Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Ajutor testare / sortare perechi tuburi mari GU, GM, GMI


Recommended Posts

Pentru tuburile mici, pana la 6s33s exista catometre cu sau fara ajutor exterior ori se pot folosi surse, as vrea sa fac acelasi lucru, adica sa stiu ca un tub e bun si in baza parametrilor masurati sa fac si o sortare in perechi la GU81M. Daca reusesc cu GU81M ma extind cu incercari si la alte tipuri de tuburi din seria GI, GU, GMI s.a. dar pana la 1kw.

Aici atasheet pentru GU81M https://frank.pocnet.net/sheets/018/g/GU81M.pdf

 

Inainte a incepe sa fac tot felul de teste periculoase cu tensiuni mari cer opinii de la cei care au facut asa ceva sau care citesc mai bine decat mine un datasheet.

Intrebarile mele sunt: un test la GU81M cu anodica sub 1kv poate fi relevant pentru calitatea tubului si pentru caracteristici asemanatoare intre tuburi? Un exemplu de PSF? Gresesc ceva la metoda propusa in continuare? Am ales anodica sub 1kv atat pentru safety cat si pentru e evita descarcarile ce pot aparea la tensiunile nominale de lucru la asemenea tuburi daca sunt neformatate.

 

Ideea mea este sa folosesc o sursa stabilizata pentru anodica (de fapt 2 sau 3 reglabile de max. 300V/300mA inseriate), o sursa stabilizata pentru ecran si alta pentru G1, stabilesc 200mA curent anodic si notez la fiecare tub Ug1 pentru 200mA. Modific Ug1 cu 1V sau 10V si din variatia curentului anodic reiese panta. Cu filmentul nu e o problema desi 12,6V/11A stabilizat nu-s chiar de colea... Datele retinute vor fi Ug1 (pentru 200mA) si panta reiesita.

Masor doar tuburi noi, nu caut printre vechituri cate un tub bun.

 

Multumesc pentru orice interventie ontopic.

Link to comment

Ia-ti un catometru bun.

1._un test la GU81M cu anodica sub 1kv poate fi relevant pentru calitatea tubului si pentru caracteristici asemanatoare intre tuburi?

 ---GU81 se poate testa chiar cu Ua=600V iar imperecherile se fac dupa caracteristici, adica o infinitate de puncte de masura, nu doar intr-un punct al caracteristicii anodice sau de grila.

Sursele alea de tensiune continua, vezi sa aiba protectie la overload, altfel....parca vad ca nu mai scrii pe forum.. ai grija ce faci pe acolo

Link to comment
Acum 10 ore, Усилитель a spus:

Pererea mea este ca tuburile se pot testa/ sorta cu tensiuni mult mai mici decat cele de catalog , catometrul meu american lucreaza cu doar 30V......

Cred ca este un model de catometru limitat la test de emisie in mod dioda, spune el ceva dar destul de putin, in primul rand la tuburile vechi trebuie masurat Ig1 (uneori sub 1 microA), am dat deoparte multe cutii cu tuburi gazoase ce aratau foarte bine, ultimele fiind 25 de bucati GU15 bune doar de expozitie, chiar daca restul parametrilor erau foarte buni.

Testul de emisie este relevant mai mult la tuburi folosite, afli doar daca este epuizat sau nu, in schimb despre un tub nou spune foarte putin.

Link to comment
Acum 10 minute, mojnost a spus:

Cred ca este un model de catometru limitat la test de emisie in mod dioda, spune el ceva dar destul de putin, in primul rand la tuburile vechi trebuie masurat Ig1 (uneori sub 1 microA), am dat deoparte multe cutii cu tuburi gazoase ce aratau foarte bine, ultimele fiind 25 de bucati GU15 bune doar de expozitie, chiar daca restul parametrilor erau foarte buni.

Testul de emisie este relevant mai mult la tuburi folosite, afli doar daca este epuizat sau nu, in schimb despre un tub nou spune foarte putin.

Nu cred ca merita inseriate trei surse stabilizate pentru asa ceva, o tensiune  data de un transformator 220v/380v ce se poate gasi relativ usor urmat de o redresare cu dublare de tensiune este suficienta pentru 700-800v c.c. eventual si cu un variac inaintea transformatorului de retea

Link to comment
Acum 15 ore, der_doktor a spus:

Ia-ti un catometru bun.

1._un test la GU81M cu anodica sub 1kv poate fi relevant pentru calitatea tubului si pentru caracteristici asemanatoare intre tuburi?

 ---GU81 se poate testa chiar cu Ua=600V iar imperecherile se fac dupa caracteristici, adica o infinitate de puncte de masura, nu doar intr-un punct al caracteristicii anodice sau de grila.

Sursele alea de tensiune continua, vezi sa aiba protectie la overload, altfel....parca vad ca nu mai scrii pe forum.. ai grija ce faci pe acolo

 

600V/200mA/-100V este la inceputul caracteristicii, as dori sa intru in zona cat de cat liniara, pe la 800-900V

Am 2 catometre dar sunt limitate  Ua si Ia maxime, la 300V/150mA, deja gu50 si 6s33s sunt masurate la un PSF limitat, o conectare a gu81 la catometru cu filament extern nu cred ca ar duce la masuratori relevante.

Am avut de a face cu tensiuni mult mai mari, tuburi cu anodica de 3, 4, chiar 7kv deci nu ar fi o noutate dar tot mi-e frica.

Link to comment
Acum 17 minute, popa marius a spus:

Nu cred ca merita inseriate trei surse stabilizate pentru asa ceva, o tensiune  data de un transformator 220v/380v ce se poate gasi relativ usor urmat de o redresare cu dublare de tensiune este suficienta pentru 700-800v c.c. eventual si cu un variac inaintea transformatorului de retea

 

Multumesc de sfat, daca nu aveam surse asa faceam insa prefer stabilizare pentru ca tensiunea e foarte fluctuanta la mine si vreau ceva precizie. Inclusiv catometrul il alimentez prin stabilizator, alifel sare mereu cu 0,1-0,2V tensiunea de filament, singura nestabilizata. Stabilizator electronic cu magnetizare, cele cu relee sau variac fac mai mult rau decat bine.

Inca nu am resit sa costruiesc sursa despre care am discutat dar am in plan una stabilizata de 1000V cca 400mA.

Edited by mojnost
Link to comment
Acum 23 ore, der_doktor a spus:

Astea sunt datele pt GU81 100%

GU81.png

Mulțumesc, voi încerca și acest PSF deși nu este ales pentru ca ar fi mai potrivit ci pentru ca atât poate tubetesterul RoeTest http://www.roehrentest.de/gu81_EN.pdf. Chiar RoeTest spune singur când este setat pe GU81M "desired plate voltage exceeds maximum possible voltage". 

Poate reușesc maine sa înșir aparatele, mi-am stabilit ca PSF:

Ua=900V

Ug2=400V (o scad dacă depășește curentul max. al sursei BS275, de 70mA)

Ia=250mA

Ug1= variabila, cat cere pentru cei 250mA curent anodic, din păcate o sursa foarte buna in trepte 1microV-1000V/100mA s-a defectat și va trebui sa folosesc alta și citirea pe multimetru

filament 12,6V d.c.

Toate tensiunile sunt stabilizate.

Edited by mojnost
erori redactare
Link to comment

Bazele de date ale lui Roetest sunt ok pt ca fiecare dintre detinatorii aparatului contribuie la update. Pe de alta parte, cei care au optat pentru testerul asta, fii sigur ca inainte au avut toate catometrele posibile, incepand cu Neuberger, Funke si pana la Hickok. Eu nu am gasit , inca, nici o greseala in baza de date, si cred ca am testat cateva mii de tuburi, de asta ti-am si recomandat tensiunile alea.Aia 140mA, curent anodic, pentru UA=600V, UG1=-40V, IG2=28mA si UG2=300V corespund unei emisii catodice de 100%. Daca o sa ai ,de exemplu,  Ia=120mA  pt aceleasi tensiuni anodice si de screen, atunci ai o lampa cu emisie catodica de 85,71%. Vezi ca la astea rusesti poti gasi exemplare chiar cu 150% emisie. Inainte ar fi bine sa le pui la ''copt'', fara tensiuni anodice, doar filamentul alimentat. Sper ca ai o baterie auto si eventual un redresor, ca sa pui cateva o data in paralel. 

Link to comment

@der_doktor cred ca cel mai bun PSF pentru a fi verificat un tub este in zona in care este folosit cel mai adesea, GU81M de regula este folosit in RF, in trecut la emițătoarele rusesti, in prezent in emițătoarele radioamatorilor, mai e folosit uneori in audio și in Tesla-coil, anodica fiind de 1500-3000V si G2 de 600V, in opinia mea verificarea optima ar fi pe la 2500V, verificările la tensiuni mici sunt sunt compromisuri datorate limitărilor, in cazul roetest 600V fiind tensiunea maxima posibila, in cazul meu sursele disponibile. As putea verifica și la 2500V dar ar fi atât periculos cat și ineficient datorita timpului necesar sa pregătesc sursele necesare.

 

Ma bate gandul si pe mine sa iau un tubetester digital, intai am cochetat cu AT-1000 de la Amplitrex , avantajul ca poate lucra si de sine statator (fara calculator) dar este scump si livrarea se face peste cateva luni de la avans/comanda, are si softul invechit, roetestul kit complet ajunge cam la jumatate din pretul americanului (am aproximat pe la 1000 EUR roetestul terminat) dar nu lucreaza de sine statator si se livreaza doar kit, uTracerul este relativ ieftin dar nu ma atrage.

 

Pot folosi PSF-ul roetest pentru GU81 ca referinta, cand dau de un tub cu valorile respective il masor ulterior la 900V si acelea vor fi valorile de referinta pentru 100%.

Azi am cautat si am gasit un soclu de GU81, am scos sursele de la naftalina, maine sper sa postez aici date/foto/rezultate.

Link to comment

Un tub ''bun'' e ala care respecta detaliile de constructie si bate la parametri cu datele de catalog. Sa nu te astepti la astea rusesti sa gasesti 8 din 10 tuburi 100%. O sa ai in jur de +/-40% tolerante fata de catalog. Roetest costa 850 doar placile fara piese si µP programat. Restul de piese le cumperi singur, cam 1000 daca iei totul ieftin sau 2000 daca alegi piese cu tolerante mici. In final, dupa aproximativ o luna de munca, ajungi cu totul la 5000. Deocamdata, e cel mai bun de pe piata si nu poti compara masuratorile cu cele analoage sau µTracer, l'ampermetre, etc. 600V, tensiune anodica, e suficienta si ''safe'' ca sa ridici caracteristicile anodice si de grila ale unui tub. Si, nu din intamplare, cunosc un tip care detine toata aparatura originala de la Telefunken, trasatorul de caracteristici si absolut tot ce trebuie ca sa faci o lampa. Crede-ma ca toate masinile, incepand de la masina de facut electrozi (tabla anodului, bobinarea grilelor), de sudat in puncte, de prelucrat sticla, pompele de vacuum, cuptoarele si generatoarele de inalta frecventa, nu incap toate intr-un TIR. Sa stii ca nu sunt nou in bransa asta a lampilor, acum vreo 15 ani aveam o afacere de schimbat sistemul de emisie la cinescoape si alte cathode ray tube, stiu cum se lipeste sticla de plumb sau aia de uraniu sau cum se activeaza un sistem de emisie. E mult mai greu sa faci un tub ''lung'' decat o lampa de 5cm. Zici ca 2.500V e o tensiune periculoasa....la tuburile mari (peste 50cm) se ''ard'' impuritatile din tub cu 150KV...tesla coil e ...minciuna, ai descarcari de pe la un metru... In fine, astept sa masori cateva si sa vad ce obtii.

Link to comment

quantities: (price per 1 piece)
[ 1 ] CD-Rom. + Pic Mikrocontroler - Firmware V10 + Lizenz ( 60,00 EUR )
[ 1 ] Haupttrafo Ringkern/ main transformer toroidal ( 87,00 EUR )
[ 1 ] Leiterplattensatz RoeTest V10/pcb-set ( 148,00 EUR )
[ 11 ] Ferritdrossel/RF-choke ( 0,30 EUR )
[ 2 ] LTC6090 CS8E-5#PBF ( 8,00 EUR )
[ 2 ] USB LC6-2SC6 ( 0,50 EUR )
[ 5 ] DAC121C085 ( 3,50 EUR )
[ 10 ] Distanzrollen/plastic spacer - 10 mm, M3 Innengewinde ( 0,25 EUR )
[ 1 ] NTC 22R ( 1,20 EUR )
[ 1 ] Widerstand Metall 3,6MOhm/0,6W/1%/300V / resistor ( 0,25 EUR )
[ 2 ] Kuehlkoerper TO220/heatsink ( 1,00 EUR )
[ 2 ] Elko 470µF/200V 105°/electrolytic capacitor ( 2,00 EUR )
[ 4 ] KAP218 Kapton Isolierfolie/insulating foil ( 0,90 EUR )
[ 1 ] Kuehlkoerper/heatsink Fischer Elektronik SK 479 75 SA ( 38,00 EUR )


t o t a l s u m 384,35 EUR
additional shipping costs 23,00 EUR

kindly regards
Helmut Weigl

 

Nu contrazic niciodata fara dovezi palapabile, mai sus este mail primit de mine luna aceasta, nu stiu daca mi l-a scris chiar Helmut Weigel, un angajat sau un robot dar e semnatura lui in mesaj. Aditional mai ofera toroidalul auxiliar (41 EUR, un conector (4 eur) si carcasa (90 eur) si aceasta e toata oferta, restul ... se descurca fiecare cum poate. 

Link to comment

Am reușit sa masor 4 tuburi, Ug1 notat este -46V, -50V, -44V, -46V. Ca sa fiu sigur ca ma pot învârti in siguranță pe lângă cablul de anodica am folosit conductor de 15KV. Bobina de pe anod nu înseamnă nimic, nu am avut capișon asa ca am folosit calitul cu o tăbliță argintata inserata in interior. O idee de procurare a unui capișon? Nu Ali sau eBay sa vina peste o luna. Sursa de filament e undeva in stânga, am folosit conductor de 6 mm sa nu se piardă prea mult pe drum.

 

Am rămas fără Fluke asa ca am trecut pe MAVO, in cele digitale ieftine nu am încredere, nici in Protek506 care costa ceva bani la vremea lui. Am verificat cu ceva vreme in urma cu o sursa metrologica și 5 multimetre in paralel și m-am minunat când am văzut cat e de greu de stabilit cat e de adevărată o indicație de 6,3Vc.a., chiar dacă scrie TrueRMS. Noroc ca lampile sunt intelegatoare cu 0,1-0,2V in plus sau in minus la filament.

 

image5bis.jpg

Edited by mojnost
erata
Link to comment
1 oră în urmă, mojnost a spus:

quantities: (price per 1 piece)
[ 1 ] CD-Rom. + Pic Mikrocontroler - Firmware V10 + Lizenz ( 60,00 EUR )
[ 1 ] Haupttrafo Ringkern/ main transformer toroidal ( 87,00 EUR )
[ 1 ] Leiterplattensatz RoeTest V10/pcb-set ( 148,00 EUR )
[ 11 ] Ferritdrossel/RF-choke ( 0,30 EUR )
[ 2 ] LTC6090 CS8E-5#PBF ( 8,00 EUR )
[ 2 ] USB LC6-2SC6 ( 0,50 EUR )
[ 5 ] DAC121C085 ( 3,50 EUR )
[ 10 ] Distanzrollen/plastic spacer - 10 mm, M3 Innengewinde ( 0,25 EUR )
[ 1 ] NTC 22R ( 1,20 EUR )
[ 1 ] Widerstand Metall 3,6MOhm/0,6W/1%/300V / resistor ( 0,25 EUR )
[ 2 ] Kuehlkoerper TO220/heatsink ( 1,00 EUR )
[ 2 ] Elko 470µF/200V 105°/electrolytic capacitor ( 2,00 EUR )
[ 4 ] KAP218 Kapton Isolierfolie/insulating foil ( 0,90 EUR )
[ 1 ] Kuehlkoerper/heatsink Fischer Elektronik SK 479 75 SA ( 38,00 EUR )


t o t a l s u m 384,35 EUR
additional shipping costs 23,00 EUR

kindly regards
Helmut Weigl

 

Nu contrazic niciodata fara dovezi palapabile, mai sus este mail primit de mine luna aceasta, nu stiu daca mi l-a scris chiar Helmut Weigel, un angajat sau un robot dar e semnatura lui in mesaj. Aditional mai ofera toroidalul auxiliar (41 EUR, un conector (4 eur) si carcasa (90 eur) si aceasta e toata oferta, restul ... se descurca fiecare cum poate. 

Eu l-am luat in 2015, V8.1, varianta THT, probabil ca V10 are smd_uri sau l-o fi ieftinit..oricum, din lista de piese sugerata, nu prea am luat nimic din ce era acolo, erau valori cu tolerante mari, am incercat pe cat posibil sa gasesc piese cu tolerante sub 1%, si alea sortate inca o data de mine. Sa stii ca nu e o joaca sa lipesti metrul ala patrat de placi. Daca ai rabdare si nervii tari, ia-l , ca nu e scump la 400, iti scoti repede banii dati pe el....daca il pui la munca..:)

 

Ai grija mare cu firele alea de un metru...mai ales ca masori tuburi de RF, alea oscileaza intr-o veselie. Incearca sa reduci la minim lungimea firelor si baga perle de ferita(1-2 spire), paralel cu 100 de ohmi pe fiecare fir, sa nu-ti influenteze masuratorile. Capa anodica, daca nu ai originala, improvizeaza dintr-un cilindru de tabla, taiat pe lungime ca litera C vazut de sus, de alama sau cupru,  0,3-0,5mm.

Astept sa vad primele masuratori.. :)

 

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines