Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

supravirare mercedes E240 w211 - pareri


Recommended Posts

Salutare si la multi ani si multi bani in 20 20.

 

Se da una bucata cazan e class cu 220k, tractiune spate.

Din lipsa de activitate, si mancarime in dos am facut urmatoarele:

- am lasat partea din fata ceva mai jos (vreo 1.5cm, deci nimic exagerat) folosind arcuri mai scurte si mai tari pt suspensia avantgarde in loc de cea elegance confort.

Telescoapele fata sunt cele de avantgarde, au vreo 30k rulati, deci sunt ca noi.

- Spatele e pe arcuri elegance confort (mai moi), si ele noi, si telescoape originale, se simte clar daca stai in spatele masinii ca frecventa de oscilatie a suspensie e mai mica in spate ca in fata. Inclusiv daca o balansez cu mana, in zona "de confort" a telescoapelor, fata e mai rapida, spatele e mai lent.

- am crescut unghiul de cadere pe rotile din fata. Initial cu masina ridicata si cu suruburi pt reglat caderea  puse pt verticalitate maxima masina avea -1 gr si 30' (era in parametri) acu probabil e la -2gr (peste limita data de fabrica)

- spatele era la -2gr, acolo nu am umblat din primavara

- convergenta e inchisa, cam 12' fata si 16' spate.

 

Totodata garda la sol e inca in limitele normale, nu am exagerat, deci nu se pune problema unei geometrii incorecte.

 

Problema acum e ca masina supravireaza si nu e din cauza tractiunii spate, daca fortez un viraj si scos din viteza, tot supravireaza.

Pana acum era invers, subvira, nu stiu daca din cauza unghiului de cadere mai mic, sau a faptului ca se inclina mai mult intr-o parte si roata nu mai statea corect pe sol.

Mentionez ca fata acum e mult mai stabila, se inclina mai putin. Spatele inca e cam lenes, dar evident il tine fata destul de bine.

Acu pot sa trag cat de ciobaneste vreau de volan ca fata nu rupe aderenta, in schimb spatele prima data face balans spre exterior si apoi masina fuge de spate, gradual, cu guitzaturile aferente din gume. Subvireaza si in regim constant, nu doar la bruscari, daca am de luat un viraj lung si exagerez, spatele e primul care se desprinde si sunt nevoit sa compensez din volan.

Comportamentul e asa de prin octombrie, am condus ceva de atunci am confirmat si reconfirmat comportamentul, nu doar mi se pare.

 

Ca si bari antiruliu, le am cele standard, fata fiind mult mai rigida decat spatele.

 

Ar fi o varianta sa pun si pe spate telescoape si arcuri de avantgarde, adica cele standard, pereche cu fata, deci mai dure. Sigur s-ar mai echilibra masina, acu e clar, fata reactioneaza la orice denivelare, spatele pluteste peste.

DAR ma tem ca odata rigidizat spatele, sa fuga si mai a dracului de spate. Cel putin teoria asa zice.

Dar tot teoria asta zicea ca ar fi trebuit sa subvireze cu arcuri mai tari pe fata si uite ca nu subvireaza. Tind sa cred ca e de la faptul ca nu se mai inclina si roata sta corect, ori asta ori e altceva care imi scapa.

Pe de alta parte si telescoapele spate cu cei 220k nu mai sunt noi, desi din masina se simte destul de rigide, masina nu e barca pe valuri.

Ma tem doar ca de le schimb supravirarea sa fie si mai a dracului si mai usor de provocat.

 

Am incercat si sa cresc presiunea pe spate la 2.6 si sa tin fata la minim, la 2.1, dar pot sa spun ca n-am simtit nici o diferenta.

 

Ca pas urmator la schimbul de ulei va fi sa revin cu unghiul de cadere in specificatii, adica la -1.5gr / -1gr 30'. Poate se va echilibra.

Momentan masina e echipata cu gume de iarna subtiri 205 60 16, la primavara voi trece pe 225 55 16 si pe vara dupa ce strazile se plombeaza pe 245 40 18.

Dar nu ma astept sa se schimbe ceva la dinamica masinii.

 

Ce parere aveti? Sa o las asa?

E un pic dubios, adica una e sa corectez o supravirare la viteze normale 60-80 la ora, dar n-as vrea sa fiu pus in situatie sa fac asta la 150 sau mai mult.

E drept ca acum pot lua niste curbe la care inainte nici nu puteam visa, dar nu ma simt asa de pilot, chiar si ajutat de esp.

Edited by Sharky
Link to comment
  • Replies 47
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Eu as lasa-o asa. Totusi tu esti cel care apasa pedala deci tu trebuie sa decizi in functie de temperamentul tau. Daca nu te lasi usor antrenat de papitzoi si nu simti nevoia sa ii pui la punct nu vad de ce nu ai lasa masina asa. 

 

Daca acum ai 205 60 16, si ai sa treci pe 245 40 18 pe fata ai sa vezi sigur o diferenta (mai ales daca ai sa prinzi viraje S). Pe fata as merge maxim cu 225 55 R16. Pe spate latimea de 245 cred ca te va ajuta sa nu-ti mai fuga fundul ca acum cu astea de 205. Plus ca tu ai testat pneuri de iarna cu latime de 205  + temperaturi scazute .... iarna nu-i ca vara :d

Link to comment

Amortizor in mintile lui la 220k nu exista. Am citit despre cazuri cand pe stand la test amortizoarele erau in parametri si date jos de pe masina se comprimau si extindeau cu minim efort. Arcurile la fel, metalul oboseste si isi pierde proprietatile.

Urcand presiunea la 2.6 (banuiesc ca recomandat e ~2.0) nu ai facut doar cauciucul mai rigid, ai si scazut considerabil suprafata de contact cu solul ceea ce il face sa piarda aderenta mai repede.

 

Mie logica imi spune ca acum spatele se lasa mult pe viraje, roata de pe interior isi pierde incarcarea si rupe aderenta lasand greul pe roata exterioara care nu e capabila sa te tina pe trasa poate si din cauza suspensiei obosite, poate si din cauza diferentialului (aici probabil depinde mult si de cum tii tu ESP-ul, daca are mai multe nivele de "agresivitate").

Eu as schimba si suspensia spate la "pachet" cu fata. Banuiesc ca de bucse obosite care sa contribuie la un comportament imprevizibil nu e cazul.

Link to comment
Acum 9 ore, bmwh548 a spus:

Urcand presiunea la 2.6 (banuiesc ca recomandat e ~2.0) nu ai facut doar cauciucul mai rigid, ai si scazut considerabil suprafata de contact cu solul ceea ce il face sa piarda aderenta mai repede.

Recomandat este de la 2.2 bari in sus pana la 2,9 in functie de incarcare si viteza (incarcat si la peste 210km/h se recomanda 3,1 bari). 

Suprafata de contact se micsoreaza dar nu stiu ce inseamna pentru tine considerabil (in DEX scrie: 1 (foarte) mare 2 Remarcabil. )  eu nu cred ca nu variaza asa mult suprafata de contact intre 2.0 si 2.6 (sub 15% as zice eu)

Link to comment

Bucsele spate nu au joc vizibil, iar cele ce s au putut schimba usor sunt schimbate deja.

 

Telescopul nu il pot comprima cu mana, dar e mai moale ca cel din fata, e din seria confort, fata e standard. Masina nu e barca pe valuri nu oscileaza aiurea. Am in plan sa il schimb.

Toate arcurile sunt noi. Initial confort acu am trecut pe standard, pe fata, tot noi!

 

Gumele vor fi identice pe toate puntile, eventual de schimb jantele voi pune 265 spate si 245 fata, dar anu asta sigur nu.

 

Dupa cum am spus face asta fara acceleratie. Nu e din cauza pedalei sau esp/asr/tc.

Tragi de volan tare si fuge asta in curba lunga, in regim constant. Deci tind sa cred ca arcurile dicteaza, telescoapele nu ar conta, fiind un regim constant, fara variatii.

Dar sa nu cumva sa pun arcuri mai rigide si pe spate, din aceeasi serie cu fata, si masina sa fuga si mai tare din cauza transferului mai mare de greutate!

 

La passat de cand am pus telescoape noi pe spate fuge mai a dracu de bruschez, probabil din cauza transferului de greutate dat de rigiditatea crescuta. Am pus echivalente, nicidecum din seria mai rigida, dar telescoapele vechi era aproape nule pe compresie, era rigide doar pe revenire! Dupa 370k bune nu aveau cum sa fie...

N as vrea sa dau 700 lei si sa se intample asta si aici sa ma trazesc ca mai a dracului fuge spatele.

 

 Am umflat mai tare guma pt a fi mai rigida, balonul fiind mare. La passat a functionat, 2.5 pe spate il tine mai bine ca 2.2. Cum e recomandat pt gol.

 

Gumele de 225 16 sau 245 incercate anul trecut fara cadere mai mare pe fata si telescoapele standard dar arcurile confort(mai moi) dadeau comportament subvirator. Inclusiv cu gumele astea de iarna cand trageam de volan puternic fata isi dadea drumul prima data.

Poate si din faptul ca masina se inclina mai mult si roata nu mai statea corect.

 

In prima fata reduc caderea fata, sa vedem ce iese. Ca asta o fac gratis...si mai castig la eficienta de franare un pic.

-2 grade cred ca e exagerat acum. Plus ca e mai sensibila la inclinatia drumului si e enervant.

 

Legat de aderenta pe spate, cat timp e uscat pe jos pot porni repede si rotile nu fluiera.

Cred ca e ok, dar balonul fiind mare se indoaie mult.

Caderea e -2 pe spate, cam mare, dar nu o pot corecta fara modificari la brate.

O las asa pt ca uzura nu e chiar asa neuniforma.

Edited by Sharky
Link to comment

Pozitiva pe ambele axe. Cam 12' si 16' spate.

Cifrele sunt aproximative ca masor cu niste repere pe ghidaj rigid dar eroarea e destul de mica. Am fost si pe stand cu alte ocazii. Am avut rezultate asemanatoare.

Un lucru e sigur, fata si spatele sunt inchise.

 

Dar la spate nu am umblat de cand am umblat la fata.

 

 

Link to comment

La modelul asta se pot folosi suspensii diferite fata-spate?

In viraj rotile din spate nu au aceasi trasa ca rotile din fata si ar trebui ca in viraj rotile de pe aceiasi parte sa preia sarcinile cat mai echilibrat. In cazul in care pe fata ai susspensia mai rigida, sarcinile vor fi preluate mai mult de roata din fata, spatele inca nu ajunge sa fie comprimat total. Inafara de asta, coborand fata, ai adus centrul de greutate tot spre puntea fata. Roata de pe fata tinde sa fie un centru in jurul caruia se roteste masina

Link to comment

Evident ca ce am facut eu nu e corect.

Dar ma gandesc daca e bine sa continui.

E clar ca aderenta pe fata a crescut din moment ce supravireaza.

Dar de pun suspensie rigida pe spate oare nu o sa fuga si mai rau?

La itp pe cantar distributia maselor e cam 50 50. Ultima data eram cu butelie si benzina cam goale.

 

Masina am coborat o cu maxim 2cm! Oare asa mult sa conteze?

 

Tu zici ca acum fata e incarcata mai bine si de aia are aderenta mai buna? Iar spatele usor descarcat si de aia scapa? Posibil sa fie asa, dar Cum as putea testa teoria?

 

Legat de arcuri am crescut cu 15 procente fata, daca e sa calculez strict dupa dimensiunile fizice ale arcurilor.

Spatele standard e cu 25 procente mai rigid ca ce am acum pe spate (confort). 

Azi de apuc incerc sa masor frecventele de rezonanta, sa imi fac o idee despre incarcare.

Sa vedem de reusesc.

 

Dupa dimensiuni arcul spate e mult mai rigid, aproape dublu, dat nu stiu cat e de corect de evaluat pt ca cel din fata sta un pic la unghi, deci e oarecum mai eficient. Plus fata are un factor de 0.55 spatele cam 0.45. Datorita pozitiei pe brat.

Oricum e normal ca spatele sa fie mai rigid ca daca goala masina e cam 50 50, de o incarc...

 

Ma rog stiu ca ideal e sa ma apuc sa pun la fel, dar deocamdata e frig afara si mai bine disecam problema. :)

Link to comment
Acum 21 minute, Sharky a spus:

 

Tu zici ca acum fata e incarcata mai bine si de aia are aderenta mai buna? Iar spatele usor descarcat si de aia scapa? Posibil sa fie asa, dar Cum as putea testa teoria?

 

Arcul pe fata fiind mai rigid opune o rezistenta mai mare. Cel din spate ar trebui sa se mai comprime dar nu mai poate datorita arcului fata care e conprimat total(caroseria nu se poate torsiona). In viraje arcul din spate va ramane tot timpul comprimat partial.

Chiar daca e cobarata fata cu numai 2 cm sunt mai multi factori care se compun nevaforabil la viteza mare.

 

Ar trebui pusa aceiasi suspensie pe ambele punti ca sa se verifice teoria.

Edited by daniels
Link to comment

Aia stiu ca pot sa fac, dar vroiam prin alte determinari sa imi dau seama ce se intampla.

Fara sa schimb ceva, schimb dupa ce sunt convins.

 

Ca sa repet ca sa vad daca am inteles bine:

Tu spui ca rotile din spate sun prea putin apasate ca grosul muncii o duc arcurile fata si bara antiruliu. Iar guma spate nu are sarcina pe ea si de aia scapa?

 

Chiar asa de aderente sa fie niste gume de 205 la o masina de 1.6t? ( intreb, chiar habar nu am)

 

Daca as reduce caderea, si as pune o in specificatii, cred ca roata fata ar scapa mai repde.

Pe de alta parte reduc capacitatea de a vira (partial ca degeaba fata merge daca fundu iese in exterior).

Deci pana la urma merita redusa capacitatea?

Link to comment
Acum 3 minute, Sharky a spus:

 

Tu spui ca rotile din spate sun prea putin apasate ca grosul muncii o duc arcurile fata si bara antiruliu. Iar guma spate nu are sarcina pe ea si de aia scapa?

Da, asta vreau sa spun. Arcurile alea ar trebui sa transmita la sol sarcini cat mai egale. Arcurile de pe spate, fiind cofort, sigur au amplitudine mai mare. Intotdeauna tendinta de a pierde aderenta apare la rotile din spate, dupa care sunt fortate si rotile din fata sa alunece. Asta se datoreaza pe de o parte ca rotile din spate nu calca pe traseul rotilor din fata si pe de alta parte apare o forta centrifuga punctul fix este roata din fata, raza este distanta intre punti, iar greutatea este ce cade pe puntea spate. 

Link to comment

As vrea cumva sa pot testa scenariul asta.

As putea cumva incarca masina pe roata din exterior, sa vad daca imi amelioreaza problema, dar nu stiu cum as putea face asta simplu. Niste saci in portbagaj imi ridica centrul de greutate, plus ca nu stau nici ei fixati de sasiu.

 

Sau sa pun ceva rigid sa blochez niste spire din arc, s-ar intari bine. Dar de intaresc numai un arc(exteriorul), sau chiar pe ambele, practic transfer mai multa masa pe exterior si poate supraincarc guma si scapa mai a dracului.

Asta ar fi simplu de implementat, niste lemne fixate intre spirele arcului si odata creste rigiditatea proportional cu numarul de spire ramase active.

 

Ideea e sa nu ma apuc de schimbat aiurea arcuri ca apoi sa vad ca efectul final e de toata jena.

Pe de alta parte 211 in echiparea standard (avantgarde fara optiunea sport sau confort) asa vine, deci rau n-are cum sa mearga.

 

Azi n-am apucat sa masor nimic, dar va urma.

 

 

suspensia e asta:

140636d1222987329-e500-popping-sound-fro

Nu e macpherson si unghiul de cadere creste vizibil odata cu lasarea botului masinii.

In final tot mai mult ma gandesc sa renunt la unghiul de cadere si sa pun iar pe pozitia de minim, ca sa castig la franarea in linie dreapta.

Surubul 115 il am inlocuit cu un surub cu un sant excentric care poate intra in 3 pozitii in bucsa 105, aducand 30-40' in plus sau in minus fata de pozitia centrala, de fabrica.

Poate nu degeaba ei specifica 1.5 grade, iar astea 2gr + aseaza guma f bine pt viraje si plusul de aderenta devine seminificativ.

Mentionez ca toate reperele sunt cu bucse si pivoti noi, sub 2mii km cu exceptia unui brat 140 care are 8k (dar nu are joc) si pivotului 205, care e prea tzapan ca sa fie problematic.

Rulmentii nu au joc.

Edited by Sharky
Link to comment

Mai sincer am facut in vara asta niste cursuri de pilotaj. Dar eu nu ma vad conducand asa in mod normal. Aia au sute de ore la activ de derapaje controlate.

Nu pot conduce in aceeasi liga cu ei.

Teoria e super, e groazava, usor de prins, dar sa iti fuga fundu masinii cand gonesti cu 120 la ora, parca n-as vrea.

De asta ma gandeam ca faptul ca masina are fata mai bine plantata decat spatele, e o sabie cu 2 taisuri, poti lua niste viraje pe care inainte nu le puteai lua sau poti sa o faci de oaie in stil mare.

 

Cu softul cu care ma joc nu am reusit sa masor concludent fr de rez a masinii, mai sap.

Edited by Sharky
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines