Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
stryx

Proiectoare led/mandarine

Recommended Posts

Buna ziua.

In primul rand vreau sa multumesc tuturor forumistiilor care si-au oferit informatiile, experienta si proiectele pe acest forum.

 

In urma cu cateva luni am facut pentru niste cunostinte doua proiectoare (mandarine) pentru a inlocui clasicele lampi cu halogen. Am ales radiatoarele Fischer SK85-75 pe care am montat cate doua led-uri in serie. Datorita cerintelor destul de ridicate a randarii culorilor si inspirat de realizarea dl. sesebe am ales led-uri cu lumina neutra si CRI 95, mai exact PACJ-28FNL-EC4N. Alimentarea este asiguirata de cate o sursa Inverntronics EUC-042S053DS. Difizorul e din plexiglas de 5 mm matuit cu smirghel pe ambele parti.

 

_9090018.jpg

_A160220.jpg

_A160221.jpg

74408605_707107396441944_7570568101939380224_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Foarte corect.

 

Praful poate sa intre in zona COB - sau garnitura care pare a fi de plastic transparent etanseaza?

 

Plexiglas matuit cu smirghel nu este solutia ideala. Puteai incerca sa gaseti o folie mata speciala de dispersie, recuperata dintr-un ecran defect, sigur imbunatatea un pic.

De asemenea puteai sa faci carcasa frontala (frontala, adica din fata radiatorului) ceva mai profunda si sa pui niste oglinzi concave fatetate, care si recuperau ceva radiatie si dispersau oarecum.

 

Fara oglinzi putreai de asemenea sa recoltezi ceva radiatie pierduta daca foloseai un radiator argintiu, ne-eloxat.

 

Corpurile orientate ca in poze nu sunt orientate spre privitor - caz in care mergea fara dispersare... sau era prea "dura" lumina nedispersata?

 

Oricum tot ce am spus mai sus sunt doar mici amanunte, in rest partile esentiale au fost bine acoperite: COB, sursa si radiator... radiatorul corect orientat.

Si realizarea mecanica pare foarte buna, cu posibilitate de orientare buna.

Link to comment
Share on other sites

Multumesc pentru sfaturi.

Intr-adevar garnitura este pentru etansare si e dintr-un silicon mai dur rezistent la temperatura.

Prima data am incercat niste foi disipatoare recuperate din monitoare si display de laptop dar atenuau prea mult si schimbau temperatura de culoare. La oglinzi nu m-am gandit, sa vad ce gasesc si poate o sa pun si oglinzi.

E posibil ca in anumite sitatii corpuriile o sa fie orientate si direct spre privitor (model) sau prin reflectie ca in ultima poza.

Alegera componentelor a fost facuta tinand cont de informatiile gasite in timp pe acest forum.

Se puteau aduce destule modificari si imbunatatiri dar a fost un proiect contra timp si cu fonduri minime.

Link to comment
Share on other sites

Esti tu modest... fonduri minime... pai cu Inventronics nu esti deloc la "minim" si COBurile si radiatorul sunt si bune si corecte... si in nici un caz la minim.

 

Mi-ar place sa gandeasca mai multi colegi asa, sau (ma rog) sa faca ceva la fel de temeinic.

 

Foliile dispersoare din ecran nu ar trebui sa modifice deloc cromatica - poate ai pus tot "sandwitch-ul" care are multe straturi, inclusiv lentile Fresnel - asa s-ar explica atenuarea. De principiu se foloseste numai filmul mat, care sigur nu atenueaza mult... poate chiar invers, sa nu fii multumit de dispersie, sa fie prea mica.

Este bine ca ai gasit varianta cu smirghelul, macar.

 

Daca le folosesti indreptate spre un model viu (animal sau om) atunci ar trebui sa faci o evazare mare si in deschiderea respectiva sa pui dispersorul... adica lumina sa vina (aparent pentru privitor) de pe o suprafata mare, cat mai mare, incat sa nu fie deranjanta.

Edited by Dxxx
Link to comment
Share on other sites

Raportat la pretul si dotariile proiectoarelor foto acestea sunt ieftine si minimaliste.

La inceput ma uitam dupa surse Meanwell, dar le-am gasit pe astea la reducere (lichidare de stoc), evit produse no-name deoarece sunt mai scumpe raportat la durata de viata si specificatii reale.

Am pus doar coala alba, dar e foarte probabil sa se fi deteriorat in timp (o am recuperata de multi ani) din diverse cauze sau poate a fost o impresie gresita.

La luminozitate minima sunt deranjante doar daca te uiti direct in ele, iar la maxim orcum e treaba fotografului sa asigure dispersia si pozitionarea luminiilor.

Link to comment
Share on other sites

Buna ziua.

Cand am facut primele proiectoare am cumparat pentru mine 2 surse si 5 COB-uri. Dupa doi ani de stat cu componentele in camera am reusit sa fac un proiector si pentru mine, in general o sa fie folosit pentru iluminarea camerei de locuit (si lucru), iar ocazional o sa-l folosesc si pentru foto.

Racirea am facut-o pasiv cu un cooler Be Quiet - Dark Rock Pro 2 care nu a vrut sa intre in carcasa pc-ului. Din cauza ca nu am putut gaurii radiatorul am folosit pentru fixarea COB-urilor o tabla de aluminiu de 3mm, tot de acea tabla am montat si masca frontala. In fata COB-urilor am folosit un filtru UV ieftin care zacea nefolosit, ca bonus pot atasa orcand am nevoie diverse elemente optice (filtre, lupe pentru macro, etc).

Pentru reglarea luminozitatii am folosit un comutator cu doi poli si sase pozitii. Curentul e limitat la aproximativ 350-370mA pentru a limita la 50% incarcarea Cob-urilor si 70% a surselor.

1010535.jpg

1010538.jpg

1010544.jpg

8110687.jpg

8110690.jpg

8110702.jpg

 

Edited by stryx
Link to comment
Share on other sites

Deci sa înțeleg ca ești mulțumit de CRI-ul COB-urilor și de temperatura de culoare? Dacă tot erai interesat de un CRI mare dece nu ai luat varianta de CRI > 98 și R9 > 95 în locul celui utilizat cu CRI >95 și R8 >90? Cred ca la un studio foto s-ar cunoaște diferența. 

Cit de tare se încălzesc radiatoarele la puterea maxima utilizata? 

 

Imi plac realizările mecanice. Arata profesionist realizate. 

 

La primele proiectoare distanțează cit mai mult dispersorul de LED-uri. Asa cum este acum, cu dispersirul foarte aproape, se ierde din eficienta luminoasa. Îți spun din proprie experienta. Am doua corpuri de iluminare pt bai realizate identic. Singura diferența este ca la unul dintre ele LED-urile sint foarte aproape de dispersor iarla celalalt ceva mai în spate, cel puțin 10mm mai departe, iar senzația de iluminare creata este clara în favoarea celui cu LED-urile mai depărtate. 

 

Imi place șurubul cu stringere rapida de bicicleta. Arata foarte interesant asa. 

Edited by sesebe
Link to comment
Share on other sites

@sesebesunt foarte multumit de lumina Cob-urilor, lumina este perfecta pentru iluminat in casa si buna pentru foto.

Cand au fost cumparate COB-urile cele cu CRI >98 de la ProLight nu erau pe stoc (Mai 2019), erau doar unele mai mici de la Cree pe la 10-15euro/buc, din pacate bugetul nu a permis achizitionarea lor.

Pentru mine am folosit ce COB-uri aveam pentru ca orcum o sa fie folosite destul de rar pentru fotografie. Nu sunt fotograf iar camera o folosesc in general cand plec cu bicicleta.

Temperatura la primele proiectoare cred ca ajungea pe la 55-60*C nu sunt prea sigur pentru ca singurul termometru avut era unul cu alcool. Proiectorul nou ajunge la 53*C pe radiator si aproximativ 65*C la punctul de masurare a temperaturii de pe capsula, asta cu temperatura de 27*C in camera. Temperaturile au fost masurate cu un PT100 si cu un termometru laser.

Multumesc pentru sfat! Dupa ce se mai potolesc apele cu Corona si o sa ajung in tara o sa distantez dispersoarele.

Edited by stryx
Link to comment
Share on other sites

Arata foarte bine.

 

Filtru UV este functional inutil... dar daca l-ai pus pentru ptotrctie si antipraf nu are ce sa strice, cu exceptia unei mici atenuari.

 

Sub 50% pe COB este de dorit, in aplicatiile sensibile la eficienta se poate scadea la 10% sau si mai mult.

Insa o sursa de alimentare se simte mai bine la incarcare 100%... nu termic, ci ca performanta - vezi DS.

Link to comment
Share on other sites

Multumesc @Dxxx.

Filtrul UV are rolul de a proteja COB-urile de praf, atingeri si mici lovituri accidentale. Atenuarea este prea mica pentru a conta, pana la urma e doar o bucata de geam transparent fara pretentii.

La cea mai mica treapta COB-urile sunt tinute la 53mA/7.4% Pmax COB, eu cred ca este destul de bine pentru utilizare zilnica. La treapta maxima tot am peste 100lm/W, nu e un randament prea bun dar pentru utilizari ocazionale e decent.

Din pacate corpurile de iluminat cu dimming si eficienta maxima nu se impaca prea usor la nivelul de hobby.

 

PS: In DS-ul sursei nu am gasit nici un grafic sau tabel in care sa arata direct eficienta sursei raportata la curentul de pe iesire. In cel mai rau caz eficienta sursei ar fi de 87% fata de 89%.

Edited by stryx
Link to comment
Share on other sites

Cu incarcari pe Led/COB de genul 10% poti sa castigi la eficienta zeci de procente, asta depinde si de politica producatorului dar si de tehnologia implicata. Spre exemplu la Cree castigurile sunt semnificativ mai mici ca la Prolight, iar la LiteOn par sa fie si mai mari (asta vorbind la general, posibil sa fie diferit cand particularizezi la un cod de produs precis stabilit).

 

Restul castigurilor sunt (cum am zis) marginale, adica vorbim de multe ori de maxim cateva procente.

Pot fi din driver, din racirea mai buna (eficienta mai mare cand jonctiunea este mai rece), din tipul de dimming.

Chiar si pe Rsense (rezistenta care traduce curentul, din driver) se poate sa ai pierderi de cateva procente, deci acolo poti amplifica semnalul si castigi ceva - ramane insa sa te asgiuri ca bucla de feed-back ramane stabila...

De multe ori simpla selectie a unui driver boost te ajuta sa castigi destul de mult, pentru ca pe iesire ai tensiune mare dar curent mic si eviti pierderea pe firele de conexiune care este inevitabila la tensiune mica si curent mare (ledurile XML merg 3A si de multe ori pot fi dispuse in paralel).

 

Exista insa (prin contrast) si pierderi, care daca proiectarea se face aproximativ iti pot afecta eficienta de la marginal pana la dezastruos...

 

Oricum castigurile marginale chiar daca par mici pot fi de maxima importanta in cazul alimentarii pe baterii - portabil sau off-grid.

In aceste cazuri sa ataci toate zonele marginale poate insemna un mare avantaj incat sa faci fata cu o baterie mai mica. Asta duce nu numai la cost mai mic, dar si la greutate redusa si volum redus.

Se poate ajunge sa ai o lanterna cu doua drivere, numai pentru ca ai nevoie si de emisie puternica si de una foarte slaba. In astfel de caz folosind un driver uzual probabil ca ai randament peste 80% la curentul mare, dar la cel mic ai bine sub 50% (poate si 10-20%, vorbesc de driverele in comutatie, care sunt ca principiu eficiente).

Si atunci merita costul celui de-al doilea driver specializat pentru curenti minusculi...

 

Tot pe baterie este ESENTIAL sa eviti PWM, mai ales cand discutam de un reglaj intr-o gama larga.

De ce?

Pentru ca PWM cu un factor de umplere mic implica ca ledul merge timp scurt pe curent mare, apoi hiberneaza.

Insa daca alimentezi in curent continuu, atunci la curentul mic (echivalent ca radiatie medie) ai eficienta intrinseca a ledului probabil de peste 2 ori mai mare.

Link to comment
Share on other sites

Stiam ca randamentul COB-urilor scade o data cu cresterea temperaturii si in curentului.

La sursele din comert in schimb trebuie vazut la fiecare model graficul sau tabelul cu eficienta, din pacate nu se pot generaliza. La unele surse diferentele de eficienta sunt marginale, dar am vazut si diferente de 50 procente intre incarcare minima si maxima la surse no-name.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines