Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

UN simplu invertor de sudura semipunte rezonant cu ir2153


Postări Recomandate

  • Răspunsuri 395
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Deocamdata am trecut la faza cu formatarea electroliticilor fiindca am pus altii adica doar doua buc de 680 micro insa mai am de montat mufa de alimentare spate si releul softstart si sper sa nu fi facut vre-o greseala.

 

Cutiuta mica alba contine montajul cu circuitul ir2153

IMGP3888.JPG

Link spre comentariu
Acum 21 ore, digioptic a spus:

 

 

 La lucrarea dvs., interesanta bobina de iesire. Are miez, sau e pe aer ? Eu m-am blocat deocamdata in asta, miezul din tole este greu si adauga la greutate. Bobinat cu cablu de sudura de 35mm2. Poate e prea gros, dar am zis sa nu risc. Nu gasesc o ferita cu sectiunea mai mare, 6-8cm2... 

model traf invertor din mai multe miezuri, gen, traf linii.pdf 284 kB · 14 descărcări

Bobina de iesire trebuie sa aibe minim 12µH, sub aceasta valoare am vazut ca nu lucreaza ok dar nici prea multi µH nu cred ca e bun ca se stinge greu arcul. Sarma va fi ca grosime adica sectiune similara secundarului, n-au rost exagerari. La mine pentru puteri mici adica cca 90 amperi am folosit ca miez 3 ferite tubulare puse una dupa alta insa la amperaj mai mare nu stiu cum se comporta si sarma am sectiune cca 6 mm² e un pic subdimensionata de aia am si lasat spatiu mai mare in fata poate e necesar sa o schimb insa asta dupa un timp de lucru  la sudat am sa vad ce deficiente mai sunt.

 

Am incercat vre-o 5 variante de bobina de iesire, inclusiv pe ferite linii dar nu mi-a placut chiar daca sectiunea feritei era mai mare  decat acele tuburi de filtre emi care le-am folosit. Banuiesc ca pt puteri mai mari se pot folosi tor-uri mai mari in diametreu tot de la filtre emi, tot pune unul peste altul pana iese o bara de 100 150mm mm si se gasesc cu diametrul de 25 sau 32 sau 42mm, bobinate cu doar un singur strat de sarma. 

 

Chinezul nu pune bobina de iesire la aparate ieftine si stie el de ce, multi dintre noi au improvizat o bobina de iesire pe aparate punte sau semipunte stiind ca la forward e obligatorie, trebuie un studiu exact pe aceasta situatie.

Editat de c_anicai
Link spre comentariu

Bobina de iesire poate fi facuta din bara de cupru, fie rotunda, fie dreptunghiulara. In sarcina, curentul majoritar ce o strabate este continuu, iar cel alternativ moduleaza acest curent continuu. Modulatia variaza invers proportional cu curentul prin sarcina si nu mai conteaza efectul pelicular asa de mult ca la traf. In invertoarele industriale se foloseste aproape exclusiv bara plina pentru acea bobina de iesire.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu
2 hours ago, c_anicai said:

Bobina de iesire trebuie sa aibe minim 12µH, sub aceasta valoare am vazut ca nu lucreaza ok dar nici prea multi µH nu cred ca e bun ca se stinge greu arcul. Sarma va fi ca grosime adica sectiune similara secundarului, n-au rost exagerari. La mine pentru puteri mici adica cca 90 amperi am folosit ca miez 3 ferite tubulare puse una dupa alta insa la amperaj mai mare nu stiu cum se comporta si sarma am sectiune cca 6 mm² e un pic subdimensionata de aia am si lasat spatiu mai mare in fata poate e necesar sa o schimb insa asta dupa un timp de lucru  la sudat am sa vad ce deficiente mai sunt.

 

Chinezul nu pune bobina de iesire la aparate ieftine si stie el de ce, multi dintre noi au improvizat o bobina de iesire pe aparate punte sau semipunte stiind ca la forward e obligatorie, trebuie un studiu exact pe aceasta situatie.

 

Asa este, in ultimul timp, nici pe aparatele trifazate, punte sau semipunte, am vazut ca nu mai pun bobina de iesire. Ce am observat la stahlwerk-ul meu, nu e problema de amorsare, amorseaza instant, chiar si cu bazici, arcul este stabil, poate varia lungimea lui cand pozitia de lucru e una dificila si nu poti pastra constanta lungimii arcului. Dar, fata de Proweldul semipunte trifazat, dotat cu o bobina destul de babana, bobinata cu bara de aluminiu... (economii chineze...), sau JASICUL in punte, dotat si el cu o bobina si mai babana, tot pe aluminiu si ea, arcul la Stahlwerk e mai nervos si cu stropi. Nu am aparate scumpe, nici nu o sa-mi iau vreodata aparate de firma, sunt amator si ce fac pe langa casa sau la altii, am deocamdata cu ce lucra.

  Pe schema proweldului, bobina de iesire e trecuta cu o inductanta de 43 uH. La Jasic, nu am masurat-o si nici nu am gasit schema lui. 

  In fine, la cat am dat pe stahlwerk, chiar a meritat pentru un aparat trifazat, destul de fain construit (o sa pun poze, inca n-am avut timp sa stau de el). Este facut in punte si chair se simte asta la forta arcului. Ca lipsesc din schema cam 4 bobine si ceva capacitoare pe filtru de retea, nu-i un capat de tara sa le pun. Nu v-a functiona cu mult diferit fata de acum, e mai mult piticii mei...:rade:, Apropos de cablu de pe bobina, am si vreo trei metri de cablu de 16mm2, dar tot de piticii mei nu as pune o sectiune prea mica, e loc destul in carcasa robusta.

 

  @CIBY2  Bara de cupru e al naibi de scumpa, Peste tot pe unde m-am uitat. Cred ca dublez valoarea stahlwerkului daca ii mai trag si o bobina din bara de cupru...:rade:. La inceput i-am tot bodoganit pe chinezi ca au facut bobina din aluminiu, dar acum, cand pun mana pe Jasic care sare frumos de 19 kile, ma gandesc ca e mult mai fain asa, decat sa mai car ceva kile in plus pe cupru. Sectiunea barei de aluminiu de la bobina Jasicului, e aproape la sectiunea cablului de lucru. 50mm2 i-am pus. Sectiunea barei de aluminiu din cate stiu, trebuie doar majorata cu un factor de 1.6 fata de una de cupru. Functionarea e absolut similara.

 

   Nu cred ca e un capat de tara un metru, doi de cablu de sudura. Sigur ca e mai fain cu bara de cupru, dar magazinele iti dau bara intreaga, nu taie cat ai nevoie. Daca merge fain cu bobina pusa, cred ca pentru usurarea sculei, e la fel de fain si o bara de aluminu, mult mai ieftina. Cu timpul e cam greu...

Editat de digioptic
Link spre comentariu

Bobina care o am pusa acum e de 20µH, am facut doua si la montare am luat la repezeala pe cealalta, le-am incurcat sar nici nu mai pun acum pe cealalta de 12µH daca va merge ok asta, maine poate fac o proba de sudura dupe ce reusesc sa montez mufa de alimentare si releul softstart. La mufa de alimentare tre sa ma enervez cu taiat spatiu in panoul spate.

Editat de c_anicai
Link spre comentariu
1 hour ago, c_anicai said:

Bobina am incercat si pe tole I dar tolele se incalzesc cam tare.

 

Si la Proweld si la Jasic, sunt tot pe tole. Au sectiunea destul de mare a miezului. Nu am stat sa vad nicidata cat de tare se incing. Ambele sunt plasate in tunelul de aer al ventilatorului. O conditie foarte importanta la um miez pe tole este izolatia buna intre tole. Suruburile care strang pachetul ar trebui sa fie si ele izolate fata de gaura prin care trec. Acum am vazut ca trafurile care vin din china, nu se mai complica cu suruburi de strangere. Au un cordon de sudura transversal pe pachetul de tole. URAT ! La fel si pachetul de la jasic, sunt sudate la capete cu doua table pe post de picioare de prindere.

 

Daca nu am un miez de ferita baban, trebuie sa folosesc tole pana la urma...:tryre

Editat de digioptic
Link spre comentariu

Astea facute de firma inclusiv chinezesti sunt calculate din toate punctele de vedere ca sa iasa un produs optim calitate/pret. 

 

Unul facut ca de exemplu asta care sper sa-i inchid carcasa astazi poate avea mici sau mai neajunsuri fiindca am folosit ce componete am avut. Voi pune si un senzor termic dar voi pune doar unul de 45 grade in carcasa care sa decupleze alimentarea suplimentara la integrat, am si o atentionare ca-mi merg ventilatoatele intermitent cand lipseste alimentarea suplimentara a integratului dar si un neajuns cu releul softstart care tot declanseaza, am de gand sa-l scot maine la teste si cu canicula asta chiar trebuie o protectie termica.

Link spre comentariu

Sunt destule detalii pe acel topic insa nu ma intereseaza ce e acolo, la varianta mea daca se duc tranzistorii care-s intradevar cam scumpi mai poate pica si un integrat de 2 lei, practic astea-s toate componentele invertorului adica 2 tranzistori si un circuit, le schimb si gata.

Link spre comentariu

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: Postarea ta va necesita aprobare moderator înainte de a fi vizibilă.

Vizitator
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Răspunde la acest subiect...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.




×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări