Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
piratu2ro

Schimbator de caldura aer-aer home made

Recommended Posts

Va salut

Vreau sa construiesc un schimbator aer aer si sa il incorporez intr-un sistem de ventilatie centralizat.

cateva idei cu ce urmeaza sa fac:

-sistemul va fi automatizat cu un plc si un hmi de unde il  pot cotrola

-va avea senzori de temperatura umiditate si co2 ca sa pot vedea exact toti parametrii , urmand ca turatiile ventilatoarelor sa fie controlate automat in functie de parametrii senzorilor sau manual dupa anumite programe.

-monitorizarea starii filtrelor va fi contolata de 2 presostate diferentiale

In componenta sistemului vreau sa integrez o baterie de incalzire cu apa calda care va fi conectata la centrala termica pentru preincalzire daca va fi nevoie si un evaporator care la randul lui va fi conectat la o instalatie de ac pentru racirea aerului.

Schimbatorul vreau sa il fac din Al asemanator cu cel din imagine, tabla va fi de 1 x500 x500 cu distanta de 3 mm intre ele si voi face aproximativ 80 de bucati iar dimensiunea totala va fi de 500x500x320 cu o greutate de aproximativ 60kg.

 

ex schimbator.jpg

Edited by validae
Link to post
Share on other sites

Vad ca nimeni nu se incumeta sa isi dea cu parerea, sper ca pana la urma sa apara si pareri pro si contra la acest proiect,

Am achizitionat tabla de Al , astept sa ajunga si senzorii de CO2 si umiditate, pe partea de automatizare vreau ca acesti senzori sa imi monitorizeze in permanenta sistemul,

astfel nu va mai fi nevoie sa comut pe mod kitchen (in momentul cande hota pornita), mod boost (in momentul folosirii dusului sau baii), mod semineu , etc.

monitorizant permanent calitatea aerului temperatura si umiditatea din extereior si interior sistemul se va mula automat pentru a aduce calitatea aerului din interior la parametrii ceruti.

 

 

 

202.thumb.jpg.9e81243c78de845973b4513428ccac2b.jpg

 

Link to post
Share on other sites

M-am gandit si la varianta asta, dar ideea e ca schimbatorul sa functioneze non stop la o viteza cat mai mica, ma gandesc ca daca as micsora dimensiunea schimbatorului de la 500x500 la 330x400 in loc sa imi iasa 80 de bucati imi vor iesi 150 si as face 2 schimbatoare ca in imaginea atasata.

Inkedmontazh-rekuperatora_71_LI.jpg

Link to post
Share on other sites

 Piratu.În primul rând totul se calculează funcţie de parametrii impuşi.Ce prezinţi e foarte vag.

 Mai apoi contează şi construcţia schimbătorului,respectiv modul de transfer,suprafaţa de transfer.Final şi randamentul schimbătorului.

 Personal nu îţi recomand să-l faci.Vei îngropa banii degeaba.Sunt chestii f f complexe.Nu degeaba le fac numai firme specializate.

 Ca experiment la scară redusă e altceva.

Link to post
Share on other sites

De acord cu colegul, ca aceste schimbatoare sunt facute de firme specializate, insa asta nu inseamna ca nu pot fi facute. Personal, cochetez cu ideea construirii unui astfel de schimbator, folosind tabla de 0.3 sau 0.5mm grosime, insa de 15-20cm latura(din cauza grosimii reduse). Am vazut cum functioneaza si cum este construit un PAR(preincalzitor aer rotativ) la un CET. Pt marirea suprafetei de schimb a tablei folosite(otel ordinar de 0.8-1mm grosime) s-a recurs la amprentarea acesteia, in felul asta fiind si f rigida. Cred ca amprentarea poate fi făcută si in regim home made, destul de usor(pt grosimi mici). Pt registru de incalzire suplimentara se pot folosi radiatoare/calorifere auto. 

Astept cu interes primii pasi pe care ii faci. 

Spor la treaba 

Link to post
Share on other sites

Se gaseste de cumparat tabla gofrata

https://www.hornbach.ro/shop/Tabla-aluminiu-rugoasa-neizolata-120x1000/7297011/produs.html?wt_mc=ro.paid.sea.google.alwayson_assortment.alle.google_shopping...&gclid=Cj0KCQiA34OBBhCcARIsAG32uvP6xHNIpTtfsen8ELt-tIrRi9RGJSNvJgqjCI0qPwNjhy-cBmNEC6gaAmPWEALw_wcB

 

Eu, din cate am studiat si inteles despre sistemele astea, am retinut 2 mari probleme:

1. Mucegai/ciuperci/spori si alte chestii de genul acesta care se pot forma si transmite extrem de usor in lipsa unei intretineri constante

2. Zgomotul transmis pe tubulatura

Link to post
Share on other sites
Acum 14 ore, gcom61 a spus:

De acord cu colegul, ca aceste schimbatoare sunt facute de firme specializate, insa asta nu inseamna ca nu pot fi facute. Personal, cochetez cu ideea construirii unui astfel de schimbator, folosind tabla de 0.3 sau 0.5mm grosime, insa de 15-20cm latura(din cauza grosimii reduse). Am vazut cum functioneaza si cum este construit un PAR(preincalzitor aer rotativ) la un CET. Pt marirea suprafetei de schimb a tablei folosite(otel ordinar de 0.8-1mm grosime) s-a recurs la amprentarea acesteia, in felul asta fiind si f rigida. Cred ca amprentarea poate fi făcută si in regim home made, destul de usor(pt grosimi mici). Pt registru de incalzire suplimentara se pot folosi radiatoare/calorifere auto. 

Astept cu interes primii pasi pe care ii faci. 

Spor la treaba 

Sunt de acord si eu ca sunt facute de firme specializate, dar la fel de bine cu cu ceva cunostinte si pricepere se pot face si home made,

pentru incalzire si racire suplimentara am sa folosesc cate un condensator si un vaporizator de la instalatii frigorifice,

Acum 12 ore, draku a spus:

Se gaseste de cumparat tabla gofrata

https://www.hornbach.ro/shop/Tabla-aluminiu-rugoasa-neizolata-120x1000/7297011/produs.html?wt_mc=ro.paid.sea.google.alwayson_assortment.alle.google_shopping...&gclid=Cj0KCQiA34OBBhCcARIsAG32uvP6xHNIpTtfsen8ELt-tIrRi9RGJSNvJgqjCI0qPwNjhy-cBmNEC6gaAmPWEALw_wcB

 

Eu, din cate am studiat si inteles despre sistemele astea, am retinut 2 mari probleme:

1. Mucegai/ciuperci/spori si alte chestii de genul acesta care se pot forma si transmite extrem de usor in lipsa unei intretineri constante

2. Zgomotul transmis pe tubulatura

sunt de acor si cu problemele sesizate de tine, dar ca aceste sisteme trebuiesc monitorizate si intretinute periodic, si banalele aere conditionate  dezvolta ciuperci spori si mucegaiuri periculoase daca nu sunt curatate, si te rog sa ma crezi ca am vazut destule foarte foarte murdare, pentru zbomot existe atenuatoare care sa absoarba zgomotele,

eu cred ca principala problema al acestor sisteme este inghetul dar si pentru asta exista solutii

Link to post
Share on other sites

dupa pererea mea, deosebirea fata de aparatele A/C de tip split, majoritare la noi, sunt conductele lungi pentru transportul aerului conditionat la "locul de consum"

asta daca se are in vedere o instalatie in toata regula

traseele lungi ingreuneaza foarte mult accesul pentru curatenie/intretinere si totodata sunt un mediu foarte bun pentru dezvoltarea microorganismelor...

spre deosebire de unitatea interioara de la A/C unde ridici capacul, scoti filtrele, dai cu spray, etc (sumar vorbind...)

Edited by draku
Link to post
Share on other sites

da, ai dreptare oarecum, credema ca am gasit multe aparate A/C cu filtrele foarte murdare iar de evaporator nu mai spun, aceste instalatii de ventilatie sunt dotate cu filtre (filtre HEPA) iar daca filtrele astea sunt schimbate conform instructiunilor date de producator si periodic se face igenizarea instalatiei nu cred ca se va ajunge la contaminarea instalatiei de ventilatie. Deci intretinerea ei depinde de utilizator iar calitatea aerului respirat in interiorul casei la fel, nu cred ca daca deschidem geamul sa "aerisim" si pe langa aerul "curat " bagam in casa particule PM2.5., noxe, alergeni, etc. care nu depind de noi,

acum fiecare face ce crede ca e mai bine

Link to post
Share on other sites

@piratu2ro ce incerci tu sa faci acolo e un pic de HVAC.

Judecand dupa dispayul HMI probabil ca e vorba despre o aplicatie pentru uz comercial sau office.

Incearca sa dai mai multe detalii , mai ales despre volumul de aer vehiculat si dimensiunile incaperii.

Ce cred eu:

- din ce ai descris e vorba de tubulatura rectangulara de 500x500mm

- pentru un volum dat, schimbul de aer trebuie sa fie de 8 ori volumul per ora

- pentru caldura va trebui sa optezi pentru un heater electric. Cu o aeroterma electrica adaptata nevoilor din teren (putere, debit, mono sau trifazata, termostat, termostat de siguranta, contactor) ai putea rezolva necesarul de caldura. In functie de dimensiunile incaperii pot fi necesare chiar mai multe heatere. In nici un caz nu vei rezolva problema cu un schimbator cu apa calda furnizata de o centrala termica. Fa comparatia cu suprafata unui radiator de 2kw folosit in apartament care nu e suflat de un flux de aer.

- pentru partea de AC insa va trebui sa afli ce fel de evaporator vei folosi, compresor, trasee izolate, distanta, pierderi pe traseu, etc. Mai bine contactezi firma care a executat/proiectat instalatia respectiva si te mai sfatuiesti cu ei.

Nu ai pomenit nimic despre capcana de condens si cum vei evacua condensul din zona acestui schimbator. De exemplu la un AHU (air handling unit) de 100000 mc aer pe ora scoteam undeva intre 500 si 900 litri de condens pe zi. 

Ai idee cam ce preturi au filtrele G4? Daca treci de 50 Pa la diferentialul de presiune in-out trebuie sa schimbi filtrele. Nu mai zic de pretul unui coalescer filter de la admisia de aer proaspat....

Link to post
Share on other sites
Acum 2 ore, un_razesh a spus:

@piratu2ro ce incerci tu sa faci acolo e un pic de HVAC.

Judecand dupa dispayul HMI probabil ca e vorba despre o aplicatie pentru uz comercial sau office.

Incearca sa dai mai multe detalii , mai ales despre volumul de aer vehiculat si dimensiunile incaperii.

Ce cred eu:

- din ce ai descris e vorba de tubulatura rectangulara de 500x500mm

- pentru un volum dat, schimbul de aer trebuie sa fie de 8 ori volumul per ora

- pentru caldura va trebui sa optezi pentru un heater electric. Cu o aeroterma electrica adaptata nevoilor din teren (putere, debit, mono sau trifazata, termostat, termostat de siguranta, contactor) ai putea rezolva necesarul de caldura. In functie de dimensiunile incaperii pot fi necesare chiar mai multe heatere. In nici un caz nu vei rezolva problema cu un schimbator cu apa calda furnizata de o centrala termica. Fa comparatia cu suprafata unui radiator de 2kw folosit in apartament care nu e suflat de un flux de aer.

- pentru partea de AC insa va trebui sa afli ce fel de evaporator vei folosi, compresor, trasee izolate, distanta, pierderi pe traseu, etc. Mai bine contactezi firma care a executat/proiectat instalatia respectiva si te mai sfatuiesti cu ei.

Nu ai pomenit nimic despre capcana de condens si cum vei evacua condensul din zona acestui schimbator. De exemplu la un AHU (air handling unit) de 100000 mc aer pe ora scoteam undeva intre 500 si 900 litri de condens pe zi. 

Ai idee cam ce preturi au filtrele G4? Daca treci de 50 Pa la diferentialul de presiune in-out trebuie sa schimbi filtrele. Nu mai zic de pretul unui coalescer filter de la admisia de aer proaspat....

aplicatia este facuta de mine, tubulatura nu este, acest proiect urmeaza sa fie implementat intr-o casa de 170m2 suprafata utila, radiatorul nu este pentru incalzire, pentru incalzire voi folosi incalzirea in pardoseala, acel radiator este gandit doar pentru a preveni ingnetarea schimbatorului, intradevar si partea de condens ma cam sperie putin, sincer nu am vazut un astfel de echipament facut de o firma care se ocupa cu asa ceva, nu stiu inca daca sa optez pentru o pompade condens sau sa scurga gravitational cu un sifon ceva, dar cred ca presiunea aerului va influenta aceasta scurgere gravitationala,

am deschis aici acest subiect tocmai pt a primi sfaturi si critici din partea celor care cunosc mai bine aceste sisteme de ventilatie cu recuperare de caldura si sa pot remedia si preveni greselile

 

 

Link to post
Share on other sites

Piratu, pentru chestia cu HMI si PLC felicitari, insa pentru restul.....chiar nu inteleg ce te mana in lupta.

Un sistem HVAC pentru o locuinta, chiar si de 170mp, e foarte costisitor. Un fost coleg de munca si-a montat un astfel de sistem la casa lui, undeva in sudul Frantei. 

23000 de euro l-a costat toata povestea. Nu stiu daca are sens sa te complici cu asa ceva. Cu o centrala in condensatie de 36kw si cateva unitati de AC cu 3-4 splitere iti rezolvi problema.

Un sistem HVAC implica 2 circuite , unul de aer proaspat si unul de evacuare aer viciat. Daca se mai vrea si recirculare cu 60% aer proaspat si 40% recirculare lucrurile se complica si mai mult. In proiectarea lor se pleaca de la parametrii izolatori ai constructiei, pierderi termice prin pereti, tavane si spatii vitrate. Calculele sunt ale naibii de migaloase si implica multi coeficienti pe care multi constructori de la noi nu ti-i pot oferi.

Unitatile de preparare aer (cald sau rece) pentru sanatatea beneficiarilor se fabrica din otel inox de cea mai buna calitate, iar tubulatura din tabla galvanizata in cel mai rau caz, iar pentru cei care isi permit din tuburi gofrate de inox.

Intertinerea e foarte scumpa. Pre-filtrele G4 si filtrele F9 sunt scumpe, la fel si filtrele coalescer de pe intrarea aer proaspat. Reglajele de debit fresh air/ exhaust air iau ceva timp si sunt si astea migaloase. Plus ca sunt si cu 2 taisuri....nu multa lume suporta curentii de aer, mai ales in timp ce dorm.

Va trebui sa ai bransament trifazat si configuratia tavanelor incaperilor sa accepte montarea intregului sistem. Plus o camera tehnica...

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines