Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
Cosmin1337

Motor de la masina de spalat, control in frecventa. Ajutor?!

Recommended Posts

Salut!

Sunt Barcaru Cosmin, student la facultatea de Ingineri Electrica, in anul 4. Anul acesta am proiectul de licienta iar eu am un motor de la o masina de spalat (motor serie(sau universal), alimentat monofazat la 220V, curent maxim 5A, putere 1.1kW) caruia trebuie sa il comand in frecventa.

Mai pe scurt, eu trebuie sa fac motorul sa functioneze de la 10-15Hz pana la 50Hz, cu ajutorul unui microcontroler.

 


Eu m-am gandit in felul urmator... Tensiunea monofazata sa intre intr-un redresor, urmat de un invertor cu tranzistoare pe care le comand PWM.
Daca ma puteti ajuta cumva la realizarea acestui proiect, voi fi mai mult decat recunoscator.
(P.S. Las o imagine cu o schema pe care am facut-o)

https://imgur.com/a/PtTDfvu

Va multumesc pentru timpul acordat si va urez o zi excelenta!

Link to post
Share on other sites

nu sunt eu nici la genunchiul broastei din nivelul la care esti tu, dar din ce stiu eu, masina de spalat, cand spala, trebuie sa lucreze la turatii foarte mici din ce poate el la stoarcere...cum faci asta fara sa cresti periculos curentul prin motor? eventual il arzi... nu are trei infasurari in el si cu un condensator sa fie facut sa mearga monofazat? daca e trifazat,il poti comanda mult mai usor...cred...

Link to post
Share on other sites

Motorul universal nu poate fi comandat in frecventa... doar in tensiune; denumirea de motor serie de unde vine?!

Ar trebuie sa stie orice student ca motorul universal este singurul care merge direct in ca si cc si in fapt este un motor de cc cu excitatie serie... cu caracteristica mecanica potivita pentru aceasta aplicatie (ca si pentru tractiune).

Sper ca nu noii profesori pdf au dat o asa tema... sau e o capcana?!

Link to post
Share on other sites

Hai să ne lămurim despre ce motor ai acolo.Dacă motorul e universal cu rotrul bobinat, nu mi se pare normal să-l comanzi în frecvenţă.Pentru el tensiunea e cea care îi poate varia turaţia.De fapt pe maşina de spălat turaţia lui e variată de un regulator de tensiune cu triac şi feedback de la tahogenerator.Dacă-l comanzi în curent continuu, nu prea e bine, fiindcă el a fost conceput pentru curent alternativ (s-a luat în calcul şi reactanţa) şi la alimentarea cu curent continuu de aceeaşi tensiune va avea tendinţa să se supratureze şi să se încingă.Dacă alegerea tipului motorului a fost a profesorului şi scopul proiectului e să-ţi pună la încercare creativitatea, eu aş merge pe un convertor frecvenţă-tensiune.Adică la o anumită frecvenţă de comandă, vei avea o tensiune mică ce va roti slab motorul, iar la mărirea frecvenţei semnalului de comandă, turaţia să crească proporţional.Atenţie, semnalul de comandă de care fac vorbire va fi folosit doar la controlul tensiunii, nu şi la alimentarea motorului.

Link to post
Share on other sites

Profesorul are acest motor in laborator, este BOSCH SIEMENS 5500 013050.  Motorul este universal, infasurarea de pe rotor este in serie cu cea de pe stator, poate fi conectat atat in c.c., cat si in c.a.. Caut sa modific frecventa de functionare a lui odata cu modificarea vitezei, dar urmaresc sa nu se modifice tensiunea in momentul in care modific frecventa.

Link to post
Share on other sites

Motorul universal nu e făcut să fie alimentat în frecvenţă variabilă.Asta ar fi trebuit să ştie acel profesor.....iar dacă nu crede asta, explică-i că maşinile care folosesc control în frecvenţă, au motoare stepper (brushless), nu universale.El a văzut motoare universale la vreun robot ?

Link to post
Share on other sites

Sincer, nu stiu sa va raspund la aceasta intrebare, dar profesorul mi-a spus ca ceea ce vreau eu sa fac este realizabil, dar este complicat pentru ca trebuie sa fac si partea de comanda a motorului. Din cate am inteles, am nevoie sa transform tensiunea alternativa in continua, pe care sa o fac inapoi in alternativa cu ajutorul tehnicii de modulare in latime PWM. Voi avea nevoie de un microcontroler care va genera un tren de impulsuri modulate in latime, astfel incat modificandu-i durata fiecarui impuls(modificant duty cicle-ul) voi putea sa fac controlul in frecventa.

 

Link to post
Share on other sites

PWM nu înseamnă frecvenţă variabilă, ci factor de umplere variabil...deci despre ce vorbim ? Semnalul de comandă de 10-50Hz e livrat de un dispozitiv separat doar pentru controlul turaţiei, sau reprezintă chiar frecvenţa curentului de alimentare a motorului ? Că nu mi-e chiar clar ce se doreşte..

Link to post
Share on other sites

Acum 15 minute, iop95 a spus:

Motorul universal nu poate fi comandat in frecventa... doar in tensiune; denumirea de motor serie de unde vine?!

Ar trebuie sa stie orice student ca motorul universal este singurul care merge direct in ca si cc si in fapt este un motor de cc cu excitatie serie... cu caracteristica mecanica potivita pentru aceasta aplicatie (ca si pentru tractiune).

Sper ca nu noii profesori pdf au dat o asa tema... sau e o capcana?!

Subscriu la postarea dumneavoastră!

Ce mama naibii, să caute un dispozitiv de tip VFD, în controlul turației unui motor electric de tip universal?

Parametrii de funcționare a acestuia (turație, cuplu, curent absorbit versus tensiune de alimentare sau frecvență), sunt cu totul diferiți de al unui motor asincron.

Studiază te rog, colegule care ai postat, orice carte de genul: 

,,echipamente şi maşini electrice", şi nu vei avea nimic de pierdut.

Vei căpăta un bagaj de cunoştințe, care îți va fi de folos, toată viața!

Altfel, sari peste o groapă sau un şanț, dar cîndva în viitor, o să constați că există şi văi mai adînci.

Spor la studiu şi înțelegere!

Electrotehnica este frumoasă, dar la fel de grea şi profundă la fel ca orice domeniu modern de ştiințe!

Link to post
Share on other sites

Păi cum rămâne cu cei 10-50 Hz ? Reprezintă frecvenţa unui semnal ce va comanda turaţia, sau frecvenţa curentului de alimentare ? Cred că prima variantă....cel mai probabil.Nu ai răspuns la întrebarea privind a cui a fost ideea controlului în frecvenţă, a profului sau a ta....

În electronică se poate face cam orice conversie, ideea e dacă merită făcută doar de dragul de a o face...

Sunt convins că se poate concepe şi construi un convertor care să comande acel motor în impulsuri PWM, în funcţie de frecvenţa unui semnal de comandă cu plaja de reglaj între 10-50 Hz.Dar nu-i văd rostul practic....probabil e o nouă orientare în elaborarea proiectelor de diplomă.Să mergem şi în mâini şi să ne scărpinăm cu picioarele în cap...

Link to post
Share on other sites

@validae ideea de control in frecventa a fost a profesorului... 10-50Hz va insemna frecventa tensiunii de alimentare a motorului, ideea cu tehnica PWM a fost a mea, dar momentan am ramas doar la "idee".

Link to post
Share on other sites

Păi atunci eu rămân la ideea că s-a pornit pe o cale greşită.Motorul excitaţie serie nu e făcut pentru control în frecvenţă.Cu PWM-ul mai era o chestie, dacă el reprezenta impulsuri de curent continuu cu lăţime variabilă.Dar să-i aplici o frecvenţă variabilă unui motor care nu a fost conceput pentru asta e o prostie, nu inginerie....iar eu mă retrag aici.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines