Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
icar

Carmen 2, incercare de resuscitare

Recommended Posts

Am intrat in posesia unui radio, Carmen 2, varianta cu ECL82. 

Praf cit cuprinde, cuiburi de insecte in trafurile de FI si la marginea gofrata a membranei difuzorului, furnir dezlipit, masca patata, lipituri la care s-a umblat. Din fericire, scala si condensatorul variabil sunt OK, la fel traful de iesire si autotransformatorul de retea. 

Kit-ul cu bobinele, arata cam asa:

20210127_194009.thumb.jpg.19108118b24844381810fe115ddca007.jpg

 

Intreb pe cei cu mai multa experienta (trebuia sa zic expertiza????:limb:), cu ce pot sa-l curat, fara a rupe firele, foarte subtiri, de la bobine?

Merge cu spray de contacte? Cu pensula am incercat, dar exista riscul de a rupe firele.

Pentru restul mizeriei de pe sasiu, se poate folosi spray-ul pentru contacte? Am incercat pe un colt, dar imi pare ca locul ramine unsuros.

Mai pun poze cu progresul lucrarilor.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Eu folosesc un compresor cu rezervor 30L , dar stau la casa /curte, scot afara ,praful nu e bine de inhalat ( folositi masca , acum e la indemana...) 

Sprau de contacte nu e bine ,mai ales in prima faza , praful se face noroi ,cele cu grasime e total contraindicat ,cel cu izopropilic nu e sanatos,eventual la faza de curatat si cu atentie / aerisire, eventual spray aer si pe balcon ,sau in baie si macar un aspirator in "zona ".

Urasc radiourile cu autotransformator , oricum am grija tot ma "pisca "....asa ca atentie...!

 

Link to post
Share on other sites
1 oră în urmă, Усилитель a spus:

Eu folosesc un compresor cu rezervor 30L , dar stau la casa /curte, scot afara ,praful nu e bine de inhalat ( folositi masca , acum e la indemana...) 

Sprau de contacte nu e bine ,mai ales in prima faza , praful se face noroi ,cele cu grasime e total contraindicat ,cel cu izopropilic nu e sanatos,eventual la faza de curatat si cu atentie / aerisire, eventual spray aer si pe balcon ,sau in baie si macar un aspirator in "zona ".

Urasc radiourile cu autotransformator , oricum am grija tot ma "pisca "....asa ca atentie...!

 

Folositi un transformator separator si evitati "piscaturile"

Link to post
Share on other sites
1 oră în urmă, nicolae57 a spus:

Folositi un transformator separator si evitati "piscaturile"

Dar poate-i plac...:rade:

 La praf merge aerul comprimat dar daca in timp a prins si umezeala si s-a intarit, nici cu aer nu-l scoti. Ramane ultima solutie, apa si dupa aia alcool, si uscat cu aer cald.

Edited by doru3160
Link to post
Share on other sites

Daca praful nu e cimentat merge curatat cu compresorul, dar atent sa nu zboare firele sau altceva. Eu, in general, le suflu de praf, apoi le fac o baie intr-o cuva cu apa si detergent de vase. Las placa peste noapte la inmuiat si a doua zi o curat fin cu pensula, apoi clatire de cateva ori. O las doua, trei zile la uscat si abia apoi ma apuc de restaurare. Fac poze la toate sarmele si demontez comutatoarele, condensatoarele variabile, curat intai cu spray WL (alcool izopropilic) apoi cu Deoxid G5. Mecanica gripata cu WD40 si apoi vaselina alba pentru mecanisme fine si optica, sau ulei 10W40. Multa lume se teme ca apa ar intra in trafuri si bobine, dar daca stai sa te gandesti cat condens sau ploi a prins saracul aparat in 50-60 ani...nimeni nu stie istoria exacta.

 

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

Trebuie cantarit de la caz la caz. Placile cu bobine nu prea le imersez, mai ales daca au suport din carton. E suficient o umezire, lasat cateva minute si apoi pensulat cu apa si pensula cu par fin. Forta cu care insisti este dozata dupa caz. Daca ai fire cum e in cazul asta, binenteles ca va fi grija mare in acele zone. Merg bine pensulele de machiaj. Au par moale, dar cu apa dizloca bine praful. Nu trebuie exagerat, dar nici nu e prapad daca se foloseste apa. Uscat bine, montajul nu va avea de suferit. Si ca sa fie mai incurajator, am avut aparate care au stat in ploaie, si nu cateva minute, care au venit la reparat/restaurat. Nu e bine sa uzi o placa cu componente, dar daca trebuie spalata de praful intarit de dupa ploaie, nu ai de ales.

Link to post
Share on other sites

Când m-am confruntat cu astfel de situații, am folosit o ceașcă cu spirt medicinal și o pensulă fină. Curățarea e stresantă și durează, dar cu răbdare se rezolvă.

Nu recomand imersarea bobinelor în apă.

Link to post
Share on other sites

Am un Philetta, dar deocamdata n-am timp de el. O sa-i fac poze inainte de baitza si dupa. Diferenta este enorma, zici ca e placa noua. Asa am restaurat Saba Freiburg 3D, Nordmende Carmen, si multe Philips_uri,  de cca 10 ani merg fara probleme. Am desfacut inclusiv panza de protectie a difuzorului si am curatat-o cu Vanish. Ornamentele de alama desfacute si lustruite. Toata restaurarea poate dura pana la o luna, daca lucrezi 2-3 ore pe zi.

Link to post
Share on other sites

Multumiti pentru sugestii. O sa incerc cu o pensula moale, cu grija, cu apa si putin spirt sanitar. Sper sa nu rup nimic la bobine, ca aici e problema. Daca in apa, pe linga spirt, as pune si putina solutie de curatat contace?

In privinta "piscatului", nu am traf de separare. O sa am grija sa nu pun faza la sasiu si o sa port niste manusi si...lucrat cu grija.

Edited by icar
Link to post
Share on other sites

Poti incerca ceva detergent lichid, gen pur sau axion, dar trebuie sa insisti dupa aia mai mult la clatire. Metoda cu imersat si lasat la inmuiat da rezultate bune in ce priveste curatarea, insa trebuie cantarit de la caz la caz daca ansamblul suporta imersie sau nu. Tin minte ca am avut un sasiu de tv cu ani in urma , in carcasa caruia s-a varsat o cana cu ceai indulcit. Tot sasiul era cleios. Praf, funingine, scame si sirop...combinatia ideala. Pe ala in cada l-am spalat. Am avut noroc ca nu mergea cand s-a intamplat evenimentul.

Link to post
Share on other sites

 Dacă n-are carton,muiat bine în apă cu detergent placa şi apoi cu duşul şi o pensulă fină.

 Cel mai bine dacă se poate scoate numai placa din aparat.Să nu ajungă apa în alte locuri sensibile la umezeală.

Link to post
Share on other sites

Scos sasiul(se scot lampile) si inmuiat cu apa calduta si un pic de pur sau alt detergent lichid, se pot folosi si spatule din lemn, bete de urechi si o pensula mica.

Se clateste cu apa cu dusul la presiune mica

Se sufla cu aer comprimat in pufuri scurte

Se face o baie cu alcool izopropilic(scufundare)

Se sufla cu aer ca mai sus

Se lasa 2-3 zile la uscat

Se foloseste spray de contact fara ulei pe unde trebue:rade: se verifica potentiometrele si se ung cu vaselina siliconica.

La Carmene am schimbat din start autotraful de retea cu toroidale, sunt mici la consumul aparatului(nu spui de unde am comandat)

Atentie la condensatoare.

Edited by mila
Link to post
Share on other sites

Aoleu, chiar baie nu-i fac, cit ca-i zice ...Carmen!:limb: O sa incerc cu pensula, apa si detergent si ce iese iese, ce nu...parfum de epoca. 

Eu am cerut spray de contacte si mi-au dat asta:

20210128_165804.thumb.jpg.2397feb589b6b28ca37d5fc3be30f51f.jpg

nu scrie nimic pe romaneste, dar, cum ziceam pare uleios.

Aici am dat de proba, s-a curatat, iar piesele nu par a avea  ulei pe ele.

28908175e319e598766e66ed975c993ee5a55a93

Am scos partea frontala, placaj, si am dat jos pinza. Placajul, din cauza vremii, s-a exfoliat, asa ca a trebuit lipit.

289081827864ece0b84a869aed8bf0b2fb2d6b86

Am spalat pinza. Pata nu a iesit, dar pinza a intrat la apa!!!

289081835609df6c7d905ed5d615a0a16163ca4d

Verificind ce am pe masa cu schema din cartea albastra, am gasit ca rezistenta dintre pinii 9 si 7, la EM80, nu e de 500k, cum e in schema, ci de 200 k. Defapt e o adunatura de 4 rezistente de 820 k, in paralel.

289081842b330fe70b3bb9f64f909f7c5f86c11d

Trebuie sa ma uit in foaia de catalog, sa vad cit prevede acolo. Din ce stiu, ar trebui sa fie de vreo 470 k.

Ori cum, lipiturile par a fi facute de un nepriceput, nu de un muncitor calificat. La fel arata si zona cu finala ECL82.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tot dintre nepotriviri cu schema ar mai fi, pina acum, si:

- rezistenta dintre plusurile lui C31, C32, nu are 1K2, ci doar 350 ohm

- rezistenta din anodul triodei EC(L)82, R 10, nu are 220K, cum e pe schema,ci doar 87 K.

- rezistenta de reactie, R 16, nu are 1M, cum e trecuta in schema, ci doar 1K. Aici cred ca e vorba de o eroare de tiparire, in loc de 1K au scris 1 M.

289081887d6b552b0ecd2e5b00dc349b26758a1f

Mai ramine sa verific legarea autotransformatorului la restul montajului, in special partea de filamente, unde am impresia ca s-a umblat, dupa cum arata lipiturile. Nu vreau sa-mi sara sigurantele, sau, mai rau, Doamne pazeste, sa joc țonțoroiul pe linga șasiu!

 

Edited by icar
Link to post
Share on other sites

Vezi chestile alea cilindrice maro numite condensatoare trebue neaparat schimbate

La un moment dat au facut modificari in schema iar in productie puneau ce aveau apropiat

tip ecc81.jpg

Edited by mila
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.





×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines