Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
sunsray

Cum se încarcă corect bateria unei trotinete electrice?

Recommended Posts

Posted (edited)

Bună ziua,

 

Lansez această întrebare pentru a ști cum se încarcă pentru a se întreține în mod corect bateria unei trotinete electrice.

Mai exact, este vorba de un model Xiaomi Mijia M365, cu o baterie Li-Ion de 36V, și 7800mah, 18650 celule.

In cartea producatorului, scrie ca pentru a prelungi durata de viata a bateriei sa incarci după fiecare utilizare. - probabil spun asta pentru ca ei au gandit ca după o utlizare, baterie este complet descarcata.

Insa daca după o utilizare,  bateria mai are 60%, tot e recomandata sa se incarce? 

Daca se incarca asa des, după fiecare utilizare, indiferent de cat procent de putere mai are bateria, nu scade astfel durata de viata a bateriei?

Eu stiu ca asa era recomandat si la telefoanele cu baterii de Li-Ion, sa incarci cand se descarca de tot, macar o data la 1 sau 2 luni, si in rest cand iti indica telefonul, cand mai are 10-15%.

Sunt acum alte tipuri de baterii Li-Ion care nu sunt afectate de aceste incarcari dese, indiferent de cat de descarcate sunt?

Edited by sunsray

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacă atunci când are 60% știi că nu o vei utiliza prea curând, o poți lăsa așa până în momentul cel mai apropiat utilizării când o reîncarci complet, se cheamă stocare parțial încărcată și e recomandat în cazul stocării în caz de neutilizare la Li-Ion.Dar dacă dimineața ai tras pe ea și a ajuns la 60% și seara știi sigur că o vei utiliza iar, e mai recomandabil să o încarci, fiindcă există riscul de a o descărca de tot, iar descărcările complete sunt de evitat, fiindcă reîncărcarea după o descărcare completă solicită atât încărcătorul cât și acumulatorul la supraîncălzire periculoasă și scade durata de viață a acumulatorului.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Din cate stiu pentru performanta si durata de viata este recomandat incarcarea la 50%, la 50% este punctul care ofera o fiabilitate maxima intre capacitate de energie oferita / numar de incacari, daca este descarcat spre 20% se reduce destul de mult durata de viata, de fapt este mult mai daunator decat daca ar fi incarcat de 3 - 4 ori de la 90% la 100%. Eu am un aspirator robot de la o firma reumita care sta mai tot timpul in statia de incarcare (docking station) si daca nu este folosit toata saptamana la un moment dat scoate un 'beep' si indica ca incarca acumulatorul, totul dureaza vro 10min deci foarte mult nu are ce sa incarce maxim undeva de la 95%.Acuma nu stiu daca sta in standby pe baterii si de acolo intervine acea mica descarcare sau este autodescarcarea acumulatoriilor insa daca ar dauna celulelor sa se faca acele mici reincarcari nu cred ca o firma asa renumita la un produs destul de scump ar fi recurs la solutia respectiva.

Edited by Bandi Szasz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Încărcarea mai deasă la nivelul de peste 50% nu poate fi mai dăunătoare decât o reîncărcare completă, de la 10-20%.Asta fiindcă durează mai puțin și încălzirea e mai redusă, deci mai puțin periculos pentru durata de exploatare.Ideal ar fi ca încărcările să dureze mai mult la un curent mai mic, dar cum lumea nu are răbdare să aștepte mult (fără telefoane mai ales), s-a recurs la încărcarea rapidă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exista statistici,cel mai avantajos,ref. la durata este descarcarea cu 30-50% si reincarcarea .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un articol foarte documentat pe tema asta:  https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

 

Concluzia: daca tinem o baterie incarcata 100% la temperatura mare (+40 grade C) se uzeaza prematur: temperatura e factorul cel mai nociv.

 

Pentru viata indelungata trebuie tinute la 80%, si incarcate 100% doar cand avem nevoie de capacitatea maxima. 

Exista incarcatoare speciale de laptop cu modul  "Long Life".

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nu va dura atat de mult bateria incat sa fie afectata semnificativ de gradul de incarcare cu care este pastrata . Adica ar putea dura 2 ani incarcata la procent optim ( care o fi acela ) , si 6 luni fiind afectata de procente necorespunzatoare de incarcare ( mici sau mari , si care o fi valoarea lor ) . In functionare , depaseste lejer 40 grade Celsius . Daca e folosita (si) vara , temperatura de 40 grade Celsius , chiar si in repaus ( daca sta la soare ) e un vis frumos . Din pacate , irealizabil . 

 

P.S. - cati utilizatori finali ( si fabricanti , atat de celule Li - Ion , cat si de consumatori alimentati din ... ) , atatea indicatii ( contradictorii ) . Unii recomanda pastrarea bateriilor descarcate . Altii , incarcate . Exista baterii Li - Ion care dureaza mai mult incarcate rapid , valabil si la unele Ni - Mh . Teorema cu 1/10 C e de pe vremea Ni - Cd . Si numai la elementele ordinare , de larg consum . Se poate afla citind ce spune fabricantul celulelor , daca e corect si fair - play tehnic acesta . Nu ma astept la acest lucru de la chinezi . La ei toate elementele de 3000 mAh au maxim 400 ... , iar grafice privind eficienta folosirii ( restituirii ) energiei inmagazinate functie de curentul absorbit , si alte conditii de utilizare , e o cerinta fara sens ( pentru ei ) .

Edited by gauss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va multumesc tuturor pentru raspunsuri! Foarte utile!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Orice acumulator Li-Ion se depoziteaza pe termen lung incarcat cu cca. 40%. De asemeni, este ideal sa fie pus la incarcat ori de cate ori este posibil, sa fie evitata descarcarea adanca, care modifica geometria electrozilor si duce la strapungerea membranei semipermeabile. Curentul de incarcare ideal pentru Li-Ion este de 0,5/C, dar acumulatorul rezista fara probleme si la 1/C sau chiar mai mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

In final, ca o concluzie sa înțeleg că factorul important în degenerare in cazul bateriilor Li-Ion este temperatura? 

In cazul in care nu doresc sa o pun după fiecare utilizare la încărcat, când se consuma puțin, ci o pun când mai sunt 15-20%, ca sa evit încălzirea, as putea sa o pun la încărcat pe secvențe? Adică 1-2 ore la încărcat, pauză câteva ore, iar 1-2 ore încărcare, iar pauză etc. până se incarca la maxim. (Pot face acest mai ușor pentru că am o priza programabilă.) Sau cea mai buna varianta rămâne :

- să o pun la încărcat când a ajuns la cel mult 50%?

- sa o pun după fiecare utilizare, indiferent cat procent s-a consumat din baterie.?

 

Edited by sunsray

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nu cred ca cineva poate raspunde absolut transant la aceste intrebari... nici macar specificatiile nu pica de acord, cum spunea un coleg anterior.

Ca sa nu zic ca nu-mi dau si eu cu parerea: incarc telefoanele, de cand m-am pricopsit cu primu`, cand ajung sub jumatate (in masura posibilului...).

Am IMPRESIA ca m-au tinut  ceva mai mult decat ai celor cu care am discutat pe tema asta si aveau unele asemanatoare... dar posibil sa fie doar o impresie... :)  

L.E. Ca sa eviti incalzirea nu-i nevoie sa faci pauze, e suficient sa folosesti un curent de incarcare mai mic (daca ai posibilitatea sa alegi).

Edited by informer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca să-mi pot face un încărcător li-ion și li-po am căutat pe la producători graficele de încărcare. Că și acumulatorii cu acid sulfuric, ni-cd sau ni-mh, și acumulatorii cu litiu se încarcă după un grafic la care curentul de încărcare este stabilit în funcție de capacitatea acumulatorului și tensiunea pe acumulator. Doar încărcătoarele foarte scumpe încarcă acumulatorii după graficele date de producători.

Tot acolo dă și cum se păstrează acumulatorii li-ion și li-po: se încarcă la 3.92V și se păstrează cât mai aproape de 4 grade Celsius. La 4 grade Celsius durata de păstrare a acumulatoarelor cu litiu este de cinci ori mai mare decât la 20 grade Celsius.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Io am dedus ca incarcarea LiIon ii cam tot o combinatie curent constant / tensiune constanta, nu prea diferita de Pb atat ca-i nevoie de valori mai exacte si nu prea suporta "abuzuri"....

Mai concret, se incarca la un curent constant maxim functie de acumulator (sau de cat "duce" incarcatoru`...) pana ajunge la 4.2V (pt. majoritatea covarsitoare...) dupa care se tine tensiunea constanta la aceasta valoare pana scade curentu` sub un anumit prag....

Am sarit peste faza in care se face "revigorarea" acumulatorului semi-mort... nu toate incarcatoarele au si asta.

Daca cineva stie mai exact ce si cum, personal as fi incantat sa aflu... aici sau in alt topic... :) 

Edited by informer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incarca-le la curent constant de la început până la sfârșit și producătorii o să fie fericiți. O să aibă vânzări foarte mari. În funcție de materialele conținute, sunt diferențe mici între producători. Curentul maxim se poate aplica doar de la 3,9V la 4,2V. După asta încărcarea trece pe tensiune constantă și continuă până ce curentul de încărcare ajunge la 1/24C. Apoi încărcarea se oprește. Unii producători recomanda 4,15V în loc de 4,2V dar nici unul nu recomandă să se depășească 4,2V. În multe locuri e recomandat ca tensiunea de încărcare să fie de 4,2V+/- 50mV. Dar acumulatorii deja încep să se distrugă de la 4,05V când încep depunerile de litiu pe anod. De la 4,3V, pe lângă depunerea de litiu pe anod, începe și depunerea de oxigen sau alte materiale oxidante pe catod care fac ca presiunea in acumulator să crească foarte mult și chiar să exploreze atunci când materialul oxidant de pe catod intră în contact cu litiul metalic de pe anod.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

bateria, este chimie. orice reactie este incetinita la frig. eu am acumulatori  LiPO de 6 ani in frigider (nu congelator), care au si acum aceasi rezistenta interna buna.

ca parere personala, intr-adevar temperatura este cel mai important factor in degradarea unei baterii pe locul doi fiind curentul tras maxim, si din nou, temperatura in regim de exploatare.

Asta vizavi de pastrare. Incarcarea, nu e atat de simplu. Fiecare acumulator, in functie de chimia din el, are problemele lui si nevoile lui de incarcare/descarcare. Bineinteles, producatorul jucariei, sau laptop ori ce o fi, nu are nici un interes mai mult decat sa cumperi urmatoarea baterie. Evident de la el, ca si-a pus cip de incarcare si mno...

 

PS: nu neaparat sa fie in frigider, orice temperatura intre 5-20ºC e buna, si nu face mari diferente. dar ce trece peste...

 

OnTopic: eu as incarca bateria cu ceva extern, controlat de un uC, gen iMAX B6 modificat evident softul la el, cu senzor de temperatura pe baterie sa nu-l lase sa se incalzeasca. dupa ce m-am jucat, il poti pune la incarcat pentru o noua zi, incarcatorul inteligent nu ti-o zapaceste, iar daca stiu ca vreau sa-l pastrez, din nou. incarcatorul are functia storage, iti egaleaza bateria la 3.7V pe celula, apoi la rece cu ea. 

Edited by Aw Genetix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...