Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Sharky

Restaurare acumulator - de plictiseala

Recommended Posts

Am un varta silver de 100Ah din 2013.

L-am inlocuit preventiv, dar cum am luat acumulatorul de pe net (bosch 480 in loc de 530 sau 550-600 cat e in magazin) nu am unde il returna pe asta vechi.

 

Motivul inlocuirii era ca daca lasam muzica pornita timp de vreo ora nu mai porneam decat impins sau primind curent.

Iar iarna trecuta de lasai masina sa stea cateva zile, la -10 abia o mai invartea. Sigur ar fi murit iarna asta.

 

Stadiul actual, scos de pe masina, dupa ceva drumuri lungi avea 12.4V in gol.

Apoi l-am incarcat cu 14.4 la borne, mentiunea un 12.5 la borne, dupa multa vreme.

Apoi l-am pus la copt 24h la tensiune de 17V in gol, limitat la 200mA, initial am avut 14.2 la borne si a tot urcat pana la 16 dupa multa vreme, iar curentul a scazut la 100mA.

Tensiunea de repaus in gol a urcat la 12.8V.

Evident toate tensiunile in gol au gost masurate in casa, la 21C dupa multe ore de repaus.

 

Acum i-am tras o descarcare controlata la 3.5A. 

Dupa 4h de la 12.8V a scazut la 10.4V, deci conform teoriilor de pe net, e gol.

In sarcina, acu da 3A numai si tensiunea e de 7V.

Dupa mine ar fi 4h*3.5A = 12Ah, hai sa zicem 20Ah, asa slab sa fie? Cat pare de amarat din calculele astea de invartit invartea motorul bine cat timp erau peste 10C afara, mai jos se auzea ca se chinuie, iar de stateam pana iarna o porneam doar impinsa.

 

Acu il pun la incarcat. 14V si limitare la 4A pana cand nu mai trage, apoi il trec pe tensiune mai redusa gen 13.8V si il tin vreo 24h asa.

N-am incarcator, am doar o sursa reglabila tensiune-curent.

 

Lichidul nu il pot verifica si bateria nu reusesc sa o deschid fara sa o distrug. Am incercat pe alta in capsula asemanatoare, dar nu am cum desface capacul de sus.

La rombat fara intretinere ii poti scoate dopurile asta are doar un capac mare care pare a fi lipit.

 

Ce am gasit pe net la tot felul de oameni e ca ei fac cam asa:

- Completeaza cu apa daca trebuie (n-am cum)

- ii dau in gusa cu supra incarcare, chipurile se desulfateaza

- baga cateva incarcari descarcari, ei zic ca sa se desprinda de pe placi sulfatul.

- recomanda temperatura mai mare, dar fara sa o bolborosesc prea mult (fiind sigilata nu pot face asta ca pierd lichidul, plus daca supapa s-a defectat, pusca, momentat nu pierde presiune, am monitorizat cu spuma)

 

 

Pareri? Idei?

Proiectul e de distractie, nu urmaresc sa castig ceva de pe urma asta, dar cum timpul e de partea mea, de ce nu. Nu e un proiect consumator de timp, pun la copt, peste 2 zile vad ce mai face.

Edited by Sharky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai sunt 2 metode de desulfatare : 1- un montaj ce genereaza impulsuri scurte de tens. mare in timpul incarcarii..2- un trs.de 30-50W cu 13-14V in secundar o dioda serie (,redresare monoalt.)acu. si in paralel pe acu. un bec de 3-5W..curentul de incarcare cca. 1A.. sunt cicluri de incarcare-desc. si frecventa de 50Hz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebuie sa verifici electrolitul in el sa fie macar 24 ..... pentru iarna trebuie 28 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acumulator (45Ah) luat de pe masina dupa ce a stat peste un an fara pornire - 1.3V la borne. Acumulator destul de vechi, vreo 5-6 ani.

Am zis ca-i vremea pt altul DAR hai sa ma joc un pic.

Pus la incarcat la o sursa de laborator, 14.5V cu limitare in 5A. S-a incarcat in ~2-3 ore (curent de incarcare <200mA).

Descarcat cu sarcina electronica 5A, apoi dupa incarcare 7A, iar incarcare - descarcare 20A, incarcare la curent de 30A si apoi descarcare cu 30A, Incarcare cu 10A si in timpul incarcarii alternativ descarcare de cite 1sec la 20A, etc. M-am jucat vreo 2-3 zile fortind destul de serios acumulatorul.

Dupa primele 2 incarcari am masurat rezistenta interna: 35mΩ. Dupa 1 zi rezistenta interna scazuse la ~29mΩ. Dupa finalul perioadei de joaca rezistenta interna ajunsese la ~22mΩ.

Pus inapoi pe masina si circulat inca circa 5luni de zile fara absolut nici o problema, nici un simptom de acumulator uzat (masina pe benzina).

Masurat la un service cu un aparat specializat a indicat 280A capacitate de curent de scurt (?!?) din 420A cit era notat pe el.

A facut probleme la pornire dupa ce a fost utilizat la test de presiune pe cilindri dar cred ca problema era de la contactul uneia dintre borne la care mecanicul i-a pierdut un inel de cupru pus de mine din cauza ca era largita borna si nu mai stringea bine.

Schimbat preventiv la inceputul perioadei reci dar sigur as mai fi putut circula linistit cu el. Am dat un alt acumulator distrus la schimb iar acumulatorul de mai sus l-am pastrat si acum este la un prieten si este utilizat impreuna cu un panou solar de 200W la sistemul de supraveghere de la o locatie unde nu se locuieste.

Edited by sesebe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am gasit problema. lipseste electrolit destul de mult, cam 2cm.

Nu vad sa fie vreun semn de maxim, nivelul l-am putut vedea doar intr-0o camera intunecata, si cu lanterna puternica pusa dinspre spate. Vreo 2-3cm lipsa de la nivel pana la capacul de sus.

Daca stie cineva cum se desface o varta silver, dar metode corecte.

Capacul de sus pare sa fie lipit, nu se lasa usor desfacut. La rombat tot ai niste dopuri, inclusiv la cele fara intretinere, dar nu prea reusesc sa ii dau de cap.

Iar de il avariez clar nu il mai bag in portbagaj.

 

 

Nu m-am prins daca l-am fiert eu acum cand i-am dat 15-16V sau s-a fiert in timp. La 0.2A nu vad cum ar putea fierbe.

MAsina ii dadea 14.2V constant in general, dar il cam descarca. Iar alternatorul e de 150A deci de il prinde descarcat nu se sfiieste sa dea in el cu curent mare.

MA rog, in atatia ani se puteau intampla multe.

 

IMG_20191125_0914473.jpg

IMG_20191125_0914523.jpg

Edited by Sharky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Candva din plictiseala am studiat acumulatorii ,am facut multe experiente .Lipsa a 2cm de electrolit nu ar trebui sa afecteze asa mult performantele , placile au acoperire care ridica lichidul pe toata suprafata .Am intalnit si acumulatori la care nivelul era sub jumatate .Mai trebuie vazut daca in cele 2 capete carcasa prezinta umflaturi = placile sunt distruse ,nu merita nimic de facut . Se mai intampla cand  bucatele de pasta din placile de plumb pica pe fund , fac un fel de conductie , bateria se descarca in 1-2 zile singura .Oricum se poate incerca desfacerea capacului lipit ,cu o surubelnita plata ,roata-roata .( care au o placa plastic  de 2mm lipita deasupra ) 

Daca reuseste ,se scot dopurile de cauciuc .Se pot face experientele .

- bateria se incarca incet cam 6ore ,apoi se scoate tot electrolitul , se clateste cu apa distilata fiecare celula .Se intoarce in jos pt a vedea daca pica bucatele/praf de pasta = care e bine de scos .Se puune apa distilata cu otet ,cam  50 ml otet /celula se incarca incet ( curent mic ) min 6 ore .Se clateste , se pune electrolit nou ,se incarca normal .La cele cu dopuri e mai simplu , candva am avut ceva reusite .

Mai sunt incarcatoare smart ( verzi -Lidl  , etc )  care testeaza si desulfateaza bateria , se poate incerca 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am gresit eu. M am uitat mai atent si se pare ca ce vad eu nu e umbra electrolitului ci e structura interna sau ce o fi acolo. Apa e pana sus.

Mi am dat seama de asta ca am inclinat bateria si tot acolo sta nivelul.

Peretele e cam opac. Greu vad ceva. Dar m am lamurit apa e pana sus! Asa ca nu o mai defac.

 

Din cate stiu totul sta in niste saculeti iar jegul nu cade pe jos.

Test de auto descarcare nu am facut, dar in alea 24h cat a stat degeaba tensiunea tot aia a ramas.

 

Acu sta de peste 16 ore la copt. Cu incarcare limitata in 2a dupa 8 ore curentul tras scazuse sub 0.6a la tensiunea de 14.2v.

Acu dupa 16 e la 14.2v la 0.2a. Deci s a cam saturat.

Conform experimentului bateria mai are maxim 20Ah.

Curent habar nu am dar cat timp invarte o fi ok.

 

Edited by Sharky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acu bateria sta de aproape 24h si am de gand sa o mai las sa zaca o saptamana.

Dupa vreo dupa de la deconectare avea 12.9xV, acu dupa 22h are 12.8.

Daca dupa o saptamana mentine 12.7xV presupun ca nu se pune problema structurii interne afectate si autodescarcare.

 

Ce am mai gasit pe net e ca se recomanda egalizarea la 16V si curent mic, deci cam ce am facut eu.

De pe la 15V+ si 2A incepe sa ventileze ceva gaze, asta daca pui spuma pe gaura de evacuare.

 

MA rog, oi mai vedea. Din tot ce am citit, la o baterie sigilata inafara de sa o supraincarci n-ai ce-i face.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masoara-i rezistenta interna, incarcata si apoi descarcata.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am prins un acumulator de 1an care a stat minim 2luni descarcat.

Povestea e asa. Masina abandonata din primavara pana in octombrie, cum n a pornit, alta baterie.

 

Tensiune initiala aproape 6v.

Pus la copt la curent mic, tensiunea a urcat rapid la 14v desi curentul era mic sub 1a, nu vroia sa accepte sarcina.

Dupa cateva ore si a dat drumul, tensiunea a scazut la 12v din cauza limitarii curentului la 3a.

Iar de urcam la 6a cestea si tensiunea.

In vreo 18h s a incarcat complet.

 

Interesant reticenta bateriei de a fi incarcata initial, probabil ceva depuneri de previn incarcarea.

La 3a ventileaza usor gaze, aia de 100a ventileaza de pe la 6a si doar daca tensiunea depaseste un anume prag.

Descarcata nu ventileaza de fel.

O fi capacitatea mai mare de vina sau seria superioara, nu stiu. Desi capacitatea reala a scazut la 20, nu mai e demult 100.

 

Redresorul a fost unul automat de 3a 2 stagii plus float. Sursa reglabila u si i pt pornirea initiala pana a urcat tensiunea la 12v ( aparenta, ca odata deconectata scadea repede) cat sa o accepte redresoru automat.

 

poze in ordine cronologica, cobaiul varta black sigilata, cea mai ieftina serie, fabr 2018, 56ah.IMG_20191128_1740042.thumb.jpg.8cc1c63a113a527f99bf5b652e934ba1.jpgIMG_20191128_1828344.thumb.jpg.108aaa276fd58dedee417a313126bc0b.jpg

IMG_20191128_2018337.jpg

Edited by Sharky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai multe cicluri incarcare/descarcare si incet o sa-si revina bateria . ( eu foloseam bec far masina 50W pt descarcare ) A nu se descarca sub 7-8V , in jur /sub 6V se produce sulfatarea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pai mai are rost?

Adica eu ma gandesc ca odata ce e incarcata, o pun pe masina, de porneste, e numa buna!

Nu si-a revenit? Adica deja de peste 12h suge 3A si tensiunea creste incet, semn ca se incarca.

 

Asta nefiind bateria mea nu imi bat capul, e incarcata, probabil merge. o predau, ideea e ce ii mai pot face la cea de 100Ah care actual abia mai are 20.

Cred ca un singur lucru si anume, reciclatul.

DAr vara mai trag de ea...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna

E posibil,dar castigul este foarte mic,apriospe ce nu renteaza "resuscutarea".

Spor 

Alex

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai masurat rezistenta interna? Asta iti va spune cit curent poate livra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu am uitat de aia, dar acu acumulatorul zace de 72h, il mai las o saptamana sa vad care e rata de descarcare la temperatura camerei 21-23C.

Nu ma ating de el.

Curent garantat livreaza pt ca a meu invartea motorul cu succes inainte sa il dau jos.

 

ASta restauratu care avea initial 6V acum imi lumineaza si imi incalzeste camera. Trag 15A din el. Teoretic in vreo 3 ore o sa fie mort. Ramane de vazut.

A fost incarcat la maxim pana cand nu mai tragea curent si apoi inca un pic copt la 15V pt egalizare.

Ii voi masura si lui rezistenta interna, dar dupa urmatroarea incarcare.

 

Later edit: a mers 2h cu sarcina de 1.2ohmi si un bec de 40w. Deci cam 12A in medie. Am stat pana cand tensiunea la borne a scazut la 9V si dupa 1h de repaus a urcat la 12v - 50%, poate mai urca, nu mai am rabdare.

Un lucru e clar. Mai are in el macar 44Ah, chiar daca a stat descarcat.

Il pun la copt pe urmatoarele 2 zile si in final o supra incarcare pt egalizarea finala.

Si da, voi masura si rezistenta interna, la final, dar in mod sigur invarte. Important e sa aiba capacitate sa nu moara daca asculti muzica vreo jumate de ora.

 

Am o intrebare la rezistenta interna. Cum consideri U in gol si U in sarcina?

Pt ca nu cred ca e liniara.

Adica de il las sa zaca, probabil va avea 12.8V. Ma gandesc sa pun 1.2R, masor curentul, masor tensiunea si deduc Ri.

Dar pe masura ce mentin Ri vad tensiunea ca scade. ASadar? Care e tensiunea de luat in calcul?

La fel pt tensiunea initiala, pt ca dupa primul soc, tensiunea nu va urca imediat la fel de mult.

Asadar cum se masoara cele doua tensiuni?

Sau nu conteaza atata vreme cat le masor la fel?

Personal nu ma intereseaza aspectul asta cat stiu ca bateria invarte, dar daca am fost rugat sa masor, o fac.

 

 

Am mai meditat un pic:

Procedeul care vreau sa il aplic:

- sarcina mare 14a timp de 30s pe baterie - citit tensiunea la valoarea stabila, deconectat sarcina citit valoarea imediata dupa deconectare.

 

- pauza 10min

 

- sarcina mica de 3a si citit tensiune stabila

 

- din neconcordante se deduce Ri is curios daca vor fi rezultate identice.

 Adica in cazul real rezistenta interna e chiar rezistenta sau e ceva mai neliniar.

 

Tensiunea in gol dupa mult repaus nu cred ca e de luat in calcul ca aia scade imediat cum tragi un pic de curent. Deci Ri ar fi aberant de mare, la 10a bateria ar fi moarta.

Edited by Sharky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.