Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Modificare lampa pe LED


Recommended Posts

Va salut.

Vreau sa modific farurile la masina mea si nu mi-ar strica niste sfaturi.

Farul e cel din imagine. Acum are bec halogen, semnalizarea e deasupra becului de faza scurta/lunga, pozitia e lateral in triunghiul mic de jos. Geamul de deasupra lui nu are lumina in spate, desi este spatiu.

Urmeaza sa adaug lupe bixenon si as vrea sa fac niste DRL-uri, ca luminile alea de pozitie sunt ca inexistente.

Am 2 variante:

1 - sa las semnalizarea unde e si sa fac DRL lateral unde e acum pozitia si deasupra pozitiei actuale. Asta inseamna sa fac niste placute cu LED si sa le montez in spatele ambelor geamuri laterale.

2 - sa scot dispersorul galben din semnalizare, montez bec cu 2 faze cu LED-uri albe si va ramane pozitie/DRL, iar lateral sa fac semnalizare din cele 2 geamuri. 

 

As prefera totusi prima varianta, ca ar iesi un DRL mai interesant, triungiular.

 

Nedumerirea e: or fi de incredere LED-urile astea de la Optoflash? Or fi reali aia 2100-3000mcd? https://www.tme.eu/ro/details/of-smd3528w/diode-led-smd-albe/optoflash/

Am optat pentru Optoflash pentru ca mai am niste smd-uri verzi de la ei, care teoretic au doar 600-800mcd dar abia te poti uita in ele: https://www.tme.eu/ro/details/of-smd3216g/diode-led-smd-colorate/optoflash/

In cazul in care as face semnalizarea lateral, asta ar fi varianta de smd-uri galbene: https://www.tme.eu/ro/details/of-smd2835y/diode-led-smd-colorate/optoflash/

 

In fiecare far vor fi 2 placute a cate 50 SMD-uri. Sper sa fie suficient de puternice pe timp de zi.

964710580.jpg

Edited by cosmin ardelean
Link to comment

Nu am eu probleme de-astea. Singura problema ar putea fi xenon-ul. Dar fiind cu lupe si reglate corect, nu o sa deranjez pe nimeni. Nu e prima masina pe care o modific. O sa urmeze si cantarele de pe punti, pentru reglajul automat, spalatoare am deja, dar asta e alta poveste.

Revenind la LED-uri... acolo e nedumerirea cu calitatea lor.

Edited by cosmin ardelean
Link to comment

Salut,

Nu putem incuraja modificarea radicala a luminilor de pe o masina ce circula pe drumurile publice, in primul rand nu este legal si in al doilea rand trebuie sa respecti si pe ceilalti participanti la trafic. Tu zici ca vezi bine ceilalti vor zice ca ii orbesti.

In consecinta spun NU Xenonului daca farul nu este echipat din fabrica cu asa ceva. Spalatoarele sunt frectie la piciorul de lemn, "cantarele" sunt baza unei functionari corecte, si bineinteles ansamblul cu lupe de calitate. Toata distractia costa cat nu face.... nu ne aburi ca iti vei pune cantare, dupa ce pui xenoanele te va durea la basca.

 

Legat de luminile de zi, nu pot fi atat de absurd, sunt utile, si nu deranjaza ceilalti participanti la trafic, din contra ajuta.

In nici un caz nu te lega de semnalizare, LED-urile si semnalizarea clasica nu se impaca (rezistente in plus pentru consum nu sunt tocmai ok), pune montajul DRL in marginea farului in locul pozitiei+locul gol. Obligatoriu cu ceva montaj electronic ce le opreste sau le slabeste cand pornesti farul, noaptea sunt deranjante pentru ceilalti participanti la trafic.

 

Led-urile din primul link sunt ok, cu siguranta sunt calitative: 7.5lm la 60mW inseamna 125 lm/W...... numai sa iei in considerare ca fiercare led disipa aprox 60mW, nu foarte mult, dar 50 de bucati inghesuite inseamna aprox 3W de disipat ..nu este tocmai usor pentru locul ala micut si inchis, daca mai pui si 2 seturi a cate 50 de leduri in fiecare far...e prea mult. Daca totusi ai loc pentru toate, poti merge cu ele subalimentate si vei avea si randament mai bun si o functionare mai sigura.

 

Decizia iti apartine.

Numai bine!

Adrian

 

Link to comment

Ba da, am mai facut o masina, cu instalatia completa, dar lasam acum partea de xenon.

 

Revenind la LED, deja am LED pe semnalizare, nu sunt ceva ieftineli, lumineaza mult mai puternic decat becurile cu filament ce existau in far. 

Legat de curent prin LED-urile smd, din start m-am gandit la un maxim 40mA pe LED, din motivul amintit de tine, al disiparii de caldura. De-asta vreau componente de calitate, sa-mi permit sa scad curentul si totusi sa ofere suficienta lumina.

Si da, la fel am facut si in trecut modificarile, cu dimmer automat la pornirea farului, insa acolo erau alt tip de DRL-uri, ca pe Audi A6 C6, mult mai puternice si mari.

Aici nefiind spatiu, trebuie sa ma limitez la ce am.

 

Asta ma interesa, calitatea led-urilor din link.

Multumesc.

Edited by cosmin ardelean
Link to comment

Ai avut deja destule comentarii despre legalitate... CU CARE SUNT DE ACORD.

 

Sa te bucuri ca semnalizatoarele "sunt mult mai puternice" arata deja o atitudine FOARTE faultista:

"vreau sa ma vezi, sa ma protejez eu... nu-mi pasa ca noaptea semnalizarea mea puternica te va deranja sau chiar te va orbi".

 

Asta arata cat de justificat este sa fii amendat cand faci modificari pe acolo AIUREA...

Obiectivul tolerabil este numai sa inlocuiesti ce era cu ceva IDENTIC ca flux luminos, forma a fasciculului si eventual temperatura de culoare.

Castigul trebuie sa fie numai la fiabilitate si eficienta, nu prin alte parti...

 

ON TOPIC

- in nici un caz nu poti inlocui pozitia cu DRL. Iti trebuie AMBELE si evident ca atunci cand ai lumina activa trebuie sa treci pe pozitie si sa stingi DRLul. Asta nu inseamna ca lumina nu poate fi emisa din acelas loc si de aceleasi leduri, insa raportul puterilor/ fluxurilor este cel putin 10:1.

- un led alb care imi da Vf maxim 3,4V imi arata calitate proasta. In plus firma respectiva nu produce produse competitive - de la TME am luat si confirm buna functionare pentru LiteOn, Citizen si ProLight. De ce oare nu as fi testat si firma respectiva? - pentru ca ce am analizat in DS nu mi s-a parut atractiv.

 

Mai departe faci exact cum doresti.

Dupa cativa ani de folosire poti sa pui aici feed-back bun pentru Optoflash, daca te-au multumit...

 

Edited by Dxxx
Link to comment

Da, LED-urile sunt mai puternice, dar nu atat cat sa deranjeze. Diferenta e sesizabila pentru ca becurile incandescente sunt chiar lumanari, probabil datorita calitatii oglinzii sau formei reflectorului. Si in fond, este o semnalizare, ce naiba facem atata galagie pentru niste semnalizari? Nu functioneaza non-stop, nu sunt stroboscoape. 

Stiu ce inseamna kitsch si prostie, INCA mai vad destule xenoane pe faruri fara lupe, masini cu xenon OEM dar care se uita dupa bufnite in urma vreunui incident sau maestru iscusit in schimbat becuri. Asta nu inseamna ca le accept si nu ma deranjeaza.

Am inca o masina cu xenon OEM si semnalizari/stopuri/DRL pe LED. Ati fi surprinsi cat de puternice pot fi. Punem la indoiala echipele de ingineri care le-au proiectat? Cu siguranta. Romanii dau lectii tuturor, in orice subiect.

Carcotasii pot viziona si rezultatele obtinute de firma asta de tuning optic: 

 

 

Nu stiu insa, cati cu lupe si xenon OEM si-au petrecut ore de reglaj la faruri noaptea, tocmai ca sa nu deranjeze, dar sa faca treaba pe drum. Eu am facut-o.

Discutiile pot continua la nesfarsit in privinta "nesimtirii" mele. Te asigur ca sunt foarte constient de ce e ok si ce nu, in trafic.  

Asa ca as aprecia daca incheiem aceste discutii inutile si caracterizari cat timp niciunul de aici NU ma cunoaste, doar isi permite sa ma caracterizeze prin prisma unor afirmatii interpretate dupa bunul plac.

 

Revenind la subiect, e binevenita inca o opinie in privinta acelor LED-uri de la Optoflash. Eu m-am orientat spre aceasta marca pentru ca am ramas foarte impresionat de un alt produs al lor si prin analogie am presupus ca si cele in discutie ar fi la fel de bune. Cele verzi de la ei le-am montat prin diverse echipamente deja de ani buni si nu dau niciun semn de oboseala. Evident ca fiind mult prea luminoase, curentul l-am lasat probabil la un maxim 10mA. Poate asta e un factor al fiabilitatii in acest caz, nu stiu.

 

PS: din cate imi amintesc, am spus ca DRL-urile vor avea si functia de dimm, activa odata cu pornirea farurilor. Desi, daca ne uitam la "frumoasele" Logan-uri ce au DRL in lateralul farului, nu e niciun dimm cand aprinzi farul. Asta asa ca sa demolez din teoriile ce se vehiculeaza pe aici si de care nu prea tin cont producatorii de echipamente luminoase in automotive.

Si ca o completare la proiect, masina DEJA are lumini automate, pornirea farurilor (si implicit comutarea DRL-urilor in mod pozitie) se face automat seara.

 

PS2: o sa studiez putin si oferta de la LiteOn, Citizen si ProLight. O sa revin cu intrebari daca ma apropii de vreunul.

Edited by cosmin ardelean
Link to comment

Revin.

Luam LED-ul de mai sus de la Optoflash 

https://www.tme.eu/ro/details/of-smd3528w/diode-led-smd-albe/optoflash/

 

Am vazut 2 variante LiteOn: 

https://www.tme.eu/ro/details/ltw-2835szk65/diode-led-smd-albe/liteon/

https://www.tme.eu/ro/details/ltw-2835szk50/diode-led-smd-albe/liteon/

 

Oarecum as prefera ultima varianta pentru ca e alb neutru. Ei spun ca e alb rece, dar 5000k e cam lumina naturala.

Nedumerirea mea: daca LED-ul Optoflash are ~ 7.5lm (2500mcd, 120gr), acesta de la LiteOn cu 24-30lm poate fi de cateva ori mai luminos? Chiar si reducand curentul la 50% din nominal, tot obtin lumina de 2 ori mai intensa decat la Optoflash. Gresesc? 

Si totusi de ce Optoflash e de 2 ori mai scump decat LiteOn (calculat la pachet de 250buc)?

Edited by cosmin ardelean
Link to comment

(Paranteza: nu intra in defensiva, eu m-am referit strict la ce ai declarat tu, nu trebuie sa dai referinte personale.

Ai explicat ca ce ai facut a fost facut cu bun-simt si probabil ca asa este...)

 

 

Cu valorile respective nu prea trebuie sa te grabesti asa.

Le interpretezi, vezi ce experienta exista, oricum masuratori relevante ca sa probezi nu stau la indemna constructorului amator.

 

Ai cerut recomandare si ti-am dat-o, proba nu a fost facuta exclusiv de mine, ci multi colegi au fost beneficiari si nu am auzit nici un comentariu negativ.

Daca doresti pot sa-ti recomand si Cree si Edison, tot folosite personal pentru iluminare si Kingbright pentru colorate. Insa astea nu stiu cat sunt comercializate de TME.

Si da, in unele cazuri solutia (mult) mai buna poate sa fie si mai ieftina, paradoxal.

 

Ce spuneai (cu proba practica) nu prea este relevant, pentru ca un led bine montat / bine racit / bine alimentat are viata statistica de zeci de ori mai mare decat durata in functionare a oricarui vehicul pentru amatori.

Link to comment

Eu nu contest sfaturile, dimpotriva. Tocmai de la tine asteptam cel mai corect raspuns, pentru ca stiu ca esti guru in ale LED-urilor.

Insa credeam ca ma insel... cum LiteOn poate fi mai ieftin si mai bun decat Optoflash (despre care oricum nu stiam nimic, doar experienta mea cu smd-urile lor verzi).

In plus, nu stiam daca am facut bine conversia mcd/lm.

 

Nu vorbim de defensiva dar oricine s-ar irita cand toti sar la gatul lui pe presupuneri.

Link to comment

Pt a putea fi realizata o focalizare corecta, indiferent de oglinda și lupă, sursa de lumina trebuie sa fie punctiforma, ceea ce nu este valabil la LED-urile gen COB. 

O sursa de lumina punctiforma presupune un singur LED emițător plasat într-un reflector gindit special pt aceasta sursa de lumina și un concentrator/generator de fascicul (popular lupă) special conceput. 

Un LED care sa aibă un flux luminos suficient pt un far presupune o putere considerabila disipata în el, indiferent de cit de eficient este, și deci probleme majore cu răcirea lui.

Mai mult, lumina frontala a LED-ului trebuie sa fie obturata (cu o oglinda concava pt a putea fi refolosita cu ajutorul reflectorului de exemplu) astfel incit fasciculul sa fie creat doar cu lumina ce provine din reflector, lucru foarte dificil de realizat chiar cind ai o fabrica dedicata la dispoziție ca să nu mai zic ca este aproape imposibil de realizat într-un garaj indiferent cit de insistent este meșterul. 

Deci, lasind la o parte bună intenție, este aproape imposibil de realizat în regim de amator (sau chiar profesionist) un sistem de iluminare "far" care sa corespunda normelor în vigoare. 

Indiferent cit de bine este realizat și cit de bine este intenționat realizatorul, nu voi considera ca este corespunzător utilizării pe drumurile publice pina nu voi vedea o autorizare/agreere (sau o alta forma oficiala) RAR a acestui sistem de iluminare. 

 

Acest gen de "activități de modificare a sistemului de iluminare" al unei mașini apare în mod constant pe forum dar nu am văzut nici o "hirtie" oficiala de la RAR care sa autorizeze utilizarea unui astfel de sistem. 

Acum legat de semnalizare.... dacă urmează a fi montata pe un BMW atunci pierzi timpul de pomana pt ca din 10 BMW-uri de pe strada dacă semnalizează măcar unul atunci e bine. 

Link to comment

Pentru DRL-urile in discutie, LED-urile nu au nevoie de focalizare. Dimpotriva, lumina ar trebui sa fie cat mai difuza pentru a se uniformiza sub geamurile striate din lateral.

Vreau sa pastrez si functia de lampi de pozitie, iar cand nu e pornita pozitia, sa aiba functia de DRL.

Masina e un SUV Nissan. Dar nu are importanta.

 

PS: Eu ii vad mai mult pe cei cu Logane si Haudi ca au semnalizarile defecte.

Link to comment

Vezi ca am zis ca voi inchide topicurile unde initiatorul "derapeaza".

 

Faci tu singur off-topic pe propriul thread...

 

Si ma si provoci:

- eu as zice ca pe strazile romanesti problema mare la saiba dintre pedale si volan este pe capatele de gama de sus de la Mercedes, BMW, Audi si alte cele si mai si....

 

Propun sa nu inchid topicul, dar cel taziu maine sa sterg aceste ultime doua postari...

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines