Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Nelămurire becuri auto cu LED-uri


Recommended Posts

Buna ziua,

Am montat niste becuri led pe stopuri frana, iar dupa un timp nu mai merg.  Azi m-am hotarat sa dezmembrez 2 becuri sa inteleg ce se intampla. Si dupa cum banuiam, rezistentele nu mai sunt bune. Problema e ca nu stiu ce rezistente de calitate sa cumpar ca sa inlocuiesc rezistentele actuale si iar nu stiu ce valori pentru rezistente sa aleg, pentru ca rezistentele actuale arata 3 valori diferite, si anume 40, 56 si 100ohmi , apoi culorile de pe ele s-au ''evaporat''.

Cautand pe google, am inteles ca imi trebuie rezistenta de minim 1W si 220ohmi, dar ce ma fac ca becul trebuie sa aibe 2 intensitati si e un balamuc serie / paralel de nu il inteleg.

 

Asa arata becul cu pricina.

Multumesc.

 

image.thumb.png.3f4408fc6909daed18e4daa2fe11bf7d.png

Link to comment
  • Replies 19
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Cred că e mai bine să laşi tot becuri clasice, că-s mai fiabile decât ,,becoledurile,, care crapă după câteva săptămâni....

O soluţie de calitate ar presupune utilizarea de surse de curent constant în loc de rezistenţe şi leduri de mare eficienţă şi putere în loc de smd-uri îngrămădite pe o plăcuţă, fără suficientă răcire....

Link to comment

Nu se încălzesc când le faci o probă de câteva secunde, dar în spatele plasticului de la stopuri şi mai ales vara, se cam coc.Mai ales la semafoare când stai cu piciorul pe frână....nu mai zic de faptul că-s extrem de înghesuite şi se încălzesc reciproc.Asta le omoară practic, acumularea de căldură. Cel mai bun ar fi un singur led roşu de 1 - 3W plasat pe o plăcuţă de aluminiu, sau câteva din astea plasate simetric pe un radiator metalic.Ar fi destul loc în stopuri.Cred că dacă ai desface un stop de maşină prevăzută din fabrică cu leduri te convingi de soluţia optimă...

Sursa de curent constant cea mai simplă e cu un LM317 şi o rezistenţă calculată pentru curentul dorit prin leduri.De exemplu, pentru un curent constant de 50mA, ai nevoie de o rezistenţă  de 25 Ohmi/1W şi un LM317....

Edited by validae
Link to comment

Schema e prea simplă pentru orice comentarii.Se foloseşte ca sursă de curent constant, nu de tensiune stabilizată.Tensiunea variază în funcţie de variaţia rezistenţei sarcinii, dar curentul rămâne constant.Trebuie să ai doar grijă ca suma căderilor de tensiune a ledurilor înseriate să fie mai mică cu minim 3V decât tensiunea de alimentare.Adică la leduri roşii, care au o cădere de tensiune de circa 1,6V nu poţi înseria mai mult de 6 leduri.Dar poţi face grupări mixte (serie/paralel) adică legi de exemplu cinci- şase leduri pentru un şir, dar legi mai multe şiruri în paralel, fiecare cu regulatorul propriu.Sau pui doar câteva leduri de putere, cu un curent constant corespunzător, de 300- 700mA.

LM317-Current-Regulator.png

Edited by validae
Link to comment

Becul de la masina e cu 2 faze, deci am 2 tensiuni diferite in mufa bec, nu ? Daca da e si un mai mare balamuc.

Un bec clasic produce cam 4-500 lumeni, deci indicat ar fi un led de 5W alb-cald ( vanzatorul zice ca produce aprox 500 lumeni la 6V si 700mA).

In concluzie, pe langa ca nu merita, ar trebuie sa pun 2 circuite de curent constant legate in paralel, fiecare calculat sa dea 6V si 350mA ?

Multumesc.

Link to comment

Becul cu două faze are filamente de puteri diferite, alimentarea e tot la 12V.Dacă vrei neapărat, poţi înlocui becurile clasice cu leduri, dar va fi ceva de muncă până obţii rezultatul dorit.Deşi e o soluţie ce merită utilizată, mai există o problemă ce trebuie rezolvată la trecerea de la incandescent la leduri.Computerele maşinilor cu iluminat incandescent compară consumul becurilor şi dacă unul e mai scăzut, afişează eroare în bord.Cum consumul ledurilor (chiar şi de putere) e mult sub cel al becurilor incandescente, trebuie puse nişte rezistenţe în paralel cu fiecare bec cu leduri, pentru a compensa scăderea de consum.Asta anulează sau scade cumva din avantajul consumului redus al ledurilor, dar la maşinile din ultima generaţie, care sunt prevăzute cu iluminat pe leduri din fabrică, s-a ţinut cont de noul consum mai scăzut şi se beneficiază din plin de economia de energie adusă de leduri, pe lângă lumina mai albă şi mai intensă...

Link to comment
  • 1 month later...

Eu am un Megane 2, si din fericire nu are '' probleme'' la trecerea pe becurile cu led. Neavand garaj si conditiile meteo de unde locuiesc nu sunt bune, nu m-am mai ocupat de becuri. Voi 'bricola' 2 becuri-led in viitorul apropiat.

Si pentru ca ploua zilnic , am zis sa incerc ceva in interiorul masinii. As vrea sa adaug un led, legat la circuitul de iluminare tablou de bord. Aceasta iluminare are un reglaj de intensitate. Dupa ce am conectat ledul la acest circuit, functionarea lui este anormala. Cu ledul conectat si reglajul intensitatii la maxim se aprind luminile in dreptul valorii minim spre mediu si ledul maxim, iar cu reglajul la minim se aprind luminile spre maxim si ledul tot maxim. Daca inlatur ledul totul revine la normal. Unde gresesc? practic am mai adaugat un led, in paralel, la circuitul de iluminare al tabloului de bord.

Multumesc.

Link to comment

Exact asta s-a întâmplat, acele potenţiometre introduc pe intrarea controlerului nişte rezistenţe de valori diferite.Legând şi ledul în circuit, valoarea rezistenţei ,,văzute,, de controller se modifică în funcţie (şi) de consumul ledului suplimentar, acest lucru dând peste cap reglajul normal.Dacă vreţi led suplimentar, legaţi-l în paralel cu unul din cele ce iluminează bordul, astfel veţi avea şi luminozitatea reglabilă, dar nu veţi interfera cu reglajul global de iluminare...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines