Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
blazeu

Motor electric cu faza auxiliara

Recommended Posts

Acu' vreo 2 ani, la sugestia sotiei am facut achizitia unei masinarii "multifunctionale",

de productie ucrainiana, capabila sa execute functia de abric, de freza (un "abric" ingust),

de fierastrau circular (pentru taieri mici), posibil polizor dar si strung de lemn....

Nu s-a gasit timp de a folosi scula, care a zacut in cutia ei de carton pana ieri. Cand

s-a ivit necesitatea de a taia cateva leaturi in lung. Scula e motorizata cu un motor monofazat

cu faza auxiliara, de 1,5kW. Cand sa o pornesc, constat ca dupa 1-2 secunde, cade siguranta

de 8 A, care protejeaza sandramaua. (Mentionez ca la achizitie am pornit-o, dar nu a vazut 

de atunci mers in sarcina).

Daca sare siguranta pe gol, in sarcina ce sa astept? Am luat fierastraul de mana si am "rezolvat"

taierile cu el (tot circular). Dupa amiza, hai sa dezasamblez agregatul, ma gandeam ca s-a 

"ofilit" izolatia si ia curent prea mare, posibil sa trebuiasca rebobinat. Cand colo, ce sa vezi,

am constatat ca e modelul cu condensator suplimentar de pornire (se apasa cateva secunde

butonul de pornire, ceea ce tine cuplat un al doilea condensator pana ce rotorul intra in turatia

de lucru. In afara de faptul ca lucratura la cablaj e mizerabila, am constatat ca condensatorul cuplat

permanent e de 20 uF, iar cel pus pentru "lansare" e de 90 uF. Din ce citisem eu, condensatorul

de pornire are valoarea in jur de 20% din cel principal? Bobinajul motorului arata (cat se vede fara

demontarea scuturilor), bine. Ce parere aveti, sa inversez cele 2 condensatoare?

Multumesc pentru ajutorul care stiu ca va veni!  Florin.

Link to post
Share on other sites

Acum 57 minute, blazeu a spus:

am constatat ca condensatorul cuplat permanent e de 20 uF, iar cel pus pentru "lansare" e de 90 uF. Din ce citisem eu, condensatorul

de pornire are valoarea in jur de 20% din cel principal? Bobinajul motorului arata (cat se vede fara

demontarea scuturilor), bine. Ce parere aveti, sa inversez cele 2 condensatoare?

 

Nu! In niciun caz nu inversati condensatoarele! Condensatorul de pornire are capacitate mai mare decat cel permanent. Functie de constructia motorului poate fi de 2-4 ori mai mare (functie de puterea si turatia motorului)

Daca faza auxiliara a fost proiectata pentru a lucra permanent cu un condensator de 20microfarazi, punandu-i unul de 90 se va incarca la un curent mult mai mare si se va supraincalzi si arde in timp. In perioada scurta de timp ( cateva secunde), in perioada cat motorul intra in turatie, faza auxiliara rezista si la condensator de 20+90.

Edited by sla
Link to post
Share on other sites

@blazeuNu cumva ramâne cuplat condensatorul de pornire? Puteti masura capacitatea condensatorului permanent? Conexiunile la condensatorul permanent sunt în regula? În gol, motorul trebuie sa porneasca si fara condensatorul de pornire.

Deconectati câte un fir de la fiecare condensator si intercalati câte un întrerupator. Dupa pornire, mai ales daca ramâne în gol, motorul trebuie sa se învârta si fara condensatoare

Link to post
Share on other sites

Pot masura capacitatea acelor condensatoare (pun ceva mai tarziu si valorile gasite).

Am utilizat motor monofazat cu faza auxiliara la o betoniera; da, dupa lansare mergea

si fara faza auxiliara. Insa trebuia lansat manual, se rotea la fel si in celalalt sens, ceea ce

nu se intampla cu faza auxiliara in functiune.

Nu, nu ramane cuplat condensatorul de pornire (la apasarea butonului cele 2 fire

cu faza si nul sunt cuplate printr-un mecanism cu clichet - ca la butonul de pix, sau

cel de veioza - al treilea contact, cel de pornire se face numai cat e tinut apasat butonul,

cele 2-3 secunde pana motorul intra in turatie).

De asemeni voi incerca sa citesc eticheta care ar trebui sa fie pe motor (acesta e inca

pe acea masina si nu e chiar simplu de demontat). Revin ceva mai tarziu.

 

Va multumesc pentru raspunsuri!

Florin.

Link to post
Share on other sites

Iar am intarziat, au survenit o multime de probleme de rezolvat.

In plus, am constatat ca multitesterul meu poate masura pana

la 60.000 uF, dar numai electrolitici (cum si-o fi dand seama

ca e electrolitic si nu cu hartie?), condensatorii nepolarizati

urcand numai pana la 2,2 uF!! Asa ca nu am rezolvat (inca)

masurarea lor. (pur si simplu imi da depasire de domeniu la

cei nepolarizati si eroare la electrolitici/ESR.

 

Revenind la valoarea capacitatii pentru faza auxiliara, informatiile

mele provin din schema de lucru a motorului masinii de spalat

Automatic Cugir, unde motorul schimba sensul comutand intre ele

faza principala si cea auxiliara (parca), rotatia de agitare fiind la

cam 375W; stoarcerea se face la putere mai mare (vreo600+W).

Ambele folosesc un condensator de 20 uF.

A doua sursa e un articol citit prima oara in Tehnium, dar intalnit

si prin alte publicatii, axat pe utilizarea motoarelor trifazice cu alimentare

din monofazic; acolo condensatorul e calculat functie de putere

(am inca o betoniera echipata cu un motor de 0,55kW, trifazat,

alimentat la 220 si cu un condensator de 20 uF) tot acolo e prezentata

si "ajutarea" pornirii prin majorarea temporara a condensatorului, dar

acolo e recomandat 20% din valoarea capacitatii permanente

. Motorul hidroforului, bobinat special pentru monofazat cu faza

auxiliara are un condensator sub 10 uF, pentru 1,1 - 1,3kW...

E primul motor pe care-l vad cu ajutor la pornire....

E oarecum interesant ca pe condensatorul de 20 de micro sunt trecute

trei tensiuni, 400, 450, respectiv 500, urmate de literele A, B, C, 

iar pe cel de 90 de micro, numai 400 si 450, si literele B si C

(poate sunt "V" si "S" ca scrie in chirilica pe ele?...)

 

Nu e nimeni din zona nordica (Suceava, Maramures) care si-a

aruncat o privire prin asemenea agregat?

 

Multumiri anticipate, Florin. 

Link to post
Share on other sites

La condensatoare acele litere (B/C) reprezinta clasa iar tensiunile reprezinta tensiunile nominale la care condensatorul este garantat la un numar de ore de functionare. Daca scrie 400/450 B/C inseamna ca la 400 Vca este garantat pentru 10.000ore iar la 450Vca pentru 3000ore.

Motorul electric de la masina de spalat automata romaneasca avea doua infasurari, una era infasurare trifazata alimentata monofazat iar cealalta era monofazata.

Un motor trifazat poate fi alimentat si in monofazat, puterea maxima care se poate scoate din acesta fiind de cca 80% din puterea nominala a motorului trifazat (asta daca motorul trifazat a fost proiectat pentru conexiunea triunghi 230V). Condensatorul permanent care se pune in paralel cu o bobina a motorului (o faza din cele 3) are valoarea de 70-80microfarazi/kW util monofazat, valoare recomandata de Bosch (schema Steinmetz). Daca se foloseste si un condensator de pornire, capacitatea acestuia poate fi de doua ori cat a celui permanent.

Edited by sla
Link to post
Share on other sites

Numele fabricantului: ELECTROMASH (nu am caracterele chirilice/rusesti, unor chestii gen "semn moale"

le voi cauta un simbol ad-hoc); banuiesc localitate: TIRASPOL (!!!)(credeam ca e facut mai la...nord).

Nume:UBDN-6M. Asta-i cel mai important; mai sunt niste date tehnice: 230V, 50Hz, 1500W, 35kg s.a.

(banuiesc ca sunt latimea de rindeluire, diametrul panzei de circular si/sau polizor, etc.

Pe ultimul rand: Rejim rabot*: neprer*vn*i, unde *=semn moale. O fi "intermitent", sau "continuu"?

Acu-i acu', sa vedem cine misca in limba lui Puskin....

Link to post
Share on other sites

 

 

PS Dupa deductiile mele si afirmatiile domnului Steimetz, condensatorul de defazaj ar trebui sa aiba

minim 70 uF/kW....

Linia prudenta ar fi sa scot condensatorii si sa-i verific la punte...(nu de alta, dar conzii rusesti cu

folie au reputatie cam proasta...). Mai ales ca am acces la birou la punte de masura....

Link to post
Share on other sites

Eu la motoarele la care nu ştiu valoarea condensatorului serie cu bobina auxiliară, pun estimativ o valoare de 50µF să zicem,

apoi măsor  cu voltmetrul cu ac pe bobina auxiliară şi trebuie să am o tensiune apropiată de tensiunea reţelei.

Dacă tensiunea măsurată este mai mare ca tensiunea reţelei, atunci şi condensatorul este mai mare şi pun o valoare mai mică.

Prin tatonări şi măsurarea tensiunii pe bobina auxiliară, mă apropii cât de cât de o valoare standardizată.

Sunt chinezării de 3kW cu 2 condensatoare, unul permanent cu valoare de cca 100µF, al doilea cuplat doar la pornire cu întrerupător centrifugal cu valoare dublă aşa în mare, nu mai ţin minte exact.

O fi utilajul din filmuleţ ? La min. 1,30 se vede şi o etichetă.

 

Link to post
Share on other sites
Acum 12 ore, blazeu a spus:

Pe ultimul rand: Rejim rabot*: neprer*vn*i, unde *=semn moale. O fi "intermitent", sau "continuu"?

 

непрерывный = serviciu continuu (neintrerupt)

Link to post
Share on other sites

Probabil ca motorul are o eticheta pe care sunt trecute mai multe date despre acesta, respectiv curentul, factorul de putere, capacitatea condensatoarelor, clasa de izolatie, etc. Puterea de 1,5kW este puterea absorbita, nu puterea utila. La motoarele monofazate pentru uz casnic se trece puterea absorbita, unii producatori trec ambele puteri. Pe vremuri fabricantii de la noi (la unele tipuri de motoare monofazate) treceau doar puterea utila.

Eu cred ca 20 si 90µF sunt valorile corecte pentru acest motor.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines