Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Punte H - schema corecta sau nu


Guest
 Share

Recommended Posts

Avem mai jos o schema scoasa dintr-un montaj. Se vrea a fi o punte H cu rolul inversarii sensului unui motor DC.

 

schexport_bucata.thumb.png.f8ca2b021715cee7a060db2277b09075.png

 

VDD = 3.3V

In punctele ST1 , ST2 se conecteaza motorul DC.

PE7, PE6, PC4, PC7 se conecteaza intr-un microcontroler.

PC3 este o intrare in ADC-ul microcontrolerului. Probabil ca sa faca o detectie in cazul blocarii motorului. (asta e si ideea)

 

Schema este facuta bine dupa pcb, e un pcb single layer, banal si functional.

 

T2 și T4 sunt carcase SOT23. Eticheta de pe acestea este „6B”.
Verificand aici am ajuns la concluzia că poate fi doar un NJFET, si anume MMBF5484


T1 și T3 sunt de asemenea SOT23 marcate "5B". Verificand aici, poate fi doar un PNP.

 

Ce parere aveti de schema. Pare aiurea sau nu.. Daca cu adevarat schema e buna, nu inteleg principiul.

 

Atasez si o poza cu cablajul, nu am deocamdata o poza mai clara.

thumb_eq-3_model_n_circuit_board.png.jpg

Nota: pe partea opusa a pcb-ului nu se afla nici o alta piesa in afara de un "rotary encoder", in rest sunt doar treceri.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Cred că mai degrabă T2 și T4 sunt niște NPN-uri ( de exemplu BC817 complementarele lui T1 și T3 care ar fi BC807 ) . Colectoarele ar fi atunci la pinul 3 și schema ar avea logică .

Așa cum e acum pare nefuncțională .

Link to comment
Share on other sites

In lista la care ai pus link jumatate sint NPN-uri (chiar daca este acelasi tranzistor).

Marcajul este cam aiurea facut si deci este posibil sa-l fi "simplificat" intentionat sau nu.

Dupa cum spune si UDAR trebuie sa fie un ttranzistor NPN mai ales ca BC807 si BC817 sint pereche complementara.

Link to comment
Share on other sites

asd.thumb.jpg.8e8d4b493910df9b8b8e0f0f47f4f7f1.jpg

 

poate vorbesc prostii, dar in simulator cam asa pare sa fie in regula...

ar merge sa unesc punctele: M1 cu D3, respectiv M2 cu D2 pentru simplificare ?...

 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ma intereseaza doar schimbarea sensului si detectia capatului de cursa prin ADC.

in simulator imi da SPICE daca unesc punctele, dar este posibil din cauza lui SW3 . o sa incerc si fara simulator..

Link to comment
Share on other sites

Detecţia capătului de cursă o poţi face măsurând curentul pe motor, sau tensiunea la bornele motorului.Dacă curentul depăşeşte o anumită valoare (mai mare decât cea de sarcină normală) timp de câteva secunde, se consideră că motorul e blocat la capătul cursei.Sau dacă tensiunea scade semnificativ sub cea nominală, motorul e în suprasarcină şi tensiunea contraelectromotoare scade.Ar fi bine în acest caz să existe un cuplaj de tip ,,cu alunecare,, care să permită patinarea şi nu blocarea totală a axului...de exemplu cu fricţiune.

Edited by validae
Link to comment
Share on other sites

Acum 11 ore, UDAR a spus:

Nu mi-e clar cum faci detecția capătului de cursă .

 

pai.. am tensiune pe A0 (ultima schema) de 1.8V, care scade odată cu fortarea motorului pana la 1.2V cand motorul e blocat. pentru un ADC e suficient cat sa observ capătul de cursa. chiar și fără un operațional. depinde și de motor probabil. 

 

nu înțeleg ce rol ar avea C1 si C13...?

un fel de filtru pentru un pwm..? 

 

o sa aplic pe NPN-uri un pwm eventual. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1.De ce ar scădea tensiunea în acel punct ? Acolo este practic o medie a tensiunilor de la capetele motorului care este până la urmă o medie a tensiunii de alimentare minus ceva cădere pe tranzistori . Când motorul se blochează ( la cap de cursă ) crește într-adevăr căderea de tensiune pe tranzistori dar pe ambii (cam) la fel deci media rămâne constantă . De exemplu la mers normal cu plusul la M1 și minusul la M2 ( din pdv al motorului ) am , să zicem, la 3.3V alimentare : 3.25V în M1 și 0.05V în M2. Media lor, văzută în A0 este de 1.65V . Dacă motorul se blochează am , iarăși să zicem, 2.8V îm M1 ( cădere 0.5V ) și 0.5V în M2 ( tot 0.5V cădere ) . Media este tot 1.65V. 

Sigur, în practică vor fi căderi ușor diferite pe NPN și PNP dar nu m-aș baza pe asta ca un criteriu sigur. 

Soluția poate fi folosită dacă alimentare motorului este separată de restul montajului și ar o limitare de curent sau o rezistenșă intrenă mare . Atunci da, media scade scăzând tensiunea de alimentare. 

2.Probabil un fel de filtre dar nu neapărat PWM ci pentru paraziții produși de periile motorului . De obicei se pune un singur condensator paralel cu motorul, eventual și două inductanțe în serie pe fiecare fir . Mai ciudate sunt diodele paralel cu motorul. Dacă sunt diode normale nu au ce căuta acolo. 

3.Dacă vrei PWM pe NPN-uri se anulează conectarea punctelor .... de mai sus. 

Link to comment
Share on other sites

experimentul l-am facut cu o sursa dr laborator, care mi-a tinut tensiunea la 3.6V constant, chiar si cu motorul in stall.

aveam absorbție de 300mA doar. tensiunea in punctul A0,  am masurat-o cu multimetru. undeva cam 0.7V scadere...

 

De ce.. nu știu, sau nu vreau sa fac eu afirmații, mai ales ca sunt mai mult de acord cu versiunea ta. Dar asta a fost constatarea...

 

mulțumesc pentru ajutor. se pare ca schema.. era totusi aiurea. 

postez si video unui tip care explica el cu citirea caderii de tensiune, cu toate ca schema aia era scoasa de el..gresita.

 

 

 
 
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

În care variantă de schemă și cu componente ai făcut experimentul ? 

Nu că nu te cred - Doamne ferește ! - dar aș vrea să pricep cum a apărut căderea aia . 

Presupunerile mele de mai sus era bazate pe schema cu bipolare - ultima variantă .

 

Da, m-am uitat și la video - partea relevantă . Din păcate limba nu mă ajută . Totuși se pare că există un detaliu care nu este prezentat - cava de genul unei rezistențe pe care să cadă tensiune . După cum vezi el plasează altfel citirea spre ADC. 

Link to comment
Share on other sites

Nu, nu. Aveai dreptate. Nu ca m-as fi indoit de asta.

Vorbim de schema facuta de mine, adica varianta a doua prezentata in acest Topic.

 

In experimentul meu toate erau bune si frumoase cu caderea de tensiune in A0, dar m-am bazat pe ce imi arata sursa pe LCD. 

Cand am pus totusi 2 multimetre, caderea de 0.5V se reflecta atat in alimentare, cat si in A0 de 0.5V

 

Totusi, am gasit o metoda care-mi comvine sa citesc blocarea motorului.

Din controler, voi face alimentari si citiri intermitente, de genul:

  invarte motorul Xms, opreste motorul, citeste A0::repeat

astfel ca voi citii tensiunea produsa de motor din inertie prin A0.

 

si da, am verificat deja. 

Link to comment
Share on other sites

ehh, cu siguranță nu stiu eu mai bine. 

ma gândisem sa-i pun un zenner pe ADC de protecție , in rest.. pentru proiectul asta e ok asa. e un motoras anemic de 2V consuma vreo 200mA in stall asa ca nu o sa genereze el mare lucru din inertie. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines