Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
D a n

O sursa de 24Vcc, foarte bine filtrata?

Recommended Posts

Pentru un amplificator de casti de cea mai buna calitate (NAIM), imi puteti recomanda o sursa de 24Vcc, min. 1A, extrem de bine filtrata? Ideal ar fi sa vad max. 1mV ripple pe osciloscop.

Ma doare buzunaru' sa dau 700 EUR pe o sursa originala NAIM ...

Fara surse in comutatie, va rog!

Link to comment
Share on other sites

Aici te înșeli. Una dintre cel mai puțin zgomotoase surse măsurată de mine a fost o sursa în comutație. 

 

Acum revenind, nu ai nevoie de tensiune diferențiala? +/- 12V de exemplu? Dacă se alimentează doar cu o singura tensiune de 24V atunci sint doar 3 posibilitati:

1. Ieșire prin condensator >amplificator prost, neaudiofil, 

2. Punct median/gnd făcut cu un operațional de putere >improvizație de slaba calitate, 

3. Surse interne în comutație ce obțin +/- ceva volți pt alimentare >cea mai buna soluție dar asta înseamnă că deja ai surse în comutație integrate în el. 

 

Daca vrei/ești dispus sa mesteresti tu o sursa, atunci cauta pe diyaudio (scuze nu vreau sa fac reclama) topicul denoisser sau ceva de genul acesta. Este un topic in care încă exista discuții și unde au o varianta de stabilizator ieftin și cu zgomot foarte mic la ieșire. 

 

PS: sint multe DAC-uri ce au integrata inauntru ceva gen SMPS pt alimentarea etajului de ieșire ca să elimine necesitatea unui condensator, și sint cu performante de zgomot foarte bune. 

Edited by sesebe
Link to comment
Share on other sites

1 oră în urmă, sesebe a spus:

 

1. Ieșire prin condensator >amplificator prost, neaudiofil, 

 

Poate doar neaudiofil că prost nu are motiv. :)

Sursele în comutație, bine făcute,  sunt net superioare din toate punctele de vedere.  E bună și varianta denoiser la care se referă sesebe.  Am făcut și folosit peste zece altfel de surse. O recomand cu plăcere dar fără a fi considerată varianta supremă.  Am folosit cu succes și alimentatoare de laptop la care am adaugat o filtrare. 

Link to comment
Share on other sites

Exact cum am spus, nu vreau sursa in comutatie, am acum una care desi debiteaza 24Vcc/2A are ripple de 43mV (rms), care se aud destul de clar in castile mele. Am uitat sa va spun ca si castile pentru auditii sunt Audeze, un model nu tocmai ieftine, dar de o sensibilitate extraordinara.

De ce nu vreau sursa in comutatie? Pentru ca semnalul la iesirea amplificatorului de casti are de suferit, in special in zona de frecventelor joase. In plus, sunetul nu are dinamica deosebita pe care o au sursele "clasice". Pentru comparatie, diferenta este cea dintre un amplif Clasa A si unul Clasa D.

 

Revenind, caut o sursa "clasica": punte, condensatoare de filtraj, filtre (oare un filtru Pi?), condensatoare pentru stocare energie, impedanta de iesire minima. Nu sunt un mare specialist, dar cred ca pe aici sunt multe minti luminate care m-ar putea ajuta.

 

PS

Tot respectul pentru sursele in comutatie, stiu ca au multe avantaje, se utilizeaza pe scara larga si domina piata, dar chiar nu-mi doresc asa ceva.

Link to comment
Share on other sites

O să ai nevoie de câteva zeci de mii de microfarazi,  un drosel de 10H și vreo 20 de V în plus față de cei 24 V necesari alimentării amplificatorului ca să obții -100 dB.Asta ar fi una dintre variante. 

Link to comment
Share on other sites

Fă o sursă liniară cu LM317 ca stabilizator şi un condensator de 10uF pus între pinul Adj şi masă.Are o rejecţie foarte bună a riplului (tipic de 64db), ca test eu nu am auzit absolut nimic în căşti sensibile puse direct ca sarcină după el.Cred că vei fi foarte mulţumit...

Link to comment
Share on other sites

 Un amplificator de calitate are si o rejectie buna a alimentarii, mai ales la 50-100Hz. Daca rejectia este prosta atunci amplificatorul nu se poate numi de calitate. Banuiesc ca nu-i cazul la amplificatorul tau. 

In schimb la o sursa SMPS de calitate mai slaba exista multe componente de inalta frecventa unde rejectia unui amplificator este proasta si in plus mai intra si prin radiatie nu doar prin conductie pe alimentare. De asta spun ca nu trebuie sa te cramponezi sa fie neaparat sursa liniara ci poate fi si una in comutatie dar realizata foarte bine si de astea nu prea gasesti in comert. Comparatia ta intre o clasa A si o clasa D nu-i foarte relevanta pt ca o clasa A nu are neaparat o dinamica mai buna, din contra o clasa D de calitate poate avea o dinamica mai buna.

 

O sursa liniara cu LM317 si denoiser va fi suficienta daca amplificatorul este bine facut.

Si nu te arunca la filtrari exagerate, 4700µF este suficient, pt ca in cazul unei filtrari de valoare mare apar spike-uri de curent mari prin punte ce genereaza zgomot de inalta frecventa ce este greu de filtrat. 

M-as fi asteptat sa aiba niste specificatii mai bine si complet documentate: 

TQeY7Ee.jpg

Nu-i specificat raportul semnal zgomot, rejectia de alimentare (obligatrie cind sursa nu-i integrata), gama dinamica, slew-rate-ul, nivelul de zgomot echivalent la intrare etc. Mai nimic nu-i documentat din ceea ce ar trebui prezentat la un echipament high-end.

Pina si un amplificator facut de un entuziast are specificatiile mai bine documentate. Deci nu te mai crampona pe nu stiu ce sursa speciala si pune o sursa bine facuta si cu filtrare foarte buna pe intrarea de 230Vac, cu stabilizare liniara buna (ca sa ramii audiofil pina la capat) si vreo 2-3A minim la iesire si ai sa vezi ca va fi OK pt amplificator.

 

PS: la o sursa bine facuta zgomotul nu vei putea sa-l vizualizezi cu un osciloscop, chiar si cu unul foarte scump. Zgomotul osciloscopului va fi mai mare decit cel al sursei.

 

HwfXhdU.jpg

 

zQsL0cJ.jpg

 

V5Qfl8F.jpg

 

Am gasit schema, care vorba vine este destul de banala si cu iesire prin condesator, si poze cu interiorul si se poate vedea ca nu-i nimic extraordinar in interior. Pina si sursa interna este facuta cu un LM317 si apoi inca o filtrare cu un circuit multiplicare de capacitate pt etajul de intrare. Nu are nici o filtrare pt parazitii de inalta frecventa ce ar putea intra prin alimentare si/sau cablurile de semnal.

Eu zic sa pui o sursa cum am explicat mai sus si sa mai pui citeva perle de ferita pe cablurile de alimentare si de semnal excat la intrarea in amplificator. Cauta perle de ferita pt pus pe cablurile de alimentare de genul celor ce se deschid in doua ca sa poti trece cablul. Vei fi mai mult decit multumit.

 

Perle de genul acesta ma refer sa pui pe cabluri.

iWp0vas.jpg

Vei ramine uimit ce efect pot avea in anumite conditii.

 

 

 

 

Edited by sesebe
Link to comment
Share on other sites

Multumesc tuturor pentru ca incercati sa ma ajutati!

Se pare ca intradevar, solutia este pe baza regulatorului LM317!

Cum am ajuns la aceasta concluzie?

Una din variantele de alimentare recomandate de NAIM este NAPSC (pret 2.999 lei, acum la AVStore). Evident ca nu sunt dispus sa dau acesti bani, asa ca am cautat poze cu interiorul. Si uitati ce am gasit ...

2164034-0c38e0f9-naim-napsc-power-supply

1428191297307175065.jpg

 

 

Se vede clar un LM317K, doua diode (Zener?), rezistentele aferente circuitului, un condensator de 2200 uF si un toroidal de 60-80 VA.

Ma insel?

 

Link to comment
Share on other sites

Sub nicio forma nu dau 3000 lei pe asa ceva, chiar daca e cotata de audiofili ca cea mai buna sursa de alimentare (exceptand supercapacitoarele si acumulatoarele de 24V).

Multumesc inca o data pentru ajutor.

Link to comment
Share on other sites

Ca să te convingi de eficienţa rejecţiei la LM317, pui căştile la ieşirea sursei, decuplate prin condensator de 1uF ca să nu le arzi în curentcontinuu.Nu cred că vei auzi nimic, decât un singur ,,păcănit,, la conectare.Asta am făcut eu acum mulţi ani, când eram disperat să filtrez bine alimentarea pentru un radio auto folosit în casă.Din cauză că era tip auto, finalul nu avea rejecţie pentru 120Hz şi ca urmare ,,bârâia,, mai tare decât o drujbă.Când am pus LM317 ziceai că-i alimentat din baterie....

Link to comment
Share on other sites

Acum 14 ore, vily a spus:

O să ai nevoie de câteva zeci de mii de microfarazi,  un drosel de 10H și vreo 20 de V în plus față de cei 24 V necesari alimentării amplificatorului ca să obții -100 dB.Asta ar fi una dintre variante. 

In acest caz doua rezistente de 5-10W pot inlocui bobina de 10H (valoare de altfel absolut exagerata !) la un cost de 1000x mai mic;  se  elimina si problemele de camp radiat.

 

Alimentatorul Naim din poze nu are NIMIC audiofil, calificativul este o abureala de semidocti sau mai rau.  

Iar Sesebe are [din nou] dreptate, o sursa liniara buna insemana mai mult decat un riplu masurat f mic.  Adica spitzuri de curent f mici, zgomot de comutatie cvasinul, paraziti de retea f bine filtrati, filtrare eficienta si pe frecvente inalte, camp captat si mai ales radiat f mic, etc.

Link to comment
Share on other sites

Si pacat sa nu cumperi sursa originala, avand in vedre ca ai destule chestii audiofile pana acum. Cumpara sursa originala, ce vor zice prietenii carora le vei arata ce scule audiofile ai ?   Ca nu ai avut bani de original ?

 

In alta ordine de idei, baga un acumulator de camion, mai bun ca ala nu este nimic.  Sau acumulatori 18650 sau de alt fel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines