naminator2003 Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Salut..Am cumparat si eu de la connex cablaje fotopozitive de marimea A4..Am dat folia albastra jos, am pus folia de retroproiector imprimata la laser pe placa, peste ea un geam sa o preseze si cu un bec econoomic de 20 W am lasaat deasupra placii cam 6-7 ore....Cateva ore au stat si niste spoturi luminoase orientate fix pe placa aprinse...Asa, am luat dupa timpul indicat becul si folia de acolo, unde nu se expusese se vedea o umbra galbuie in lumina...Apoi am luat soda caustica, am diluat vreo 3-4 cristale in apa, am uns placa cu ele ....Apoi am bagat in clorura feerica, si chiar dupa o noapte de stat acolo, nu s-a corodat nimic ... ce naiba pot sa fac? cum sa nu se fi dus stratul fotopozitiv?Eu am observat nuanta galbuie pe trasee, si cuprul curat in rest? cum de nu se atinge de el clorura feerica?Zic ca sigur e buna clorura, ca am incercat-o si cu o placuta normala si nu a avut probleme..... Link to comment
Laci Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Poate becul economic nu radiaza spectrul UV, daca nu ai neon UV, incearca cu neon normal , sau bec de la un stalp:) sa fie cu mercur, lumina alba, nu galbena, ca de la mercur apar radiatiile UV. Link to comment
edy_wheazel Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 6-7 ore este cam mult pt. expunere. Se poate si cu bec normal, la 10cm fata de placa, o ora sau o ora jumate' (becul trebuie sa fie mat). Dupa expunere oricum nu se prea vede mare lucru. Vezi la concetratia sodei caustice, nu unge placa cu ea ci scufunda placa in ea. In cateva secunde (depinde de concetratie) se vad traseele. Vezi topicul sticky de la diy cu fabricarea circuitelor imprimate. Link to comment
naminator2003 Posted October 3, 2007 Author Share Posted October 3, 2007 Hmm..Pai cand e gata expus nu se poate sti deci... ca oricum nu se vede nimic,...Eu pana acum ungeam cu solutie de soda caustica, dar ori daca era prea slaba si decat se developa dar ramanea peste stratul ala expus, si nu se coroda delocDaca e prea tare, se duce tot tot de pe placa...Se pare ca trebuie lasata si scufundata in solutie atata timp pana apar traseele, care sunt mai rezistente decat stratul expus nu?Este corect ce spun? Link to comment
paul Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Mai demult si eu foloseam ca sursa de lumina 4 becuri normalede 100W, amplasate la 20 cm deasupra placii. Expunerea dura cca. 70 minute.Developarea o fac si acuma cu o solutie diluata de "soda caustica". Proportia este extrem de importanta. Trebe exact 7 grame de fulgi de soda caustica, dizolvata in 1 L apa. Developarea dureaza cca. 1 minut.Acuma am o sursa cu 4 tuburi de neon, de 20w, UV si treaba ze rezolva in 3 min. Lucreaza cu atentie si calm si o sa obtii rezultatele dorite. Si eu am dat " chix" de citeva ori, la inceput, dar asta este.SUCCES ! Link to comment
Yo4You Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 ma lasat cu gura cascata metoda asta foto cred ca e solutia cea mai optima sa faci home made placi profesionale. Link to comment
naminator2003 Posted October 3, 2007 Author Share Posted October 3, 2007 Deci se pare ca era de vina in special modul de developare... eu stergeam placa cu o carpa inmuiata in solutie, dar se pare ca e mai bine sa o scufund in solutie, placa sustinuta de niste fire.....Folosind spray-ul POSITIV 20 merge mai greu, pentru ca e foarte greu sa se obtina un strat uniform de lac fotorezist, si de aceea in unele locuri se curata mai greu, pe cand in altele incep sa se stearga deja si traseele..Am vazut in rest ca la placile fotopozitive direct din magazine pare sa mearga mai bine pentru ca stratul este uniform, dar si aici trebuie acordata o atentie speciala developarii.... Link to comment
cirip Posted October 4, 2007 Share Posted October 4, 2007 salut, Eu folosest kitul asta ptr metoda foto: http://www.mgchemicals.com/products/416k.html Merge excelent, desi am avut si eu parte de cateva rateuri la inceput. Citeste "Instruction Sheet" de acolo. Eu urmaresc intocmai si merge struna. Parca are si niste videuri de demonstratie. Cateva detalii personale: -Fac 2 filme si le suprapun. Un singur film nu e suficient de opac. Se vede rastrul de printare al imprimantei si patrunde lumina. Daca suprapun 2 filme, desi trebuie rabdare sa le suprapui, iese cablajul la meserie. -Asez placuta de cablaj cu filmul peste ea intre spatele si geamul unei rame de fotografie. Marginile le strang cu cateva cleme din alea de tinut hartiile impreuna. In felul asta sunt asigurat ca filmul sta bine presat pe stratul fotosensibil. -Expunerea dureaza 8-10min la un bec din ala fluorescent economic. Daca expui mai mult, se vor dizolva si traseele care ar trebui sa ramana. -Developarea se face in solutie diluata de soda caustica. Ar trebui sa vezi cablajul din fotorezistul nedizolvat. Daca lasi prea mult, se dizolva si traseele si ramane numai cupru. Daca lasi prea putin. nu se dizolva complet si nu se corodeaza ptr ca nu ajunge clorura ferica la cupru. Trebuie sa faci cateva incercari. Este important sa cumperi placi acoperite din fabrica cu fotoreziste, ptr ca sunt mai uniforme si procedeul este reproductibil. -Corodarea se face cu clorura ferica. Nimic special aici. Cele mai subtiri trasee obtinute de mine sunt cam de 0.25mm, dar in general le fac de 0.5mm minim. In general nu este o problema sa treci un traseu printre doi pini de integrat PDIP. Bafta! Cirip Link to comment
paul Posted October 4, 2007 Share Posted October 4, 2007 Deci se pare ca era de vina in special modul de developare... eu stergeam placa cu o carpa inmuiata in solutie, dar se pare ca e mai bine sa o scufund in solutie, placa sustinuta de niste fire.....Folosind spray-ul POSITIV 20 merge mai greu, pentru ca e foarte greu sa se obtina un strat uniform de lac fotorezist, si de aceea in unele locuri se curata mai greu, pe cand in altele incep sa se stearga deja si traseele..Am vazut in rest ca la placile fotopozitive direct din magazine pare sa mearga mai bine pentru ca stratul este uniform, dar si aici trebuie acordata o atentie speciala developarii....Uite aici un tutorial video desore modul de realizare al unui circuit imprimat prin metoda foto. Link to comment
Ciprian Alexandrescu Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 Nu stiu ca mie nu mi-au iesit.Eu am folosit hartie normala data cu ulei pentru a fi transparenta.Am expus intre 30 de minute si o ora jumate.MI-au iesit de multe ori traseele dar s-au stricat cand am pus in clorura.Pur si simplu s-a fisurat fotorezistivul.Oare a fost afectat de ulei?Fisurile apareau unde hartia era mai presata pe cablaj.Cu folie transparenta nu au iesit nici traseele de fotorezistiv..se dizolvau toate.Daca am incercat ca expun mai putin nu se dizolvau deloc. :axe: Link to comment
andiy Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 dupa link-ul de youtube am dat de asta O intrebare: placa e deja albastra si doar o corodeaza sau ce? Am ascultat cu atentie si nu mi s-a parut ca ar folosi solutii speciale ca sa o faca albastra (clorura ferica si apa). Mersi Link to comment
sofian Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 nu face pcb-ul albastru, ci este albastru materialul pe care este depus cupru Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now