cititi legea si vedeti ca scrie acolo negru pe alb, compensare cantitativa!

Link to comment

DA.

Net metering este termenul.

 

https://www.zonnefabriek.nl/en/solar-panels/net-metering-in-the-netherlands/

 

De aici vedeti de unde a pornit si de ce.


 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 1165/6.XII.2022
ORDONANȚE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ
pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile,
precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Având în vedere angajamentele și termenele asumate de România în raport cu instituțiile Uniunii Europene, precum și
riscul de sesizare a Curții de Justiție a Uniunii Europene în cauza 2021/0333 — procedură de infringement având ca obiect
netranspunerea în termen a Directivei (UE) 2018/2001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 (reformare)

privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, înaintată autorităților române,
faptul că, potrivit art. 288 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, directiva, ca act juridic al Uniunii Europene,
este obligatorie pentru fiecare stat membru cu privire la rezultatul care trebuie atins,
faptul că, prin Directiva (UE) 2018/2001, au fost impuse obligații statelor membre, care trebuie să ia în considerare nivelul
de ambiție prevăzut în Acordul de la Paris, precum și progresele tehnologice, inclusiv reducerea costurilor investițiilor în energia
din surse regenerabile,
faptul că, potrivit Directivei (UE) 2018/2001, s-a instituit un obiectiv obligatoriu la nivelul Uniunii Europene care să
urmărească o pondere de cel puțin 32% a energiei din surse regenerabile în consumul final brut, obiectiv pentru a cărui îndeplinire
este necesară încurajarea în continuare a dezvoltării de tehnologii de producere a energiei din surse regenerabile și implicit
conferirea de stabilitate și predictibilitate investitorilor în domeniu,
faptul că adoptarea prezentei ordonanțe de urgență a Guvernului contribuie la îndeplinirea obiectivelor de reducere a
emisiilor de gaze cu efect de seră în modul cel mai rentabil și în conformitate cu specificitățile României, cu mixul energetic și cu
potențialul de producere a energiei din surse regenerabile,
faptul că prin Planul național de redresare și reziliență al României, denumit în continuare PNRR, se are în vedere
implementarea măsurii de investiții I.1 — Noi capacități de producere a energiei electrice din surse regenerabile, măsură pentru
care a fost deja lansat apelul de proiecte pentru producerea de energie din surse regenerabile, cu termen de finalizare a investițiilor,
respectiv conectare la rețea luna iunie 2024,
întrucât este avută în vedere realizarea de capacități de producere a energiei electrice cu o putere instalată de 950 MW
din surse regenerabile — energie eoliană și solară sau volumul maxim compatibil cu licitația organizată în condiții concurențiale,
date în funcțiune și conectate la rețea, conform jalonului 124, componenta C6. Energie, derularea unor asemenea proceduri de
licitații publice și finalizarea realizării acestor investiții până în anul 2024 presupun asigurarea unui cadru legal adecvat,
având în vedere faptul că sectorul energetic este unul strategic și de interes național, existând oportunitatea implementării
investițiilor finanțate din PNRR și din Fondul pentru modernizare, astfel încât se impune ca autoritățile cu atribuții în emiterea de
autorizații și avize să trateze cu prioritate toate aceste investiții, ce trebuie realizate în cadrul unor calendare bine delimitate. În lipsa
aprobării prezentei ordonanțe de urgență a Guvernului, aceste termene nu vor putea fi respectate, cu o posibilă consecință directă
nerealizarea jaloanelor/țintelor asumate.
Întrucât creșterea producției de energie prin dezvoltarea și implementarea de instalații de energie din surse regenerabile
este vitală pentru ca Uniunea Europeană să își poată atinge obiectivul pentru 2030 privind energia din surse regenerabile și pentru
a facilita atingerea obiectivului Uniunii Europene pentru 2030 privind reducerea cu cel puțin 55% a emisiilor de gaze cu efect de
seră, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire
a cadrului pentru realizarea neutralității climatice și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 și (UE) 2018/1999,
faptul că, potrivit Recomandării Comisiei Europene din 18 mai 2022, creșterea rapidă a ponderii energiei din surse
regenerabile este crucială pentru abordarea problemei prețurilor ridicate la energie,
deoarece implementarea accelerată a energiei din surse regenerabile va reduce dependența Uniunii Europene de
combustibilii fosili, care sunt în cea mai mare parte importați la nivelul Uniunii Europene,
faptul că aprobarea completării cadrului legal necesar pentru promovarea utilizării energiei din surse regenerabile pentru
perioada 2021—2030 capătă un caracter de urgență excepțional în condițiile în care termenul-limită în vederea transpunerii în
legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2018/2001 a fost depășit și elementele enumerate vizează interesul economic în
sectorul energetic și constituie o situație extraordinară care impune modificarea și completarea de urgență a legislației naționale,
faptul că neadoptarea în regim de urgență a actului normativ are un impact major asupra îndeplinirii obiectivelor naționale
privind energia regenerabilă prevăzute în Planul național integrat pentru energie și schimbări climatice, a căror îndeplinire trebuie
raportată în cadrul rapoartelor intermediare privind energia și clima, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2018/1.999
al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2018 privind guvernanța uniunii energetice și a acțiunilor climatice,
de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 663/2009 și (CE) nr. 715/2009 ale Parlamentului European și ale Consiliului, a Directivelor
94/22/CE, 98/70/CE, 2009/31/CE, 2009/73/CE, 2010/31/UE, 2012/27/UE și 2013/30/UE ale Parlamentului European și ale
Consiliului, a Directivelor 2009/119/CE și (UE) 2015/652 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 al
Parlamentului European și al Consiliului, cu implicații în toate sectoarele de producere și utilizare a energiei din surse regenerabile,
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 1165/6.XII.2022
 3
având în vedere că neadoptarea în regim de urgență a actului normativ conduce la afectarea stabilității mediului de afaceri,
cu impact major asupra dezvoltării investițiilor în domeniul producerii de energie din surse regenerabile în România,
având în vedere complexitatea actului normativ și faptul că, după aprobarea acestuia, Autoritatea Națională de
Reglementare în Domeniul Energiei va trebui să modifice și să completeze legislația secundară, în conformitate cu
prevederile acestui act normativ, iar întârzierea adoptării acestor modificări va avea un impact major asupra implementării
componentei 6 — Energie prevăzute în PNRR,
faptul că, printre aspectele care necesită reglementări imediate, atât de natură primară, cât și secundară, sunt: schemele
de sprijin și calculul ponderii energiei din surse regenerabile, comunitățile de energie din surse regenerabile, garanțiile de origine
pentru energia produsă din surse regenerabile de energie, stabilirea punctului unic de contact în vederea simplificării procedurilor
administrative, metodologia privind calculul emisiilor de gaze cu efect de seră provenite din producția și utilizarea de combustibili
pentru transporturi, biocombustibili și biolichide, mecanisme de cooperare,
impactul Directivei (UE) 2018/2001, respectiv transpunerea acesteia într-un act normativ național, este multisectorial cu
implicații asupra țintei și obiectivelor din Planul național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021—2030 (PNIESC)
și PNRR prin asigurarea cadrului legal, pentru reformele 1, 3, 4 și 6, precum și a investițiilor ce vizează aceste aspecte,
ținând cont de contextul geopolitic actual care a generat necesitatea reorientării politicii energetice europene exprimate
prin Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul
Regiunilor — „Planul REPowerEU” (COM (2022) 230 final) din data de 18 mai 2022, există necesitatea identificării de către statele
membre a tuturor opțiunilor alternative pentru gazul rusesc, care să conducă pe termen lung la independența energetică a Europei,
la rezolvarea crizei economice generate și la protecția mediului, printre aceste opțiuni, creșterea și înlocuirea capacităților jucând
un rol deosebit de important.
ținând cont de contextul discuțiilor actuale derulate la nivelul Comisiei Europene, privind revizuirea Directivei (UE)
2018/2001 și creșterea ambițioasă a țintei pentru energia din surse regenerabile la 45%, în lipsa reglementării unitare a cadrului
necesar realizării investițiilor în energie sigură, curată, sustenabilă, competitivă și la prețuri accesibile, consecințele negative ale
contextului existent în domeniul energetic pentru România se vor agrava, cu impact asupra tuturor sectoarelor de activitate
socioeconomică, dintre care enumerăm câteva care necesită atenție imediată:
— Reglementarea criteriilor de durabilitate conform noilor reglementări europene pentru combustibili proveniți din biomasă:
a) stabilirea procedurii de notificare simplă pentru racordările la rețea ale instalațiilor;
b) prosumatorii și comunitățile de energie din surse regenerabile;
c) adoptarea pe scară largă a utilizării energiei din surse regenerabile în sectorul transporturilor;
d) utilizarea pe scară largă a energiei din surse regenerabile în sectorul încălzirii și răcirii etc.
Prezenta ordonanță de urgență, prin amendamentele propuse, se circumscrie elementelor de obiectivitate a condițiilor
extrinseci de constituționalitate și nu afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului. Scopul principal al actului normativ
este de a reglementa nevoile atât ale cetățenilor, cât și ale mediului privat prin alinierea politicilor naționale cu cele europene și
accesarea de fonduri europene pentru viitoarele investiții în sectorul producerii de energie din surse regenerabile.
Luând în considerare faptul că, în conformitate cu dispozițiile art. 148 alin. (4) din Constituția României, republicată,
autoritățile statului român s-au angajat să garanteze aducerea la îndeplinire a obligațiilor rezultate din actul aderării, este necesar
să se modifice și completeze dispozițiile Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din
surse regenerabile de energie, conform prezentei ordonanțe de urgență a Guvernului, precum și asigurarea transpunerii corecte
și complete a prevederilor directivei anterior menționate,
având în vedere faptul că toate aceste elemente vizează interesul public și constituie o situație extraordinară a cărei
reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,....

 

Astia sintem si multi savanti avem, noroc ca altii de afara incearca sa ne aduca mai aproape de nivelul lor...

Edited by Ion_Bumbu
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines