Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
Dan Hiker1

Probleme pornire motor cu condensator

Recommended Posts

Buna seara

am un motor monofazic pe o pompa submersibila tip gospodarul profesionist, 750W, cu condensator de 20uF. Exceptind ca rulmentul a fost blocat, acum rotindu-se lejer, motorul nu porneste decit ajutat manual. Am pus chiar 2 condensatoare(20+16 fiecare cu tolerante) in serie si paralel si am aceeasi problema,

Schemele pentru alegerea condesatorilor recomanda aproximativ 50-80uF insa producatorul a pus unul de 20uF. Ideea este ca pina acum a functionat desi pompa nu are poate nici 2ore de lucru per total de cind am cumparat-o.

Ce parere aveti? Ar ajuta la pornire un condensator de capacitate mai mare?

Multumesc

Link to post
Share on other sites

Acum 14 ore, ovidiu grigore a spus:

daca a-ti desfacut

Aici "ati" nu se desparte. Dai exemplu prost altora si faci de ras acest forum.                                                                                                                                                perfect compus 

eu am desfăcut
tu ai desfăcut
el/ea a desfăcut
noi am desfăcut
voi ați desfăcut
ei/ele au desfăcut

perfect eu am desfăcut

 

perfect ceu am desfăcut

 

 

Edited by gica70
Link to post
Share on other sites
On 11/24/2020 at 10:43 PM, validae said:

Dacă înfăşurarea auxiliară s-a întrerupt, poţi pune şi 100uF şi tot n-o să pornească.Asta ar trebui să verifici...

Multumesc pentru rcomandare. Cele 3 fire din bobinaj au continuitate. Solutia ar fi sa incerc si cu un condensator cu valoare superioara. Acum rotorul porneste  doar ajutat manual. Cind este in stand by imi da curent la masa, in mediu uscat si la priza fara protectie. Imi suna ciudat.

Link to post
Share on other sites

Daca motorul a functionat cu condensator de 20uF, si acel condensator are tot 20uf si in prezent, e valid, nu are sens sa majorati capacitatea acestuia. Nu aici e problema nefunctionarii, ci probabil, scurtcircuit intre spirele unei infasurari, cel mai probabil cea auxiliara.

Link to post
Share on other sites

Dacă îi ,,dă la masă,, e clar că înfăşurarea de pornire are izolaţia compromisă.Ar trebui decapsulat şi reizolată bobina în cauză.Blocajul rulmentului cred că 99,9% a fost cauzat de pătrunderea apei în motor, iar asta a cauzat şi afectarea înfăşurării.Mi-au trecut destule pompe din astea prin mână ca să pot spune din experienţă asta...cred că doar la serviciu mai am vreo trei din astea defecte.Au bobinajul din aluminiu, deci depanarea lor e iluzorie...

Link to post
Share on other sites

Salutare,

am revenit dupa ce am facut testul cu un condensator nou de 60uF deci triplu fata de condensatorul lasat de producator.  Aceesi problema, porneste doar ajutat manual si da curent la masa doar in stand bye(cu flotorul jos). Cel mai probabil apa gasita in rotor cu luni in urma a afectat izolatia. Totusi niciun fir din cele 3 ale bobinajului nu da continuitate cu carcasa.

Multumesc pentru sfaturi. Voi cauta o alta pompa.

Link to post
Share on other sites

  -Verificarea rezistentei de izolatie a bobinajului fata de carcasa cu multimetrul este iluzorie.

  -In lipsa posibilitatii masurarii cu un megohmetru cu tensiune de incercare mare, se foloseste o lampa de control cu bec incandescent de 100w.     

ATENTIE LA RISCUL DE ELECTROCUTARE!!!    

 -Motorul nealimetat la retea se aseaza pe un suport electroizolant, un fir din priza se leaga pe carcasa motorului, un fir al lampii de control se introduce in priza celalalt al lampii se atinge pe rand pe firele care duc in bobinaj.

 -Daca izolatia este buna becul nu trebuie sa se aprinda deloc, daca se aprinde chiar si slab izolatia este compromisa, cateodata se poate auzi chiar si un mic sfarait in locul unde izolatia este strapunsa.

Link to post
Share on other sites
On 12/20/2020 at 9:57 PM, valivoi said:

  -Verificarea rezistentei de izolatie a bobinajului fata de carcasa cu multimetrul este iluzorie.

  -In lipsa posibilitatii masurarii cu un megohmetru cu tensiune de incercare mare, se foloseste o lampa de control cu bec incandescent de 100w.     

ATENTIE LA RISCUL DE ELECTROCUTARE!!!    

 -Motorul nealimetat la retea se aseaza pe un suport electroizolant, un fir din priza se leaga pe carcasa motorului, un fir al lampii de control se introduce in priza celalalt al lampii se atinge pe rand pe firele care duc in bobinaj.

 -Daca izolatia este buna becul nu trebuie sa se aprinda deloc, daca se aprinde chiar si slab izolatia este compromisa, cateodata se poate auzi chiar si un mic sfarait in locul unde izolatia este strapunsa.

Salutare,

azi am reusit sa fac acest test. Lampa de control nu se aprinde la trecerea tensiunii prin carcasa respectiv cele 3 fire. Insa indicatorul(creionul electric) imi arata tensiune pe carcasa atunci cind pun faza pe oricare cele 3 fire. Aparatul de masura nu poate confirma continuitatea. Ideea este ca acum doar 2 fire au continuitate intre ele(becul confirma). Trebuie sa caut un bobinator prin Ploiesti fiindca nu este normal sa am curent pe carcasa.

Astea sint firele https://photos.app.goo.gl/39yL2pX52J1PFLaH6

Dan

Link to post
Share on other sites

,,Creionul de tensiune,, e inutil în astfel de testări, el e folosit doar pentru a determina conductorul de fază. Pentru a depista defecte de izolaţie se foloseşte fie MegOhmmetrul, fie în cel mai rău caz o lampă de control cu bec incandescent.Dacă atingeţi cu ,,creionul de tensiune,, carcasa unui PC, frigider, fier de călcat, maşină de spălat sau cuptor aflate în funcţiune, creionul se va aprinde ca şi cum faza reţelei s-ar afla pe carcasa lor.Asta demonstrează clar că acest creion de fază nu e un instrument pe care te poţi baza în afară de scopul în care a fost creat....

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines