Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
bcristian

Modificari freza Fu 12

Recommended Posts

Discutii despre ce modificari vreau sa fac la freza mea Fu 12. Si, pe masura ce or sa apara, concretizarea lor.

 

50867838266_435b5054d1_z.jpg

50867838266_435b5054d1_z.jpg50867838266_435b5054d1_z.jpgMVIMG_20210123_203304 | bcristian | Flickr

 

Sunt cateva modificari majore pe care as vrea sa la fac, cu care freza as ar fi perfecta pentru ce vreau eu.

 

Turatie reglabila intre 150 si 2500 rpm. Freza vine cu un motor Dahlander cu doua turatii, si un sistem de pulii variabile. Din testele mele, ce se poate obtine asa e intre 520/1040 si 860/1720 rpm.

 

Ridicat capul de frezare verticala mai sus. Asta e de departe cea mai mare limitare din punctul meu de vedere. Cursa Z e suficient de mare, dar cea mai mare parte din ea e nefolosibila din cauza ca varful sculei e prea jos. Botul conului ISO 30 e aproape pe masa cand e ridicata la maxim. Si cum cel mai des lucrez cu o port-penseta ER 32, 100 - 150 mm din cursa teoretica pe Z sunt de fapt ocupati numai de scula si port-scula. Exista pensete direct pe conul ISO 30, dar nu rezolva decat putin din problema:

  • Nu pot prinde decat diametrul nominal, problema comuna la pensetele care se strang prin tragere (R8, Morse). Chinezii le pot face la orice diametru, dar ma duce spre 4-500 de dolari ca sa acopar toate burghiele si alte scule cu coada cilindrica pe care le am.
  • Castig doar vreo 65 mm asa.
  • Mai sunt si alte scule pentru care ai nevoie de spatiu: cap alezor, cap de filetat automat, indicator de centrare pe rotund automat, etc. Pe ultimele de altfel nu le am (desi sunt foarte utile) tocmai pentru ca in marea majoritate a situatiilor nu as avea loc sa le folosesc.
  • Daca pun si masa rotativa ramane foarte putin spatiu, practic sunt limitat la piese de maxim 20 - 25 mm inaltime.

Metoda la care ma gandesc e sa construiesc un etaj intermediar de vreo 200 mm inaltime intre corpul frezei si partea orizontala a capului vertical. Imbinat tot pe coada de randunica, cum sunt si acum, ar putea fi pus sau nu in functie de ce prelucrari se doresc. In el ar fi 2 pinioane cu acelasi modul cu cele existente. Din tabla de otel de 10 - 12 mm, imbinata cu suruburi, ca nu ma vad sudand-o fara sa se deformeze.

 

 

Masa mai lunga cu cursa longitudinala mai mare. La asta ma gandesc sa fac o placa de vreo 20-25 grosime, prinsa rigid in actualele ghidaje coada de randunica. Pe asta prinse cu burta in sus patine lineare, gen Hiwin, cu ghidajele aferente prinse pe burta unei mese noi. La modiifcarea asta insa sunt mai multe probleme: de unde fac rost de o masa la un pret rezonabil, si cum rezolv faptul ca as avea de facut unele prelucarari pe lungimi mai mari decat cursa actuala.

 

 

Avansuri automate. Aici oscilez intre ceva simplu doar pe X si facut CNC, dar cu o interfata puternic modificata pentru utilizare conversationala (spre Path Pilot). Scris G-code de mana sau folosit un CAM sunt ambele neplacute cand faci piese relativ simple intr-un singur exemplar. Pentru pozitionare as citi datele din riglele electronice pe care le am si acum, un esp32 e ieftin si suficient, protocolul nu e complicat.

Edited by bcristian
Link to comment
Share on other sites

Prima modificare, de care ma apuc cat de curand pot, o sa fie modificarea gamei de turatii.

 

Si pentru ca e cea mai simpla, si pentru ca am nevoie de ea pentru urmatoarele: pentru ghidajele coada de randunica necesare pentru inaltarea capului, imi trebuie o freza de 60 mm diametru (si o freza disc de 63). Asta implica turatie de 180 rpm, care nu se poate obtine acum. La 500 rpm as arde freza respectiva imediat, viteza periferica ar fi mult prea mare pentru hss.

In momentul asta solutia o vad asa: renuntat la variatorul de viteza, inlocuit cu pulii PJ cu 4-5 canale, raport cam 3:1 intre motor si ax. Puliile de la dezmembrari auto, macar cea mare de ~100 mm de sus, ca nu am material din care sa o fac altfel. Sper sa o gasesc si pe cea mica, ca altfel trebuie sa fac cutit cu profilul respectiv.

Dat afara electrica originala si inlocuit cu un VFD de 2.2kW si un comutator 1-0-2 cu 4 etaje, pentru a beneficia atat de variata din frecventa cat si cea din constructia Dahlander. In felul asta as putea obtine 180 rpm la peste 30 Hz, fara sa chinui prea tare motorul. Turatia maxima teoretica s-ar duce pe la 4000 rpm, dar asta ar insemna ca motorul sa ajunga pe la 12.000, ceea ce ma indoiesc ca e o idee prea desteapta :D Dar avand in vedere ca turatii mari nu mi-au trebuit pana acum, mai rezonabil e sa am inca o pulie mai mare pentru motor.

 

In paralel, am vorbit la chinezi pentru pinioanele necesare ca sa construiesc etajul intermediar pentru inaltarea capului. Am gasit sa mi le faca pe la 70-80 usd plus vreo 60 transport. Sunt cu dantura elicoidala, Z 48, modul 2, din masuratorile mele unghi de presiune 20 de grade si unghi de inclinare 15 grade. Trebui unul stanga si unul dreapta, ca sa se angreneze intre ele si intre cele existente.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, citeva treburi care si mie imi dau de gindit.

In fapt ce ma deranjeaza cel mai mult este faptul ca nu are avans pe X.

Am tot intors pe fata si pe dos treaba asta si pina la urma am ajuns la un motor servo trifazic cu reductor si un ambreiaj bidirectional incit daca

rotesti cu mina sa nu intervina restul lantului cinematic.

Aveam eu o idee sa pun un motor de frezare in locul capului vertical.

Ar fi cea mai simpla metoda de a mari accesul pe verticala.

Problema ar fi insa momentul motor si posibilitatea sa duca scule de diametru mai mare.

Oricum eu pina una alta trebuie sa rezolv capul de frezare rapida, in fapt sa fac niste pensete uzuale.

 

Nu stiu daca nu mai bine ati face toate cele 3 pinioane implicate in modificare, sa nu aveti surptriza sa nu faca ceva chinezul aiurea si e gata baiul.

La motoarele electrice in general raportul de turatii acceptat de ele este de 2, 1500 -6000 rpm pentru 3000rpm, mai jos trebuie racire cu ventilator.

 

 

 

Edited by Ion_Bumbu
Link to comment
Share on other sites

Am desfacut alea prin spate, sa verific ca merge cu o singura curea.

Chiar am gasit una 6PK care se potriveste la lungime, acum trebuie doar sa vanez pulii pe la dezmembrari.

Daca Murphy nu doarme, sa vezi cum gasesc doar PJ-uri :D

Nu-i mare problema, ca nu-s scumpe curelele.

Apropos de curele, miscarea asta nu merge cu curele trapezoidale, pentru ca fiind mult mai groase raportul de demultiplicare care se poate obtine e mai mic, pentru ca nu spatiu de o pulie mai mare de 100-102 sus. Si oricum, curelele poly-V au pierderi mai mici si sunt mai silentioase.

 

Cand am desfacut variatorul de jos, am gasit o ciudatenie. Arcul sta comprimat intre capac si un umar intern (nu e in contact cu axul motorului). Care o fi rolul lui acolo? Sa preia socuri, in genul celor de la placile de ambreiaj?

 

50894324227_320f3c8476_z.jpg

IMG_20210131_152910 | bcristian | Flickr

Link to comment
Share on other sites

Am aflat, cand montam la loc piesele curatate. Ocazie cu care am descoperit ca ce parea sa fie o imbinare presata de fapt trebuia sa fie alunecatoare. :D

Apasa pe axul motorului de fapt, care ar fi trebui sa culiseze prin piesa din spate. Arcul trebuia sa tina pulia variabila stransa daca cureaua nu apasa pe ea.

Link to comment
Share on other sites

Nu ar merge modificata pulia motorului sau cea secundara din ansamblul asta?

In felul asta ati duce in jos domeniul de turatii.

Inca n`am verificat la mine cam pe unde se incadeaza ca turatii domeniul insa am impresia ca se duce mai jos de 500rpm.

Poate miine.

Link to comment
Share on other sites

Nu am gasit o metoda rezonabila de a obtine plaja de turatii pe care o vreau (200-2000) fara VFD.

Problema e ca cel mai mare raport de transmisie ar fi de vreo 5 ori mai mare decat cel mai mic.

Avand in vedere ca spatiul sus e foarte limitat, si ca nu as merge pe curele de 10, solutiile pe care le-am gasit sunt complicate (si de facut si de folosit) si scumpe.

Scumpe in cazul asta insemnand ca daca am de ales intre a da 300 de lei ca sa fac pe curele sau 600 ca sa am VFD, aleg a doua varianta imediat.

Mai ales ca pe VFD am potential de a duce turatia maxima pe la 3-4000 cu putin efort: pus rulmenti mai acatarii la motor si schimbat manual pulia lui.

 

De problema cu lipsa turatiilor mici m-am mai tot lovit pana acum, si e destul de enervanta: la planare, la lucrul cu capul alezor, la gaurit cu diametre mai mari de 10, nu pot sa folosesc freze disc. Plus alea care nu merg si din cauza de lipsa spatiu, precum filetare automata sau indicatorul rotativ de centrare (genul asta).

Link to comment
Share on other sites

Mie la prima vedere parca nu mi`a iesit asa cu turatiile, ceva nu`i OK

Motorul pe prima treapta are undeva 650 rpm si 1350 rpm.

In manual este dat ca arborele de frezare vertical are intre 125 si 490 rpm, la fel cu cel orizontal.

Trebe verificat ceva la rapoarte, ceva nu pusca, nu poate avea aproape turatia minima aproape de treapta mica a motorului.

La ochi eu n`am 1700rpm pe treapta 2 a motorului nici s`o imping! pe treapta 1-a a motorului si din lulii o aduc mai jos de 200 rpm , la ochi masurat.

Miine ma pun pe ea cu turometrul!

 

P.S. sa nu fie ceva modificat la ea in fosta uzina.

 

Link to comment
Share on other sites

Pulii in trepte din Al pt curea trapezoidala am vazut prin Obor (in jur de 80lei parca). Sunt facute cam din putin, dar cred ca merg, Banuiesc ca aia le achizitioneaza din Dragomul Rosu, ceea ce inseamna ca acolo sunt mai ieftine.

Edited by ndc74
Link to comment
Share on other sites

Mno, aici e ciudatenia, am pus turometru pe arborele vertical si cea mai mica turatie este de aprox 220rpm, cea mai mare in jur de 1000 rpm.

Distanta maxima intre masa si conul ISO este de 300mm la mine, Y, X este tot de 300mm, asa scrie pe lira mesei.

Freza mea este facuta la Marghita, l`am cunoscut pe directorul de la Marghita si din spusele lui freza asta a fost facuta in citeva modele, inclusiv  inalte, exact cum doriti dumneavoastra.

Asta a mea avea si capul rapid modificat, motor de 900rpm si 1KW dar si pulia cea mare marita, cel care o avea o folosea cred ca si pentru rectificat chiulase, cred ca pe la 400Rpm era adus capul rapid la cea mai mica turatie.

Deci momentan cam in ceata treaba cu turatiile la mine.

Oricum am un VFD de 1,5KW pregatit pentru ea.

Aveti si divizorul?

Trebe sa ma pun sa fotografiez cit mai complet docu si sa stiu cit fac din ea.

N`am masurat pe axul orizontal deoarece ...trebuie dat jos capul vertical si momentan.

Edited by Ion_Bumbu
Link to comment
Share on other sites

Oaa, 300 :D

Pai e dubla fata de a mea. Se poate pune o poza, de curiozitate? Si la curele?

La mine X are aproape 300, dar Y 150, iar intre masa in pozitia cea mai de jos si gura conului vertical sunt cam 150 (e dat jos acum, am masurat la ochiometru).

Cursa totala pe Z e de 210, dar asa cum e construita freza partea de sus e folosibila doar la frezari orizontale.

Nu am divizorul original, am cumparat o masa rotativa inclinabila mica (100) care are si discuri de divizare.

 

Link to comment
Share on other sites

Pun foto dincolo...

Hmmm, deci de la con la masa 150mm???

Aia chiar e nasol de tot, acuma am inteles de ce, am banuit ceva cind ati spus despre dispozitivul de centrare insa...am preferat sa tac deoarece

la mine incape lejer un dispozitiv pus pe con Morse 3.

Pe Z nu m`am uitat insa acolo am avut o problema cu ceva de diametru mai mare, ma uit mai incolo si revin.

 

P.S.  In manual e data cursa pe verticala a mesei de 300mm.

P.P.S cursa pe Z la mine este de ...120mm... :26

Deci mare sfiriiala cu turatia nici la mine nu este, ca sa tai ceva trebuie trecut pe capul de frezare orizontala.

 

Edited by Ion_Bumbu
Link to comment
Share on other sites

Da, e mult mai inalta. Cam asa ar trebui sa ajunga si la mine dupa adaugarea etajului intermediar.

Eu daca as pune menghina aia pe masa as mai putea sa frezez doar cu conul :D

Si baza e altfel. Si spatele corpului, la mine marginile sunt mult mai inalte, si cureaua e intre ele. Asta da si limita la pulia de sus.

Ghidajele pe Z vad ca sunt insa destul de lungi - nu se poate mari cursa cu un surub mai lung?

 

50898611217_4fca598275_z.jpg

IMG_20210201_175355 | bcristian | Flickr

 

50897780398_5f27ac71b8_z.jpg

MVIMG_20210201_175314 | bcristian | Flickr

 

50898611202_07470ce28b_z.jpg

IMG_20210201_175235 | bcristian | Flickr

Link to comment
Share on other sites

Am comandat VFD-ul asta: VFD 380 4KW AC 380V 1.5kW/2.2KW/4KW/5.5KW/7.5KW Variable Frequency Drive 3 Phase Speed Controller Inverter Motor Angisy L600|Inverters & Converters| - AliExpress

Si un comutator pt a selecta treptele motorului, ca vreau sa le folosesc ambele metode, pentru a nu ma mari frecventa mai mult decat e nevoie.

Acum trebuie doar sa astept 2-3 luni sa ajunga :D

 

Am trecut pe la o firma de dezmembrari, voiau 150 - 200 ron pe o pulie :qetrwe

Pai costa mai putin noi - desi posibil nu, daca le cumperi ca piese de masina!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.






×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines