Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
bcristian

Ascutirea burghielor pe masini universale de ascutit

Recommended Posts

50748780492_98327d5e7a_z.jpg

 

Voi prezenta metoda folosita de mine pentru a ascuti bughie pe masini precum cea de mai sus (clone de Deckel SOE).

Masina la origine foloseste metoda de ascutire conica. Un detaliu important din imagine este faptul ca axa conului trece prin coltul opus al burghiului.

 

50748743341_aacebaeb6b_o.jpg

 

In practica insa, nu sunt multumit de aceasta metoda, din mai multe motive. Daca tinem burghiul in acelasi loc pe piatra, acestea se vor uza reciproc si isi vor crea profile pereche, in general rotunjind colturile. Nu putem ascuti burghie cu muchia mai lunga decat grosimea pietrei. Asa cum este construita piesa care limiteaza rotatia in jurul conului, la diametre mai mari de 6-8 mm putem atinge muchia opusa. Metoda creeaza o muchie ne-taietoare de-a curmezisul mijlocului brughiului.

 

Eu folosesc urmatoarea metoda.

 

Masina reglata (la fel ca in instructiunile originale): unghiul de 14 grade (118/2 - 45) pentru varf, restul la zero.

 

50747944978_70e3e2354f_z.jpg

50748783807_f7ca1c0753_z.jpg

 

 

Selectam pozitia port-pensetei incat sa avem acces la pozitiile blocabile de 0, 15 si 30 de grade:

 

50748783492_5abb1ca385_z.jpg

 

Pe dispozitivul de ascutit, ne trebuie linia axului pivotului:

 

50748783227_81a6c18142_z.jpg

 

Asezam burghiul in suport incat sa iasa vreo 10mm in afara. Valoarea exacta nu e importanta (si depinde de diametru), ideea e sa avem spatiu sa ne luam referinta de pozitie pentru a putea sa-l rotim cu 180 de grade mai tarziu. Fixam opritorul longitudinal la pozitie. Colierul de furtun este acolo pentru a tine burghiul la pozitie (originalul spune sa-l tinem cu mana).

 

50748783182_b205efc207_z.jpg

 

Un detaliu ne-evident dar esential pentru ascutirea pe astfel de masini: coada burghiului este folosita ca suprafata de referinta. Dar in mod normal aceasta este o suprafata irelevanta pentru utilizarea burghiului, motiv pentru care in multe cazuri aceasta este nefinisata. Este asadar esential sa ne asiguram ca aceasta suprafata are simetrie de rotatie fata de axa burghiului.

 

50747942653_6f83cb5e08_z.jpg

 

Aliniem muchia taietoare a burghiului cu fata de sus a taieturii din suport si-l fixam cu colierul. Acesta trebuie pus pe coada, nu pe partea elicoidala, unde exista riscul ca la strangere sa roteasca burghiul.

 

50748684331_9aacd409d8_z.jpg

 

 

Fixam piesa care ne permite rotirea cu 180 de grade a burghiului la pozitie. Eu am facut o alta piesa (decat originalul) din tabla subtire, pentru a putea vedea mai bine punctul de contact. Folosesc contactul pe fata care se vede in imagine (instructiunile originale spun pe cealalta) pentru ca acesta este sensul in care se strange surubul. Invers, exista riscul ca la strangerea surubului opritorul sa se departeze de burghiu. In poza pare ca daca se intampla asa ceva e evident. In realitate burghiulu ala e de 8.2 mm diametru, si punctul de contanct abia se vede. Eroarea devine evidenta doar dupa ce rotesti burghiul si vezi ca polizezi aiurea.

 

50748684306_bc4d73a4d0_z.jpg

 

 

Etapa urmatoare e sa aliniem coltul opus al burhgiului cu axa pivotului. Asta e metoda pe care o folosesc eu acum. As putea sa construiesc un suport mai acatarii pentru asta, dar pana atunci merge si asa. Blocul 1-2-3 e aliniat cu axa pivotului, si folosesc o lama de cutter pentru a nimeri coltul opus al bughiului.

 

50748782837_03cbdd57c8_z.jpg

50748684106_62f261a123_z.jpg

50747943818_01ab96c503_z.jpg

 

 

Strangem suportul tinut la pozitia superioara la 0 grade.

 

50748683951_cf1ba58d2d_z.jpg

 

Il rotim la 30 de grade si reglam pozitia limitatorului de cursa al masinii astfel incat burghiul sa stearga intreaga fata a pietrei. Aceasta va fi suprafata din spatele fetei de asezare.

 

50748782312_151acc46b3_z.jpg

50748683741_3084a8d790_z.jpg

 

50748782272_c9620d41ba_z.jpg

 

 

Pentru a vedea cat am luat, la fiecare etapa dam cu marker negru pe varful burghiului.

Luam pana ce trecem de mijlocul burghiului. Cu mana dreapta miscam port-scula stergand fata pietrei, cu stanga avansam (rotim catre noi). Eu iau cam 0.005 - 0.01 mm (o gradatie) la 2 treceri peste piatra. Atentie la a nu supraincalzi burghiul. Se poate folosi un burete de vase umed pentru a raci fara a tot demonta.

 

50747943333_2632f2824a_z.jpg

 

Dupa ce am trecut de jumatatea burghiului, il rotim, dam avansul masinii inapoi, si repetam cealalta fata. Repetam operatiunea, luand doar cateva sutimi din fiecare fata. Acest ultim pas in care luam putin are pe de o parte rolul de a ne asigura ca pozitionarea burghiului este repetabila si de a compensa uzura pietrei si dilatarea burghiului.

 

50748683226_d69e22c6a6_z.jpg

 

Daca burghiul nu era ascutit simetric, fetele ramase nu vor fi simetrice catre muchia taietoare. Nu este o problema, pe aceasta o vom face in continuare.

 

50748781972_a8771c0266_z.jpg

 

 

Rotim portscula la 15 grade, si repetam operatiunea. Acestea sunt fetele de asezare.

 

50747943238_8b1bbe7008_z.jpg

50747942998_0af6bf06e5_z.jpg

 

 

 

Ideal, luam fetele de asezare pana la jumatate, incat sa ramanem cu un punct in varf.

In practica, putem sa ajungem in varf dar fata taiata sa nu ajunga la marginea burghiului, de exemplu pentru ca are colturile rotunjite. Intrucat e mai important sa ajungem pana in colturi, continuam pana la acestea, apoi revenim la pozitia de 30 de grade si luam iar pana in varf.

Continuam luand alternativ fetele la 15 si la 30 de grade pana cand obtinem rezultatul dorit. Este posibil sa nu putem obtine fete simetrice. Asta se intampla cand burghiul este stramb (burta de 0.1mm pe 100 mm este suficienta pentru un efect clar vizibil) sau cand din fabricatia spiralele nu sunt simetrice. Sau, desigur, daca nu am fost atenti la repozitionarea burghiului.

Unele burghie asimetrice sunt insa folosibile, daca asimetria e doar pe partea care nu conteaza.

 

Comparatie intre un burghiu ascutit de mine si unul aproape nefolosit. 10 mm diametru, testate in otel tras la cald, 5-6 mm grosime, suficient cat sa taie cu toata muchia si sa aiba sprijin lateral. Fara pre-gaurire. Forta de apasare necesara e semnificativ mai mica in cazul burghielor ascutite de mine, dar nu am cu ce sa masor, va trebui sa ma credeti pe cuvant. Similar pentru caldura degajata.

Testele sunt facute intentionat in conditii defavorabile - fara pregaurire, intr-o bucata de metal tinuta cu clestele, ca pe freza si in menghina orice prastie face gauri acceptabile.

Burghiele sunt oricum slabe calitativ - unele mai acatarii (luate de prin targ si fier vechi, culmea), ascutite cu aceeasi metoda, fac gauri cu ~0.2 mm peste diametrul nominal in conditii similare de test.

 

50747941933_78651fa70a_z.jpg

50748681981_2d99ef4df4_z.jpg

50748681951_84f683b998_z.jpg

50748681676_2511bfabcd_z.jpg

50747941583_4906eb80d6_z.jpg

 

 

Burghiu de 15 mm, ascutit cu metoda prezentata, fara pre-gaurire. Ultima poza este dupa gaurire, pentru a se vedea suprafetele de asezare si ca nu freaca.

 

50748781532_032652e4f2_z.jpg

50748781477_fdaeb5c4ba_z.jpg

50748682691_c9625c472c_z.jpg

 

 

Albumul cu toate pozele.

Edited by bcristian
Link to post
Share on other sites

Laborioasă metoda, nu contest rezultatele....dacă le arăt strungarilor mei aşa ceva, zic că nu există.La un moment dat mă bătea gândul să cumpăr un dispozitiv de ascuţit burghie, dar am rămas la metoda manuală.Necesită ceva experienţă, dar e mai rapidă.Sincer, la mine la firmă cred că doar vreo doi trei strungari şi cu mine cred că pot ascuţi rezonabil un burghiu.Restul lăcătuşilor vin cu ele la mine să le ascut, li se pare ceva de neînţeles metoda de ascuţire, unii încearcă să le ascută ca pe creioane.Am văzut burghie noi care erau ascuţite aşa de ,,bine,, că a trebuit să le ascut din nou ca să le fac muchie tăietoare...nu zic că erau de firmă, dar oricum.

Edited by validae
Link to post
Share on other sites

@bcristian :n1

faina prezentarea, eu regret si acuma ca am gasit o masina din asta la un pret rezonabil si n`am fost suficient de rapid sa o iau.

@validae, muchiile ca muchiile insa daca`i ascutit un pic inegal asa se duce strimb de numa la o gaura mai lunga...

In general asa erau si alea romanesti vechi, otel bun insa ascutite prost, le luau cei de la sculerie si le ascuteau.

Astea de acuma daca iei unu de marca, efectiv te tai in spire.

Edited by Ion_Bumbu
Link to post
Share on other sites

Foarte interesanta prezentarea.

Spre rusinea mea, desi am o astfel de masina nu am mai folosit-o de ceva timp, desi am muncit destul la ea ca s-o fac cat de cat rezonabila (de la chinez a iesit ca din barda).

Cu toate astea, ultimele burghie tot din mana le-am ascutit. Din pacate burghie prea mari nu poti ascuti la ea, asa ca mana ramane de baza la burghie, mai ales mari.

Eu am  luat-o mai mult pt ascutit freze.

Link to post
Share on other sites

Foarte frumos!....eu le ascut la mana dar ,ca sa iasă bine, trebuie si o piatra fina....asta e ascutit pe piatra de acasa care nu e asa de fina...la slujba am una mai fina si iese oglinda...burghiu de 12mm diametru cu partea care incepe taierea de 1,5mm latime....

1998889087_IMG_2040(FILEminimizer).thumb.JPG.d70942e947c7c3bfc1f35b6091bf097c.JPG1134336188_IMG_2041(FILEminimizer).thumb.JPG.c9874873fc159caffef047b846dfb452.JPG439542049_IMG_2042(FILEminimizer).thumb.JPG.7a8d246c936f4e9043f7e50c332a1107.JPG1835248007_IMG_2043(FILEminimizer).thumb.JPG.39298789e12f9aae236d691706893784.JPG

Link to post
Share on other sites

Da, frumos, eu insa sunt anti-talent la ascutirea din mana :D

Am facut prezentarea si pentru ca nu gasesti informatiile astea pe net. Chiar si metoda oficiala e greu de gasit si inteles, si rezultatele sunt dupa parerea mea mai slabe. Probabil si din cauza asta functia de ascutit burghie e putin folosita la masinile astea.

Ascutirea de freze si cutite de strung e mult mai intuitiva, pentru asta e plin netul de filmulete.

Link to post
Share on other sites

La mana le ascut. Am luat o pocnitoare (altfel nu ii poti spune) care ascute burghie si alte cateva scule de la un magazin si parca e prea mare deranjul pana pozitionezi burghiul sa il ascuti. Nici nu am incercat de prea multe ori sa ascut cu asta, deoarece am tinut-o in cutie (aveam fiarele imprastiate si nu avea rost sa stranga praf pana ii gaseam o pozitie). Polizorul ramane metoda mai rapida.

Link to post
Share on other sites

Burghiu de 31 mm.

Limita cred ca e pe la 50 mm diametru, fiind data de cat de mult putem duce port-scula spre dreapta, ca sa treaca varful de piatra.

La lungime nu avem limita, am facut o gaura filetata M8 in coada ca sa pot pune opritorul unde vreau (am cateva burghie f lungi).

Prinderea burghiului la pozitia exacta insa devine complicata, ar trebui facuta un fel de gheara/clema, dar nu am decat cateva burghie atat de mari, si in afara de asta restul sunt ascutite.

Dureaza mult ascutirea unui burghiu atat de mare. Din cauza asta nici nu mi-am mai batut capul sa fac fetele secundare egale - cata vreme burghiul nu e folosit sa taie cu mijlocul (exclus la asemenea diametre pe ce masini am eu), singurul lucru care conteaza la acestea e sa nu atinga.

Gaura putea sa iasa mai bine daca faceam o gaura mai mare (era cea de 23 de la testul de ieri).

Pe de alta parte insa, la asemenea diametre pe un SN 320 aproape de o varsta cu mine, burghiul e o metoda de a indeparta rapid material, cote sau finisaje cu pretentii se fac doar la cutit. Dar nu luand cate 8 mm in diametru pe trecere.

 

50780518857_7e6f4a5351_z.jpg50779643943_af21b6e59f_z.jpg

50780518647_33c698e1f3_z.jpg50780518712_b4dbf71a18_z.jpg

50779643843_95d5d3ff76_z.jpg

Edited by bcristian
Link to post
Share on other sites

O limitare mai importanta e ca dispozitivul nu permite ascutirea burghielor care au zone cu diametru mai mare decat al spiralei - de exemplu cele cu coada Morse mai mici decat diametrul mare al conului.

O sa fac o alta bara port-burghiu pentru ele, cred ca una mai scurta si folosind metoda cu tija filetata pentru opritor.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines